2 357 689 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det går än så länge inte att se att antalet sjukdomsfall per dag skulle stiga för att provtagningen har ökat:G gaidin skrev:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Tillägg snarare än korrektion. Där jag läste framgick det inte hur man gjorde med dem som inte hade fyllt 12 när den allmänna vaccineringen av barn infördes 1982, men jag räknad med att även de som inte fyllde 12 1982 och inte var småbarn då på något sätt vaccinerades.F f91jsw skrev:Liten korrektion: MPR infördes 1982 och då vaccinerades alla tolvåringar och yngre, dvs alla födda från 1970 och framåt erbjöds vaccin i skolan. Dock har de som vaccinerades i skolan i allmänhet bara fått en spruta, medan de som vaccinerades som 1-2-åringar fått två. Men två sprutor ska inte behövas för röda hund, det är mässlingskomponenten av MPR-vaccinet som kräver två sprutor.
Hur som helst, OM detta stämmer förklarar det varför så få barn och unga drabbas och varför mycket fler medelålders män drabbas.
Korrektionen var alltså att alla födda från 1970 erbjudits vaccinet, inte från 1980.Anna_H skrev:
Tillägg snarare än korrektion. Där jag läste framgick det inte hur man gjorde med dem som inte hade fyllt 12 när den allmänna vaccineringen av barn infördes 1982, men jag räknad med att även de som inte fyllde 12 1982 och inte var småbarn då på något sätt vaccinerades.
Hur som helst, OM detta stämmer förklarar det varför så få barn och unga drabbas och varför mycket fler medelålders män drabbas.
Tydligen fick alla de också vaccinet. Jag hade ingen info om dem i "glappet" i min källa.Skruvebulten skrev:
Detta känns mer som en korrelation än en kausalitet. Indikatorerna ger plausabiltet för sambandet, men 29% likadant RNA känns som väl lite, det intressanta har man uteslutit och det är om just denna del av RNA är en nyckelkomponent i vaccinet. Annars borde alla som haft Rubella också vara tåligare för viruset och det gäller ju tydligen inte.Anna_H skrev:
Tillägg snarare än korrektion. Där jag läste framgick det inte hur man gjorde med dem som inte hade fyllt 12 när den allmänna vaccineringen av barn infördes 1982, men jag räknad med att även de som inte fyllde 12 1982 och inte var småbarn då på något sätt vaccinerades.
Hur som helst, OM detta stämmer förklarar det varför så få barn och unga drabbas och varför mycket fler medelålders män
Om jag skall spekulera vidare så kan det möjligen vara en bidragande orsak.
Teorin från Indien rörande virusreservoar i pungen känns rimligare, men även den kan ju bara vara en av flera orsaker också.
Vi har ju även detta med högt blodtryck där män är överrepresenterade (vilket intressant nog i många fall beror på minskande testosteronhalter, även bukfetma hos män, försämrade fysiska resultat, muskelbristningar mm kan bero på detta enligt forskningen).
Så gnäller du nu på Sverige eller på de styrande i Borlänge eller på Landstinget?Ulltand skrev:
Ja, det är tragiskt när människor dör, missförstå mig inte på den punkten.
Men jag undrar vad du vill få fram:
- Vill du att testresurser ska användas på att testa om döda hade Covid-19?
- Att alla döda ska räknas in i statistiken?
- Att FHM har gjort ett dåligt jobb pga att Borlänge inte rapporterar in?
Nej, han sa 80-90% vilket också stämmer med många undersökningar kring smittade och symptom.MultiMan skrev:
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-symptoms/
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Kom just med tåget till Shanghai. Alla bär mask, 100% temperaturkontroll när man går in i stationen, på tåget av personalen och med värmekamera när du går ut. Samtliga utlänningar får fylla i papper var de kommer från och senaste inresa i Kina. Samtliga resenärer får visa smittspårningsspp innan de går in i stationen. När jag kommer hem skall jag äta lite och sedan ut och veckohandla.optimum skrev:
Inga problem med ett normalt socialt liv om alla slutar vara kränkta och följer reglerna. Och givetvis går propagandan på högvarv. Fråga er varför Magdalena Andersson inte bär mask på TV. Varför ser vi online reklam där modellerna inte retuscherats med mask
Kina är inte bäst på allt men de kan det här med disciplin.
Kan det inte vara så enkelt att män blir äldre och skruttigare snabbare än kvinnor. Det skiljer väl nästan 8-10 år i förväntad livslängd!?Anna_H skrev:
Läser statistiken som att betydligt fler män får IVA än kvinnor.
Totalt antal laboratoriebekräftade
Sjukdomsfall 16,755 Kvinnor:9,054 | Män: 7,701
Intensivvårdade 1,217 Kvinnor: 318 | Män: 899
Avlidna 2,021 Kvinnor: 875 | Män: 1,146
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Totalt antal laboratoriebekräftade
Sjukdomsfall 16,755 Kvinnor:9,054 | Män: 7,701
Intensivvårdade 1,217 Kvinnor: 318 | Män: 899
Avlidna 2,021 Kvinnor: 875 | Män: 1,146
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Västra Götaland fortsätter med sin nästintill linjära ökning:
- https://www.vgregion.se/aktuellt/nyhetslista/regional-lagesrapport-covid-19/
Man kan kanske ana en viss lutning uppåt, men det är i så fall ett R just precis över ett.
Edit: tittar man på logaritmisk skala på c19.se så ser man att R ligger strax över ett då kurvorna är raka där också.
- https://www.vgregion.se/aktuellt/nyhetslista/regional-lagesrapport-covid-19/
Man kan kanske ana en viss lutning uppåt, men det är i så fall ett R just precis över ett.
Edit: tittar man på logaritmisk skala på c19.se så ser man att R ligger strax över ett då kurvorna är raka där också.