2 357 678 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Antar att dom blir intervjuade, och att en fråga handlar om vad man gjort i närmsta tiden och kanske hur man kommit hit. Men vad vet jag.Nyfniken skrev:
Hur skulle de veta exakt. Om det kliver in en människa och söker asyl så får ju de naturligtvis lyssna på den människan och göra en bedömning. Eftersom det är det enda man gör hela dagarna och ser mönster så är man förmodligen ganska bra på det. Men några felbedömer man säkert.
Och även om man vore helt 100% säker så skriver man ändå "bedömer", för det är precis det man har gjort.
Det jag menar är att antalet trafikdöda går ner då man kör färre mil i en lågkonjunktur, men visst just i Sverige så pratar vi nog bara om några enstaka fall så där håller jag med dig om att den effekten nog är försumbart för samhället (men kanske inte för individen)P Pin skrev:
När det gäller influensa så skriver t.ex. Ruhm i de undersökningar jag hänvisade till tidigare i tråden att dödligheten pga. influensa minskar med 1.1 % för varje minskad procenthet i arbetslöshet. Anledningen tror jag är att man är hemma mer om man har en sämre ekonomi och därmed har färre möten med potentiellt smittade personer.
Om det fanns risk för pandemi vilket det fanns. Då kunde FHM åtminstone avråda från utlandsresor som inte var nödvändiga. Exempelvis skidåkning i Alperna. Gjorde de det? Svar nej. Vad gjorde de? Svar: de gjorde tvärtom. Rekommenderade att smittan finns på landet och inte på fjällen. Njöt av din skidsemester blev rekommendationen som var helt fel.BirgitS skrev:
Man ska rekommendera nåt som man inte har tillräcklig information om. Här på byggahus, det är bara Bosse och några andra el kunniga som get rekommendationer om eldragning. Resten gör inte det (får inte göra det) av den enkla anledningen att de saknar tillräcklig mycket kunskap och erfarenhet.
FHM visste iofs att det finns en risk för pandemi men tog inte det på allvar och gav felaktiga rekommendationer.
De kan inte nu säga att vi inte hade tillräckligt mycket information. Har man inte tillräcklig mycket med information då tar man det säkra före det osäkra och avråder.
Vad det gäller andra smittskyddsmyndigheters agerande då vill jag ta upp en sak.
När Kina var riskområde då ställde de flesta länder in direkt flyg från Kina. Men när Italien var ett riskområde då bad inte FHM att ställa in flyg från Italien. Det landade direkt flyg till Arlanda och Landvetter tre gånger per dag. Från Milan, Rom när det var värst i Italien i mitten av Mars. 70 procent av alla smittade som blev spårad kom från Italien och Österrike.
Det här hade FHM väldigt bra information om. Alla visste vad hände i Italien. Myndigheten lät bli ! De gjorde ingenting åt saken.
USA ställde in alla flyg från Europa men Sverige lät bli att göra det med Italien.
FHM gjorde stora misstag både när de hade tillräcklig med information om smittan och när de inte hade det.
FHM var mycket väl medveten om att passagerare från riskområde kunde ta med sig smittan till Sverige och detta tolkade de negativt för Sveriges befolkning. Myndigheten ber transportstyrelsen dra in flyg tillståndet för flyg från ett land som var klassat som riskområde nämligen Iran. Men de gjorde inte samma sak under samma tidsperiod med ett liknande land som klassades oxå som riskområde nämligen Italien.
De här misstagen är inte pga saknad information, nej inte alls . Det är handlingar som myndigheten begått med god insikt. Myndigheten har medvetet låtit smittan flyga hit i stor skala från Italien. Det finns ingen ursäkt för det.
Men var det NÅGOT europeiskt land som ställde in flyg från Italien och Österrike redan i vecka 9 då? Iran vet jag att det pratades om, men inte europeiska länder, inte förrän någon vecka senare.L Lars48 skrev:Om det fanns risk för pandemi vilket det fanns. Då kunde FHM åtminstone avråda från utlandsresor som inte var nödvändiga. Exempelvis skidåkning i Alperna. Gjorde de det? Svar nej. Vad gjorde de? Svar: de gjorde tvärtom. Rekommenderade att smittan finns på landet och inte på fjällen. Njöt av din skidsemester blev rekommendationen som var helt fel.
Man ska rekommendera nåt som man inte har tillräcklig information om. Här på byggahus, det är bara Bosse och några andra el kunniga som get rekommendationer om eldragning. Resten gör inte det (får inte göra det) av den enkla anledningen att de saknar tillräcklig mycket kunskap och erfarenhet.
FHM visste iofs att det finns en risk för pandemi men tog inte det på allvar och gav felaktiga rekommendationer.
De kan inte nu säga att vi inte hade tillräckligt mycket information. Har man inte tillräcklig mycket med information då tar man det säkra före det osäkra och avråder.
Vad det gäller andra smittskyddsmyndigheters agerande då vill jag ta upp en sak.
När Kina var riskområde då ställde de flesta länder in direkt flyg från Kina. Men när Italien var ett riskområde då bad inte FHM att ställa in flyg från Italien. Det landade direkt flyg till Arlanda och Landvetter tre gånger per dag. Från Milan, Rom när det var värst i Italien i mitten av Mars. 70 procent av alla smittade som blev spårad kom från Italien och Österrike.
Det här hade FHM väldigt bra information om. Alla visste vad hände i Italien. Myndigheten lät bli ! De gjorde ingenting åt saken.
USA ställde in alla flyg från Europa men Sverige lät bli att göra det med Italien.
FHM gjorde stora misstag både när de hade tillräcklig med information om smittan och när de inte hade det.
FHM var mycket väl medveten om att passagerare från riskområde kunde ta med sig smittan till Sverige och detta tolkade de negativt för Sveriges befolkning. Myndigheten ber transportstyrelsen dra in flyg tillståndet för flyg från ett land som var klassat som riskområde nämligen Iran. Men de gjorde inte samma sak under samma tidsperiod med ett liknande land som klassades oxå som riskområde nämligen Italien.
De här misstagen är inte pga saknad information, nej inte alls . Det är handlingar som myndigheten begått med god insikt. Myndigheten har medvetet låtit smittan flyga hit i stor skala från Italien. Det finns ingen ursäkt för det.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Tar på lämpliga skydd för att hindra smitta och hjälper grannen, det är vad jag hade gjort.Isakare skrev:
Det är synd om många nu.
Min skruttiga 90 åriga lätt dementa grannes fru blev svårt sjuk i cancer, hon kunde inte ta hand om honom, så han fick tillfälligt flytta in på ett hem 2 veckor före påsk, hon avlider efter en vecka, ingen får komma o hälsa på.
Nu har han fått komma hem, står på trappan och ropar på oss grannar att vi ska komma in och hjälpa till med olika saker, men just för hans skull, och vår egen, vill ingen gå dit.
Vi kan ju vara smittade, och han smittad från hemmet (finns smittade på hemmet) eller hemtjänsten som nu hjälper han.
Ett mycket sorgligt moment 22.
Känner mig väldigt rutten, vi har bott grannar i nästan 40 år, men vad fan ska man göra ??
De flesta som återkommande skriver inlägg på sidan i denna tråden inklusive trådskaparen tycker redan att de betalar för mycket skatt men till fel saker.J JBa skrev:Hur många av er här som gnäller om än det ena och än det andra brukar ha svårt att göra det enkla valet att välja från en BRA lunchmeny? Tänk då om ni skulle sitta där och besluta om saker där ni riskerar bli mest hatad i landet. Med bra jäkla taskig information, ingen spåkula och två eller tre lika DÅLIGA alternativ att välja på. Mysigt eller hur?
Det är jäkligt lätt att sitta hemma i soffan, inte behöva ta ansvar och ha all historisk fakta för att påvisa att man tog fel beslut. Vet ni ens vilka alternativ man hade att välja på?
Sen det här dravlet om att vara förberedd, ha resurser som vida överstiger ”normalt” behov. Hade DU varit villig att betala det alla år med skatter högre än de redan varit? Eller kanske skulle vi skurit ner på något annat alla dessa år? Vad då isf? Vi är CYNISKA hela tiden, ALLTID, vi kalkylerar och låter samhället kalkylera att INTE alla ska få den vård de behöver, får det stöd från samhället den behöver, ha en chans att ha en fast bostad och mat på bordet. Varför har vi annars vårdköer? Eller bostadsbrist, personer som måste bo på gatan, tigga eller begå brott för att överleva? I Sverige. UTAN covid-19, innan covid-19.
Jag vet egentligen inte varför jag kollar den här tråden återkommande, det är självdestruktivt på gränsen till självskadebeteende. Nu måste jag sluta läsa här för jag blir mer och mer irriterad på mina landsmän som fortsätter att bete sig som en odräglig tonåring som ska ifrågasätta allt in i absurdum och aldrig kan nöja sig med ett enkelt svar. Hela tiden provocera och tro att de har rätt, utan kunskap och utan erfarenhet men med en naiv inställning att man vet för att man minsann läst nåt som styrker sin övertygelse.
