2 356 891 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Man ska inte underskatta karismatiska ledares förmåga att påverka verksamheten och de besluts som fattas.BirgitS skrev:
Jag kan föreställa mig hur det kommer att låta i efterhand. Det är inte vårt fel. Vi fick fel information. Vi kunde inte förutse etc.
Vad är förväntningarna på Anders Tegnell? Att han ska leverera prognoser och förväntningar som hela tiden visar sig vara korrekta? För att göra dig jättebesviken så finns det inte någon i hela världen just nu har som den minsta koll vad som egentligen händer om en vecka. Vi kan bara utgå från dagens och gårdagens information för att ta beslut om morgondagen hur den kan bli. Bättre än så kan INGEN leverera.blackarrow skrev:
Otroligt mycket backspegelperspektiv i argumenten mot Tegnell. Han gör ett bra jobb, sen att han är flummig som bara den hör egentligen inte hit. Kompetensen och hans medarbetare är det inget fel på.
Naturligtvis kan vem som helst skrika karantän, lock-down, det säkra före det osäkra osv. Men snälla försöka vara lite realistiska, det går såklart att hamra spik med slägga, det går att skjuta mygg med haubits också om man inte bryr sig att det ser åt helvete ut efteråt. Man försöker göra det bästa ur given situation utan att överreagera.
Nog hade det varit bra om FHM hade sagt samma sak som Peter Ulleryd, biträdande smittskyddsläkare i Västra Götalandsregionen:
- man ska undvika att träffa andra människor, i så hög utsträckning som möjligt
Edit: Dett gäller om man har förkylningssymptom.
- man ska undvika att träffa andra människor, i så hög utsträckning som möjligt
Edit: Dett gäller om man har förkylningssymptom.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Och du tycker att de två har verkat vara karismatiska när de framträtt?blackarrow skrev:
Om man tar MSB så har de ung. 1000 anställda fördelade på tre kontor vilket gör det svårt att över huvud taget leda verksamheten och ändå svårare att påverka den via karisma. Få svenskar skulle över huvud taget acceptera att jobba i en väldigt toppstyrd organisation.
När det gäller Folkhälsomyndigheten så leds den av en generaldirektör och inte av en statsepidemolog, som det dessutom verkar finnas flera av med tanke på att det var en annan statsepidemolog som rapporterade om det första fallet 1 februari.
Naturligtvis kan folk bara uttala sig utifrån den kunskap som finns vid just det tillfället, det är inte normalt att folk har spåkulor som faktiskt visar framtiden.
Nu gjorde jag ett litet diagram över antal smittade i Skåne.
Ingen exponentiell ökning här.
Nästan alla fall har koppling till Norra Italien och där fanns det visst en exponentiell(liknande) ökning, men när man kom hem och man med hemkarantän och smittspårning gör att man inte smittar andra (eller i väldig begränsad utsträckning) avtar spridningen.
Stockholm hade sportlov en vecka senare, då var smittan mycket mer sprid i alperna, så det är självklart att fler svenskar blev smittade där. Sedan bor det av okända anledningar fler människor i Stockholm än här nere. Det gör också att det i absoluta antal finns fler som var i Alperna under lovet.
Men om sjukvården fungerar lika bra där uppe som här nere, borde antal nya fall minska drastiskt under kommande dagar även i Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen exponentiell ökning här.
Nästan alla fall har koppling till Norra Italien och där fanns det visst en exponentiell(liknande) ökning, men när man kom hem och man med hemkarantän och smittspårning gör att man inte smittar andra (eller i väldig begränsad utsträckning) avtar spridningen.
Stockholm hade sportlov en vecka senare, då var smittan mycket mer sprid i alperna, så det är självklart att fler svenskar blev smittade där. Sedan bor det av okända anledningar fler människor i Stockholm än här nere. Det gör också att det i absoluta antal finns fler som var i Alperna under lovet.
Men om sjukvården fungerar lika bra där uppe som här nere, borde antal nya fall minska drastiskt under kommande dagar även i Stockholm.
Peter Ulleryd kan uttala sig som Peter Ulleryd. FHM är en myndighet och är lite torrare då de ska ha lagstöd i sin myndighetsutövning.pacman42 skrev:
Det finns en jättebra information från FHM hur man ska undvika smittor. Det finns en film t.o.m. Man stannar t.ex hemma om man är sjuk.
Man kan såklart träffa andra människor hur mycket man vill om de är friska. Är de sjuka så gäller det omvända. Känns lite som hårklyveri om du frågar mig.
