Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Möbius skrev:
Jag läste en artikel där man intervjuade en undersköterska som även var facklig representant och hon menade att det var naivt att tro att smittan skulle gå att hålla borta från ålderdomshemmen och hon baserade sin åsikt på att dom aldrig har lyckats hålla varken säsongsinfluensa eller vinterkräksjuka borta. Jag har letat men hittar inte artikeln tyvärr.
Kanske denna artikel om hur bl.a. personalen inte har råd att vara hemma.
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/23-av-57-anställda-på-äldreboende-gick-till-jobbet-sjuka-1.27040356

(Citat) Ungefär var femte person inom den kommunala äldrevården är timanställd. Anna Skarsjö tycker att arbetsgivarna borde erbjuda sina timvikarier fasta jobb, så att de inte går till jobbet sjuka.

– Timvikarier har i princip sms-anställningar och kan jobba en dag på ett boende, en dag inom hemtjänsten och en dag på ett annat boende, säger hon. (Citat slut)

P
Det känns glädjande att det inte bara är nattsvart för de äldre.
Vissa är så sköra att de inte kan skickas till sjukhus men de kan ändå få omvårdnad.

”Maria Taranger, överläkare och verksamhetschef vid Medicin Geriatrik och Akutmottagning, Östra/Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, bekräftar bilden av att de flesta äldre tillfrisknar:
– Vi har flera som fått diagnosen på Göteborgs äldreboenden. Min uppfattning är att majoriteten blir friska.

Hennes kollega Shirin Pazireh, sektionschef på strokeenheten Östra och medicinskt ansvarig för mobila team, håller med:
– Dödligheten är visserligen högre bland äldre, men de flesta klarar infektionen. På vår covid-enhet ser vi ju dem som behöver inneliggande vård, och vi skickar hem patienter varje dag till sina boenden. Jag vill också betona att de sjuka äldre överlever inte bara tack vare inneliggande vård. De får lika bra vård utanför, på sina boenden.

Maria Taranger konstaterar att sköra äldre ofta mår bättre av att vårdas i sin vanliga miljö hemma.
– Skickas de till sjukhus med allt vad det innebär med ambulanstransport, ny miljö och främmande människor, kan det vara det som tippar dem över kanten. Kan man ge god omvårdnad i hemmiljön är det bättre. Klarar inte kommunen det själva kan primärvårdsläkarna hjälpa till, eller så åker vi ut med de mobila teamen från Sahlgrenska universitetssjukhuset.”

Hon förklarar att bilden av en åldrig person som kippar efter andan och inte får syrgas, den stämmer inte.

– Det är inte riktigt det insjuknandet. De gamla blir mer matta och utslagna. Det är mer den allmänna omvårdnaden som är viktig, säger hon.

https://www.expressen.se/gt/aldringarna-berattar-vi-overlevde-corona/

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Nu får du ge dig. Du blev ägd.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tusenett skrev:
Ja, visst är det åskådarplats. Men iaf jag tycker mig lära mig mer när åsikter som presenteras som lösningar har en möjlighet att faktiskt fungera i realiteten. Därför vill åtminstone jag ofta vilja veta hur lösningar som presenteras faktiskt är tänkta att genomföras för att få en uppfattning om de är genomförbara eller inte.
Det kan vara så jävligt att det inte finns någon lösning. Det kan vara en tuff insikt. De äldre äldre går inte att rädda.

Jag ligger nog tillsammans med gamle statsepidemiologen Johan Giesecke på just den analysen.

• Ledsen
Mikael_L
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Anders Tegnell säger under dagens gemensamma presskonferens att det syns en överdödlighet under de två-tre första veckorna av pandemins framfart i Sverige, runt vecka 13 och 14.

– Det här kommer uppenbarligen att bli mycket allvarligare än en vanlig säsongsinfluensa, säger Anders Tegnell och fortsätter:

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
När det kommer till kalas och fester utanför kärnfamiljen så borde det vara tvärstopp på det. På sådana tillställningar kan man helt enkelt inte hålla avståndet, det fungerar bara inte. Och det är heller inget livsnödvändigt. Återigen, med en sådan restriktion hade med största sannolikhet Alsing levt idag.
Du tycker inte att det borde finnas ett mått av eget personligt ansvarstagande? Och vad har Alsing med något att göra? Om han/nån/alla som känner att de ligger risigt till håller sig undan så hjälper de ju sig själva.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan vara så jävligt att det inte finns någon lösning. Det kan vara en tuff insikt. De äldre äldre går inte att rädda.

Jag ligger nog tillsammans med gamle statsepidemiologen Johan Giesecke på just den analysen.
Håller med till 100%. Nu handlar det om att försöka göra det bästa av situationen med det man har tillgängligt.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P
T Tabors39 skrev:
Du tycker inte att det borde finnas ett mått av eget personligt ansvarstagande? Och vad har Alsing med något att göra? Om han/nån/alla som känner att de ligger risigt till håller sig undan så hjälper de ju sig själva.

Jag tror att skon klämmer som vanligt att ingen vill förlora SINA pengar.

- Nää jag vill inte avbryta min 70 000kr resa om jag inte får pengarna tillbaka.
- Nää jag vill inte avbryta hotellövernattning om jag ändå ska betala för det

Jag förstår att det slår hårt, men någon längre bort i kedjan kommer att ta smällen men ju tidigare i värdekedjan ju mindre är kostnaderna...

