Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ett problem är att lagarna inte är anpassade för den här typen av händelser. Vi har en grundlagsskyddad rättighet att röra oss fritt - Det är inte så enkelt att ändra med tillfälliga lagar, Smittskydslagen kräver att isolering görs på en regiondriven vårdinrättning och att individuellt beslut ska fattas i varje enskilt fall, de krislagar som finns kräver i princip att det är krig och allmän mobilisering för att kunna aktiveras, etc.

Det kommer nog att bli en översyn av det när allt har blåst över.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och i några veckor var vi en befolkning som skötte oss hyggligt, men nu verkar det som att allt fler anser att det är över nu, eller vad ... :thinking: :surprised: :dizzy:

Kanske dags för lite hårdare restriktioner, iom att rekommendationer inte längre verkar räcka ... :devilish:
Det är liknande som de som får för sig att de behöver börja träna, lägg om kosten och gå ner i vikt.
Många klarar detta bara en kort tid och återfaller sedan till sitt vanliga beteende.

Även om det låter tjatigt så måste man köra råden om och om igen, tvätta händerna, social distans osv.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
optimum
useless useless skrev:
Ett problem är att lagarna inte är anpassade för den här typen av händelser. Vi har en grundlagsskyddad rättighet att röra oss fritt - Det är inte så enkelt att ändra med tillfälliga lagar, Smittskydslagen kräver att isolering görs på en regiondriven vårdinrättning och att individuellt beslut ska fattas i varje enskilt fall, de krislagar som finns kräver i princip att det är krig och allmän mobilisering för att kunna aktiveras, etc.

Det kommer nog att bli en översyn av det när allt har blåst över.
Jag ser inget problem i att vi får röra oss fritt. Problemet är när man gör det och samtidigt släpper på reglerna med social distans och hygien mm.
Även att res inte om man känner sig sjuk för då ska man stanna hemma.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag tänkte mest på t ex de förbud med påföljande böter en del länder har för att tvinga folk att hålla sig hemma. Även om man vill ha såna regler i Sverige så är det inte så lätt att införa dom.
Lagstiftningen är en stor anledning till att vi har rekommendationer istället för tvingade regler, men många utomstående tolkar det som att vi är slappa.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Idag går jag inte till jobbet, för nu imorse kände jag symptom som är en förändring jämfört med den lilla småsnuvighet jag har jämt hela vintern genom (pga något besvär av att luftvägarna mina är känsliga för torr luft).

Men nu är det alltså lite annat, bara svaga känningar ett vanligt år hade jag inte brytt mig utan varit på väg till jobbet nu.
Men detta år är ingen vanligt år, jag får vara utan inkomst i några dagar nu, för samhällets bästa.


Jag kan inte vara kritisk mot att folk flockas ute på stan :coffee: :beer: och samtidigt inte sköta mig själv genom att hålla mig till rekommendationerna. :thinking:
 
  • Gilla
  • Ledsen
Marlen Eskilsson och 8 till
  • Laddar…
optimum
useless useless skrev:
Jag tänkte mest på t ex de förbud med påföljande böter en del länder har för att tvinga folk att hålla sig hemma. Även om man vill ha såna regler i Sverige så är det inte så lätt att införa dom.
Lagstiftningen är en stor anledning till att vi har rekommendationer istället för tvingade regler, men många utomstående tolkar det som att vi är slappa.
Ja det stämmer. Grundlagsskyddet gör att vi har fri rörlighet men borde inte vara ett stort problem så länga folk sköter sig.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Idag går jag inte till jobbet, för nu imorse kände jag symptom som är en förändring jämfört med den lilla småsnuvighet jag har jämt hela vintern genom (pga något besvär av att luftvägarna mina är känsliga för torr luft).

Men nu är det alltså lite annat, bara svaga känningar ett vanligt år hade jag inte brytt mig utan varit på väg till jobbet nu.
Men detta år är ingen vanligt år, jag får vara utan inkomst i några dagar nu, för samhällets bästa.


Jag kan inte vara kritisk mot att folk flockas ute på stan :coffee: :beer: och samtidigt inte sköta mig själv genom att hålla mig till rekommendationerna. :thinking:
Haft samma läge. Hosta och var hemma en vecka, Kunde som tur är jobba hemifrån med möten via Skype mm.
Jobbar som chef och då kan man inte ena dagen gå ut och informera om regler med att alla ska vara hemma om de har symptom och sedan själv strunta i det och fortsatta vara på arbetsplatsen med symptom.
Synd att man inte kan få testas för att kunna få resultat om att det inte är covid-19.
Nu var min hosta säkert resterna av en vanlig förkylning men man vet aldrig säkert och då finns bara ett alternativ.
Hemma och isolera sig.

Hoppas det är ok med dig snart och inte något allvarligt.
 
Mer än 1/3 av de äldre utan symtom på boenden med smitta visade sig ha viruset. Detta visar på två saker, dels är smittspridningen massiv, dels är det många som inte får symtom.

http://omni.se/a/BRKAgQ

Varför smittas så många av de äldre äldre (som Tegnell kallar dem)? Jo för att de inte KAN distansera sig socialt...
 
