Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T tanaris skrev:
För några dagar sedan argumenterade du för att det var viktigt att stänga skolor, nu postar du en artikel som säger att det inte spelar någon större roll. Hur ska du ha det?
Jag håller på att läsa artikeln just nu om du ursäktar.
 
  • Älska
MultiMan
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Jag håller på att läsa artikeln just nu om du ursäktar.
Är det inte bättre att du läser först och länkar sedan.
 
  • Gilla
  • Haha
Sonny.hif och 15 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Jag håller på att läsa artikeln just nu om du ursäktar.
När du har läst den får du gärna förklara rimligheten i att antalet personer som behöver intensivvård ska öka från dagens stabila nivå runt 500 personer till 10 000-30 000 på två veckor. Om du inte har någon bra förklaring till den utvecklingen så förstår jag inte varför du länkar till en sån rapport över huvud taget och uppmanar dig (än en gång) att sluta sprida helt felaktig och vilseledande information.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 18 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Svensk publicerad vetenskaplig artikel uppskattar 96000 dödsfall. Om FHM ändrar sig och inför hårdare restriktioner då kan dödstalet reduceras markant med upp till 50%.

Findings: Our model for Sweden shows that, under conservative epidemiological parameter estimates, the current Swedish public-health strategy will result in a peak intensive-care load in May that exceeds pre-pandemic capacity by over 40-fold, with a median mortality of 96,000 (95% CI 52,000 to 183,000). The most stringent public-health measures examined are predicted to reduce mortality by approximately three-fold. Intensive-care load at the peak could be reduced by over two-fold with a shorter period at peak pandemic capacity.

[länk]
Även forskare kan killgissa!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T tanaris skrev:
För några dagar sedan argumenterade du för att det var viktigt att stänga skolor, nu postar du en artikel som säger att det inte spelar någon större roll. Hur ska du ha det?
Nu har jag läst artikeln och jag tror att du har tolkat fel både graferna och metoderna. Läs igenom det en gång till är min rekommendation. Artikeln rekommenderar stark striktare restriktioner.
 
useless useless skrev:
När du har läst den får du gärna förklara rimligheten i att antalet personer som behöver intensivvård ska öka från dagens stabila nivå runt 500 personer till 10 000-30 000 på två veckor. Om du inte har någon bra förklaring till den utvecklingen så förstår jag inte varför du länkar till en sån rapport över huvud taget och uppmanar dig (än en gång) att sluta sprida helt felaktig och vilseledande information.
Om du kallar en vetenskaplig artikel för felaktig och vilseledande information då vet jag faktiskt inte vad jag ska säga till dig !
 
L Lars48 skrev:
Om du kallar en vetenskaplig artikel för felaktig och vilseledande information då vet jag faktiskt inte vad jag ska säga till dig !
Börja med att förklara hur det är rimligt att 10 000-30 000 förväntas intensivvårdas om två veckor.
 
T
L Lars48 skrev:
Nu har jag läst artikeln och jag tror att du har tolkat fel både graferna och metoderna. Läs igenom det en gång till är min rekommendation. Artikeln rekommenderar stark striktare restriktioner.
Blå linje = nuvarande strategi.
Gredelin linje = nuvarande strategi + stängda skolor

Vad har jag tolkat fel?

Grafer som visar antalet dödsfall över tid med olika strategier för att minska smittspridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
L Lars48 skrev:
Om du kallar en vetenskaplig artikel för felaktig och vilseledande information då vet jag faktiskt inte vad jag ska säga till dig !
Menar du att vetenskapliga artiklar inte kan vara felaktiga eller vilseledande?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Så du menar att den här kurvan ska stiga från dagens ~500 till tiotusentals på ett par veckor? Det var ett nytt bottennapp i desinformation från din sida.

[bild]
Nu ska vi inte vara så negativa, Jag tror faktsikt att han kan komma med ännu värre bottennapp innan veckans slut!:D

Läste i nån blaska häromdagen att vi kan räkna med att Ryssland och Kina kommer göra allt för att slå tvivel och sprida desinformation inom närmsta tiden. Allt för att destabilisera, men de måste väl ha bättre agenter än så?
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Svensk publicerad vetenskaplig artikel uppskattar 96000 dödsfall. Om FHM ändrar sig och inför hårdare restriktioner då kan dödstalet reduceras markant med upp till 50%.

Findings: Our model for Sweden shows that, under conservative epidemiological parameter estimates, the current Swedish public-health strategy will result in a peak intensive-care load in May that exceeds pre-pandemic capacity by over 40-fold, with a median mortality of 96,000 (95% CI 52,000 to 183,000). The most stringent public-health measures examined are predicted to reduce mortality by approximately three-fold. Intensive-care load at the peak could be reduced by over two-fold with a shorter period at peak pandemic capacity.

[länk]
Jag har skummat artikelen (ligger nära mitt ämnesområde) och den är inte helt klart skriven Vad jag framförallt saknar är en beskrivning av hur den individuella smittsamhetens varierar med symtomatiska / ickesymtomatiska infektioner, samt en klargörande varför de anser att individer kommer vara smittsamma en dag på arbete/skola innan de isolerar sig i hemmet. Små fel i dessa parametrar skulle kunna leda väldigt fel....
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, inte hur länge som helst. Men det fungerar för att försena och lindra.
Lämpligen tills ett bra läkedemel kommer. Ser ut att kunna handla om veckor nu.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Lämpligen tills ett bra läkedemel kommer. Ser ut att kunn handla om veckor nu.
Nej, även om ett av läkemedlen visar sig ha god verkan handlar det om många månader innan produktionen skalats upp.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Nej, även om ett av läkemedlen visar sig ha god verkan handlar det om många månader innan produktionen skalats upp.
Har du koll på vilka mänfder som finns i förhållande till de mest kritiska behovet?

Det kanske tom räcker
innan vi har skalat upp och fler lab producerar. En sak är säker det som tidigare tog många år går nu i rekordfart

Egentligen borde vi fråga FHM. Gör de bara sitt jobba borde de har viss koll på detta.
 
J Jocke Best skrev:
Nu ska vi inte vara så negativa, Jag tror faktsikt att han kan komma med ännu värre bottennapp innan veckans slut!:D

Läste i nån blaska häromdagen att vi kan räkna med att Ryssland och Kina kommer göra allt för att slå tvivel och sprida desinformation inom närmsta tiden. Allt för att destabilisera, men de måste väl ha bättre agenter än så?
I dina ögon alla som visar hur felaktig FHM är kan vars ryska spioner inkl de som har skrivit artikeln.
Tänk om !
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.