2 357 472 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Detta är ett sorgligt inlägg:
https://omni.se/a/0nyMWG
WHO varnar för att hälften av alla Covid dödsfall sker på äldreboende och liknande inrättningar.
Så om detta stämmer så har den sociala isoleringen i många länder inte hjälpt eller kommit för sent.
https://omni.se/a/0nyMWG
WHO varnar för att hälften av alla Covid dödsfall sker på äldreboende och liknande inrättningar.
Så om detta stämmer så har den sociala isoleringen i många länder inte hjälpt eller kommit för sent.
Precis som Sverige gjorde sista veckan i Februari och några veckor framåt.T TAR12 skrev:
Sen blev antalet nya oupptäckta fall som med okända smittvägar in i Sverige för stort för att smittspårning skulle fungera.
Sydkorea verkar dock ha lyckats med detta (vad jag förstått) men de hade en helt världsunik kapacitet för tester.
Samt att befolkningen där, i stort, är villiga att offra nästan all sin integritet.
Redigerat:
Gjort fel på så sätt att dom förespråkar/ligger bakom den linje man kör nu i Sverige. Men att lasta dom för bristfällig tillgång av skyddsmateriel i landet är helt fel. Två olika saker.MathiasS skrev:
Jag förstår inte logiken.
Din ursprungliga tes var att FHM gjort fel eftersom vi har 2000 döda.
Jag föreslog att strategin kan vara rätt trots att vi har många döda, tex om smitta skett pga att man inte följt FHM's rekommendationer "skydda äldre".
Jag föreslog då också att det är vårdgivarens ansvar att se till att deras kunder inte smittas av personal (eller får giftig mat, kan köra rullstolen ut från balkongen osv).
Du håller inte med med motivet att inte tagit höjd för det i upphandlingen eller kan förväntas ha en allmän beredskap för detta. Jag tycker du har fel på den punkten. Jag tycker man i allra högsta grad kan förvänta sig att man kan hantera detta, har skyddsutrustning, ha fungerande rutiner där inte 30 personer träffar en äldre varje dag osv osv.
Du har tydligt rätt i att man inte har tagit höjd för dessa saker eller har en tillräcklig krisberedskap, men detta faktum borde inte vara skäl nog att gå fri från skuld.
men att varje vårdgivare ska behöva hantera egna krislager, det köper jag inte.
en pandemi räknas nog inte som en störning i samhället.tusenett skrev:Vi har ju också ansvarsprincipen som säger:
”Ansvarsprincipen – att den som har ansvar för en verksamhet i normala situationer också har motsvarande ansvar vid störningar i samhället.”
Men visst, det har påtalats många gånger att Sverige och vården inte är förberedda för en pandemi och ändå är det få som gjort något. Så utförarna har gott om sällskap.
På krisinformation.se finns en annan variant:E erkka skrev:
”Ansvarsprincipen
Den som har ansvar för en verksamhet i normala fall
har också ansvar om det blir en kris.
Det betyder att den vanliga sjukvården tar hand om vården
om det blir kris”
Ja men nu var det väl frågan om man kan lasta enskilda hemtjänstföretagare för att dom inte rustat sig upp över öronen med skyddsmasker o.dylikt för att ta höjd för en pandemi. Det finns ju någon form av rimlighetsbedömning ocksåtusenett skrev:
,,,,och den linjen var fel varför då? Om vi nu var överens om att problemet i huvudsak uppstod på äldreboenden etc och att det inte var FHM's fel.E erkka skrev:
Stämmer, vi körde det spåret ett kort tag. Jag kan tycka att man kanske skulle lagt lite mer krut på sportlovsresenärerna och flygen från Iran och inte bara låtit dem komma in med en rekommendation att ringa 1177 om de blir sjuka. Kanske hade det lett till att antalet nya fall inte vuxit så snabbt så att man kunnat fortsätta med smittspårningsspåret. Då hade vi fått en långsammare smittspridning och därför kanske haft tid att upptäcka problemen på äldreboenden i tid.Mikael_L skrev:
Precis som Sverige gjorde sista veckan i Februari och några veckor framåt.
