2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Men det här sidospåret i tråden gällde som sagt vad Lars48 ansåg att FHM skulle göra i slutet av januari då han ansåg att FHM skulle ha vetat om att det var en pandemi på gång.E erkka skrev:
Hemkarantän gällde ju för en del svenskar också vid den tiden, t.ex. de som kom från Kina.
Intressant artikel. Skulle gärna vilja ha en jämförelse hur mycket staten i respektive land tvingats att stödja sina medborgare, företag, i något jämförbart tal.H heimlaga skrev:
Nej. De som behöver söka asyl kommer inte hit heller:E erkka skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/halt-for-migrationen-under-coronakrisen
Men det beror ju inte på att våra gränser är stängda utan att man inte kan resa genom Europa. Flyktingarna flyr ju inte från våra grannländer. Samma sak borde gälla till Finland.
En sund och sansad persons kunnande och erfarenheter som bör ses och lyssnas på, samt en vettig utfrågare:
Nej, tittar man på SCB statistik över antalet asylsökande så var den över 9% lägre i Februari mot Februari 2019.E erkka skrev:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...statistik--riket/antal-asylsokande-per-manad/
Om du har någon annan statistik som bekräftar din ”fakta” får du gärna dela med dig...
https://uvell.se/2020/04/03/var-inte-granserna-stangda/mathiash77 skrev:
en minskning med 9% är väl väldigt lite med tanke på att gränsen är stängd. Borde väl vara 99 istället kan jag tycka
Att antalet självmord ökar är i en lågkonjunktur låter rimligt, sannolikt är den ökningen större i länder med sämre skyddsnät än i Sverige.BirgitS skrev:
Det var ju bara inledningen till artikeln. i mitten hänvisas det till en artikel i Nature Medicine där det framgår att det gäller forskning av dessa kriser:
"The 20th century experienced the 1929 Wall Street crash and the 1973 oil-price shock, as well as numerous regional crises in East Asia, the former Soviet Union, and Latin America. The early years of the 21st century saw the global financial crisis that started in 2007."
"An estimated 10,000 additional suicides occurred in the aftermath of the 2007 global financial crisis8"
Det jag menar, vilket stöds av flera studier som forskare har gjort, är att nettoeffekten visar på att mortaliteten sjunker på kort sikt under en lågkonjunktur.
Givetvis så skulle Sverige som land plötsligt bli ett avsevärt fattigare land så kommer vi inte kunna satsa lika mycket resurser på sjukvård, trafiksäkerhetsarbete osv och då får det negativa konsekvenser på mortaliteten, men då pratar vi om något helt annat än konjunktursvängningar.
För att återkoppla till ämnet i tråden så menar jag att argumentet att införandet av restriktioner som leder till en lågkonjunktur inte kommer att leda till en ökad mortalitet pga ökade självmord mm då andra faktorer såsom lägre trafikdödlighet, färre döda i influensa osv leder sammantaget till en lägre mortalitet.
Det är jag medveten om. Men vad menade du då med ditt inlägg?
precis det jag skrev. Men då du inte verkar kunna läsa, får jag väl berätta igen.D Daniel 109 skrev:
Dvs Sverige påstår att gränsen är stängd, men det stämmer inte för man tar in i princip lika många asylsökande som innan Corona startade. Gränsen är stängd för turister ja, men det är mest symboliskt för inga vill väl åka o turista nu så egentligen skulle man kunna ha öppna gränser.