Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
N Nybergzzz skrev:
De har ett väldigt stort ego just nu. Ekonomin ska rulla så äldre och svaga kan dö.

Ja samma myndighet som säger 1 fel om dagen. Blev väldigt tyst om tom britton efter KI hade slarvat med sitt test.

FHM går ej att lita på längre. De går emot WHO och alla andra länder...

Vrf tror du de ej rekommenderar munskydd?
Själv är jag kluven då jag inte tror att det finns något perfekt rätt eller fel utan det handlar till viss del om tur och till viss del om vad som är möjligt och hur förhållandena ser ut.

”Man slåss inte med pandemier med vad man vill utan med vad man har” som någon fyndigt har sagt.

Jag blir dock nyfiken på hur du tycker man ska göra istället?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
U rindler skrev:
Återigen, preview från oklar källa, men enligt en rapport från Kina där man har analyserat 318 utbrott av covid-19 skedde i princip all smittspridning inomhus. Majoriteten av all smittspridning skedde i hemmet och/eller i kollektivtrafiken. Enbart ett utbrott skedde utomhus, och då blev två personer smittade. [länk]
Förväntade resultat. Arbetsplatser (kontor) bör också läggas till risklistan.

Bra kollektivtrafik - - > stor risk att smittas.

Varför är Stockholm värst utsatt? :thinking:
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
U
pacman42 pacman42 skrev:
Förväntade resultat. Arbetsplatser (kontor) bör också läggas till risklistan.

Bra kollektivtrafik - - > stor risk att smittas.

Varför är Stockholm värst utsatt? :thinking:
Och kanske att man inte behöver bli lika upprörd över folk som hänger i parker.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får gärna länka till den modell som du tänker på, det gör det lite lättare att diskutera om man vet vad du skriver om för något.
Men FHM ville ju att äldreomsorgen skulle se till att skydda de boende som de har hand om och det är ju inte FHM:s fel att så inte gjordes. Om skillnaden beror på det så är det ju inte modellens fel utan att villkoren för modellen inte uppfylldes av annan part.
https://www.expressen.se/nyheter/storbritannien-andrar-sig-om-flock-strategin/
Enligt den modellen så kmr ca 40k dö i Sverige på grund av covid-19
 
BirgitS BirgitS skrev:
En studie är ju till för att göra en jämförelse för att försöka förstå mer av sjukdomen, t.ex. om det ens är nikotinet som spelar någon roll och då hur mycket som behövs. Det är ju inte meningen att alla i världen ska börja med nikotinplåster.
Ja precis. Då är det av största vikt att dosen nikotin inte är för liten, för i så fall blir studien värdelös.
Självfallet är det inte meningen att alla i världen ska ha nikotinplåster på kroppen, vilket jag ej heller påstått.
Det handlar om en studie bestående av ett avgränsat antal personer. Inget annat.
 
Åter igen, att räkna dödsfall nu är inte direkt meningsfullt. Ala länder har lite olika sätt att räkna dödsfall samtidigt som jag tror att de länder som stängt ner hårdast bara skjuter sina problem framför sig. Framåt årsskiftet kan det nog vara mer meningsfullt att fundera på om vi gjorde rätt eller inte.

Det är så tragiskt när döda människor blir statistik, men hur man än vrider och vänder på det så är det sjukdomen som gör det här.

Var arg på sjukdomen istället för på den stat vi alla hjälpt till att forma. Vi har format Sverige genom att välja riksdag och hur vi har levt våra liv.

Att vara efterklok är det lättaste som finns...
 
  • Gilla
Skruvebulten och 2 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Nikotinplåster är inte jämförbart med att röka/snusa.
Den mängd nikotin som plåstren avsöndrar och som kroppen tar upp är väsentligt lägre än den mängd nikotin som rökare/snusare tillför kroppen.
Som före detta rökare som använt tuggummi, plåster, sugtabletter och inhalator-nikotin-ampuller så kan jag inte annat än hålla med.
Tuggummi gav mest "kick", men jag blev f*n beroende av dom istället så det tog väldigt lång tid (mer än ett år) att bli helt nikotinfri !
Jag började röka som 6-åring och slutade som 56-åring (9 år sedan nu).
 
  • Gilla
Skruvebulten
  • Laddar…
P
Bra gjort! slutade själv för några år sen,hade inte gått utan nikotintuggummi som ersättning under tre månader, det var ändå en riktigt jobbig tid:sweat: började du verkligen röka som 6 åring?
 
Att räkna dödfall i realtid är självklart viktigt av en massa anledningar. Just därför gör alla länder det inkl Sverige och FHM.

Linjediagram som visar antalet dödsfall per miljon invånare för Covid-19 i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Skåne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har inte sagt att anhöriga inte spridit någon smitta. Givetvis har man gjort det. Men, som du själv säger, sedan flera veckor är det andra saker som är problemet.

