Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
DN har idag en artikel som tar upp vad det kan vara för orsaker bakom att män verkar drabbas så mycket hårdare än kvinnor.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/manga-fler-man-an-kvinnor-far-intensivvard-for-covid-19/
– Män och kvinnor har olika överlevnad i infektioner, det vet vi sedan tidigare.
– För covid-19 finns en särskild mekanism i immunsystemet som tycks central och som vi vet skiljer mellan män och kvinnor. När celler blir virusinfekterade finns en mekanism som man kan kalla för första linjens försvar, det gäller i alla celler – i det här fallet celler i lungan. Första linjens försvar syftar till att bromsa virusets förökning, men den mekanismen är olika effektiv för män och kvinnor från grunden. Kvinnor har normalt sett en kraftigare sådan.
Men också:
Han påpekar att andra länder inte har en lika stor skillnad mellan könen.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Han kanske ledsnat på alla gissningar och ville ha riktiga fakta ;)
På flashback? (förlåt, sådan där kronisk ironi igen..)
 
Claes Sörmland
tusenett skrev:
Ja, att det ska utvärderas tycker jag verkligen. Jag reagerade mest på att man ska uppnå ditten och datten ”på något sätt” utan att berätta hur det ska gå till. Då blir det liksom mest en massa snack från åskådarplats utan något värde.
Men det här är per definition åskådarplats.

Värdet med med forumet är väl att du kan lära dig något om viruset och hur våra myndigheter och politiker har agerat. Du får också del av hur andra resonerar utanför din egen åsiktsbubbla. Det underlättar för dig att ta ditt ansvar i upplysning, opinionsbildning och allmänna val när tiden kommer. Nu lärde vi ju oss t ex att den där barriären som var så central i FHMs strategi inte ens i teorin kan fungera p g a virusets egenskaper.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
tompax
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, det var inte så jag menade.
Och det tror jag du vet, du är väl inte korkad?
Nej jag vet faktiskt inte. Skulle du kunna förklara hur du menade?
 
optimum
tusenett skrev:
Du tycker inte man ska åka utomlands trots att det ännu inte finns någon avrådan men du tycker också att man ska åka inom Sverige även om det skulle avrådas.

Jag får intrycket att du inte alls tycker man ska tänka själv eller följa FoHMs råd utan det verkar mer som att du tycker att man ska tänka som du och följa just dina råd.
Jag tycker man bör kunna tänka en del själv.
Vi fick massor med importerad smitta från resande utomlands på grund av UD var sena med avrådan och hantering av återvändande.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
optimum
K karlmb skrev:
De måste bytas ut.
[länk]
De kommer säkert granskas när detta är över.
Tills dess är det nog bra vi håller sams.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag tycker man bör kunna tänka en del själv.
Vi fick massor med importerad smitta från resande utomlands på grund av UD var sena med avrådan och hantering av återvändande.
Och om smittade människor åker omkring i Sverige så sprids viruset till andra delar av landet. De som bor på orter med inga sjuka idag tycker det nog är likartat om det kommer smittade dit som när alpresenärer återvände till Sverige.
 
Claes Sörmland
mathiash77 skrev:
Jag är benägen att hålla med dig utifrån det perspektivet, samtidigt tror jag vi får vänta till i Vinter och se om våra grannländer lyckades bättre, dvs kan de nu öppna upp och inte få någon 2:a våg.

Vi får vänta 3-5 år för att se de ekonomiska konsekvenserna.
Ja de ekonomiska (och politiska) konsekvenserna... Jag hoppas verkligen jag har fel i det mörker jag ser i spåkulan. Livet var ju så lätt för så många.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
T
mathiash77 skrev:
Det är en 100%ig lögn att Sydkorea hade svaret när Sverige fick våra första smittade.

[länk]

Genom att titta på deras smittade så steg det ända till mitten eller slutet av mars innan det gick att bekräfta att våg 1 var under kontroll.
Nja man kan nog inte döma ut Sydkoreas strategi baserat på smittutvecklingen under mars.

Anledningen till att Sydkoreas antal smittade steg kraftigt från slutet av februari var sannolikt att de hade en religiös ledare Lee Man-hee som fortsatte att predika trots att han var smittad och hade symtom och bröt mot de regler som fanns då. I början av Mars hade man c:a 4000 smittade varav hälften tillhörde den religiösa grupp som Lee Man-hee tillhörde.
https://www.bbc.com/news/world-asia-51695649

Det är väl snarare tvärtom, trots att de hade en initialt kraftig utveckling så lyckades de vända på antalet smittade på 54 dagar genom att följa Who's riktlinjer om att testa, smittspåra och isolera.