Du tar väldigt stor risk att resa tex till Tyskland. Jag tog en risk att resa till Sydkorea när det var lugn och lyssnade på experter som tyckte att det var lugn att resa men bara efter en vecka satt i skiten visste inte hur komma ur den.H hempularen skrev:
Mitt råd till alla som ska resa iväg är att : TÄNK INTE ENS PÅ DET om den är inte akut.
Nu gjorde jag också ett diagram för Stockholm.
T o m 2 mars var det några få fall (de kom från Iran tror jag
Därefter kom alla fall efter sportlovet i Alperna (ca 20 om dagen)
Det verkar inte alls vara någon exponentiell spridning. Den verkar snarare vara väldigt linjärt.
T o m 2 mars var det några få fall (de kom från Iran tror jag
Därefter kom alla fall efter sportlovet i Alperna (ca 20 om dagen)
Det verkar inte alls vara någon exponentiell spridning. Den verkar snarare vara väldigt linjärt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Jag tipsades om att det var en lång intervju med en av statsepidemiologerna på Aktuellt igår kväll som bland annat försökte förklara i vilket skede av en epidemi som det är relevant att förbjuda folksamlingar.
https://www.svtplay.se/video/24741418/aktuellt/aktuellt-9-mars-21-00
11.20 minuter in börjar intervjun
Så länge som det är typ en av en miljon människor som är smittad och det är inom en begränsad grupp som man har koll på ger det just inget att förbjuda stora evenemang eftersom det är så osannolikt att det råkar vara en smittad person utan större symptom där, däremot om det nu visar sig att det finns en mer allmän smittspridning då kan det bli relevant att förbjuda stora evenemang etc.
https://www.svtplay.se/video/24741418/aktuellt/aktuellt-9-mars-21-00
Så länge som det är typ en av en miljon människor som är smittad och det är inom en begränsad grupp som man har koll på ger det just inget att förbjuda stora evenemang eftersom det är så osannolikt att det råkar vara en smittad person utan större symptom där, däremot om det nu visar sig att det finns en mer allmän smittspridning då kan det bli relevant att förbjuda stora evenemang etc.
På Dr John Campbell's YouTube-kanal (balanserad kanal som bygger allt på de kända fakta som finns) så sade han igår att ~20% av de smittade känner inte av symptom alls. Dessutom säger han att de som får symptom kan smitta ett till två dygn innan de känner av symptomen.
Med denna typ av spridning så är nog isolering liknande den i Wuhan det enda som fungerar för att hindra smittspridningen.
Med denna typ av spridning så är nog isolering liknande den i Wuhan det enda som fungerar för att hindra smittspridningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Att de testar fler är bra, men det lär ju inte påverka dödligheten? Får du smittan så blir du sjuk oavsett hur tidigt det diagnosticeras. Och du får inte annan vård för att du får diagnosen tidigt. Att testa fler kan säkert minska spridningen. men bland dem som får den så har du ett visst dödstal, det påverkas inte av hur tidigt de får diagnosen.sunnis skrev:
Det viktigaste i Korea är nog ändå att de har kontroll på smittan trots många fall (pga många tester) så att den inte sprider sig ohekdat. Detta gör att sjukhusen inte blir överbelastade.
De många testerna ger därför en nedtryckning av procentsatsen på två sätt.
När jag räknat på dödligheten så har jag som sagt var hamnat i intervallet 0.5-1% så länge som det är få fall och sjukvården hinner med. Detta var innan det fanns community spread i de länder jag räknade på. Korea var ett av länderna och de har klarat av att ha koll, precis som Hong Kong och Singapore.
Frågan är vilken väg Sverige skall gå? Tidiga restriktioner som i dessa länder, eller Italiens väg kanske?
De många testerna ger därför en nedtryckning av procentsatsen på två sätt.
När jag räknat på dödligheten så har jag som sagt var hamnat i intervallet 0.5-1% så länge som det är få fall och sjukvården hinner med. Detta var innan det fanns community spread i de länder jag räknade på. Korea var ett av länderna och de har klarat av att ha koll, precis som Hong Kong och Singapore.
Frågan är vilken väg Sverige skall gå? Tidiga restriktioner som i dessa länder, eller Italiens väg kanske?
Om det finns en intensive säng till 100000 personer då skulle jag inte ta den osannolika risken fast den är liten. Det beror på hur resurserna ser ut om det börjar sprida sig i stor skala. Faktum är att resurserna ser bedrövliga ut.BirgitS skrev:
Jag tipsades om att det var en lång intervju med en av statsepidemiologerna på Aktuellt igår kväll som bland annat försökte förklara i vilket skede av en epidemi som det är relevant att förbjuda folksamlingar.
[länk]