Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
N nallepu skrev:
Har en kompis som är sjuksköterska hon tyckte att ;
Man ska tvätta händerna innan man går på toaletten på jobbet och så ska man tvätta händerna efter att man låst dörren. Stänger man dörren och låser och sedan gör sina behov finns det stor risk att man petar sig på den delen av familjelyckan som har tunn hud och får in bakterierna den vägen. Ta inte för givet att den som gick på toa före dej tvättat händerna efter att uträttat behoven. Ska man åka rulltrappa kan det vara bra att försöka hålla andan om det är gott om folk. Försök ta den snabbaste vägen ut till friska luften.
I Kina kör man med en smutsig hand och en ren hand som går ut på att man äter petar sig i näsan, kliar sig i röven med höger hand och med vänster hand öppnar man dörrar bär kundkorgar samt använder vänster hand till övriga aktiviteter där man kan få på sig bakterier.
Är ytterst sällan sjuk
Nåja,det kan väl diskuteras:cool:

N nallepu skrev:
...man äter petar sig i näsan, kliar sig i röven med höger hand...
Samt hälsar på västerlänningar.

• Haha
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det som jag har sett i Seuol och Daego påminner om digerdöden i alla fall. Jag tror rekommendationer i Sverige är väldigt lågställda just nu.
Orimlig jämförelse. Läs på lite om digerdöden.

T
Detta har tagit orimliga proportioner. Det är en dödlighet på 1-2%, detta gäller främst äldre med underliggande sjukdomar. Men folk verkar tror att vi alla skall dö som flugor. ”Domedagen” är här!

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte viruset i sig är så värst dödligt men det gör nog många så pass sjuka att de skulle behöva sjukhusvård. Dropp, syrgas mm...
Detta tycker jag mig ha förstått...om man läser utländsk media utan skygglappar...

Då vi ökat vår population med över en miljon människor på 10 år utan att ha byggt ut vård och omsorg i samma utsträckning är det där jag ser risken.
Folk kanske kommer att dö endast för att det inte finns vård att tillgå. Då kommer dödligheten att öka procentuellt.
Grattis sverige!

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
De som jag kände som dog var inga gammal eller sjuka utan folk som var 40-50 år gamla och helt friska.
Så vitt du visste. Min man skulle förmodligen dö rätt kvickt, men så är hans hjärtflimmer inget som andra ser. Men ingen har dött av det i Sverige ännu, så vad var det de dog av? Och när? Det låter som om det är flera personer dessutom, vilket är märkligt med tanke på hur få smittade vi ännu har i Sverige.

H hjalle74 skrev:
Då vi ökat vår population med över en miljon människor på 10 år utan att ha byggt ut vård och omsorg i samma utsträckning är det där jag ser risken.
Onödigt att sprida ännu fler tvivelaktiga uppgifter. Vårdbudgeten i samhället har ökat med drygt 25% de senaste 10 åren samtidigt som antalet människor har ökat med 10%. Antalet vårdplatser per capita har minskat något, men det är en del av en trend som pågått sedan 1970-talet och främst beror på effektivisering och ny teknik.

• Gilla
Skruvebulten och 10 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Onödigt att sprida ännu fler tvivelaktiga uppgifter. Vårdbudgeten i samhället har ökat med drygt 25% de senaste 10 åren samtidigt som antalet människor har ökat med 10%. Antalet vårdplatser per capita har minskat något, men det är en del av en trend som pågått sedan 1970-talet och främst beror på effektivisering och ny teknik.
vad är tvivelaktigt?
Befolkningsmängden finns ju att tillgå online enkelt och situationen på många akutmottagningar kan man läsa om i nyheterna...Innan några corona fall kommit in..,
Sedan skrev jag väl att jag ”tror”, vilket är ett uttryck för åsikt. Vilket borde vara ok att delge i ett diskussionsforum?

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
P
Kan vara bra att känna till också att över hälften av de som har bekräftats med viruset från början har tillfrisknat från sjukdomen. Detta utan hjälp av specifika botemedel. Till detta kommer naturligtvis ett antagligen mycket stort mörkertal av de som aldrig har sökt vård eller av annan anledning inte har provtagits. Det är alltså sammantaget fler än de som har insjuknat de senaste veckorna.