Godnatt!
Dessutom har de flesta som ständigt svarar på inlägg inget annat liv eller arbete.
Svensk publicerad vetenskaplig artikel uppskattar 96000 dödsfall. Om FHM ändrar sig och inför hårdare restriktioner då kan dödstalet reduceras markant med upp till 50%.
Findings: Our model for Sweden shows that, under conservative epidemiological parameter estimates, the current Swedish public-health strategy will result in a peak intensive-care load in May that exceeds pre-pandemic capacity by over 40-fold, with a median mortality of 96,000 (95% CI 52,000 to 183,000). The most stringent public-health measures examined are predicted to reduce mortality by approximately three-fold. Intensive-care load at the peak could be reduced by over two-fold with a shorter period at peak pandemic capacity.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.20062133v1.full.pdf
Findings: Our model for Sweden shows that, under conservative epidemiological parameter estimates, the current Swedish public-health strategy will result in a peak intensive-care load in May that exceeds pre-pandemic capacity by over 40-fold, with a median mortality of 96,000 (95% CI 52,000 to 183,000). The most stringent public-health measures examined are predicted to reduce mortality by approximately three-fold. Intensive-care load at the peak could be reduced by over two-fold with a shorter period at peak pandemic capacity.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.11.20062133v1.full.pdf
Redigerat:
Men herregud, ska det dö 1350 personer per dag menar du?
L Lars48 skrev:Svensk publicerad vetenskaplig artikel uppskattar 96000 dödsfall.
Vår modell för Sverige visar att under konservativ epidemiologisk parameter beräkningar kommer den nuvarande svenska folkhälsostrategin att leda till en hög intensivvårdsbelastning i maj som överstiger kapaciteten före pandemin med mer än 40 gånger, med en mediandödlighet på 96 000 (95% CI 52 000 till 183 000). De strängaste åtgärderna för folkhälsa som undersökts är förutspådde att minska dödligheten med ungefär tre gånger. Intensivvårdsbelastning på toppen kunde minskas med mer än två gånger med en kortare period vid maximal pandemikapacitet.
[länk]
Det viktigaste du kan göra är antagligen att undvika detta forum (och andra liknande) som är ett jytter av icke kvalificerade spekulationer. De som skriver här gör det mest sannolikt för att bearbeta deras oro och/eller irritation, korrektheten i det som skrivs här bör alltså normalt tas med ett enormt mått salt.M Zolt skrev:Någon här som haft eller har corona som även har underliggande sjukdomar? Skulle va intressant i veta hur du/ni mår, har själv högt blodtryck, bmi 35 (184cm 115kg) och haft förmaksflimmer samt förstorat hjärta pga högt blodtryck under längre tid utan vetskap.. Och jag är jätte nervös trots att jag bara är 32år, tacksamm för svar, eller om ni kanske känner nån som har.. Obs bör va med underliggande sjukdomar för att kunna relatera själv
Jag tror också att man ska undvika kvällspressen. Min uppfattning är att skillnaden mellan exempelvis DN och Aftonbladet är enorm. Där DN vill informera i första hand och Aftonbladet vill att du ska klicka i första hand.
Det är dock min högst personliga uppfattning, naturligtvis.
Men för att svara på dina direkta frågor, ta kontakt med din vårdcentral.
Informationen på ett forum för husbyggande kring din specifika medicinska risk vid en virusinfektion är med all sannolikhet helt fel och garanterat inte utförd av någon med den kompetens som du bör kräva.
edit:
Som ett litet tillägg.
Med lite insyn i primärvården vet jag att det åtminstone i vissa regioner, är ett väldigt litet tryck, långt under det normala. Att få en besökstid eller telefontid med sin läkare är med största sannolikhet mycket lättare än vanligt.
Redigerat:
Och eftersom det dör ca 100 om dagen nu blir det en väldigt hög topp, om det inte hoppar upp till de nivåerna kommande dagar.Z zada11 skrev:
Nu står det iofs att det är 15% lägre med nuvarande åtgärder, och 50% lägre med striktare åtgärder men fortfarande extrema siffror som verkar helt orimliga för Sverige. Möjligen över lång tid (flera år) om vi skulle tappa kontrollen helt.
För några dagar sedan argumenterade du för att det var viktigt att stänga skolor, nu postar du en artikel som säger att det inte spelar någon större roll. Hur ska du ha det?L Lars48 skrev:
