2 327 842 läst ·
32 467 svar
2328k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Men när man agerar i nuet så är det normalt att ta hänsyn till vad man tror om framtiden. Många lägger tid på att utbilda sig för att de tror att de då får ett bättre liv framöver. Man lägger skattepengar på forskning inom sjukvård för att det ska kunna rädda liv i framtiden. Osv.E erkka skrev:
Jag tror ju inte att det finns något vaccin i år och inte heller att det finns mediciner i år så det räcker till alla på hela jordklotet som insjuknar i Covid-19. Att ha utegångsförbud i ett år är inte en framkomlig väg för då finns det inte pengar till mat eller löner till de som jobbar i sjukvården eller mediciner, alltså leder det kraftigt ökande antal döda, många många fler än några tusen.
Du kan inte välja att "tro" att det inte finns några mediciner i år om dina beslut skall vara objektiva. Allt talar för att det finns bra mediciner inom månader.BirgitS skrev:
Men när man agerar i nuet så är det normalt att ta hänsyn till vad man tror om framtiden. Många lägger tid på att utbilda sig för att de tror att de då får ett bättre liv framöver. Man lägger skattepengar på forskning inom sjukvård för att det ska kunna rädda liv i framtiden. Osv.
Jag tror ju inte att det finns något vaccin i år och inte heller att det finns mediciner i år så det räcker till alla på hela jordklotet som insjuknar i Covid-19. Att ha utegångsförbud i ett år är inte en framkomlig väg för då finns det inte pengar till mat eller löner till de som jobbar i sjukvården eller mediciner, alltså leder det kraftigt ökande antal döda, många många fler än några tusen.
Om du vill säga att så inte kommer att vara fallet måste du argumentera för det på vetenskaplig nivå.
Det går att ha samhället relativt nedstängt utan att ha utegångsförbud. Om man dessutom omfördelar arbetskraften mellan branscherna så att den nationella självförsörjningsgraden höjs då blir inte heller arbetslösheten så stor.
det där är ju inga gissningar, mer sunt förnuft el väldigt lågt oddsade gissningar. Däremot att strunta i att ta examen o skita i allt för att man inväntar en jackpot vinst på lotto inom några år, det är ju snarare korkat. Det är ju lite så du menar nu.BirgitS skrev:
fast utegångsförbud i ett år har man väl inte i våra grannländer heller? En tillfällig lockdown följt av stramare förhållningsregler samt stopp för personresor in/ut landet kanske kan hålla det på en låg nivå utan att vi behöver konkursa alla bolag.BirgitS skrev:
Jag hoppas du skämtar! Annars är du väldigt trångsynt.E erkka skrev:
Enligt WHO dör det cirka sju miljoner människor varje år pga rökning. Alla som dör är inte rökare själva utan det finns även många som dör av passiv rökning. Förbjud rökning och snus så räddas många fler liv än vad Covid antagligen (märk antagligen) kommer ta död på totalt.
Alkohol dödar 3 miljoner människor per år.
3 miljoner BARN dör varje år pga svält...
Dessa är sjukdomar/händelser som människan- DU kan påverka varje dag. Hur Visar DU ditt missnöje med att Spriten inte är förbjuden och att Rökning ska förbjudas. Skriker du lika högt som kring felen kring Covid?
Min poäng här är att DU värderar människoliv olika beroende på HUR NÄRA DIG som det oroliga kommer. Därav liknelsen
Så du sitter hemma, jobbar hemifrån?S SonnyListon skrev:Spelar ingen roll om det blir 100 000 döda, folk kommer att vara nöjda för att myndigheterna säger åt dom att vara nöjda. Det är helt makalöst så många som totalt saknar kritiskt tänkande, dom upprepar bara vad staten säger åt dom. Fakta avfärdas med "jo, men svenskar är så exceptionellt bra på att räkna döda, det är därför vi är ett av de värsta drabbade länderna."
Går ut med munskydd?
Träffar inga vänner eller bekanta?
Beställer hem mat men köper BARA svenska produkter som inte behöver importeras?
Det är väl just det som den här artikeln tyder på? https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.htmlS SonnyListon skrev:
Frågan är felställd. Det stora misslyckandet ligger inte i strategin för skolor, utegångsförbud etc, utan i hanteringen på äldreboenden. Det skulle förvåna mig stort om det är anhöriga som sprider smittan på boenden. Vad skulle Tegnell har gjort för att förhindra detta - det är vårdgivarens ansvar att skydda den riskgrupp man vårdar och det verkar man ha misslyckats med.E erkka skrev:
Föreslår därför att det är feltänkt att antalet döda direkt avgör om strategin var fel eller inte. Strategin och rekommendationen från FHM kring äldre äldre har ju varit övertydlig hela tiden, ingen kan ha missat det.
Tyvärr så tror jag att Sveriges strategi med att inte minimera virusets spridning kommer att leda till en inlåsning av våra äldre fram till dess att det finns ett vaccin. Vi får se hur det blir i grannländerna, men där har man kanske chansen att slippa undan detta om man inte släpper för snabbt på restriktionerna. Om man får ned smittan till väldigt låga nivåer så kan man jaga fall (smittspåra) istället (som Korea gör).
Detta var min föredragna lösning från början, men den lyckades ju tyvärr FHM och regeringen dribbla bort tyvärr. Vi i Sverige kan inte komma dit tyvärr.
Detta var min föredragna lösning från början, men den lyckades ju tyvärr FHM och regeringen dribbla bort tyvärr. Vi i Sverige kan inte komma dit tyvärr.
I Göteborg så testade de ju anställda inom äldrevården och en knapp tredjedel (27) gick till jobbet med symtom. Två av dessa hade Covid-19. Men dessutom så hade två som inte hade symtom Covid-19. Det går inte att skydda de äldre utan provtagning av alla - hela tiden. Den enda lösningen som fungerar är att minska spridningen till ett minimum. Dels genom skyddsutrustning, dels genom att få i landet är smittade (vilket är försent för oss, men inte för Finland och Baltikum).MathiasS skrev:
Frågan är felställd. Det stora misslyckandet ligger inte i strategin för skolor, utegångsförbud etc, utan i hanteringen på äldreboenden. Det skulle förvåna mig stort om det är anhöriga som sprider smittan på boenden. Vad skulle Tegnell har gjort för att förhindra detta - det är vårdgivarens ansvar att skydda den riskgrupp man vårdar och det verkar man ha misslyckats med.
Föreslår därför att det är feltänkt att antalet döda direkt avgör om strategin var fel eller inte. Strategin och rekommendationen från FHM kring äldre äldre har ju varit övertydlig hela tiden, ingen kan ha missat det.
Många av de som intensivvårdas för Covid-19 verkar få många små blodproppar i kroppen. Detta skulle kunna förklara varför riskfaktorerna ser ut som de gör.
https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#52160
https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#52160
Vad är det för konstig fråga?E erkka skrev:
Vad är det som ska hända när man uppnår "smärtgränsen"? Hot om dödsstraff för den som är på väg att dö, så att de tillfrisknar för att inte bli skjutna, eller vad är det du tänker dig?