Sen blev antalet nya oupptäckta fall som med okända smittvägar in i Sverige för stort för att smittspårning skulle fungera.
Sydkorea verkar dock ha lyckats med detta (vad jag förstått) men de hade en helt världsunik kapacitet för tester.
Samt att befolkningen där, i stort, är villiga att offra nästan all sin integritet.
När det gäller Sydkoreas kapacitet för tester av Covid-19 så har jag uppfattat att de byggt upp den väldigt snabbt, bland annat genom att bjuda in flera leverantörer och låta marknadskrafterna agera. Det de hade var en tydlig plan redan innan utbrottet för hur de skulle agera och det är nog något som tyvärr saknats inte bara i Sverige utan även i resten av Europa.
Nu kan det vara svårt att jämföra oss med Sydkorea men jag kan tycka att det inte är fel att titta på hur de gjort och lyckats (än så länge) och ta lärdom. De är ändå ett av de mer demokratiska länderna i Asien. Vi har än så länge ungefär 40 gånger fler avlidna per miljon invånare än Sydkorea enligt Worldometers.
Norge, Island, Tyskland mfl tycks gå mot samma väg. Norge har redan lanserat deras app Smittstopp som bygger på frivillighet, och jag läste i en artikel att 60 % av norrmännen har laddat ner den redan.
Från MSB:s skrift ”Krishantering för företag”:E erkka skrev:
”Krishantering för företag
Det finns inget annan som tar över ansvaret om en kris uppstår. Ansvaret för krisberedskapen vilar på varje verksamhetsansvarig. Den som normalt sett har ett ansvar har det även under en kris – oavsett om det är en offentlig eller privat aktör.”
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...an-fullt-frisk--till-tolv-dagar-pa-intensiven
Erik Forsberg, 36, från Järvsö har inga underliggande sjukdomar och har inte varit utomlands. Han har också varit noga med sin handhygien och hållit sig borta från stora folksamlingar. Trots det blev han plötsligt svårt sjuk i covid-19.
– Jag följde alla föreskrifter. Men ändå blev det så här, säger han.
Erik Forsberg, 36, från Järvsö har inga underliggande sjukdomar och har inte varit utomlands. Han har också varit noga med sin handhygien och hållit sig borta från stora folksamlingar. Trots det blev han plötsligt svårt sjuk i covid-19.
– Jag följde alla föreskrifter. Men ändå blev det så här, säger han.
D Daniel 109 skrev:
Länderna har inte ordinerat/haft/kunnat tillämpa samma restriktioner eller ens råd.Ulltand skrev:
Noterade att Tegnell för några veckor sedan svarade på kritiken varför vi har så många döda i Sverige jämfört med resten av norden? Han så då ungefär att vi har ju fler döda än Norge och Finland men vi följer i stort sett Danmarks kurva. En bra följdfråga nu kunde ju vara varför vi inte alls följer Danmaks kurva längre.
I min hemkommun tror man att det är typ ”de andra” som dör.
Alla lever som vanligt, trängs och flabbar vidare.
All information finns, men många behöver tydligen restriktioner.
Och sen klagar de över att allt är stängt osv, fast de själva orsakat stängningarna.
Har ni sett Shulmankillarna som ger sjukvårdspersonalen fingret?
Totalförakt oss andra människor, normalsamhället och all försök till hederlighet och snygghet, alla goda sammanhang de försöker prata sig in i ger de fingret.
https://www.msn.com/sv-se/noje/kand...-efter-instagrambilden/ar-BB131vAD?li=BBqxCu3
Jag har för mig att Tegnell sa vid något tillfälle att de smittspårade alla sportlovsresenärer från Italien, Österrike m.fl. och hade bra koll på dessa. Men smittan hade redan spritt sig till andra länder så den kom in till oss via resande från så många andra länder, bl.a. USA att smittspårningen snabbt blev omöjlig.T TAR12 skrev: