2 357 562 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Bianca (23 år) i Bologna har fortfarande virus i sig efter 56 dagar, tester fortfarande positivt:
- https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bianca-23-sjuk-i-corona-i-56-dagar/
- https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bianca-23-sjuk-i-corona-i-56-dagar/
L largab skrev:
Ja, enligt det jag såg för några veckor sedan så var det då 75% män som vårdades, men 60% män bland dödsfallen, och utjämningen såg man främst bland de äldre.a.o.f skrev:
Så det betyder att man inte kan bli frisk? I så fall måste vi ha vaccin, och eftersom vaccin är långt borta måste vi skydda riskgrupper och resten av världen måste igång så vi inte får en depression.pacman42 skrev:
Snacka om att övertolka ett enstaka fall.
Gissningsvis så är Bianca i Italien smittsam, men troligen väldigt lite då uppenbarligen kroppen håller viruset i schack. Det har ju rapporterats om liknande fall i Kina också, så det är nog inte helt ovanligt.
Slutsatsen man kan dra av detta är att två dagar symtomfri inte räcker för att förhindra all smittspridning (som jag skrivit tidigare har jag en arbetskollega som två gånger har varit symtomfri i tre dagar innan han blev sjuk igen.
En annan slutsats är att man måste fortsätta med att kontinuerligt testa om man lyckats få ett land nästintill smittfritt. Helt fri från smittan kan man inte garantera att man blir, även om gränserna är stängda...
Slutsatsen man kan dra av detta är att två dagar symtomfri inte räcker för att förhindra all smittspridning (som jag skrivit tidigare har jag en arbetskollega som två gånger har varit symtomfri i tre dagar innan han blev sjuk igen.
En annan slutsats är att man måste fortsätta med att kontinuerligt testa om man lyckats få ett land nästintill smittfritt. Helt fri från smittan kan man inte garantera att man blir, även om gränserna är stängda...
131 dödsfall inrapporterade idag:
- https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
122 enligt c19.se som räknar lite annorlunda (de summerar regionernas siffror och de verkar ha lite olika brytpunkter).
- https://c19.se/Sweden/
Edit: Västra Götaland är snart uppe på andraplatsen rörande dödsfall också, det är där (här) som den stora spridningen sker nu.
- https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
122 enligt c19.se som räknar lite annorlunda (de summerar regionernas siffror och de verkar ha lite olika brytpunkter).
- https://c19.se/Sweden/
Edit: Västra Götaland är snart uppe på andraplatsen rörande dödsfall också, det är där (här) som den stora spridningen sker nu.
837 nya fall.. Det går sakta uppåt.pacman42 skrev:
Ja, det stämmer. Italien är på väg ner, och vi är på väg upp.B b8q skrev:
När Italien i sin resa uppåt i kurvan låg i ungefär samma läge som nu vad gäller antal döda, så räknades det redan då som mer eller mindre katastrof inom sjukvården.
Sverige ligger på väg upp nu, det stämmer.