Det är lätt att fasta i det mest negativa, som trots att bara är 1-2%.

• Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
H hjalle74 skrev:
vad är tvivelaktigt?
Befolkningsmängden finns ju att tillgå online enkelt och situationen på många akutmottagningar kan man läsa om i nyheterna...Innan några corona fall kommit in..,
Situationen på akutmottagningarna är som den är för att en massa folk går dit med saker som man inte ens ska söka vård för och utan att först ringa 1177. Det beror också på dålig tillgänglighet på vårdcentralerna, vilket i sin tur beror på brist på allmänläkare som vill jobba på vårdcentraler. Men framförallt beror krisen i vården på en allt för hög andel administratörer som försöker planera bort krisen, i kombination med alldeles för bra sjukvård som räddar väldigt många liv. Detta gör att köerna till icke dödliga delar av vården ökar, tex ortopedi, underhåll av hjärtpatienter, ögon, reumatologi och en massa annat.

För att minska dessa köer behövs en helt annan syn på friskvård och förebyggande vård i hela samhället. 50% av befolkningen är mer eller mindre överviktig, vilket kostar mycket pengar. Många har också dålig kondition, vilket kostar ännu mer.

• Gilla
Skruvebulten och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och det är märkligt att vi pratar om läkarbrist, då Sverige ligger på tredjeplats i OECD-index på läkartäthet.
Och dessutom ligger Sverige på otroligt låg nivå på antal läkarbesök per person och år.

Och ändå så talas det hela tiden om att det skulle saknas läkare ... ...då dom både är många och har få patienter ... :thinking:
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=18955

• Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Läkarbristen finns inte i verkligheten, antalet räcker bra. Men de har för mycket administration, och deras IT-stöd är ofta mer i vägen än till hjälp, då de inte pratar ordentligt med varandra. Det finns bra system, men de är inte heltäckande, istället köper man in stora mastodontsystem som inte passar bra till någon. Sedan är det en massa kvalitetsregister och grejer det ska registreras i, även det går egentligen att göra helt automatiskt, men det görs inte i tillräckligt stor utsträckning, istället ska samma sak skrivas på en massa ställen.

• Gilla
Harpgear och 4 till
  • Laddar…
P
Brist måste det väl vara,ett av landets mest lönsamma jobb måste ju vara stafettläkare.

Anna_H Anna_H skrev:
Så vitt du visste. Min man skulle förmodligen dö rätt kvickt, men så är hans hjärtflimmer inget som andra ser. Men ingen har dött av det i Sverige ännu, så vad var det de dog av? Och när? Det låter som om det är flera personer dessutom, vilket är märkligt med tanke på hur få smittade vi ännu har i Sverige.
Om du läser tråden så ser du att @Lars48 är trådstartaren och befann sig således i Sydkorea under en längre tid. Han pratar alltså inte om Sverige.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Situationen på akutmottagningarna är som den är för att en massa folk går dit med saker som man inte ens ska söka vård för och utan att först ringa 1177. Det beror också på dålig tillgänglighet på vårdcentralerna, vilket i sin tur beror på brist på allmänläkare som vill jobba på vårdcentraler. Men framförallt beror krisen i vården på en allt för hög andel administratörer som försöker planera bort krisen, i kombination med alldeles för bra sjukvård som räddar väldigt många liv. Detta gör att köerna till icke dödliga delar av vården ökar, tex ortopedi, underhåll av hjärtpatienter, ögon, reumatologi och en massa annat.

För att minska dessa köer behövs en helt annan syn på friskvård och förebyggande vård i hela samhället. 50% av befolkningen är mer eller mindre överviktig, vilket kostar mycket pengar. Många har också dålig kondition, vilket kostar ännu mer.
Bra!
Vi får väl ordna personal som kan arabiska, dari, m.fl språk på 1177 då så löser det sig.
Då kan vi bli 40 miljoner i landet utan att behöva öka vårdplatserna nämnvärt....
Som C-ledaren sade för inte länge sedan...,

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.