2 358 809 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Då ska man ej uttala sig.[/QUOTE]
Men jag håller med om att de gott kunde lägga upp siffrorna på sin hemsida och skita i att försöka kommentera dem hela tiden. Men boy, då skulle det pratas om mörkning och försök att dölja utvecklingen.
En platå är per definition platt. FHM har via Tegnell gång på gång påpekat att det är lutningen på kurvan över antalet detekterade fall är det som har prognostiskt värde. Antalet döda är en spektakulär siffra men hjälper inte FHM att besluta om åtgärder.N Nybergzzz skrev:
Men jag håller med om att de gott kunde lägga upp siffrorna på sin hemsida och skita i att försöka kommentera dem hela tiden. Men boy, då skulle det pratas om mörkning och försök att dölja utvecklingen.
Lite olika noteringar:
Det börjar funderas på om vaccinet mot Röda hund eventuellt skyddar mot Corona (dock eventuellt inte att ha haft själva sjukdomen, utan just vaccinet som jag förstod det?) Det förklarar varför barn drabbas så lindrigt: MPR innehåller det och vi har vaccinerat alla barn mot röda hund sedan 1982 (dvs från födda ca 1980). 1974 och framåt vaccinerades alla 12-åriga flickor som inte redan haft röda hund, vilket isåfall förklarar varför medelålders män blir sjukare än kvinnor: vi är vaccinerade och inte de. Forskning pågår, hoppas att vi snart får svar.
Äldreomsorgen och ansvaret:
FoHM har talat om huvuddragen, med distansering, hygien och sådant. Socialstyrelsen är det väl som utifrån detta ska ge nya direktiv till vård och omsorg. Detta ska sedan spridas till regioner och kommuner, som i sin tur ska ge ut nya direktiv och finansiera det. På vissa ställen har man varit "på tårna" fixat så att färre personer har kontakt med en brukare, fixat ett särskilt team som bara hanterar smittade osv. På andra ställen har man bara sagt "vi följer direktiven från FoHM, men då undrar jag om det är råden till allmänheten de pratar om? För FoHM har ju varit tydliga med att munskydd inte är bra för allmänheten då vi inte kan hantera dem, utan pillar oss i ansiktet hela tiden, och att vi istället ska tillämpa fysiskt avstånd. Men i omsorgen bör man ha viss vana vid munskydd, samt att man inte kan hålla fysiskt avstånd, självklart ska andra regler gälla där.
Men som arbetsgången ser ut måste de, även privata omsorgsföretag, få nya ramar uppifrån, deras upphandling bygger ju på ett visst arbetssätt och att då införa nya rutiner som i ett huj ökar kostnaderna markant låter sig inte göras.
Äldreomsorgen är en gigantiskt koloss som tar månader att flytta på. En viktig lärdom att ta med sig.
Vem har haft Corona?
Maken var dålig i påskas, jag sade att jag tyckte det verkade vara Corona. Maken trodde mig inte, men beskrev det för läkaren när han var på årskontrollen för blodtrycket (som varit uppskjuten pga symptomen) och läkaren sade då att det helt säkert var corona, men att det ju inte är någon idé att testa eftersom han är frisk nu.
När jag nu tänker efter så funderar jag på om det inte kan ha varit det svägerskan hade när vi städade svärmors lägenhet: torrhosta flera veckor, ingen ork, tungt att andas, jag sade att hon måste söka läkare, för att det verkar vara lunginflammation. Problemet är att detta var redan i Januari/februari. I god tid före sportlovet, och i Värmland.
Det börjar funderas på om vaccinet mot Röda hund eventuellt skyddar mot Corona (dock eventuellt inte att ha haft själva sjukdomen, utan just vaccinet som jag förstod det?) Det förklarar varför barn drabbas så lindrigt: MPR innehåller det och vi har vaccinerat alla barn mot röda hund sedan 1982 (dvs från födda ca 1980). 1974 och framåt vaccinerades alla 12-åriga flickor som inte redan haft röda hund, vilket isåfall förklarar varför medelålders män blir sjukare än kvinnor: vi är vaccinerade och inte de. Forskning pågår, hoppas att vi snart får svar.
Äldreomsorgen och ansvaret:
FoHM har talat om huvuddragen, med distansering, hygien och sådant. Socialstyrelsen är det väl som utifrån detta ska ge nya direktiv till vård och omsorg. Detta ska sedan spridas till regioner och kommuner, som i sin tur ska ge ut nya direktiv och finansiera det. På vissa ställen har man varit "på tårna" fixat så att färre personer har kontakt med en brukare, fixat ett särskilt team som bara hanterar smittade osv. På andra ställen har man bara sagt "vi följer direktiven från FoHM, men då undrar jag om det är råden till allmänheten de pratar om? För FoHM har ju varit tydliga med att munskydd inte är bra för allmänheten då vi inte kan hantera dem, utan pillar oss i ansiktet hela tiden, och att vi istället ska tillämpa fysiskt avstånd. Men i omsorgen bör man ha viss vana vid munskydd, samt att man inte kan hålla fysiskt avstånd, självklart ska andra regler gälla där.
Men som arbetsgången ser ut måste de, även privata omsorgsföretag, få nya ramar uppifrån, deras upphandling bygger ju på ett visst arbetssätt och att då införa nya rutiner som i ett huj ökar kostnaderna markant låter sig inte göras.
Äldreomsorgen är en gigantiskt koloss som tar månader att flytta på. En viktig lärdom att ta med sig.
Vem har haft Corona?
Maken var dålig i påskas, jag sade att jag tyckte det verkade vara Corona. Maken trodde mig inte, men beskrev det för läkaren när han var på årskontrollen för blodtrycket (som varit uppskjuten pga symptomen) och läkaren sade då att det helt säkert var corona, men att det ju inte är någon idé att testa eftersom han är frisk nu.
När jag nu tänker efter så funderar jag på om det inte kan ha varit det svägerskan hade när vi städade svärmors lägenhet: torrhosta flera veckor, ingen ork, tungt att andas, jag sade att hon måste söka läkare, för att det verkar vara lunginflammation. Problemet är att detta var redan i Januari/februari. I god tid före sportlovet, och i Värmland.
Nu sitter inte jag och lyssnar ordagrant på varje presskonferens, men brukar man inte tala om inrapporterade dödsfall, och att det finns en viss eftersläpning? Inte har väl FHM någon enda gång uttalat sig så säkert som t.ex. att "Fakta är att det dog 64 människor i Covid-19 igår"?optimum skrev:
Jag kan tänka mig att vi kan få en överdiagnostisering av dödsfall till Coronans fördel. Men det får väl våra forskare i ämnet fundera på!
De säger på varje presskonferens att vi ser en positiv utveckling men de stämmer ju ej tydligen då de är eftersläpningar.B b8q skrev:
Här håller jag både med och inte. Problemet är inte att de prognosticerar och berättar om detta, problemet är hur Tegnell kommunicerar det. Detta är orsaken till att jag håller Wallensten mycket högre. Han flummar inte iväg utan är tydlig (även när han fått en felaktig siffra att kommunicera).optimum skrev:
Nej jag håller inte med.
De är högutbildade och vissa är forskare.
De borde då veta att man måste säkerställa att data är korrekt innan man använder det till analyser och information.
Det har de uppenbarligen inte gjort.
Mycket allvarligt.
Att jämföra med SMHI
Om de säger att det var 35 grader i Stockholm en viss dag så gör man det med säker data. Kalibrerade mätinstrument mm.
Men när de säger hur vädret kommer vara om en vecka, ja då är det prognoser.
Säger man hur många döda det är föregående dag, en viss vecka så är det ingen prognos.
Varför jag tycker det är allvarligt är för i kriser måste budskapet till folket vara klart och korrekt.
Då måste man kunna skilja på vad som är fakta och vad som är prognoser.
Jag kan lova att när detta är över så heter vår statsepidemiolog Anders Wallensten!
Claes Sörmland skrev:
En platå är per definition platt. FHM har via Tegnell gång på gång påpekat att det är lutningen på kurvan över antalet detekterade fall är det som har prognostiskt värde. Antalet döda är en spektakulär siffra men hjälper inte FHM att besluta om åtgärder.
Men jag håller med om att de gott kunde lägga upp siffrorna på sin hemsida och skita i att försöka kommentera dem hela tiden. Men boy, då skulle det pratas om mörkning och försök att dölja utvecklingen.[/QUOTE]
724 nya fall igår. Jag anser att de ej är en platt kurva när man prata om att kurvan var platt när de var 500 nya fall.
Men det är en positiv utveckling med en platå. Den finns där, även om det saknas rapporterade dödsfall. Bedömningen av detta görs utifrån hur många svårt sjuka det är då det är IVA-platserna som är dimensionerande, inte dödsfallen.N Nybergzzz skrev:
Fokuset på rapporteringen av dödsfall är väldigt farligt för hanteringen ev pandemin.
Jag har inte lika höga förväntningar som du utan tycker det är bra att avvikelser kommer fram och kan rättas till. Alternativet att avvikelserna tystas ner för att man är rädd för att bli lynchad av allmänheten och sedan fattas en massa avgörande beslut på felaktiga data är ingen höjdare. Se bara på hur det gick när Kinas mörkade utbrottet för att ingen vågade säja sanningen. Då var det regimen man var rädd för, men att vara rädd för allmänhetens dom kan nog ge samma effekt.optimum skrev:
Nej jag håller inte med.
De är högutbildade och vissa är forskare.
De borde då veta att man måste säkerställa att data är korrekt innan man använder det till analyser och information.
Det har de uppenbarligen inte gjort.
