2 345 112 läst ·
32 467 svar
2345k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Precis detta som får folk att bli oroliga, spekulationer!F Finndjävel skrev:Viruset är nog mycket värre än vad som rapporterats. Nasas mätningar av kvävedioxid i atmosfären ovanför Kina är skrämmande. [länk]
Hela landet verkar stå stilla, folk vågar nog inte gå ut. Jag tror inte för fem cent på de dödssiffror som kommunistpartiet levererar, där man hävdar att man lyckats bromsa utvecklingen. Dom försökte hemlighålla viruset i över en månad varför skulle dom nu tala sanning? Rädda för ett ekonomiskt bakslag är dom, då går det bra att ljuga och offra delar av befolkningen.
WHO gick igår ut med att barn inte kan föra smittan vidare. Det låter väldigt märkligt, nästan som att viruset skulle behöva mutera i varje barn så att det inte längre smittar? Samtidigt har man i Helsingfors försatt fyra skolklasser och ett juniorfotbollslag i karantän efter att dom varit i kontakt med ett smittat barn. Det är ju märkligt att göra så när barn inte för smittan vidare?
Men klimatet tackar åtminstone, naturen brukar nog själva kunna reda ut obalanser som uppstår på jorden. Klimatalarmisterna behöver inte oroa sig.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpJxqb/myndigheten-barn-sprider-inte-viruset
Så som barn går och snorar runt och smittar varandra tror jag inte ett dugg på förklaringen. Andra virus är barn bra på att sprida i skolorna. Får ett barn influensan så är plötsligt halva klassen sjuk. Snarare försöker WHO lugna ner läget så att folk inte börjar ta barnen ur skolan och stanna hemma. Många, framförallt i Sverige verkar ha en nästa religiös tilltro till myndigheter.
Så som barn går och snorar runt och smittar varandra tror jag inte ett dugg på förklaringen. Andra virus är barn bra på att sprida i skolorna. Får ett barn influensan så är plötsligt halva klassen sjuk. Snarare försöker WHO lugna ner läget så att folk inte börjar ta barnen ur skolan och stanna hemma. Många, framförallt i Sverige verkar ha en nästa religiös tilltro till myndigheter.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Att barn snorar runt och smittar varandra beror i majoriteten av fallen med största sannolikhet på andra orsaker, främst rhinovirus i kombination med ofärdigheter i att sköta sin personliga hygien. Knappast Covid-19. Snorungar är ett betydligt äldre begrepp än Corona i aktuell bemärkelse.
Läs hela artikeln, inte bara rubriken.F Finndjävel skrev:[länk]
Dessa egna slutsatser är ett MYCKET större problem än sakfrågan självt skulle jag säga. Iaf om man ser det fenomenet i ett större perspektiv.F Finndjävel skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ok, skyll er själva.
Och att barn i mångt i mycket har ett immunförsvar under uppbyggnad. Vuxna, friska människor har i normalfallet betydligt bättre immunförsvar än vad barn har. Sen förutom det du skriver så umgås barn betydligt nämare/intimare med andra barn än vad vi vuxna gör med andra vuxna.Emma242 skrev:Att barn snorar runt och smittar varandra beror i majoriteten av fallen med största sannolikhet på andra orsaker, främst rhinovirus i kombination med ofärdigheter i att sköta sin personliga hygien. Knappast Covid-19. Snorungar är ett betydligt äldre begrepp än Corona i aktuell bemärkelse.
Läs hela artikeln, inte bara rubriken.
Sen tror jag definitivt på WHO vad gäller just covid-19 och barn. Man kan inte dra alla virus över samma kam.
Folkhälsomyndigheten gick ut på radion i går och förtydligade vad man menade. Det dom ville ha sagt var egentligen att det inte finns någon anledning att symptomfria barn stannar hemma från skolan.F Finndjävel skrev:[länk]
Det kom ut nyheter om folk som vi känner och hade pratat med för några dagar sen som dog hemma eller på sjukhus.S Strontus skrev:
Det intryck jag fick var att full friska människor kan insjukna och dö på ett par dagar. Så att säga det kan gå väldigt fort.
De som jag kände som dog var inga gammal eller sjuka utan folk som var 40-50 år gamla och helt friska.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ja, självklart. Dom är oroliga att ekonomin ska drabbas och försöker tona ner situationen. Sen kan var och en se sig runt lite vilka åtgärder som tagits runt om i världen och fundera om höhö-klubben har rätt när dom påstår att det är frågan om en vanlig influensa.useless skrev:
Efter att ha läst inläggen så är man lite bekymrad. De flesta verkar gå efter hur det varit tidigare. Men så såg jag en video på nätet idag. Det var en kvinna som förklarade att människor funkar som så att deras åsikter först kommer från hur de känner - för att sedan låta hjärnan skapa fakta som stöder det de känner.F Finndjävel skrev:
Dvs människor rationaliserar allt. Fakta biter dåligt.
Nej, man tar till maximala åtrgärder för att spridning minimeras just för att människors hälsa och vår ekonomi skall drabbas minimalt.F Finndjävel skrev:
Att spela över eller under fakta är det skadliga då ekonomi handlar om förutsägbarhet och förtroende.
Att det skulle handla om en vanlig influensa är förvrigt idioti eller så tror man att detta är historiens största konspiration. Det är fastslaget att detta är sars 2 och inget annat.
G guggen skrev:
Det är väl ingen som påstår att det handlar om influensa, det som görs är att jämföra med tidigare influensaepedemier och säsongsinfluensan. Då se COVID-19 ut att vara ungefär lika illa som de farligare influensaepedemierna, vilket ju är oroande
Coronavirus finns det för övrigt flera stammar av, ett par orsakar en stor andel av alla vanliga förkylningar.
Nja, det som görs är att flera jämför det med "vanlig influensa" och därmed försöker bagatellisera det, helt utan vetenskapliga belägg. Det är bättre att ta till sig det WHO och sakkunniga i ämnet framför och det finns en anledning att vi hanterar detta annorlunda än en "vanlig influensa".H hapazard skrev:Det är väl ingen som påstår att det handlar om influensa, det som görs är att jämföra med tidigare influensaepedemier och säsongsinfluensan. Då se COVID-19 ut att vara ungefär lika illa som de farligare influensaepedemierna, vilket ju är oroande
Coronavirus finns det för övrigt flera stammar av, ett par orsakar en stor andel av alla vanliga förkylningar.