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Hoppas det är ok med dig snart och inte något allvarligt.
Jag är inte orolig för egen del, man tar liknande risker (alltså sannolikhetsmässigt) varenda dag.

Men sjukvården är fortfarande ruskigt hårt pressad, så vi måste alla hjälpas åt med att hålla ner spridningstakten/puckeln, allra minst en månad till, jag tror att det bör gälla minst 2 månader, och så får man kolla hur läget är sen.


Men jag ser oroligt påå, hur det lite till mans verkar gå en känsla av att "Nu är det över, 'business as usual', dags att ta igen de förlorade timmarna av sociala kontakter".
Jag vet inte hur man ska bära sig åt för att få folk att vara ihärdiga några månader till. I Sverige kan vi åtminstone glädja oss åt att vår modell gör att det är mycket lätt att leva sitt liv under pandemin, vi borde vara glada och tacksamma över att man inte får en saftig böter för att man råkar vara utomhus, att det tar en hel dag att handla mat eller att min ytterdörr inte svetsas igen.
Om man ser på detta med lite lagom tacksamhet så inser man sen att det kanske inte är så mycket uppoffring att hålla social distans på alla möjliga vis i två månader till.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 7 till
  • Laddar…
Till alla de som tror att "Nu är det snart över", så titta på siffrorna. Vi har fortfarande "bara" 2,7 miljoner konstaterat smittade av ca 7,5 miljarder människor, dvs mindre än 0,3 promille.
ÄVEN om mörkertalet är 100 gånger större, så är det ändå högst 3% som är smittade än. Det är bara början av början.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
P
T TAR12 skrev:
Anledningen till att jag propagerar för testning och smittspårning är att jag ser det som det bästa alternativet för att rädda liv och ekonomi med den kunskap vi har idag. De andra alternativen innebär antingen liv eller ekonomi

Här är en artikel författad av nobelpristagaren ekonomi 2018 om vikten av att vi får igång masstester som är läsvärd.

[länk]

(Om det krävs inloggning så är det bara att ange en hittepå e-postadress)

och här en artikel på svenska som bygger på den engelska artikeln ovan:
[länk]
Det var en intressant artikel.

Går det att bara starta storskalig testning och smittspårning i Sverige i nuläget?

Man har höjt testningskapaciteten ganska rejält vad jag förstår. Det verkar som att det inte är jättelätt att få tag i utrustning som behövs pga global efterfrågan. Detsamma gäller skyddsutrustning som artikeln också pratar om ska användas. Där gör man redan allt man kan såvitt jag förstår. Sedan ska all logistik runt omkring testning och smittspårning fungera också, inklusive personal. Andra länder har redan lyckats så alla vill (kräver) att Sverige också ska göra det, gärna lika snabbt eller ännu hellre snabbare än alla andra länder. Men vilja verkar inte vara nyckelfaktorn för framgång här.

Så det är väl inte så att man inte vill testa utan det finns helt enkelt inte resurser till det? Eller har man (FoHM) uttryckligen sagt att testning och smittspårning tror man inte på och därför försöker de inte ens och anledningen är inte resursbrist?
 
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

– Läkarna var väldigt förvånade över att en person som inte är överviktig, inte röker och är väldigt aktiv kunde få blodproppar av covid-19, säger Hanna.

Nu har hon varit hemma i sex veckor.

– Jag är fortfarande jättetagen, kan inte gå längre sträckor än från soffan till toaletten.

...

På nätterna vaknar hon ofta för att hon inte får luft.

– Då blir jag rädd och vill åka till sjukhuset, men jag vet ju att det inte finns plats. Det är en läskig situation när man skickar hem folk som faktiskt är väldigt sjuka, säger Hanna.

...

Petter Brodin, forskare på Karolinska institutet, bekräftar att covid-19 kan orsaka plötsliga blodproppar.

– Vi inom den medicinska professionen runt om i världen samarbetar intensivt nu. Fler och fler pratar om aspekten med blodproppar, neurologisk påverkan och konstiga syresättningsrubbningar, har Brodin tidigare sagt till Aftonbladet.
Typiskt aftonbladet-journalistik.
Den läkare som tycker att det är uppseendeväckande att en person med långvarig infektion som dessutom sannolikt är/har varit sängliggande riskerar att få blodproppar har fått sin läkarlegitimation på baksidan av ett Kelloggs-paket.
Det handlar garanterat om ett, medvetet eller ej, missförstånd.

Utan infektionen och utan att ha varit sängliggande så hade det varit mer uppseendeväckande.

Sen hör det kanske inte till vanligheterna.
Men att skriva sensationshistorier med denna grund är som sagt vad kvällspressen gör och är duktiga på.
Det ligger så långt ifrån undersökande journalistik man kan komma.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
[länk]
FHM mörkade antal dödssiffror med flera hundra.. Nu får de vara nog. Sparka ut tegnell! Han respekterar ej döda människor..
Ok. Så han ska stå på presskonferensen och berätta hur många avlidna som kommer att rapporteras in om några veckor?

Sparka dom på äldreboendena som inte rapporterar in avlidna direkt i så fall.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.