Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Spanska sjukan och Asiaten var också enligt somliga "vanliga influensor" och likväl tog i synnerhet den förra livet av en massa folk.

Det är säkrast att vidta alla rimliga försiktighetsåtgärder men att få panik gynnar ingen. Panikslagna människor som skrämmer upp varandra och blir irrationella och farliga.

• Gilla
Boholmen och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
[länk]

Så som barn går och snorar runt och smittar varandra tror jag inte ett dugg på förklaringen. Andra virus är barn bra på att sprida i skolorna. Får ett barn influensan så är plötsligt halva klassen sjuk. Snarare försöker WHO lugna ner läget så att folk inte börjar ta barnen ur skolan och stanna hemma. Många, framförallt i Sverige verkar ha en nästa religiös tilltro till myndigheter.
Låter som mycket spekulationer på en gång. Jag läste en bra intervju med Folkhälsomyndigheten i en annan artikel där man förtydligade att i vanliga fall så sprids sjukdomar bra via skolor, men i vissa som Sars , mers osv så har den inte gjort det, och hittills pekar allt på att det är samma här.

Man jämförde med att vissa saker som t ex rs viruset verkligen kan påverka tex bebisar mycket, medan det finns andra som påverkar barn mycket mindre än vuxna, trots eller ibland tack vare att de har mindre utbyggt immunförsvar.

Och i det förlitar jag mig mer på de erfarna forskarna o läkarna , än sitter o killgissar.

Jag läste ju på en del om spanska sjukan för jag är historieintresserad, och blev rätt så förvånad över att i en hel del fall var det de med starkast immunförsvar som dog, ofta på ett rejält tufft sätt. Det låter ju tvärtom mot som vore logiskt , men när man dök in i det förstod jag att saker o ting kan vara helt annorlunda än man tror.

Redigerat:
  • Gilla
karra och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
H heimlaga skrev:
Spanska sjukan och Asiaten var också enligt somliga "vanliga influensor" och likväl tog i synnerhet den förra livet av en massa folk.
Spanska sjukan var influensavirus typ A och subtyp H1N1, alltså fågelinfluensa som också gick runt världen 2009. Även Asiaten var typ A men subtyp H2N2 i stället.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Spanska sjukan var influensavirus typ A och subtyp H1N1, alltså fågelinfluensa som också gick runt världen 2009. Även Asiaten var typ A men subtyp H2N2 i stället.
Ja, altså vanlig influensa. Det som utmärker allvarliga influensaepidemier är främst att de är av en ny subtyp som det inte existerar immunitet mot. Som för sars-cov-2 nu (de vanliga förkylnings-coronavirusen kasnke dels är mindre farliga, men framförallt finns det antagligen en utbredd immunitet mot vanliga typer).

S
Idag vid storhandlingen på Willys såg och hörde jag en man med tonårsson gå runt och bunkra konserver och pasta/ris. Typ en kundvagn full. Blev smått förskräckt, reagerar folk så? Är det läge för bunkring? Jag tycker det verkar överdrivet...

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
S swirve skrev:
Idag vid storhandlingen på Willys såg och hörde jag en man med tonårsson gå runt och bunkra konserver och pasta/ris. Typ en kundvagn full. Blev smått förskräckt, reagerar folk så? Är det läge för bunkring? Jag tycker det verkar överdrivet...
Det är det nog, om de kan få för sig att sätta städer i karantän i italien kan det nog ske i sverige med. Och då är det ju bra att ha mat hemma.

• Gilla
Etrompa och 1 till
  • Laddar…
Det är svårt att få klarhet tycker jag. Åh ena sidan säger man att "bara" gamla och redan sjuka dör och det är inte värre än vanlig influensa för där dör också folk som flugor. Samtidigt presenterade Afronbladet en lista på "kändisar" som dött av Corona och det var relativt det totala antalet presenterade flera unga, till synes friska inkl läkaren som varnat för Corona som bara var 34.
Mitt företag har en avdelning i Kina och jag pratade med en kollega där som sa att han könde flera som dött i hans ålder och han var uppenbarligen chockad och rädd. Det går liksom inte ihop för mig. Jag känner inte till en enda frisk eller något nedsatt (dvs man har en svaghet men är fullt arbetsför osv) i min ålder som dött av influensa. Jag får inte informationen, från trovärdiga källor, att gå ihop och det oroar mig som tillhör en riskgrupp. Men jag har ingen panik.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
L Lane skrev:
Det är svårt att få klarhet tycker jag. Åh ena sidan säger man att "bara" gamla och redan sjuka dör och det är inte värre än vanlig influensa för där dör också folk som flugor. Samtidigt presenterade Afronbladet en lista på "kändisar" som dött av Corona och det var relativt det totala antalet presenterade flera unga, till synes friska inkl läkaren som varnat för Corona som bara var 34.
Mitt företag har en avdelning i Kina och jag pratade med en kollega där som sa att han könde flera som dött i hans ålder och han var uppenbarligen chockad och rädd. Det går liksom inte ihop för mig. Jag känner inte till en enda frisk eller något nedsatt (dvs man har en svaghet men är fullt arbetsför osv) i min ålder som dött av influensa. Jag får inte informationen, från trovärdiga källor, att gå ihop och det oroar mig som tillhör en riskgrupp. Men jag har ingen panik.
Det är över 3000 som dött, klart några är relativt unga. Sen tror jag personligen att en bidragande faktor till dödligheten i Kina är den dåliga luften och utbredd rökning.

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
Har en kompis som är sjuksköterska hon tyckte att ;
Man ska tvätta händerna innan man går på toaletten på jobbet och så ska man tvätta händerna efter att man låst dörren. Stänger man dörren och låser och sedan gör sina behov finns det stor risk att man petar sig på den delen av familjelyckan som har tunn hud och får in bakterierna den vägen. Ta inte för givet att den som gick på toa före dej tvättat händerna efter att uträttat behoven. Ska man åka rulltrappa kan det vara bra att försöka hålla andan om det är gott om folk. Försök ta den snabbaste vägen ut till friska luften.
I Kina kör man med en smutsig hand och en ren hand som går ut på att man äter petar sig i näsan, kliar sig i röven med höger hand och med vänster hand öppnar man dörrar bär kundkorgar samt använder vänster hand till övriga aktiviteter där man kan få på sig bakterier.
Är ytterst sällan sjuk

Vi har bunkrat. Ingenting överdrivet men litet sådär så vi inte behöver handla lika ofta den närmaste tiden och det minskar ju exponeringen. Då man kommer från arbetet och alla skall in och handla på en gång bör ju rimligtvis vara ett av de tillfällena där smittorisken är störst.

Sådär halv humoristiskt men det låter ju inte så trevligt.

• Gilla
Silver78 och 5 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det som jag har sett i Seuol och Daego påminner om digerdöden i alla fall. Jag tror rekommendationer i Sverige är väldigt lågställda just nu.
Nja, inte tror jag att 90-98% dör av detta viruset, som dom gjorde i digerdöden......

Jag väntar på att nån ska plocka upp Sven Ingvars gamla ”Virus och bakterier” och göra en Corona-version.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.