2 356 999 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 812 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 812 inlägg
Du borde agerat tidigare, som @pacman42 och jag skrivit om, men jag valde en blandning av Spiltan, AMF och SPP ränte- och obligationsfonder. Är absolut ingen expert så därför valde jag att sprida risken över 2 Spiltan, 2 AMF och 1 SPP. Hittills har 4 ökat sedan bytet, en gått ner 0,1%, det kan man inte direkt säga om de flesta aktiefonderna.nino skrev:
Edit: Jag tycker absolut inte du ska ut och resa i denna situationen och det gäller alla, oavsett resmål. Det är en alldeles för osäker och dynamisk situation för att veta från en dag till en annan.
Redigerat:
Den här typen av inlägg drunknar lätt bland allt alla domedagsprofeter häver ur sig, så det förtjänar mer exponering.H hempularen skrev:Se det såhär:
Statistiken visar för närvarande att i Tyskland är det färre smittade i förhållande till antalet invånare än i Sverige. Alltså borde risken vara mindre att bli smittad där än här.
Nu vet jag att det är väldigt stor variation inom Tyskland, det kan säkert vara någon stad där risken är något lite högre än i Sverige. jag har dock ingen koll på hur smittan ser ut i Tyskland. Här i Sverige är det ju i prinip bara 1a och 2a hands smittade, alltså resenärer från Italien och Iran plus personer som de umgåtts nära med. Utom ett fall igår, där de inte hittat någon uppenbar smittväg.
Problemet är ju om man med skaplig sannolikhet kan bli smittad ute på stan, som i Italien. Men där är vi inte i Sverige, men jag vet inte hur det ser ut i Tyskland.
Men så länge det bara blir enstaka fall med "spontansmittade" så är smittan under kontroll.
Till skillnad från många andra så tror jag att myndigheterna gör rätt här. Att inte börja stänga ned allt direkt. Vi kommer att ha ett fortsatt inflöde av smittade från olika resmål, även om Italien stänger nu. Men det kommer att blomma upp i fler länder som i Italien.
Om man stänger allt som i Italien, så går det bara att hålla stängt en begränsad period, sedan brakar för mycket av samhället ihop. Har man då stängt för tidigt, så kommer man också att tvingas öppna för tidigt. Och det går fortfarande att hoppas på att smittan kan hållas inom kontroll.
När man läser nyheterna så får man intrycket att "alla" som rest i norra italien blir sjuka. Vi har haft 4 - 6 direktflyg till Arlanda från Milano och (?) andra resmål i området, massor med resenärer som kommer via Köpenhamn, Frankfurt Amsterdam osv, från Italien. Gissningsvis kanske 1500 resenärer per dag. Under den tid de nu smittade har varit i Italien har det troligen kommit 15 - 20 000 resenärer därifrån. Och av dessa är det då kanske drygt 100 som smittats. Det gäller att ha lite perspektiv.
3 procent kanske blir sant , kanske inte, idag är det väl mer gissningar. DN har en bra artikel om det publicerad igår.P Putte 9497 skrev:
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/darfor-ar-det-svart-att-rakna-ut-hur-dodlig-covid-19-ar/
Jag håller tummarna att siffrorna ifrån Sydkorea är en indikation hur det kan bli i Sverige, med siffror under 1 procent, men det får framtiden utvisa. .
Man kan uppskatta hur många som kommer bli smittade med 1-1/r0. r0 är nån stans mellan 2-3 för covid19.
Så 50-70% kommer troligtvis att bli smittade.
Ser ut som vi i sverige är 18-19 dagar efter Italien i smittspridning. Italien stängde mer eller mindre ner hela samhället igår. Tror ni vi kommer göra det vid ett tidigare eller senare skede än Italien.
Jag gissar på tidigare, dvs om ca två veckor.
Ser ut som vi i sverige är 18-19 dagar efter Italien i smittspridning. Italien stängde mer eller mindre ner hela samhället igår. Tror ni vi kommer göra det vid ett tidigare eller senare skede än Italien.