Mycket allvarligt.
Att jämföra med SMHI
Om de säger att det var 35 grader i Stockholm en viss dag så gör man det med säker data. Kalibrerade mätinstrument mm.
Men när de säger hur vädret kommer vara om en vecka, ja då är det prognoser.
Säger man hur många döda det är föregående dag, en viss vecka så är det ingen prognos.
Varför jag tycker det är allvarligt är för i kriser måste budskapet till folket vara klart och korrekt.
Då måste man kunna skilja på vad som är fakta och vad som är prognoser.
Rätta till felet och sen tar man reda på rotorsaken till felet och så fixar man det (om det ens är ett fel). Jag tycker man nog kan vara lite ödmjuk inför att misstag kan begås (om det nu har begåtts misstag) under denna oerhörda press vissa arbetar under och medveten om att systemen inte är konstruerade för den här typen av omständigheter. Allting, till en viss gräns naturligtvis.
724 nya fall igår. Jag anser att de ej är en platt kurva när man prata om att kurvan var platt när de var 500 nya fall.[/QUOTE]N Nybergzzz skrev:En platå är per definition platt. FHM har via Tegnell gång på gång påpekat att det är lutningen på kurvan över antalet detekterade fall är det som har prognostiskt värde. Antalet döda är en spektakulär siffra men hjälper inte FHM att besluta om åtgärder.
Men jag håller med om att de gott kunde lägga upp siffrorna på sin hemsida och skita i att försöka kommentera dem hela tiden. Men boy, då skulle det pratas om mörkning och försök att dölja utvecklingen.
Antalet bekräftade fall beror ju väldigt mycket på hur mycket man testar.
Det är positivt att utvecklingen inte är exponentiell utan snarare ligger på en konstant nivå. Men det gäller ju att kunna behålla det läget.
Det många verkar ha missat är att det är inte dödstalen som FHM pratar om när de pratar om en platå, det är antalet konstaterat smittade man räknar, en platå för dödstalen borde komma ca två veckor efter platån av antalet nya smittade.N Nybergzzz skrev:
Det är väldigt många här som kritiserar FHM för felaktigheter, jag tror inte de som gör det har förstått vad det pratas om på presskonferenserna eller förstår bakomliggande resonemang. Själv tycker jag de är väldigt tydliga med hur de tänker, vad de gör och vad deras mål är, ändå verkar många välja att missuppfatta för att misskreditera både den vetenskapliga modellen i sig självt, och FHMs forskning och hantering, utan att på något sätt förklara på ett vettigt sätt hur det skulle gått till i stället.
Det verkar vara mycket känslor och lite eftertanke som präglar debatten. Som tur är styr inte känslor i Sverige vilket jag är väldigt glad för.
Nu ligger ju deras siffror, beräkningar och modeller på deras hemsida helt öppet för alla att läsa.N Nybergzzz skrev:
FHM brukar ju framhålla att Sverige förmodligen är världsbäst på att registera dödsfall i Corona. Läser men det här får man en lite annan bild.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRr42B/borlange-vi-har-begravt-dubbelt-sa-manga-som-vanligt
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRr42B/borlange-vi-har-begravt-dubbelt-sa-manga-som-vanligt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Det man vid en kontroll då kunde konstatera var att BMI över 40 var en separat riskfaktor medan om man har en BMI mellan 30 och 40 så låg hela den ökade risken på andra riskfaktorer som t.ex. högt blodtryck.P Putte 9497 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Som jag har uppfattat det:tusenett skrev:Det var en intressant artikel.
Går det att bara starta storskalig testning och smittspårning i Sverige i nuläget?
Man har höjt testningskapaciteten ganska rejält vad jag förstår. Det verkar som att det inte är jättelätt att få tag i utrustning som behövs pga global efterfrågan. Detsamma gäller skyddsutrustning som artikeln också pratar om ska användas. Där gör man redan allt man kan såvitt jag förstår. Sedan ska all logistik runt omkring testning och smittspårning fungera också, inklusive personal. Andra länder har redan lyckats så alla vill (kräver) att Sverige också ska göra det, gärna lika snabbt eller ännu hellre snabbare än alla andra länder. Men vilja verkar inte vara nyckelfaktorn för framgång här.
Så det är väl inte så att man inte vill testa utan det finns helt enkelt inte resurser till det? Eller har man (FoHM) uttryckligen sagt att testning och smittspårning tror man inte på och därför försöker de inte ens och anledningen är inte resursbrist?
Det går inte att starta storskalig testning och smittspårning på en gång utan det är en längre process och det pågår en uppbyggnad av framför allt testning men testkit, labbpersonal, reagenser och annat som behövs för analysen etc. är bristvara eftersom alla länder nu vill köpa många gånger mer än vad som normalt tillverkas.
FHM har inte sagt att testning och smittspårning är onödigt eller något liknande.