Så det vore bra att försöka kompensera tidigt i värdekedjorna (elbolagen, fastighetsbolagen, hotellen, m.m. Och få dessa att släppa sina fordringar på kunder. Det borde kostnadsmässigt bli lägre kostnader som måste betalas MEN alla som betalar skatt kommer att få betala.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Däremot semester i Sverige. Regeringen kan avråda men troligen aldrig förbjuda sådant.
Här i Sverige anser jag det relativt säkert att resa om man tar med sig råden från FHM om social distans, hygien mm.
Du skriver att man kan strunta i avrådan från att resa inom Sverige bara "man tänker själv". Så en avrådan som beror på att sjukvården i en region riskerar att bli överbelastat är inget att bry sig om ifall "man tänkt själv"? Vad menar du egentligen? Du får gärna utveckla detta resonemang för jag förstår inte riktigt hur du menar?

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
J
N Nybergzzz skrev:
Anders Tegnell säger under dagens gemensamma presskonferens att det syns en överdödlighet under de två-tre första veckorna av pandemins framfart i Sverige, runt vecka 13 och 14.

– Det här kommer uppenbarligen att bli mycket allvarligare än en vanlig säsongsinfluensa, säger Anders Tegnell och fortsätter:
Med ditt resonemang blir det ju som att säga att det är farligare med benbrott på vintern eftersom fler bryter benen när det är halt ute. För den som bryter benet är det för de flesta av oss andra ungefär lika farligt för just den som råkar ut för det, vilket vi alla kommer göra inom nåt år när det gäller corona. Sedan kan corona mycket väl vara mer smittsamt, så att fler får det fortare. 1procent (för enkelhetens skull) död per insjuknad är ju jämförbart.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Låter lovande, berätta mer ...
Hur kan du sitta på denna fantastiska kunskap? Är det något du forskat på själv eller något du läst dig till, om det är det senare så har du kanske lite källhänvisningar?
Eftersom du inte tycks läsa nyheterna så föreslår jag en googling i ämnet.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
Mikael_L
tompax tompax skrev:
Nej jag vet faktiskt inte. Skulle du kunna förklara hur du menade?
OK.
Helt enkelt att det är lätt att tycka att det är OK och inget problem att stänga ner sådant man inte själv behöver/villhöver.
Men lyfter man blicken lite så kan man snabbt att konstatera att de flesta saker som drabbas, ja nästan alla, även innebär stora samhällskostnader och samhällsproblem.
Som ditt exempel där, restaurang och hotellnäringen, som sysselsätter nästan 5% av hela landets tjänstesektor.
Då kan du tänka vad uteblivna skatteintäkter från detta innebär, och samtidigt a-kassa till denna fantastiska mängd människor. Det lär bli väldigt lite pengar över till vård, polis, försvar sen.
Och när en sådan näring kraschar, så drabbar det sen i sin tur transportnäringen, städ, fastighetsbolag osv osv.

Att jag har förmåga att se lite bortanför mina egna behov betyder inte att jag tycker att det är OK att folk ska få bete sig hursomhelst på krogarna, stå packade hur tätt som helst osv.
Dessa tider kräver en del nytänk.
Men jag anser att vi måste göra allt för att rädda så mycket som möjligt, det blir annars en oerhörd tung start på framtiden.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Eftersom du inte tycks läsa nyheterna så föreslår jag en googling i ämnet.
Återigen ett riktigt flashbacksvar. :)

Kom igen nu, in matchen, eller återvänd till ditt favvoforum!

• Gilla
JSten och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad menar du egentligen med "stenhård karantän"?

Skulle man stängt in dem på varsitt hotellrum? För hemma kan de ju inte vara. De har ju sambos och barn i samma hus som ska till jobb och skola. Och vi pratar ju hundratals personer om dagen, bara man räknar den som kommer med flyg. Och de som kommer med tåg/båt/buss/bil har man ju ingen aning om att de faktiskt kommer.

Och de som jobbar på de här hotellen, hur gör man med dem?

Och hur menar du att det skulle vara billigt att stänga ner kollektivtrafiken? Man tjänar ju naturligtvis pengar på all el och diesel som inte går åt. Men hur gör man med alla människor som ska till jobbet? Det är ju i praktiken mest Storstockholm vi pratar om. Där de i den nedre inkomstskalan åker kommunalt till jobbet på skola/förskola/sjukhus osv.
Ja oj så svårt allt det hade varit!
Ändå klarar de av de i andra länder.
I Tokholm var det dessutom extra enkelt med karantänen, i stort sett allihop hade ju varit där hela familjen. I övriga fall så hade det gått att lösa mha hotell tex ja.
I princip alla kom med flyg men oavsett så kunde samtliga få en order om hemkarantän.
Likaså de från Iran.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
Skruvebulten
a.o.f a.o.f skrev:
Kanske denna artikel om hur bl.a. personalen inte har råd att vara hemma.
[länk]

(Citat) Ungefär var femte person inom den kommunala äldrevården är timanställd. Anna Skarsjö tycker att arbetsgivarna borde erbjuda sina timvikarier fasta jobb, så att de inte går till jobbet sjuka.

– Timvikarier har i princip sms-anställningar och kan jobba en dag på ett boende, en dag inom hemtjänsten och en dag på ett annat boende, säger hon. (Citat slut)
Jag känner flera i den situationen. Tyvärr tror jag inte någon arbetsgivare är villig att anställa dem:(

• Gilla
Callekansjälv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.