Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N Nybergzzz skrev:
[länk]
FHM mörkade antal dödssiffror med flera hundra.. Nu får de vara nog. Sparka ut tegnell! Han respekterar ej döda människor..
Hur lyckas du få det till mörkning? Sverige är ett av de länder som har bäst koll på siffrorna. Visst kan man kritisera att de inte har bättre koll. Men att beskylla dem för att mörka informationen är inte seriöst.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ingen mörkning. Men däremot har det visat sig att Tegnell ofta förefaller gissa och han gissar fel. Jag vet inte om det är budskap som FHM noga har gjort upp på förhand eller om det är resultatet av hans egna instinkter vid presskonferensen.

Kanske har de för många presskonferenser eftersom de i själva verket knappast har något nytt att rapportera på daglig basis (förutom att statistiken rör lite på sig)?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nybergzzz - Vi kommer tillslut få facit när vi tittar på överdödligheten. Det kommer skriver artiklar i detta ämne i den omfattning att de flesta av oss aldrig hinner läsa dem alla!

Ligg lugnt i båten och sluta läs om man blir så hysterisk!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur lyckas du få det till mörkning? Sverige är ett av de länder som har bäst koll på siffrorna. Visst kan man kritisera att de inte har bättre koll. Men att beskylla dem för att mörka informationen är inte seriöst.
Läs artikeln. Reportern frågade om 5april. Då var de 376 som hade dött. Nu i efterhand var de 200 mer..

Sen sa tegnell att de var 60 per dygn för en vecka sen. Nu är de uppe i 90. Ganska så stor märkning för att få bra siffror att visa folket.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ingen mörkning. Men däremot har det visat sig att Tegnell ofta förefaller gissa och han gissar fel. Jag vet inte om det är budskap som FHM noga har gjort upp på förhand eller om det är resultatet av hans egna instinkter vid presskonferensen.

Kanske har de för många presskonferenser eftersom de i själva verket knappast har något nytt att rapportera på daglig basis (förutom att statistiken rör lite på sig)?
Ganska så farligt att stå och säga att platån är platt när vi hade 60 per döda och sen visar de sig att de är 90 per dygn.

Då ska man ej uttala sig.
 
  • Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
Är det Löfvens fel att äldreboendena inte rapporterar in dödsorsakerna i tid?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det Löfvens fel att äldreboendena inte rapporterar in dödsorsakerna i tid?
Ja det är ju hans regering som ansvarar för pengar t kommuner och landsting?
 
  • Haha
Skruvebulten
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Ganska så farligt att stå och säga att platån är platt när vi hade 60 per döda och sen visar de sig att de är 90 per dygn.

Då ska man ej uttala sig.
FHM kan bara jobba med de data de har. Tegnell står inte och mörkar eller ljuger. FHM har ett team som gör prognoser, och prognoser är just det, inga löften eller sanningar. Säger de att antal döda ligger på ca 60 om dygnet så är det baserat på de siffror de fått in och de prognoser de har. Och om olika vårdinrättningar i landet har problem att rapportera in siffror så att det snarare är 90 döda om dygnet så är det knappast FHMs fel.

Visst _skulle_ FHM nu, när man vet ungefär hur fel inrapporteringen är, kunna slänga på 50% på sina siffror. Men det gör man inte, istället säger man att det finns en viss eftersläpning i siffrorna. Det är väl faktiskt ärligare, än att gissa på vad de verkliga siffrorna skulle kunna vara?
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Men hade verkligen inte FHM tillgång till de korrekta siffrorna? 60 döda rapporteras dagen efter och 30 till säg kommande tre dagar. Så har det varit hela tiden och de som rapporterats lite senare läggs väl in på korrekt dödsdag i efterhand. Jag har tittat på senaste sju dagarnas medelvärde i en månads tid och detta har synts i minst en månads tid.
 
N Nybergzzz skrev:
Ja det är ju hans regering som ansvarar för pengar t kommuner och landsting?
Nej, kommuner och lansting(regioner) har egen beskattningsrätt. Det är inte staten som är ansvarig. Och även om pengarna kommer via staten är det inte de som har verksamhetsansvar.
 
  • Gilla
erik_83 och 6 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
[länk]
Ytterligare en artikel som bevisar att FHM och Löfven vill ha bra statistik för att visa att Sveriges väg är rätt.
Artikeln bevisar ingenting, däremot visar den på att det potentiellt finns ett problem i klassificeringen av dödsfall.

Vi som varit i denna tråden länge har sedan länge också dragit slutsatsen att det enda sättet som man kan ta reda på överdödligheten är via SCBs statistik, men inte heller den är heltäckande iom att dödligheten i allmänhet i år (före covid-19) var lägre än genomsnittet av de fem föregående åren.

SCBs siffror har du här (gå in och öppna excelfilen) och där syns tydligt hur många döda det är jämfört med vanligt. Du har även statistiken för att ta fram egna grafer om du vill.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-o...rar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Så du menar att Sveriges radios journalister är troll?
Har de sagt att FHM mörkar?
 
optimum
B b8q skrev:
FHM kan bara jobba med de data de har. Tegnell står inte och mörkar eller ljuger. FHM har ett team som gör prognoser, och prognoser är just det, inga löften eller sanningar. Säger de att antal döda ligger på ca 60 om dygnet så är det baserat på de siffror de fått in och de prognoser de har. Och om olika vårdinrättningar i landet har problem att rapportera in siffror så att det snarare är 90 döda om dygnet så är det knappast FHMs fel.

Visst _skulle_ FHM nu, när man vet ungefär hur fel inrapporteringen är, kunna slänga på 50% på sina siffror. Men det gör man inte, istället säger man att det finns en viss eftersläpning i siffrorna. Det är väl faktiskt ärligare, än att gissa på vad de verkliga siffrorna skulle kunna vara?
Nej jag håller inte med.
De är högutbildade och vissa är forskare.
De borde då veta att man måste säkerställa att data är korrekt innan man använder det till analyser och information.
Det har de uppenbarligen inte gjort.
Mycket allvarligt.

Att jämföra med SMHI
Om de säger att det var 35 grader i Stockholm en viss dag så gör man det med säker data. Kalibrerade mätinstrument mm.
Men när de säger hur vädret kommer vara om en vecka, ja då är det prognoser.

Säger man hur många döda det är föregående dag, en viss vecka så är det ingen prognos.

Varför jag tycker det är allvarligt är för i kriser måste budskapet till folket vara klart och korrekt.
Då måste man kunna skilja på vad som är fakta och vad som är prognoser.
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.