2 327 928 läst ·
32 467 svar
2328k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det ledsamma är att är att personalen på äldreboende och hemtjänst är timanställd och inte får sjukersättning så de måste gå till arbetet även om de är sjuka för att har råd att betala mat och hyra. Enda sättet att skydda de gamla är att personalen får sjukersättning. Min uppfattning i alla fall.MathiasS skrev:
Frågan är felställd. Det stora misslyckandet ligger inte i strategin för skolor, utegångsförbud etc, utan i hanteringen på äldreboenden. Det skulle förvåna mig stort om det är anhöriga som sprider smittan på boenden. Vad skulle Tegnell har gjort för att förhindra detta - det är vårdgivarens ansvar att skydda den riskgrupp man vårdar och det verkar man ha misslyckats med.
Föreslår därför att det är feltänkt att antalet döda direkt avgör om strategin var fel eller inte. Strategin och rekommendationen från FHM kring äldre äldre har ju varit övertydlig hela tiden, ingen kan ha missat det.
Men som jag skrev nyss, även de utan symtom kan ha viruset. Då hjälper inte detta.a.o.f skrev:
Ja det finns säkerligen flera skäl till att det blir som det blir och om man vill fortsätta att ha det så kommer säkert diskuteras flitigt när detta är över.a.o.f skrev:
Jag känner mig kränkt!
Jag skulle behöva den där kränkt-blanketten som vi goda byggahus-forummedlemmar har.
Hur som helst. Ni som hela tiden tycker att vi gör så otroligt fel, varför höjer ni inte rösten för de övriga 23680 dödsfallen vi hade i år i Swe innan Corona startade? Sjukvården måste ju varit riktigt riktigt kass i januari till mars som kunde acceptera en sådan otroligt hög siffra! Nästan Italienska numeriska värden! Nä usch. Vad blir den siffran per sekund? Horribel är rätt svar. Det bästa vore nog om vi alla låste in oss helt och hållet i en egen liten vrå. Då skulle ingen heller kunna föra någon statistik och våra dödssiffror skulle gå ned till noll! Hurra, vi varvade spelet på något sätt...
Eller så försöker vi gemensamt ta oss igenom detta, fast utan att spärra in oss.
Förhoppningsvis om ett par år så kommer flertalet av oss finnas kvar och kan blicka tillbaka detta och reflektera om att stänga ned hela världen på en gång kanske inte är optimalt. MEN att man kanske ska agera mer proaktivt och höja farans dignitet lite tidigare i nyhetsrapporteringen. Wuhan/Hubei var ju liverapportering flera månader innan oss. Vi borde kanske redan då börjat dra öronen åt oss och stängt gränserna mot Asien. Eller så hade alla andra länder kanske kunnat skicka 50 Mdkr var till Wuhan/hubei och hållt området i karantän 1 år.... Det hade ju varit betydligt mkt billigare än vad den här situationen har blivit. Dock är det alltid lätt att vara efterklok och det ska bli intressant att följa detta det närmaste året.
Hur som helst så kan man vrida och vända på statistik hur mkt som helst! MEN en eloge måste vi ändå ge FHM att vi höll kurvan tillräckligt platt (än så länge) så vi fyllde inte IVA platserna till max-taket. Trots att vi inte förbjöd människor att gå ut på gatan. Det måste ju ses som ett bra facit i jmf med vad de största alarmisterna har proklamerat och hur otroligt få (?) IVA platser vi har i Sverige...
Jag skulle behöva den där kränkt-blanketten som vi goda byggahus-forummedlemmar har.
Hur som helst. Ni som hela tiden tycker att vi gör så otroligt fel, varför höjer ni inte rösten för de övriga 23680 dödsfallen vi hade i år i Swe innan Corona startade? Sjukvården måste ju varit riktigt riktigt kass i januari till mars som kunde acceptera en sådan otroligt hög siffra! Nästan Italienska numeriska värden! Nä usch. Vad blir den siffran per sekund? Horribel är rätt svar. Det bästa vore nog om vi alla låste in oss helt och hållet i en egen liten vrå. Då skulle ingen heller kunna föra någon statistik och våra dödssiffror skulle gå ned till noll! Hurra, vi varvade spelet på något sätt...
Eller så försöker vi gemensamt ta oss igenom detta, fast utan att spärra in oss.
Förhoppningsvis om ett par år så kommer flertalet av oss finnas kvar och kan blicka tillbaka detta och reflektera om att stänga ned hela världen på en gång kanske inte är optimalt. MEN att man kanske ska agera mer proaktivt och höja farans dignitet lite tidigare i nyhetsrapporteringen. Wuhan/Hubei var ju liverapportering flera månader innan oss. Vi borde kanske redan då börjat dra öronen åt oss och stängt gränserna mot Asien. Eller så hade alla andra länder kanske kunnat skicka 50 Mdkr var till Wuhan/hubei och hållt området i karantän 1 år.... Det hade ju varit betydligt mkt billigare än vad den här situationen har blivit. Dock är det alltid lätt att vara efterklok och det ska bli intressant att följa detta det närmaste året.
Hur som helst så kan man vrida och vända på statistik hur mkt som helst! MEN en eloge måste vi ändå ge FHM att vi höll kurvan tillräckligt platt (än så länge) så vi fyllde inte IVA platserna till max-taket. Trots att vi inte förbjöd människor att gå ut på gatan. Det måste ju ses som ett bra facit i jmf med vad de största alarmisterna har proklamerat och hur otroligt få (?) IVA platser vi har i Sverige...
