2 357 258 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hur lyckas du få det till mörkning? Sverige är ett av de länder som har bäst koll på siffrorna. Visst kan man kritisera att de inte har bättre koll. Men att beskylla dem för att mörka informationen är inte seriöst.N Nybergzzz skrev:
Redigerat:
Ingen mörkning. Men däremot har det visat sig att Tegnell ofta förefaller gissa och han gissar fel. Jag vet inte om det är budskap som FHM noga har gjort upp på förhand eller om det är resultatet av hans egna instinkter vid presskonferensen.
Kanske har de för många presskonferenser eftersom de i själva verket knappast har något nytt att rapportera på daglig basis (förutom att statistiken rör lite på sig)?
Kanske har de för många presskonferenser eftersom de i själva verket knappast har något nytt att rapportera på daglig basis (förutom att statistiken rör lite på sig)?
Nybergzzz - Vi kommer tillslut få facit när vi tittar på överdödligheten. Det kommer skriver artiklar i detta ämne i den omfattning att de flesta av oss aldrig hinner läsa dem alla!
Ligg lugnt i båten och sluta läs om man blir så hysterisk!
Ligg lugnt i båten och sluta läs om man blir så hysterisk!
Redigerat av moderator:
Läs artikeln. Reportern frågade om 5april. Då var de 376 som hade dött. Nu i efterhand var de 200 mer..D Daniel 109 skrev:
Sen sa tegnell att de var 60 per dygn för en vecka sen. Nu är de uppe i 90. Ganska så stor märkning för att få bra siffror att visa folket.
Ganska så farligt att stå och säga att platån är platt när vi hade 60 per döda och sen visar de sig att de är 90 per dygn.Claes Sörmland skrev:
Ingen mörkning. Men däremot har det visat sig att Tegnell ofta förefaller gissa och han gissar fel. Jag vet inte om det är budskap som FHM noga har gjort upp på förhand eller om det är resultatet av hans egna instinkter vid presskonferensen.
Kanske har de för många presskonferenser eftersom de i själva verket knappast har något nytt att rapportera på daglig basis (förutom att statistiken rör lite på sig)?
Då ska man ej uttala sig.
FHM kan bara jobba med de data de har. Tegnell står inte och mörkar eller ljuger. FHM har ett team som gör prognoser, och prognoser är just det, inga löften eller sanningar. Säger de att antal döda ligger på ca 60 om dygnet så är det baserat på de siffror de fått in och de prognoser de har. Och om olika vårdinrättningar i landet har problem att rapportera in siffror så att det snarare är 90 döda om dygnet så är det knappast FHMs fel.N Nybergzzz skrev:
Visst _skulle_ FHM nu, när man vet ungefär hur fel inrapporteringen är, kunna slänga på 50% på sina siffror. Men det gör man inte, istället säger man att det finns en viss eftersläpning i siffrorna. Det är väl faktiskt ärligare, än att gissa på vad de verkliga siffrorna skulle kunna vara?
Men hade verkligen inte FHM tillgång till de korrekta siffrorna? 60 döda rapporteras dagen efter och 30 till säg kommande tre dagar. Så har det varit hela tiden och de som rapporterats lite senare läggs väl in på korrekt dödsdag i efterhand. Jag har tittat på senaste sju dagarnas medelvärde i en månads tid och detta har synts i minst en månads tid.
Artikeln bevisar ingenting, däremot visar den på att det potentiellt finns ett problem i klassificeringen av dödsfall.N Nybergzzz skrev:
Vi som varit i denna tråden länge har sedan länge också dragit slutsatsen att det enda sättet som man kan ta reda på överdödligheten är via SCBs statistik, men inte heller den är heltäckande iom att dödligheten i allmänhet i år (före covid-19) var lägre än genomsnittet av de fem föregående åren.
SCBs siffror har du här (gå in och öppna excelfilen) och där syns tydligt hur många döda det är jämfört med vanligt. Du har även statistiken för att ta fram egna grafer om du vill.
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-o...rar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/
Nej jag håller inte med.B b8q skrev:FHM kan bara jobba med de data de har. Tegnell står inte och mörkar eller ljuger. FHM har ett team som gör prognoser, och prognoser är just det, inga löften eller sanningar. Säger de att antal döda ligger på ca 60 om dygnet så är det baserat på de siffror de fått in och de prognoser de har. Och om olika vårdinrättningar i landet har problem att rapportera in siffror så att det snarare är 90 döda om dygnet så är det knappast FHMs fel.
Visst _skulle_ FHM nu, när man vet ungefär hur fel inrapporteringen är, kunna slänga på 50% på sina siffror. Men det gör man inte, istället säger man att det finns en viss eftersläpning i siffrorna. Det är väl faktiskt ärligare, än att gissa på vad de verkliga siffrorna skulle kunna vara?
De är högutbildade och vissa är forskare.
De borde då veta att man måste säkerställa att data är korrekt innan man använder det till analyser och information.
Det har de uppenbarligen inte gjort.
Mycket allvarligt.
Att jämföra med SMHI
Om de säger att det var 35 grader i Stockholm en viss dag så gör man det med säker data. Kalibrerade mätinstrument mm.
Men när de säger hur vädret kommer vara om en vecka, ja då är det prognoser.
Säger man hur många döda det är föregående dag, en viss vecka så är det ingen prognos.
Varför jag tycker det är allvarligt är för i kriser måste budskapet till folket vara klart och korrekt.
Då måste man kunna skilja på vad som är fakta och vad som är prognoser.