2 357 210 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
DN har idag en artikel som tar upp vad det kan vara för orsaker bakom att män verkar drabbas så mycket hårdare än kvinnor.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/manga-fler-man-an-kvinnor-far-intensivvard-for-covid-19/
https://www.dn.se/nyheter/sverige/manga-fler-man-an-kvinnor-far-intensivvard-for-covid-19/
Men också:– Män och kvinnor har olika överlevnad i infektioner, det vet vi sedan tidigare.
– För covid-19 finns en särskild mekanism i immunsystemet som tycks central och som vi vet skiljer mellan män och kvinnor. När celler blir virusinfekterade finns en mekanism som man kan kalla för första linjens försvar, det gäller i alla celler – i det här fallet celler i lungan. Första linjens försvar syftar till att bromsa virusets förökning, men den mekanismen är olika effektiv för män och kvinnor från grunden. Kvinnor har normalt sett en kraftigare sådan.
Men det här är per definition åskådarplats.tusenett skrev:
Värdet med med forumet är väl att du kan lära dig något om viruset och hur våra myndigheter och politiker har agerat. Du får också del av hur andra resonerar utanför din egen åsiktsbubbla. Det underlättar för dig att ta ditt ansvar i upplysning, opinionsbildning och allmänna val när tiden kommer. Nu lärde vi ju oss t ex att den där barriären som var så central i FHMs strategi inte ens i teorin kan fungera p g a virusets egenskaper.
Jag tycker man bör kunna tänka en del själv.tusenett skrev:Du tycker inte man ska åka utomlands trots att det ännu inte finns någon avrådan men du tycker också att man ska åka inom Sverige även om det skulle avrådas.
Jag får intrycket att du inte alls tycker man ska tänka själv eller följa FoHMs råd utan det verkar mer som att du tycker att man ska tänka som du och följa just dina råd.
Vi fick massor med importerad smitta från resande utomlands på grund av UD var sena med avrådan och hantering av återvändande.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Och om smittade människor åker omkring i Sverige så sprids viruset till andra delar av landet. De som bor på orter med inga sjuka idag tycker det nog är likartat om det kommer smittade dit som när alpresenärer återvände till Sverige.optimum skrev:
Ja de ekonomiska (och politiska) konsekvenserna... Jag hoppas verkligen jag har fel i det mörker jag ser i spåkulan. Livet var ju så lätt för så många.mathiash77 skrev:
Nja man kan nog inte döma ut Sydkoreas strategi baserat på smittutvecklingen under mars.mathiash77 skrev:
Anledningen till att Sydkoreas antal smittade steg kraftigt från slutet av februari var sannolikt att de hade en religiös ledare Lee Man-hee som fortsatte att predika trots att han var smittad och hade symtom och bröt mot de regler som fanns då. I början av Mars hade man c:a 4000 smittade varav hälften tillhörde den religiösa grupp som Lee Man-hee tillhörde.
https://www.bbc.com/news/world-asia-51695649
Det är väl snarare tvärtom, trots att de hade en initialt kraftig utveckling så lyckades de vända på antalet smittade på 54 dagar genom att följa Who's riktlinjer om att testa, smittspåra och isolera.
Man kan fundera på hur utvecklingen hade sett ut i Sydkorea om man stannat vid att rekommendera att tvätta händer, hålla avstånd samt undvika folksamlingar..
I det fall restauranger kan hantera situationen så att de inte bidrar till smittspridningen så finns det ju egentligen ingen anledning att stänga ner dem. Så är det med allt.BirgitS skrev:
I så fall håller jag med, jag trodde att det gällde att eftersom några restauranger misskötte sig så skulle hela branschen stängas. Det var så jag uppfattade ditt inlägg #9874 eftersom du skrev:
"Det stora problemet är alla restauranger och fik och annat sådant där tämligen icke-livsviktigt. Likaså kalas och fester. Förbjud sådant istället, så minskar det smittspridningen rejält."
Men om de inte klarar av att hantera situationen, så borde de stängas ner direkt. Om 95% inte klarar det, så borde 95% stängas. Om endast 5% inte klarar av att hålla måttet, då räcker det att stänga ner endast de 5 procenten.
Nu är restauranger och fik inget livsnödvändigt, i likhet med biografer.
När det kommer till kalas och fester utanför kärnfamiljen så borde det vara tvärstopp på det. På sådana tillställningar kan man helt enkelt inte hålla avståndet, det fungerar bara inte. Och det är heller inget livsnödvändigt. Återigen, med en sådan restriktion hade med största sannolikhet Alsing levt idag.
Jag dömde inte ut deras strategi, jag sa att det var en total lögn att Sydkorea hade facit när vi skulle välja väg i Sverige.T TAR12 skrev:Nja man kan nog inte döma ut Sydkoreas strategi baserat på smittutvecklingen under mars.
Anledningen till att Sydkoreas antal smittade steg kraftigt från slutet av februari var sannolikt att de hade en religiös ledare Lee Man-hee som fortsatte att predika trots att han var smittad och hade symtom och bröt mot de regler som fanns då. I början av Mars hade man c:a 4000 smittade varav hälften tillhörde den religiösa grupp som Lee Man-hee tillhörde.
[länk]
Det är väl snarare tvärtom, trots att de hade en initialt kraftig utveckling så lyckades de vända på antalet smittade på 54 dagar genom att följa Who's riktlinjer om att testa, smittspåra och isolera.
Man kan fundera på hur utvecklingen hade sett ut i Sydkorea om man stannat vid att rekommendera att tvätta händer, hålla avstånd samt undvika folksamlingar..
Det är nog ingen som har facit ännu, utan det handlar om att välja den bästa strategin och där kanske man i vart fall kan snegla på Sydkorea som har praktisk erfarenhet av pandemier till skillnad från många Europeiska länder.mathiash77 skrev:
förhoppningsvis är det många som är bättre förberedda för nästa gång...T TAR12 skrev:
Ja, visst är det åskådarplats. Men iaf jag tycker mig lära mig mer när åsikter som presenteras som lösningar har en möjlighet att faktiskt fungera i realiteten. Därför vill åtminstone jag ofta vilja veta hur lösningar som presenteras faktiskt är tänkta att genomföras för att få en uppfattning om de är genomförbara eller inte.Claes Sörmland skrev:
Men det här är per definition åskådarplats.
Värdet med med forumet är väl att du kan lära dig något om viruset och hur våra myndigheter och politiker har agerat. Du får också del av hur andra resonerar utanför din egen åsiktsbubbla. Det underlättar för dig att ta ditt ansvar i upplysning, opinionsbildning och allmänna val när tiden kommer. Nu lärde vi ju oss t ex att den där barriären som var så central i FHMs strategi inte ens i teorin kan fungera p g a virusets egenskaper.