2 357 090 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om jag inte missminner mig så smittspårade man alla som hade varit i Italien Österike mfl om de kontaktade vården och hade symtom. Man hade till exempel kunnat rekommenderat dem att stanna i hemkarantän oavsett om de hade symtom men det gjorde man inte.tusenett skrev:Jag har för mig att Tegnell sa vid något tillfälle att de smittspårade alla sportlovsresenärer från Italien, Österrike m.fl. och hade bra koll på dessa. Men smittan hade redan spritt sig till andra länder så den kom in till oss via resande från så många andra länder, bl.a. USA att smittspårningen snabbt blev omöjlig.
Betänk att med ett R=2,5 vilket betyder att varje smittad smittar i snitt 2,5 personer och dessa 2,5 personer smittar sedan 2,5 personer var så har du över 10 000 smittade c:a 10 led senare. Ett R=2,5 är nog inte orimligt att anta att det var i början.
En kinesisk randomiserad studie visade att remdesivir varken hade någon effekt på patienternas mående, eller på virusmängderna. Gilead har dock synpunkter på att studien avbröts för tidigt på grund av för få deltagare. https://www.reuters.com/article/us-...-coronavirus-drug-trial-flopped-idUSKCN225326
Sverige fällde inte ut sin fallskärm överhuvudtaget, här är det fritt fall, lite humoristiskt svaratNefrums skrev:
(är medveten om att man har rekommenderat och uppmanat en del och haft lite lätta restriktioner)
Vilken strategi som är bäst beror ju mer eller mindre bara på när medicin/vaccin kommer samt hur länge immunitet fungerar.
Tar det lång tid att få fram dessa är nog så snabbt som möjligt med sjukvården intakt bäst om immuniteten är längre än ett år eller så.
Går det snabbt att få fram medicin/vaccin eller om immuniteten är väldigt kort, är det nog bäst att försöka begränsa spridningen på alla sätt möjliga. Tex genom lock-down eller intensiv smittspårning.
Jag tror nog tyvärr inte på snabb utveckling av vaccin eller medicin. Jag hoppas jag har fel förstås. Därför tror jag den svenska modellen är ett bra sätt att ta oss igenom detta.
Tar det lång tid att få fram dessa är nog så snabbt som möjligt med sjukvården intakt bäst om immuniteten är längre än ett år eller så.
Går det snabbt att få fram medicin/vaccin eller om immuniteten är väldigt kort, är det nog bäst att försöka begränsa spridningen på alla sätt möjliga. Tex genom lock-down eller intensiv smittspårning.
Jag tror nog tyvärr inte på snabb utveckling av vaccin eller medicin. Jag hoppas jag har fel förstås. Därför tror jag den svenska modellen är ett bra sätt att ta oss igenom detta.
lock down är nog inget långsiktigt alternativ men varför kan man inte hålla på med smittspårning under en lång tid mha av de tekniska hjälpmedel som finns?P patst577 skrev:
Det är som jag uppfattat det också.T TAR12 skrev:När det gäller Sydkoreas kapacitet för tester av Covid-19 så har jag uppfattat att de byggt upp den väldigt snabbt, bland annat genom att bjuda in flera leverantörer och låta marknadskrafterna agera. Det de hade var en tydlig plan redan innan utbrottet för hur de skulle agera och det är nog något som tyvärr saknats inte bara i Sverige utan även i resten av Europa.
Sydkorea drabbades rätt hårt av MERS 2015, MERS som har grymt högre dödlighet (men samtidigt mycket lägre smittsamhet) än SARS-cov2.
Men Sydkorea har alltså haft fokus på denna fråga sedan 2015 och var alltså på tå i denna sak.
En del av slutsatsen som dras i denna ledare också.
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/sverige-har-kanske-haft-tur-med-coronautbrottet/
Det låter som att de haft ganska god tid på sig att bygga upp sin testningskapacitet. De som då tittar på dem och vill att Sverige ska göra likadan är nog lite optimistiska.Mikael_L skrev:
Det är som jag uppfattat det också.
Sydkorea drabbades rätt hårt av MERS 2015, MERS som har grymt högre dödlighet (men samtidigt mycket lägre smittsamhet) än SARS-cov2.
Men Sydkorea har alltså haft fokus på denna fråga sedan 2015 och var alltså på tå i denna sak.
En del av slutsatsen som dras i denna ledare också.
[länk]
Återigen, ”man slåss inte mot pandemier med vad man vill, utan med vad man har” är ett citat jag tycker säger mycket.
Redigerat av moderator:
Nja, de hade inte så gott om tid mellan de fick information från Kina/WHO, det handlade inte ens om två månader. Så de hade garanterat en grundberedskap och en plan.
Framförallt måste de haft en väl genomtänkt beredskapsplan. En sak som många länder borde kunnat haft, men inte hade, Sverige är bara en i raden av syndare.
Framförallt måste de haft en väl genomtänkt beredskapsplan. En sak som många länder borde kunnat haft, men inte hade, Sverige är bara en i raden av syndare.
