Status
Inte öppen för fler kommentarer.
mathiash77 skrev:
Därav att jag skrev att det inte var säkerställt...
Jag försökte vara lite tydligare bara (än "inte säkerställt") då det största problemet ändå var att det var 11/100 I gruppen och att 100 är en för liten grupp för att vara statistiskt säkerställd. Att sedan underlaget inte heller är representativt är ytterligare ett problem med studien.

Om jag slår en tärning 100 gånger så kanske jag har fått 20% sexor. Det innebär inte att man får en sexa i 20% av fallen, detta då de stora talens lag inte gäller än (den börjar gälla vid ca 1000 prover). Om nu tärningen dessutom har en tendens att slå sexor oftare än de andra siffrorna så har vi ytterligare ett problem om vi inte kommit upp till de stora talens lag.

Ulltand Ulltand skrev:
Ja visst Det finns in vitro studier på att vissa inteferonen är verksamma mot Covid 19. Vi har för övrigt köpt hem inteferonbaserade läkemdel :)
Ok, tack(y)

kashieda kashieda skrev:
Om jag var FHMs ansikte utåt skulle jag inte vilja gå ut med något om att vaccin eller läkemedel kommer någon viss tid eftersom det vore korkat att få större smittspridning nu, om vi ligger nära kapaciteten på IVAplatser, eftersom en hel del skulle ta det som en ursäkt för att inte hålla sig till de restriktioner som finns: äh, det finns ju vaccin snart!
Håller med.
Vet inte hur många gånger det poängterades på dagens pressträff att vi MÅSTE hålla oss till givna rekommendationer oberoende av vad kurvor eller annan info säger.
Håll distans
Skydda äldre och eller sjuka
Tvätta händer
Inga onödiga resor
Stanna hemma vid minsta symtom
mm

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Man kan inte få bevis om framtiden men det kan inte ha undgått någon vad som är på gång.

Jag skulle säga att allt som kan påverka pandemin ligger under FHM. Vore det inte konstigt om de bortsåg från en bot om den fanns i form av ett läkemdel? Med hänsvisning till läkemeldsverket? :)

Det var på tiden? Har lust att sammanfatta vad han sa? Var det både om läkemdel och vaccin?

Min poäng är att även om ett verksamt ämne kommer fram väldigt snart , kommer tillverkning i stor skala ta lång tid. Jag tror inte att någon vill tulla på alltför mycket av det säkerhetstänk som finns kring läkemedelstillverkning.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
...

P patst577 skrev:
Min poäng är att även om ett verksamt ämne kommer fram väldigt snart , kommer tillverkning i stor skala ta lång tid. Jag tror inte att någon vill tulla på alltför mycket av det säkerthetstänk som finns kring läkemedelstillverkning.
Det finns redan verksamma antivirala.
Lägga budget på antiskyddsutrustning inköpt från själva ursprungslandet för smittan verkar mer kontraproduktivt.

Igen Igen skrev:
Det finns redan verksamma antivirala.
Lägga budget på antiskyddsutrustning inköpt från själva ursprungslandet för smittan verkar mer kontraproduktivt.
Om de läkemedel som finns fungerar, finns de med största sannolikhet inte i tillräckligt stor mängd.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Om de läkemedel som finns fungerar, finns de med största sannolikhet inte i tillräckligt stor mängd.
Ja, det är vad vi har att jobba med.
Lär inte hjälpa att köpa in leksaksutrustning som producerats av...

Hur gick det med ”dag 0”?

Det verkar som om SARS-CoV-2 muterar mer än man trott. Dessutom så verkar varianten i Europa och New York vara aggressivare och dödligare än den som dominerar i Asien och i övriga USA:
- https://www.scmp.com/news/china/sci...tions-affect-deadliness-strains-chinese-study

Detta har man kommit fram till via virus odlingar och en noggrannare sekvensiering än vad man normalt sett gör (det ryktades tidigt att den Italienska mutationen var dödligare än den vanligaste i Wuhan).

De fann också mutationer i spike-proteinet, vilket inte är bra då sådana kan förhindra immunitet.

• Wow
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur gick det med ”dag 0”?
Det försvann som allt annat.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
Jag såg att man hade räknat på överdödligheten i mars och att denna stämmer rätt väl överens med statistiken från FHM. Nu är jämförelsen dock baserad på en jämförelse med genomsnittet av de fem föregående åren, vilka hittills haft högre dödlighet än detta år (pga ovanligt lindrig influensa). Så det stämmer inte helt och fullt, men tillräckligt nära för att marssiffrorna från FHM skall gå att lita på.

N Nybergzzz skrev:
Vill bara upplysa att samma tom britton hävdade att halva Sveriges befolkning skulle varit smittade i slutet av april.

Nu ändrar han sig t maj.. Ngt stämmer inte.

Sen testet på 100 personer och 11 %
[länk]
Tänker att det var ett mer allmänt uttalande som journalister bad om...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.