Ett par kommuner har ju lyckats med att ha ett fåtal som besöker hemvårdade (friska) äldre. Jag tror Askersund var en av dem, som det gjordes reportage om - andra kommuner ville se hur det går att ha bara fyra (typ, gubbminns) som besökte de äldre under en månad och inte 30+ olika personer.a.o.f skrev:
Jo, det kanske kostar mer att planera, men det får vi tillbaka i trivsel för de äldre och mindre risk för smittspridning - inte bara Covid utan även magsjuka och influensa.
Jag har ju försökt argumentera med dig om det där, men du tar ju inte in att en ny medicin/vaccin inte kan tillverkas hux flux. Det är tragiskt men sant. Jag vet hur det fungerar i läkemedelsindustrin och hur lång tid bara en flytt av ett befintligt läkemedel kan ta.Ulltand skrev:
Dessutom finns det väl än inga studier (än) som faktiskt visar att någon medicin fungerar?
Malariaprofylax verkade ju inte fungera, och ebolamedicinen tillverkas ju i en skala som är alldeles för låg. Vilken medicin tror du löser problemet om någon månad?
Så är det.P patst577 skrev:Jag har ju försökt argumentera med dig om det där, men du tar ju inte in att en ny medicin/vaccin inte kan tillverkas hux flux. Det är tragiskt men sant. Jag vet hur det fungerar i läkemedelsindustrin och hur lång tid bara en flytt av ett befintligt läkemedel kan ta.
Dessutom finns det väl än inga studier (än) som faktiskt visar att någon medicin fungerar?
Covid19 är något som vi har och inte kan få bort. Var smärtgränsen går är svårt att säga, men om vi utgår från 0,5% dödlighet och 60% av befolkning ska vara immun för att ha flockimmunitet, då är 30 000 döda ett bra resultat på sikt. Blir det så många till slut, har vi lyckats platta till kurvan och inte överbelastad sjukvården och har smittspridningen inte fortsatt för mycket efter vi uppnått 60%.E erkka skrev:
Får vi mindre än 30 000 döda gjorde vi ett utmärkt jobb och blev det mer än 60 000 misslyckades vi totalt.
Om det nu visar sig att dödligheten är 0,1% då ligger gränsen på 6 000 döda, ja ni förstår säkert hur jag resonerar.
Jag hoppas du har fel.harry73 skrev:
Covid19 är något som vi har och inte kan få bort. Var smärtgränsen går är svårt att säga, men om vi utgår från 0,5% dödlighet och 60% av befolkning ska vara immun för att ha flockimmunitet, då är 30 000 döda ett bra resultat på sikt. Blir det så många till slut, har vi lyckats platta till kurvan och inte överbelastad sjukvården och har smittspridningen inte fortsatt för mycket efter vi uppnått 60%.
Får vi mindre än 30 000 döda gjorde vi ett utmärkt jobb och blev det mer än 60 000 misslyckades vi totalt.
Om det nu visar sig att dödligheten är 0,1% då ligger gränsen på 6 000 döda, ja ni förstår säkert hur jag resonerar.
Alltså min förhoppning är att vi hittar vaccin mot detta virus och sedan kan utrota det.
Egenskaperna hos viruset är vidrigt. De som får det värre dör en vidrig död och har fenomen som att det får immunförsvaret att slå tillbaka på den smittade så organen slås ut.
Förhoppning på mediciner för att lindra symptom och sedan vaccin för att få bort denna farsot.
Skåne börjar få mer dödsfall.Ulltand skrev:
C19.se och FHM har inte exakt samma siffror, men jac användet c19.se
21 april: 56 döda
22 april 1 döda
Jag hoppas också att vi får ett medicin och att det blir mycket mindre dödsfall.optimum skrev:
Jag hoppas du har fel.
Alltså min förhoppning är att vi hittar vaccin mot detta virus och sedan kan utrota det.
Egenskaperna hos viruset är vidrigt. De som får det värre dör en vidrig död och har fenomen som att det får immunförsvaret att slå tillbaka på den smittade så organen slås ut.
Förhoppning på mediciner för att lindra symptom och sedan vaccin för att få bort denna farsot.
Men om vi räknar med ca 100 döda per dygn tar det 300 dagar för att komma upp i 30000. Skulle vi få ett medicin om några månader, som vissa tror, kan vi rädda 20 000 människor, men blir det inte ett medicin de närmsta åren, som vissa andra tror, hoppas jag inte att vi har en lock down under flera år.
Ett tag kändes dödssiffran jämförbar länder emellan Allteftersom det framkommit att inrapporteringen skiljer sig länder emellan känns det som överdödligheten kommer va den statistik man kan förlita sig mest på vid jämförelser. Även om de siffrorna har sekundära effekter beroende på landets "strategi", så som ökad mängd självmord (lockdown) etc. Vad spår ni?
Har du någon källa som jämför kvalitetsmåtten mellan olika länder du kan hänvisa till?F f91jsw skrev:Den föreställningen måste jag bestämt ta avstånd från. Enligt tillgängliga kvalitetsmått ligger svensk vård i topp i världen. Det stämmer inte att man prioriterar bort nödvändig vård pga resursbrist. Däremot avstår man ofta från olika interventioner av andra skäl, t ex etiska eller för att de skulle vara meningslösa.
Jag hittar bara https://www.numbeo.com/health-care/rankings_by_country.jsp som jag sett några tidningar referera till. Där hamnar Sverige relativt lågt, men jag är lite tveksam till den siten därav av frågan.
Men varför måste vi ha så bråttom att uppnå flockimmunitet?mathiash77 skrev:
Jag kan tänka mig att några av de som avlider idag gärna väntat ett par månader och fått uppleva det vackra vårvädret och kanske en sommar till..