Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Praktist att slänga iväg lite ointelligent skit och blocka alla svar! Säger det kanske en dl om dig :) '

Men om du återfår modet att att konstruktivt argumentera i sak är du alltid väklommen.
Alltså de som föredrar att blockera vissa svar. Vad är ni rädda för? Att någon har en annan åsikt än ni har? Stör det er vardag eller vad är orsaken till att man blockerar vissa svar?Låt alla blommor blomma är min filosofi och detta även om det inte överensstämmer med mina tankar eller åsikter.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Rätta sakfelen och kom tillbaka. Annars är det inget annat ett forum för pajkastning från din sida. Men då vet jag din agenda.
Vad är sakfelen? Jag säger bara att vaccin måste vara vältestade då de ges till en frisk befolkning.

Narkolepsi är ett exempel på biverkning på vaccinet mot den senaste pandemin. Förstås mycket mindre än 10%, men ändå en förhöjd risk för ungdomar.

Oavsett vilken biverkning, så måste riskerna för dessa minskas innan vaccinet ges till alla.

Du svarar ju inte på något påstående om att det tar tid att ta fram läkemedel /vaccin I stor skala. Vad är din agenda?
 
tompas11 tompas11 skrev:
Alltså de som föredrar att blockera vissa svar. Vad är ni rädda för?
Det blir ju ibland helt hopplöst att ta till sig matnyttig information när någon springer i åttor med skygglappar och hörselkåpor och ylar.
 
  • Gilla
RoAd och 13 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det blir ju ibland helt hopplöst att ta till sig matnyttig information när någon springer i åttor med skygglappar och hörselkåpor och ylar.
Ja precis, har du tagit av dig dina skygglappar och hörselkåpor? Är du tillräcklig vuxen att ta till dig information som inte överensstämmer med dina PK-fantasier? Är du öppen och mottaglig för information som låter alla blommor blomma? Eller är du för censur och att tysta de som som inte står för det du står för?
 
T
P patst577 skrev:
Narkolepsi är ett exempel på biverkning på vaccinet mot den senaste pandemin. Förstås mycket mindre än 10%, men ändå en förhöjd risk för ungdomar.
Ett förtydligande:
Man har inte lyckats finna vetenskapliga belägg för kopplingen narkolepsi och vaccinet mot svininfluensa. Det fanns ett vaccin i Kanada som hade samma aktiva substans men inte gav upphov till narkolepsi. Några studier förklarar narkolepsin med att det kan vara en effekt av viruset.
En källa som berör ämnet: https://www.lakemedelsverket.se/sv/...nsan-2019-2020/pandemisk-influensa#hmainbody1
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Haft samma läge. Hosta och var hemma en vecka, Kunde som tur är jobba hemifrån med möten via Skype mm.
Jobbar som chef och då kan man inte ena dagen gå ut och informera om regler med att alla ska vara hemma om de har symptom och sedan själv strunta i det och fortsatta vara på arbetsplatsen med symptom.
Synd att man inte kan få testas för att kunna få resultat om att det inte är covid-19.
Nu var min hosta säkert resterna av en vanlig förkylning men man vet aldrig säkert och då finns bara ett alternativ.
Hemma och isolera sig.

Hoppas det är ok med dig snart och inte något allvarligt.
optimum optimum skrev:
Haft samma läge. Hosta och var hemma en vecka, Kunde som tur är jobba hemifrån med möten via Skype mm.
Jobbar som chef och då kan man inte ena dagen gå ut och informera om regler med att alla ska vara hemma om de har symptom och sedan själv strunta i det och fortsatta vara på arbetsplatsen med symptom.
Synd att man inte kan få testas för att kunna få resultat om att det inte är covid-19.
Nu var min hosta säkert resterna av en vanlig förkylning men man vet aldrig säkert och då finns bara ett alternativ.
Hemma och isolera sig.

Hoppas det är ok med dig snart och inte något allvarligt.
Tror du missuppfattade Mickes inlägg. Han som är sin egen får vara hemma utan pengar för att förhindra smittspridning medan andra ränner omkring och smittar på uteserveringar etc. Du som exempel gör rätt som med är hemma men oavsett du jobbar hemifrån eller är sjuk så har du ersättning i motsats till Micke
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T twoody skrev:
Rekommendationerna är ju dom gränser och regler vi ska följa, det har varit tydligt från första början.
Följer man inte rekommendationer straffas man inte för det. Jag menar att det krävs hårdare tag
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag känner för att rapportera lite framöver hur det går för mig,
Märkligt beter det sig...
Strax efter detta inlägg igår kväll tog jag tempen en sista gång och la mig rekordtidigt.
Fortfarande ca 1°C över min normala temp. Jag la också märke till att det kom och gick lite svaga ont/känningar i hand och fotleder, och så hade jag något slags ont i nacken, bak och på sidan, och svag huvudvärk som tillhörde detta.

Nog är jag utan tvekan sjuk i något, jag slås också av hur väldigt många år sedan jag måste haft något liknande, det kändes helt nytt.

Sen nu då, jag vaknar jättepigg kl 5.00 på morgonen ... :surprised: :thinking:
Känner absolut inget symptom alls, men har fortfarande samma temp som igår kväll.
Men nu när jag sitter och skriver detta så återkommer det lite sakta en anings ont i nacken ...

Jag får återkomma. Vi borde kanske ha en egen tråd för de som vill rapportera sitt eget hälsoläge ... Jag tror många skulle vilja läsa om hur det går för personer sådär i allmänhet, inte bara läsa om de som tidningarna vill rapportera om.



