Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E erkka skrev:
många? Gissar du eller vet du? Vad betyder många, 51%? Källa på det sen också.
"Migrationsverket bedömer att de allra flesta av dem redan befann sig i Sverige."
Källa: Migrationsverkets generaldirektör.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
suck ...... så mycket skitsnack, så mycket rykten, så mycket osanningar, så mycket gissningar ...
Finns bara ett råd, "Be Street Smart"
Du har kommit till fel tråd, ingen lyssnar på sånt :(

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M
a.o.f a.o.f skrev:
Men du är ung.
Visst är jag ung, men det är vel inga garantier?

M Zolt skrev:
Visst är jag ung, men det är vel inga garantier?
Men det är en väldig fördel. Jag har inte någon som helst kunskap i sjukvård så jag rekommenderar dig att tala med en läkare för att få tips hur du kan förbättra din hälsa.

P
E erkka skrev:
dribbla inte bort fokus genom att snacka massa skit. Hon hittade väl inte på siffrorna själv? Du fick länk till ursprungs datat.

förresten, alla har väl en agenda, även du! Så länge det inte är fake news som sprids spelar det väl ingen roll vem som skriver om det?
Är du kanske en av de där juniora personerna som hon hänvisar till på sin hemsida?

Jo det spelar stor roll då detta är ett forum för privatpersoner och inte för individer som får betalt för att driva opinion!

E
useless useless skrev:
"Migrationsverket bedömer att de allra flesta av dem redan befann sig i Sverige."
Källa: Migrationsverkets generaldirektör.
men är inte det ett problem i sig, dvs att man som myndighet ”bedömer”. Borde dom inte veta exakt? Det låter väldigt svävande IMO

E
mathiash77 skrev:
Är du kanske en av de där juniora personerna som hon hänvisar till på sin hemsida?

Jo det spelar stor roll då detta är ett forum för privatpersoner och inte för individer som får betalt för att driva opinion!
vaddå för j-a juniorer ? Tala så man förstår och ge mig inga epitet, du känner inte mig.

M
Nu håller vi sams här va, nog att corona härjar i världen

• Gilla
  • Älska
guggen och 2 till
  • Laddar…
I det stora hela spelar nog inte de människor som söker asyl någon större roll i frågan coronavirus...

• Gilla
guggen
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Att antalet självmord ökar är i en lågkonjunktur låter rimligt, sannolikt är den ökningen större i länder med sämre skyddsnät än i Sverige.

Det jag menar, vilket stöds av flera studier som forskare har gjort, är att nettoeffekten visar på att mortaliteten sjunker på kort sikt under en lågkonjunktur.

Givetvis så skulle Sverige som land plötsligt bli ett avsevärt fattigare land så kommer vi inte kunna satsa lika mycket resurser på sjukvård, trafiksäkerhetsarbete osv och då får det negativa konsekvenser på mortaliteten, men då pratar vi om något helt annat än konjunktursvängningar.

För att återkoppla till ämnet i tråden så menar jag att argumentet att införandet av restriktioner som leder till en lågkonjunktur inte kommer att leda till en ökad mortalitet pga ökade självmord mm då andra faktorer såsom lägre trafikdödlighet, färre döda i influensa osv leder sammantaget till en lägre mortalitet.
Med en dåres envishet påminner jag att trafikdöda (i Sverige) är försumbara 253 personer i detta sammanhang.
Färre döda i influensa torde bero på restriktionerna i sig och inte lågkonjunkturen som är en följd av restriktionerna.

P
M Zolt skrev:
Nu håller vi sams här va, nog att corona härjar i världen

Ja, dags att sova istället!

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
J
H heimlaga skrev:
Jag skulle gärna vilja se statistik som sätter det där självmordstalet i proportion till det självmordstal som beror på ensamhet och hopplöshet för att inte tala om de självmord som förorsakas av rädslan för att falla ned en samhällsklass i ett samhälle där den fattige inte har något värde.

Här I Finland är ju självmordstalet bland finnarna extremt högt samtidigt som det ligger på ungefär svensk nivå bland den finlandssvenska befolkningen i Österbotten. Den stora skillnaden verkar vara att som svensk på landet i Österbotten har man sitt sociala nätverk kvar oberoende hur lycka och olycka växlar om i livet. Rika och fattiga bor i samma byar och umgås i allmänhet som likvärdiga bybor. Min personliga erfarenhet är att så länge folk ser att man gör sitt bästa under rådande mständigheter med de krafter man har och arbetar på att reda upp situationen så är man en betrodd och respekterad samhällsmedborgare hur djupt nere i skiten man än är. Bland finnarna verkar ekonomiska eller sociala problem vara stigmatiserande på ett annat vis och där finns en utslagning som vi inte har lika utpräglat. Det leder till att fler finnar lever under en sorts press att inte misslyckas och fler lever i hopplöshet. Det här är i alla fall en hypotes som kan förklara skillnaden.

I det allt mera segregerade och prestationsångestladdade Sverige tror jag att det är på det här området ni vinner mest på att arbeta när ni vill undvika en självmordsepidemi. Inte genom att låta coronaviruset sprida sig ohämmat och sedan låta somliga dö i covid-19 för att vården inte räcker åt alla i hopp om att därmed rädda litet penningomsättning.
Hur liten omsättning talar vi om? Berätta vad som är lite för er finnar?

E erkka skrev:
men är inte det ett problem i sig, dvs att man som myndighet ”bedömer”. Borde dom inte veta exakt? Det låter väldigt svävande IMO
Vad är din bedömning då? Jag gissar att du sitter på någon information som migrationsverket saknar.

E erkka skrev:
Hur skulle de veta exakt. Om det kliver in en människa och söker asyl så får ju de naturligtvis lyssna på den människan och göra en bedömning. Eftersom det är det enda man gör hela dagarna och ser mönster så är man förmodligen ganska bra på det. Men några felbedömer man säkert.

Och även om man vore helt 100% säker så skriver man ändå "bedömer", för det är precis det man har gjort.

• Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Det är synd om många nu.
Min skruttiga 90 åriga lätt dementa grannes fru blev svårt sjuk i cancer, hon kunde inte ta hand om honom, så han fick tillfälligt flytta in på ett hem 2 veckor före påsk, hon avlider efter en vecka, ingen får komma o hälsa på.
Nu har han fått komma hem, står på trappan och ropar på oss grannar att vi ska komma in och hjälpa till med olika saker, men just för hans skull, och vår egen, vill ingen gå dit.
Vi kan ju vara smittade, och han smittad från hemmet (finns smittade på hemmet) eller hemtjänsten som nu hjälper han.

Ett mycket sorgligt moment 22.
Känner mig väldigt rutten, vi har bott grannar i nästan 40 år, men vad fan ska man göra ??

• Ledsen
  • Arg
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.