Anledningen till att jag propagerar för testning och smittspårning är att jag ser det som det bästa alternativet för att rädda liv och ekonomi med den kunskap vi har idag. De andra alternativen innebär antingen liv eller ekonomi
Här är en artikel författad av nobelpristagaren ekonomi 2018 om vikten av att vi får igång masstester som är läsvärd.
https://www.nytimes.com/2020/03/23/opinion/coronavirus-depression.html?searchResultPosition=1
(Om det krävs inloggning så är det bara att ange en hittepå e-postadress)
och här en artikel på svenska som bygger på den engelska artikeln ovan:
https://www.arbetsvarlden.se/forskare-masstester-kan-bade-radda-liv-och-ekonomin/
Här är en artikel författad av nobelpristagaren ekonomi 2018 om vikten av att vi får igång masstester som är läsvärd.
https://www.nytimes.com/2020/03/23/opinion/coronavirus-depression.html?searchResultPosition=1
(Om det krävs inloggning så är det bara att ange en hittepå e-postadress)
och här en artikel på svenska som bygger på den engelska artikeln ovan:
https://www.arbetsvarlden.se/forskare-masstester-kan-bade-radda-liv-och-ekonomin/
Och ytterligare en artikel på ämnet från Stat. https://www.statnews.com/2020/04/23...ent-show-no-benefit-for-coronavirus-patients/U rindler skrev:
Men, poängen är som tidigare; det går inte att döma ett läkemedel utifrån vad som hittills är publicerat, varken utifrån vad som har läckt från Kinastudien, eller det positiva som rapporterades från Chicago. Det behövs randomiserade studier med kontrollgrupp.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jo5zm8/hanna-42-chockad-over-hur-hart-covid-19-kan-drabba
– Läkarna var väldigt förvånade över att en person som inte är överviktig, inte röker och är väldigt aktiv kunde få blodproppar av covid-19, säger Hanna.
Nu har hon varit hemma i sex veckor.
– Jag är fortfarande jättetagen, kan inte gå längre sträckor än från soffan till toaletten.
...
På nätterna vaknar hon ofta för att hon inte får luft.
– Då blir jag rädd och vill åka till sjukhuset, men jag vet ju att det inte finns plats. Det är en läskig situation när man skickar hem folk som faktiskt är väldigt sjuka, säger Hanna.
...
Petter Brodin, forskare på Karolinska institutet, bekräftar att covid-19 kan orsaka plötsliga blodproppar.
– Vi inom den medicinska professionen runt om i världen samarbetar intensivt nu. Fler och fler pratar om aspekten med blodproppar, neurologisk påverkan och konstiga syresättningsrubbningar, har Brodin tidigare sagt till Aftonbladet.
– Läkarna var väldigt förvånade över att en person som inte är överviktig, inte röker och är väldigt aktiv kunde få blodproppar av covid-19, säger Hanna.
Nu har hon varit hemma i sex veckor.
– Jag är fortfarande jättetagen, kan inte gå längre sträckor än från soffan till toaletten.
...
På nätterna vaknar hon ofta för att hon inte får luft.
– Då blir jag rädd och vill åka till sjukhuset, men jag vet ju att det inte finns plats. Det är en läskig situation när man skickar hem folk som faktiskt är väldigt sjuka, säger Hanna.
...
Petter Brodin, forskare på Karolinska institutet, bekräftar att covid-19 kan orsaka plötsliga blodproppar.
– Vi inom den medicinska professionen runt om i världen samarbetar intensivt nu. Fler och fler pratar om aspekten med blodproppar, neurologisk påverkan och konstiga syresättningsrubbningar, har Brodin tidigare sagt till Aftonbladet.
För någon vecka sedan gick Socialstyrelsen ut med en lista över sjukdomar på människor som är riskgrupper. Fetma över BMI 40 var riskgrupp men hörde på aktuellt igår att många dör med ett BMI på 30.
Vi kommer garanterat att ha runt 20 000 döda när detta är över och antagligen kommer det inte vara över förens ett vaccin tar död på det eller att det självdör.
Lite beroende på hur man hanterar smittan i varje land kommer dödsfallen snabbt i antal eller glesare.
Sveriges strategi är att mjäka och gå ut med rekommendationer istället för att sätta tydliga regler och gränser.
Vi kommer garanterat att ha runt 20 000 döda när detta är över och antagligen kommer det inte vara över förens ett vaccin tar död på det eller att det självdör.
Lite beroende på hur man hanterar smittan i varje land kommer dödsfallen snabbt i antal eller glesare.
Sveriges strategi är att mjäka och gå ut med rekommendationer istället för att sätta tydliga regler och gränser.
Rekommendationerna är ju dom gränser och regler vi ska följa, det har varit tydligt från första början.P Putte 9497 skrev:För någon vecka sedan gick Socialstyrelsen ut med en lista över sjukdomar på människor som är riskgrupper. Fetma över BMI 40 var riskgrupp men hörde på aktuellt igår att många dör med ett BMI på 30.
Vi kommer garanterat att ha runt 20 000 döda när detta är över och antagligen kommer det inte vara över förens ett vaccin tar död på det eller att det självdör.
Lite beroende på hur man hanterar smittan i varje land kommer dödsfallen snabbt i antal eller glesare.
Sveriges strategi är att mjäka och gå ut med rekommendationer istället för att sätta tydliga regler och gränser.
Och i några veckor var vi en befolkning som skötte oss hyggligt, men nu verkar det som att allt fler anser att det är över nu, eller vad ...P Putte 9497 skrev:
Kanske dags för lite hårdare restriktioner, iom att rekommendationer inte längre verkar räcka ...