Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
pacman42 pacman42 skrev:
Storbritanniens chefsläkare tror att sannolikheten för ett vaccin redan 2021 är väldigt låg:
[länk]
Låter väl rimligt, jag hoppas självklart att det går att få till ett vaccin snabbare men man ska nog inte ha för stora förhoppningar.
Det fanns fler intressanta artiklar på sidan du länkade till. Bland annat hade man undersökt riskerna med att jobba direkt med de sjuka.
https://news.sky.com/story/coronavi...ection-than-support-staff-says-study-11977337

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]

92-åring och 86-åring, nu friska från covid-19, 86-åringen låg i respirator 4 dygn.
Jönköping.
Skulle vara kul och se skillnader i behandlingsålder i olika regioner för det är jag helt övertygad om att det skiljer sig åt.

Redigerat:
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Det står i länken...

Möbius skrev:
Låter väl rimligt, jag hoppas självklart att det går att få till ett vaccin snabbare men man ska nog inte ha för stora förhoppningar.
Det fanns fler intressanta artiklar på sidan du länkade till. Bland annat hade man undersökt riskerna med att jobba direkt med de sjuka.
[länk]
Jo, den artikeln visar verkligen på värdet av att ha skyddsutrustning och protokoll för hygien mm.

• Gilla
1
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det står i länken...
Såg det lite senare. Nyvaken och inte så läskunnig.

• Gilla
useless
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag tror att han är avstängd i tråden eftersom det senaste inlägget han skrev var i måndags. Prisa gud :crysmile:
Det vore tråkigt om han är avstängd pga av det han skriver (om det inte är så att han är en mullvad från främmande makt)
Min åsikt är att han antingen är det (mindre troligt) eller bara halvt panikslagen för egen del.
Tyck och skriv vad du vill, sedan är det upp till andra att bemöta detta med andra fakta eller åsikter.
Det är väldigt få saker jag håller med just TS om i hans inlägg, men håll med om att det triggar fingrarna på tangentbordet!

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Dessutom finns det väl än inga studier (än) som faktiskt visar att någon medicin fungerar?

Malariaprofylax verkade ju inte fungera, och ebolamedicinen tillverkas ju i en skala som är alldeles för låg. Vilken medicin tror du löser problemet om någon månad?
Uganda’s first patients who fully recovered from the deadly corona virus disease (Covid-19) were treated using the controversial hydroxychloroquine drug that is yet to be approved by the World Health Organisation.

“The patients we are discharging today were on hydroxychloroquine and erythromycin actually

“Hydroxychloroquine is not a treatment. It is an immune modulator,”

So far, all 12 patients that have recovered and been discharged—out of 55 Covid-19 cases as of April 15—were on hydroxychloroquine and erythromycin.

https://www.theeastafrican.co.ke/ne...re-Covid19/4552908-5528110-g07b1hz/index.html

Att en person har överlevt och som fått medicinen är inte en studie, det är ett enstaka fall.

• Gilla
Skruvebulten och 7 till
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Nya Zeeland kan vara på väg att utrota coronaviruset med karantän redan från början:
[länk]

Frågan är dock hur de skall komma vidare från detta? Kan man tillåta resande exempelvis?
Ja, det är just den frågan jag ställer mig ovan. Hur ska man gå tillväga om man inte har immunitet i befolkningen och det inte finns vaccin gällande resor. Affärsresor, turism, piloter och flygpersonal, kryssningsfartyg, personal på fraktfartyg och alla andra som reser in och ut från landet.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Att en person har överlevt och som fått medicinen är inte en studie, det är ett enstaka fall.
Jag har inte påstått att det är en studie, men det finns flera liknande resultat från faktisk vård.

Om detta kvalificerar sig som studie överlåter jag åt er att avgöra:

Hydroxychloroquine Speeds Up COVID-19 Recovery Over Placebo
"The data in this study revealed that after 5 days of hydroxychloroquine treatment, the symptoms of patients with COVID-19 were significantly relieved, manifesting as shorten(ing) in the recovery time for cough and fever,"

https://www.mdmag.com/medical-news/hydroxychloroquine-speeds-covid19-recovery-placebo

Skall man ha en lockdown för att helt stoppa viruset, får man hu HA en lockdown, d v s inga resor ut och in från området där det skall vara stoppat.
Detta pågår tills det finns ett vaccin.

Släpper man in folk i en sådan region kommer smittan att börja från början på en befolkning som helt saknar någon form av immunitet.

T
tusenett skrev:
Så vill man inte acceptera flockimmunitet får man hålla på ett par år eller hur lång tid nu ett vaccin kan ta att få fram? Och under tiden har man låg immunitet i befolkningen.
Jag ser testningsspåret som ett alternativ till andra restriktioner. Olika länder tar naturligtvis olika vägar men nedan är mina tankar om detta alternativ.

Ja man kommer att få hålla på med smittspårning under lång tid, på samma sätt som vi kommer att ha restriktioner under en lång tid. Samtidigt så har man en färdig organisation för smittspårning. Säg att viruset muterar så att eventuell tidigare immunitet inte fungerar, då kommer de länder som inte valt testningsalternativet få börja om från noll igen. De länder som har valt testningsalternativet har redan en testningsorganisation att börja ifrån.

tusenett skrev:
Jag tänker att om de andra länder man reser till eller från andra kommer ifrån fortfarande har smittade så kan man ju inte säkerställa att man inte får in smittan igen utifrån. Jag tänker på folk som åker till Alperna på sportlov till exempel, eller en skidort som får in turister och smittan finns kvar i de andra länderna man har utbyte med. Hur ska man göra med alla dessa resande?
Tanken är väl att man testar resande från andra länder när de kommer in samt ger dem en app. Det bäst vore om man kunde samarbeta i Europa så att alla har samma app, då skulle resandet kunna ske helt fritt inom Europa på samma sätt som det kan ske fritt inom ett land.

tusenett skrev:
Vill man hålla på som vanligt så är det ganska många som åker in och ut ett land dagligen. Går det rent praktisk testa och smittspåra alla som kommer in i landet?
Ett alternativ är kräva att man har ett intyg från hemlandet om att man är testad och fri från Covid-19 om testkapaciteten inte räcker till vid gränsen. Jag vet att bland annat Thailand kräver ett sådant intyg av utlänningar.

tusenett skrev:
Är inte risken för nytt utbrott om man har liten immunitet i befolkningen rätt stor om man missar endast några enstaka?
Under förutsättning att de flesta använder appen så sker ju smittspårning på några minuter och då minskar risken för stora utbrott. I Norge har 60 % av befolkningen redan laddat ner appen "Smittstopp".

A
G gaidin skrev:
Skall man ha en lockdown för att helt stoppa viruset, får man hu HA en lockdown, d v s inga resor ut och in från området där det skall vara stoppat.
Detta pågår tills det finns ett vaccin.

Släpper man in folk i en sådan region kommer smittan att börja från början på en befolkning som helt saknar någon form av immunitet.
Då undrar man hur länge det går att hålla ett land igång under sådana förutsättningar och hur stor skadan på samhället blir av en sådan strategi?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.