Vårdgivarna tar betalt för att leverera vård och omsorg på ett säkert sätt. Hur kan det INTE vara deras ansvar? Vem ska ha ansvaret? Kungen? Statsministern? Tegnell? Inte deras problem.

Precis som att sjukhusregionerna tillsammans med MSB måste käka skit för att det inte finns några beredskapslager alls måste förstås privata vårdgivare också ta ett eget ansvar för sin verksamhet. Det är ju DET som är deras jobb. Och det är verkligen inte FHM's jobb.

Att det inte är FHMs ansvar har du rätt i. Men samtidigt tror jag inte att vårdgivarna genom de avtal de har med kommuner o landsting har tagit höjd för hur de ska hantera pandemier.
Har svårt att tro att man tar med det när man genomför upphandlingar / lägger ut drift på entreprenad.
 
E erkka skrev:
Att det inte är FHMs ansvar har du rätt i. Men samtidigt tror jag inte att vårdgivarna genom de avtal de har med kommuner o landsting har tagit höjd för hur de ska hantera pandemier.
Har svårt att tro att man tar med det när man genomför upphandlingar / lägger ut drift på entreprenad.
Vad dom tar höjd för och inte får väl stå för det enskilda avtalet. Så länge det ingår så är det deras ansvar!
Är det undantaget så är det upphandlandes ansvar (kommun/landsting mfl.). Det kan inte bli någon annans, någonsin.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
[länk]
Enligt den modellen så kmr ca 40k dö i Sverige på grund av covid-19
Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Du skrev förut om en modell som FHM hade tagit fram och nu länkar du till något som kommer från Storbritannien.
 
E erkka skrev:
Att det inte är FHMs ansvar har du rätt i. Men samtidigt tror jag inte att vårdgivarna genom de avtal de har med kommuner o landsting har tagit höjd för hur de ska hantera pandemier.
Har svårt att tro att man tar med det när man genomför upphandlingar / lägger ut drift på entreprenad.
Jag förstår inte logiken.

Din ursprungliga tes var att FHM gjort fel eftersom vi har 2000 döda.
Jag föreslog att strategin kan vara rätt trots att vi har många döda, tex om smitta skett pga att man inte följt FHM's rekommendationer "skydda äldre".
Jag föreslog då också att det är vårdgivarens ansvar att se till att deras kunder inte smittas av personal (eller får giftig mat, kan köra rullstolen ut från balkongen osv).

Du håller inte med med motivet att inte tagit höjd för det i upphandlingen eller kan förväntas ha en allmän beredskap för detta. Jag tycker du har fel på den punkten. Jag tycker man i allra högsta grad kan förvänta sig att man kan hantera detta, har skyddsutrustning, ha fungerande rutiner där inte 30 personer träffar en äldre varje dag osv osv.

Du har tydligt rätt i att man inte har tagit höjd för dessa saker eller har en tillräcklig krisberedskap, men detta faktum borde inte vara skäl nog att gå fri från skuld.
 
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
P
N Nybergzzz skrev:
De har ett väldigt stort ego just nu. Ekonomin ska rulla så äldre och svaga kan dö.

Ja samma myndighet som säger 1 fel om dagen. Blev väldigt tyst om tom britton efter KI hade slarvat med sitt test.

FHM går ej att lita på längre. De går emot WHO och alla andra länder...

Vrf tror du de ej rekommenderar munskydd?

Det är väldigt naivt att tro att det inte finns något samband.

Ekot rapporterade idag att USA har tappat över 20 miljoner jobb på TVÅ månader (ökade arbetssökande) Jobb som det tog TIO år att skapa. Vilka ekonomiska förluster tror du att detta är för USA? Allt för att skydda människor så att svaga/äldre inte ska dö.

Motsvarande saker sker i alla länder runt om i världen. Kina och Sydkorea är två export länder, hur tror du 10% högre arbetslöshet globalt påverkar våra köpbeteende?

Med 10% högre arbetslöshet är det också mindre skatteinkomster och ökade utgifter!

Detta slår på landets budget och vilka pengar som kan läggas på sjukvård, skola och omsorg.

Så, ja det är oerhört tragiskt med förlorade människoliv! Samtidigt står välfärden för de som är kvar på spel, det går inte stirra sig blind på den ena utan att ta hänsyn till den andra.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
P
E erkka skrev:
Att det inte är FHMs ansvar har du rätt i. Men samtidigt tror jag inte att vårdgivarna genom de avtal de har med kommuner o landsting har tagit höjd för hur de ska hantera pandemier.
Har svårt att tro att man tar med det när man genomför upphandlingar / lägger ut drift på entreprenad.
Vi har ju också ansvarsprincipen som säger:
Ansvarsprincipen – att den som har ansvar för en verksamhet i normala situationer också har motsvarande ansvar vid störningar i samhället.”

Men visst, det har påtalats många gånger att Sverige och vården inte är förberedda för en pandemi och ändå är det få som gjort något. Så utförarna har gott om sällskap.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.