Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
G gaidin skrev:
De har ju börjat mäta fler personer.
Det vore intressant att se den procentuella ökningen av provtagning i förhållande till den procentuella ökningen av antalet smittade.
Det går än så länge inte att se att antalet sjukdomsfall per dag skulle stiga för att provtagningen har ökat:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
 
F f91jsw skrev:
Liten korrektion: MPR infördes 1982 och då vaccinerades alla tolvåringar och yngre, dvs alla födda från 1970 och framåt erbjöds vaccin i skolan. Dock har de som vaccinerades i skolan i allmänhet bara fått en spruta, medan de som vaccinerades som 1-2-åringar fått två. Men två sprutor ska inte behövas för röda hund, det är mässlingskomponenten av MPR-vaccinet som kräver två sprutor.
Tillägg snarare än korrektion. Där jag läste framgick det inte hur man gjorde med dem som inte hade fyllt 12 när den allmänna vaccineringen av barn infördes 1982, men jag räknad med att även de som inte fyllde 12 1982 och inte var småbarn då på något sätt vaccinerades.

Hur som helst, OM detta stämmer förklarar det varför så få barn och unga drabbas och varför mycket fler medelålders män drabbas.
 
  • Gilla
Skruvebulten
  • Laddar…
Skruvebulten
BirgitS BirgitS skrev:
Det går än så länge inte att se att antalet sjukdomsfall per dag skulle stiga för att provtagningen har ökat:
[länk]
Eftersläpning?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Tillägg snarare än korrektion. Där jag läste framgick det inte hur man gjorde med dem som inte hade fyllt 12 när den allmänna vaccineringen av barn infördes 1982, men jag räknad med att även de som inte fyllde 12 1982 och inte var småbarn då på något sätt vaccinerades.

Hur som helst, OM detta stämmer förklarar det varför så få barn och unga drabbas och varför mycket fler medelålders män drabbas.
Korrektionen var alltså att alla födda från 1970 erbjudits vaccinet, inte från 1980.
 
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Detta med MPR är ju högst intressant och skulle förklara en del.
Men en fråga: om man började vaccinera alla 12 åringar 1982. Borde man då inte ha inkluderat alla födda från -70 och inte -80 som du skrev.
Tydligen fick alla de också vaccinet. Jag hade ingen info om dem i "glappet" i min källa.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Tillägg snarare än korrektion. Där jag läste framgick det inte hur man gjorde med dem som inte hade fyllt 12 när den allmänna vaccineringen av barn infördes 1982, men jag räknad med att även de som inte fyllde 12 1982 och inte var småbarn då på något sätt vaccinerades.

Hur som helst, OM detta stämmer förklarar det varför så få barn och unga drabbas och varför mycket fler medelålders män
Detta känns mer som en korrelation än en kausalitet. Indikatorerna ger plausabiltet för sambandet, men 29% likadant RNA känns som väl lite, det intressanta har man uteslutit och det är om just denna del av RNA är en nyckelkomponent i vaccinet. Annars borde alla som haft Rubella också vara tåligare för viruset och det gäller ju tydligen inte.

Om jag skall spekulera vidare så kan det möjligen vara en bidragande orsak.

Teorin från Indien rörande virusreservoar i pungen känns rimligare, men även den kan ju bara vara en av flera orsaker också.

Vi har ju även detta med högt blodtryck där män är överrepresenterade (vilket intressant nog i många fall beror på minskande testosteronhalter, även bukfetma hos män, försämrade fysiska resultat, muskelbristningar mm kan bero på detta enligt forskningen).
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
FHM brukar ju framhålla att Sverige förmodligen är världsbäst på att registera dödsfall i Corona. Läser men det här får man en lite annan bild.

[länk]
Så gnäller du nu på Sverige eller på de styrande i Borlänge eller på Landstinget?

Ja, det är tragiskt när människor dör, missförstå mig inte på den punkten.


Men jag undrar vad du vill få fram:
- Vill du att testresurser ska användas på att testa om döda hade Covid-19?
- Att alla döda ska räknas in i statistiken?
- Att FHM har gjort ett dåligt jobb pga att Borlänge inte rapporterar in?
 
BirgitS
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Eftersläpning?
Det får vi ju se under veckorna som kommer.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju skillnad mellan män och kvinnor även bland dem som är yngre än 40 år.
[länk]
Ja, men inte lika stor skillnad.
Jag har även sett obekräftade teorier om att Östrogen skyddar, vilket isåfall borde ge mindre skillnad mellan män och kvinnor i de äldre grupperna.
 
optimum optimum skrev:
Det är liknande som de som får för sig att de behöver börja träna, lägg om kosten och gå ner i vikt.
Många klarar detta bara en kort tid och återfaller sedan till sitt vanliga beteende.

Även om det låter tjatigt så måste man köra råden om och om igen, tvätta händerna, social distans osv.
Kom just med tåget till Shanghai. Alla bär mask, 100% temperaturkontroll när man går in i stationen, på tåget av personalen och med värmekamera när du går ut. Samtliga utlänningar får fylla i papper var de kommer från och senaste inresa i Kina. Samtliga resenärer får visa smittspårningsspp innan de går in i stationen. När jag kommer hem skall jag äta lite och sedan ut och veckohandla.

Inga problem med ett normalt socialt liv om alla slutar vara kränkta och följer reglerna. Och givetvis går propagandan på högvarv. Fråga er varför Magdalena Andersson inte bär mask på TV. Varför ser vi online reklam där modellerna inte retuscherats med mask

Kina är inte bäst på allt men de kan det här med disciplin.
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, men inte lika stor skillnad.
Jag har även sett obekräftade teorier om att Östrogen skyddar, vilket isåfall borde ge mindre skillnad mellan män och kvinnor i de äldre grupperna.
Kan det inte vara så enkelt att män blir äldre och skruttigare snabbare än kvinnor. Det skiljer väl nästan 8-10 år i förväntad livslängd!?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Kina är inte bäst på allt men de kan det här med disciplin.
Utom när de är turister. Jag har aldrig sett kinesiska turister som kan stå i kö. Till och med när de fått en kölapp av turistguiden så ska de försöka tränga sig före sin tur.
 
  • Haha
  • Gilla
erkka och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.