Man kan fundera på hur utvecklingen hade sett ut i Sydkorea om man stannat vid att rekommendera att tvätta händer, hålla avstånd samt undvika folksamlingar..
 
  • Gilla
  • Älska
Lars48 och 4 till
  • Laddar…
tompax
BirgitS BirgitS skrev:
I så fall håller jag med, jag trodde att det gällde att eftersom några restauranger misskötte sig så skulle hela branschen stängas. Det var så jag uppfattade ditt inlägg #9874 eftersom du skrev:
"Det stora problemet är alla restauranger och fik och annat sådant där tämligen icke-livsviktigt. Likaså kalas och fester. Förbjud sådant istället, så minskar det smittspridningen rejält."
I det fall restauranger kan hantera situationen så att de inte bidrar till smittspridningen så finns det ju egentligen ingen anledning att stänga ner dem. Så är det med allt.

Men om de inte klarar av att hantera situationen, så borde de stängas ner direkt. Om 95% inte klarar det, så borde 95% stängas. Om endast 5% inte klarar av att hålla måttet, då räcker det att stänga ner endast de 5 procenten.

Nu är restauranger och fik inget livsnödvändigt, i likhet med biografer.

När det kommer till kalas och fester utanför kärnfamiljen så borde det vara tvärstopp på det. På sådana tillställningar kan man helt enkelt inte hålla avståndet, det fungerar bara inte. Och det är heller inget livsnödvändigt. Återigen, med en sådan restriktion hade med största sannolikhet Alsing levt idag.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
T TAR12 skrev:
Nja man kan nog inte döma ut Sydkoreas strategi baserat på smittutvecklingen under mars.

Anledningen till att Sydkoreas antal smittade steg kraftigt från slutet av februari var sannolikt att de hade en religiös ledare Lee Man-hee som fortsatte att predika trots att han var smittad och hade symtom och bröt mot de regler som fanns då. I början av Mars hade man c:a 4000 smittade varav hälften tillhörde den religiösa grupp som Lee Man-hee tillhörde.
[länk]

Det är väl snarare tvärtom, trots att de hade en initialt kraftig utveckling så lyckades de vända på antalet smittade på 54 dagar genom att följa Who's riktlinjer om att testa, smittspåra och isolera.

Man kan fundera på hur utvecklingen hade sett ut i Sydkorea om man stannat vid att rekommendera att tvätta händer, hålla avstånd samt undvika folksamlingar..
Jag dömde inte ut deras strategi, jag sa att det var en total lögn att Sydkorea hade facit när vi skulle välja väg i Sverige.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
T
mathiash77 skrev:
Jag dömde inte ut deras strategi, jag sa att det var en total lögn att Sydkorea hade facit när vi skulle välja väg i Sverige.
Det är nog ingen som har facit ännu, utan det handlar om att välja den bästa strategin och där kanske man i vart fall kan snegla på Sydkorea som har praktisk erfarenhet av pandemier till skillnad från många Europeiska länder.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Rörande droppsmitta via andning så kom det ju häromdagen en rapport från Kina som sade att smitta I familjen och via kollektivtrafiken var de vanligaste.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
P
T TAR12 skrev:
Det är nog ingen som har facit ännu, utan det handlar om att välja den bästa strategin och där kanske man i vart fall kan snegla på Sydkorea som har praktisk erfarenhet av pandemier till skillnad från många Europeiska länder.
förhoppningsvis är det många som är bättre förberedda för nästa gång...
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det här är per definition åskådarplats.

Värdet med med forumet är väl att du kan lära dig något om viruset och hur våra myndigheter och politiker har agerat. Du får också del av hur andra resonerar utanför din egen åsiktsbubbla. Det underlättar för dig att ta ditt ansvar i upplysning, opinionsbildning och allmänna val när tiden kommer. Nu lärde vi ju oss t ex att den där barriären som var så central i FHMs strategi inte ens i teorin kan fungera p g a virusets egenskaper.
Ja, visst är det åskådarplats. Men iaf jag tycker mig lära mig mer när åsikter som presenteras som lösningar har en möjlighet att faktiskt fungera i realiteten. Därför vill åtminstone jag ofta vilja veta hur lösningar som presenteras faktiskt är tänkta att genomföras för att få en uppfattning om de är genomförbara eller inte.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.