Man ska ut och resa oavsett resmål? Nog för att denna tråd är full med faktaresistens åt alla håll, men hur i hela friden kan du komma till slutsatsen att detta är ett bra råd?MultiMan skrev:
Du borde agerat tidigare, som @pacman42 och jag skrivit om, men jag valde en blandning av Spiltan, AMF och SPP ränte- och obligationsfonder. Är absolut ingen expert så därför valde jag att sprida risken över 2 Spiltan, 2 AMF och 1 SPP. Hittills har 4 ökat sedan bytet, en gått ner 0,1%, det kan man inte direkt säga om de flesta aktiefonderna.
Edit: Jag tycker absolut inte du ska ut och resa i denna situationen och det gäller alla, oavsett resmål. Det är en alldeles för osäker och dynamisk situation för att veta från en dag till en annan.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 812 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 812 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
nej jag ser inget problem med att resa till ex. Tyskland just nu. Men jag skulle absolut inte gå och beställa en resa någonstans inom ex. 1 månad, utan att ha avbeställningsmöjlighet. Men jag skulle absolut kunna boka en resa till helgen (kanske skulle vänta till torsdag att beställa).
Största problemet blir kanske inom kort, när smittan fått lite större fäste här, att inga länder vill ta emot resenärer från Sverige för att vi är ett högriskland. Vietnam har ju redan börjat.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Vi hade lite lösa planer på att ta semestern i sommar i södra frankrike, men det känns inte aktuellt att beställa i nuläget. jag tror att även om de lyckas få ned smittan i Italien, så kommer den i bästa fall att vara avtagande i sommar, inte borta. Och rivieran ligger lite för nära Italien.
Siffror under 1% uppnår Sydkorea genom att ha en mycket aggressiv mätmetodik än andra länder. De testar ju 5ggr fler i Sydkorea jämfört med Italien som redan ligger i topp på antal testade.S sinclairhacker skrev:
Det kommer vara helt omöjligt för Sverige att nå så låga siffror nu under pågående epidemi, vi kommer antagligen ha en högre dödlighet rent statiskt än Italien eftersom jag har svårt att se med svensk metodik att vi masstestar alla på måfå, Sverige så görs inget utan att det först behovsprövas. Viruset gör ingen skillnad på nationalitet, men det vet nog de flesta med sig. Men det blir rätt trubbigt att jämföra olika länder eftersom det skiljer så otroligt mycket i mätmetodik.
Med statsepidemiolog Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten, och Dan Eliasson som generaldirektör för Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB och, vad kan gå fel?
Det förutsätter att man inte gör några förebyggande åtgärder.Nefrums skrev:
Man kan uppskatta hur många som kommer bli smittade med 1-1/r0. r0 är nån stans mellan 2-3 för covid19.
Ersätt R0 i ekvationen med R som är hur mycket det smittar med de förebyggande åtgärder man genomför. Lyckas vi då få ned R till 1,5, då får vi 33% får vi ned det till 1.2 som vanliga influensan har då får vi 17%.
Detta visar på varför proaktiva åtgärder är så effektiva, exempelvis:
- vid minsta sjukdomssymptom - stanna hemma
- undvik kontakt med andra människor i möjligaste mån, undvik folksamlingar, undvik kollektivtrafiken om det går (bättre att cykla), arbeta hemifrån, handla mat med hemkörning osv
- sätt dig själv i karantän om det finns risk att du utsatts för smitta
Och vad tror ni att den effekten på antal personer som dör i smittan är?sunnis skrev:
Siffror under 1% uppnår Sydkorea genom att ha en mycket aggressiv mätmetodik än andra länder. De testar ju 5ggr fler i Sydkorea jämfört med Italien som redan ligger i topp på antal testade.
Det kommer vara helt omöjligt för Sverige att nå så låga siffror nu under pågående epidemi, vi kommer antagligen ha en högre dödlighet rent statiskt än Italien eftersom jag har svårt att se med svensk metodik att vi masstestar alla på måfå, Sverige så görs inget utan att det först behovsprövas.
Testar Sverige sämre, blir det troligtvis mindre smittade i statistiken och om dödssiffran (procentuellt) då blir lite högre, är det inte något som jag ser som problem.