Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L largab skrev:
Kan det inte vara så enkelt att män blir äldre och skruttigare snabbare än kvinnor. Det skiljer väl nästan 8-10 år i förväntad livslängd!?
a.o.f a.o.f skrev:
Läser statistiken som att betydligt fler män får IVA än kvinnor.

Totalt antal laboratoriebekräftade

Sjukdomsfall 16,755 Kvinnor:9,054 | Män: 7,701
Intensivvårdade 1,217 Kvinnor: 318 | Män: 899
Avlidna 2,021 Kvinnor: 875 | Män: 1,146

[länk]
Ja, enligt det jag såg för några veckor sedan så var det då 75% män som vårdades, men 60% män bland dödsfallen, och utjämningen såg man främst bland de äldre.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Bianca (23 år) i Bologna har fortfarande virus i sig efter 56 dagar, tester fortfarande positivt:
- [länk]
Även om ingen annan i Italien har testat positivt så länge så finns säkert många fler.
Vad betyder det, är man smittsam fortfarande?
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Bianca (23 år) i Bologna har fortfarande virus i sig efter 56 dagar, tester fortfarande positivt:
- [länk]
Så det betyder att man inte kan bli frisk? I så fall måste vi ha vaccin, och eftersom vaccin är långt borta måste vi skydda riskgrupper och resten av världen måste igång så vi inte får en depression.
 
Snacka om att övertolka ett enstaka fall.
 
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Gissningsvis så är Bianca i Italien smittsam, men troligen väldigt lite då uppenbarligen kroppen håller viruset i schack. Det har ju rapporterats om liknande fall i Kina också, så det är nog inte helt ovanligt.

Slutsatsen man kan dra av detta är att två dagar symtomfri inte räcker för att förhindra all smittspridning (som jag skrivit tidigare har jag en arbetskollega som två gånger har varit symtomfri i tre dagar innan han blev sjuk igen.

En annan slutsats är att man måste fortsätta med att kontinuerligt testa om man lyckats få ett land nästintill smittfritt. Helt fri från smittan kan man inte garantera att man blir, även om gränserna är stängda...
 
tompax
Läget är just nu 20% värre i Sverige än i Italien vad gäller antalet döda. Ganska illa med andra ord.

(räknat på ett snitt 1 vecka bakåt)
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Läget är just nu 20% värre i Sverige än i Italien vad gäller antalet döda. Ganska illa med andra ord.

(räknat på ett snitt 1 vecka bakåt)
Ja, men Italien ligger ju några veckor före och är snarare på väg neråt i sin kurva nu. Vi är väl fortfarande på väg upp.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
131 dödsfall inrapporterade idag:
- [länk]

122 enligt c19.se som räknar lite annorlunda (de summerar regionernas siffror och de verkar ha lite olika brytpunkter).
- [länk]

Edit: Västra Götaland är snart uppe på andraplatsen rörande dödsfall också, det är där (här) som den stora spridningen sker nu.
837 nya fall.. Det går sakta uppåt.
 
Linjediagram som visar antal dödsfall per miljon invånare för Covid-19 i Sverige, Danmark, Norge, Finland, och Skåne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagens kruva inkl Skåne.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
erkka och 2 till
  • Laddar…
harry73
@Ulltand inför dagens uppdatering kommer jag med Skånes data

2020-04-24: 60
2020-04-23: 57
2020-04-22: 57
2020-04-21: 56
2020-04-20: 46
2020-04-19: 46
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Dagens kruva inkl Skåne.
Det hade varit intressant att se VG och Sthlm i denna också...
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
@Ulltand inför dagens uppdatering kommer jag med Skånes data

2020-04-24: 60
2020-04-23: 57
2020-04-22: 57
2020-04-21: 56
2020-04-20: 46
2020-04-19: 46

Se ovan inlägg!
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
tompax
B b8q skrev:
Ja, men Italien ligger ju några veckor före och är snarare på väg neråt i sin kurva nu. Vi är väl fortfarande på väg upp.
Ja, det stämmer. Italien är på väg ner, och vi är på väg upp.

När Italien i sin resa uppåt i kurvan låg i ungefär samma läge som nu vad gäller antal döda, så räknades det redan då som mer eller mindre katastrof inom sjukvården.

Sverige ligger på väg upp nu, det stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.