2 356 895 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Absolut, korrekt. Intyget ersätter ett test vid gränsen. Några smittade slipper igenom men de flesta fångas upp av appen. Målet är nog inte att stoppa smittan helt utan att hålla nere den på hanterbara nivåer.pacman42 skrev:
Vill man stoppa helt då är det nog bara total karantän under mycket lång tid som gäller, vilket är orealistiskt för en smitta som Covid-19.
Karantän kan man använda för människor som reser in. Ordet karantän verkar användas för all isolation oavsett orsak i diskussionen. Karantän har man under inkubationstiden, inget annat.
Få lär åka på affärsresa eller åka som korttidsboende turist till ett land där man måste vänta två veckor på att få vistas i samhället skulle jag gissa.D Daniel 109 skrev:
Detsamma gäller som som transporterar varor och annat som bara ska in och vända i ett land och kanske bara ska övernatta en natt, t.ex. lastbilschaufförer, piloter, fraktfartyg. Vissa kan man säkert arrangera något för, men fungerar det för alla i ett sådant scenario att alla ska sitta i karantän innan man kommer in?
Jagvill påstå att spåra detta virus genom kontinuerliga masstestning kommer vara ekonomiskt o praktiskt omöjligt. Vi pratar ju inte om att befolkningen förintas av denna influensa! Då många inte har tydliga symptom kommer viruset hela tiden undan.
Enligt wikipedia är karantän likställt med isolation:D Daniel 109 skrev:
"Karantän är en isolering av människor eller djur vid misstanke om en smitta av en farlig sjukdom. Isoleringens längd varierar beroende på den aktuella sjukdomens inkubationstid. I samband med epidemier och pandemier, där restriktioner ges till en större befolkning, talas även om social distansering."
Ordets historiska ursprung handlar om isolering av resande.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
I sammanhanget av vad jag svarade på så var det vettigt att skriva vad jag tror.Ulltand skrev:
Du har ju redan fått argument för det jag tror i tråden. Sen att du väljer att inte tro på vad läkare och andra anser är görbart är ju din tro.
Den här länken https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-britain-timeline-idUSKCN2242VG finns ju i inläggen från natten/morgonen men det finns ju liknande länkade sidor tidigare i tråden.
Jag tror att tanken med smittspårningsalternativet är att hålla nere antalet smittade på hanterbara nivåer, inte att spåra alla smittade. Det gör med andra ord inget om vi har en viss smittspridning. Än så länge har de länder som valt smittspårningsalternativet lyckats bättre, men framtiden får utvisa om det fortsätter så.trähandtag skrev:
Du får åtminstone läsa hela meningen. ”Isolation .... vid misstanke om smitta...” när man isolerar för att skydda mot yttre smitta är det inte karantän.T TAR12 skrev:Enligt wikipedia är karantän likställt med isolation:
"Karantän är en isolering av människor eller djur vid misstanke om en smitta av en farlig sjukdom. Isoleringens längd varierar beroende på den aktuella sjukdomens inkubationstid. I samband med epidemier och pandemier, där restriktioner ges till en större befolkning, talas även om social distansering."
Ordets historiska ursprung handlar om är isolering av resande.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
För mig är det en lågoddsad gissning att det inte kommer att finnas något vaccin som kan ges till många i år därför att det är vad så många som är insatta i den branschen säger/skriver.E erkka skrev:
Nej, men det är ju stora restriktioner som utegångsförbud som håller nere spridningen så att ingen dör. Även med "en låg nivå" som du skriver så kommer folk att dö. Så då är ju frågan vilken nivå på dödsfall är acceptabelt för dig nu när den nuvarande nivån inte är det?E erkka skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det är normalt inte en vidrigare död än döden för många andra. Har man stora problem så får man morfin eller liknande så att man inte känner något, precis som för dem som dör i lungcancer, metastaser i lungorna osv. som ger samma symtom som Covid-19. Organsvikt är inget onormalt vid andra svåra sjukdomar heller.optimum skrev:
Skillnaden är ju bara hur länge man skall dra ut på det.BirgitS skrev:
För mig är det en lågoddsad gissning att det inte kommer att finnas något vaccin som kan ges till många i år därför att det är vad så många som är insatta i den branschen säger/skriver.
Nej, men det är ju stora restriktioner som utegångsförbud som håller nere spridningen så att ingen dör. Även med "en låg nivå" som du skriver så kommer folk att dö. Så då är ju frågan vilken nivå på dödsfall är acceptabelt för dig nu när den nuvarande nivån inte är det?
100 personer om dagen i hundra dagar, eller tio personer om dagen i tusen dagar.
Så hög spridning som möjligt utan att vården havererar måste vara det mest effektiva sättet att ta sig igenom detta.
Det är därför jag tycker att kurvan med antalet inlagda på IVA är den kurvan man skall ta mest hänsyn till.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det finns ju studier i t.ex. Sverige som visar att biverkningarna av klorokin till patienter med Covid-19 översteg nyttan med medicinen. Det har diskuterats tidigare i tråden.D Dilato skrev:Jag har inte påstått att det är en studie, men det finns flera liknande resultat från faktisk vård.
Om detta kvalificerar sig som studie överlåter jag åt er att avgöra:
Hydroxychloroquine Speeds Up COVID-19 Recovery Over Placebo
"The data in this study revealed that after 5 days of hydroxychloroquine treatment, the symptoms of patients with COVID-19 were significantly relieved, manifesting as shorten(ing) in the recovery time for cough and fever,"
[länk]
Det står inget i Wikipedia som jag citerade om "yttre smitta" och vad är yttre smitta?D Daniel 109 skrev:
Karantän är när man isolerar personer med misstänkt smitta. Isolering är när man isolerar personer med konstaterad smitta
Ordets historiska betydelse är precis som du skriver isolering vid gränser men idag används det på ett annat sätt.
Läser jag på FHM sida så skriver de följande om karantän:
Vad innebär karantän?
Karantän är en form av isolering av personer som misstänks bära på en samhällsfarlig sjukdom men som inte är sjuka. Om man misstänker att någon har en samhällsfarlig sjukdom (som covid-19) kan smittskyddsläkaren i regionen besluta att sätta den personen i karantän, till exempel i sin egen bostad. Karantän innebär att man inte får lämna bostaden eller ta emot besök. Besök av till exempel vårdpersonal och socialtjänst är dock tillåtet.
För personer som är sjuka kan istället isolering bli aktuellt. Beslut om karantän är alltid individuella och kan överklagas till domstol