T TAR12 skrev:
Jag tänkte ge en "gilla" markering först men sen tänkte jag att det blir ju lite fel. Jag gillar inte att du är sjuk utan det jag uppskattar är dina inlägg i den här tråden
Inga problem, hur du än gör. Jag skulle förstått. :)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
För 3 månder sedan tog det i snitt 5 år att utveckla ett corona vaccin,. Idag tar det kanske ett 1 år?

Antivirala läkemdel har tagit åratal att utveckla mot tex HIV. Nu kan det finns om någon månad.
Låter lovande, berätta mer ...
Hur kan du sitta på denna fantastiska kunskap? Är det något du forskat på själv eller något du läst dig till, om det är det senare så har du kanske lite källhänvisningar?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
Ola C Ola C skrev:
Själv tyckte jag det va hål i huvet att inte avråda från alpresorna vecka 9 o när man väl misslyckats skulle givetvis resenärerna satts i karantän när de kom hem, är det emot lagen får man väl snabbinstifta ett undantag.
Du behöver nog titta på faktan och inte tro så mycket.

vecka 9 börjar den 24 februari,
https://www.ecdc.europa.eu/en/news-events/ecdc-statement-rapid-increase-covid-19-cases-italy

Den 23:e går det ut information kring de första dödsfallen i Italien. Då det dör människor dagligen av alla influensor skulle ingen kunna åka någonstans om man ska utgå från något enstaka dödsfall OCH det var i en annan region.

Tar vi sedan och hoppar fram till faktan som fanns den 26:e

https://nxt.barometern.se/oland/skidresenarer-hindras-inte-av-coronaoro/
Den givna kunskapen var att Covid-19 inte fanns i Skidorterna. Informationen från Italienska myndigheter och mätningar av sjuka hade ingen information att smittan var så spridd.


FHM gick den 25:e ut att risken för smitta var HÖG.

26:e bekräftades det första fallet av Covid i Sverige.

27:e bekräftade man ytterligare 5 fall i olika regioner.

Vid denna tidpunkt är redan smittan ett självspelande piano.

Den 2 uppdaterade man rekommendationer att testa alla med symptom som varit i Italien
https://www.folkhalsomyndigheten.se...s/okad-spridning-av-covid-19-i-norra-italien/


Om vi backar bandet så går FHM ut med följande redan den 24:e Feb
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tion-till-resenarer-om-det-nya-coronaviruset/
Då kunskapen vid tillfället är droppsmitta så ska man kontakta sjukvård vid symptom.


Vecka 10 var smittspridningen så stor redan i Sverige så det spelade faktiskt ingen roll att sätta alla från Italien i karantän.

Enligt FHM veckorrapport V11 var 88% av alla smittade v10 (bekräftade genom provtagning) smittade utomlands. Vecka 11 var siffran nere i 63%.


Så för mig är poängen att det inte fanns FAKTA på att avråda resor till Italien vecka 9. Våra myndigheter måste arbeta med fakta och kan inte godtyckligt gå ut med rekommendationer eller avråda resor som kostar företag pengar.


Det enda rätta vecka 10 vore att stänga ner samhället. Det fanns inte ett politiskt parti i Sverige som vecka 10 var villiga att göra en total nedstängning.


Så enligt mig har Sverige gjort några fel:
- Tagit ner vår beredskap och våra säkerhetslager på skyddsutrustning
- Lagt ut för stora delar av produktionen utomlands, vilket också betyder att vi behöver ha ökade utgifter för att stödja Svenska produkter då vi är dyra!
 
  • Gilla
jac och 9 till
  • Laddar…
optimum
P Putte 9497 skrev:
Tror du missuppfattade Mickes inlägg. Han som är sin egen får vara hemma utan pengar för att förhindra smittspridning medan andra ränner omkring och smittar på uteserveringar etc. Du som exempel gör rätt som med är hemma men oavsett du jobbar hemifrån eller är sjuk så har du ersättning i motsats till Micke
Ja jag har aldrig påstått att det är enkelt eller rättvist.
Jag vet att Micke jobbar som egen och gör det genom att besöka sina kunder.
Vissa kan jobba hemifrån vid symptom och vissa kan inte det.
Blir man som egen företagare sjuk borde man väl kunna få sjukpenning eller?

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/coronaviruset-det-har-galler
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag får återkomma. Vi borde kanske ha en egen tråd för de som vill rapportera sitt eget hälsoläge ... Jag tror många skulle vilja läsa om hur det går för personer sådär i allmänhet, inte bara läsa om de som tidningarna vill rapportera om.
Dåså, då har jag skapat en egen tråd för oss som vill berätta lite om sin (misstänkta) covid-19. Är helt tillåtet att även berätta om det såhär i efterhand ifall man redan haft det.
https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-haelsolaegestraden.372696/
 
  • Gilla
Lars48 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är så klart testat. Men inte lika länge som annars. BTW generellt om biverkningar på vaccin. Känner du till något vaccin som gett större biverkningar än nyttan ever?
Kanske beror på att vaccinen vi vet har genomgått alla test-faser och därmed tagit sina 5 år+ att ta fram.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
optimum
  • Gilla
  • Ledsen
Lars48 och 3 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Ett förtydligande:
Man har inte lyckats finna vetenskapliga belägg för kopplingen narkolepsi och vaccinet mot svininfluensa. Det fanns ett vaccin i Kanada som hade samma aktiva substans men inte gav upphov till narkolepsi. Några studier förklarar narkolepsin med att det kan vara en effekt av viruset.
En källa som berör ämnet: [länk]
För all del. Min poäng är fortfarande godtagbar. Den hade varit godtagbar även om jag hade tagit exemplet att 10 % hade fått en tredje arm vars enda uppgift vore att strypa personer som kom för nära.

Vi vill inte ha ut ett otestat vaccin I en frisk befolkning!
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.