2 356 895 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hur kan man vara proaktiva när det landar flygplan från Italien två gånger om dagen i Arlanda?!pacman42 skrev:
Nej, det beror på hur proaktiva vi kommer att vara. Utan nedstängningar av samhället så tror många forskare att man kommer att få en smittspridning på 40-80%. Sedan kan man med olika proaktiva åtgärder trycka ned dessa siffror en hel del, ändå ner mot någon enstaka procent om man stänger ned allt. Frågan är vilken nivå man skall ligga på?
Trots att man nu har börjat få kontroll på smittan i Kina så får bara halva arbetsstyrkan vara på plats på kontoren, så de kan minska smittspridningen ifall den skulle ta fart igen.
Pandemier är ett utmärkt tillfälle att applicera försiktighetsprincipen. Och man får aldrig glömma att chefsläkare och uppåt har som främsta uppgift att säga att allt är under kontroll oavsett situation.C crappyusrname skrev:
Sverige har ju inte alltför många sådana platser tillgängliga. Kanske 100st över hela Sverige, varpå de flesta är upptagna redan idag, folk skadas/insjuknar ju i annat än Corona också... Det är ju det som är det stora problemet folk inte verkar begripa ("Men jag skiter väl i om jag blir smittad och smittar vidare, det är bara som en förkylning!") Vården kommer kollapsa och folk som, av vilken anledning som helst behöver sjukvård kommer drabbas negativt av en smittspridning.G guggen skrev:Problemett är väl att det verkar som om man endast blir imun mot den varianten. SARS 2 har redan muterat sig minst en gång och smittade har blivit sjuka igen av det muterade viruset.
Synd, hade samma tanke, vad man vet nu så är tyvärr dödligheten är horribelt hög (närmare 20%) om man inte får vård men sannolikt under 1% om man får avancerad vård (andningshjälp mm). Så det är ganska uteslutet att åka till ett land som inte har en riktigt bra sjuksäng liggandes redo![]()
Lägg till alla veckolånga sjukskrivningar på arbetsplatserna så har vi en riktigt dålig och dyr kombo för samhället och många individer.
Redigerat:
Inget stop för flyg från Italien ännu. Varken folkhälsomyndigheten eller Transportstyrelsen hittar någon anledning att stoppa flyg från Italien hit. Idag 10de mars, över 9000 Coronavirus smittade i Italien.
Vad gjorde de 2mars, när det fanns drygt 1600 smittade i Iran :
Stopp för flygningar mellan Sverige och Iran på grund av coronavirus
Transportstyrelsen har beslutat att tillfälligt återkalla trafiktillståndet för Iran Air. Det innebär att direktflygningar mellan Sverige och Iran stoppas. Anledningen är den hemställan som Folkhälsomyndigheten inkommit med.
Publicerades 2020-03-02
Vad gjorde de 2mars, när det fanns drygt 1600 smittade i Iran :
Stopp för flygningar mellan Sverige och Iran på grund av coronavirus
Transportstyrelsen har beslutat att tillfälligt återkalla trafiktillståndet för Iran Air. Det innebär att direktflygningar mellan Sverige och Iran stoppas. Anledningen är den hemställan som Folkhälsomyndigheten inkommit med.
Publicerades 2020-03-02
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Se det såhär:nino skrev:
Statistiken visar för närvarande att i Tyskland är det färre smittade i förhållande till antalet invånare än i Sverige. Alltså borde risken vara mindre att bli smittad där än här.
Nu vet jag att det är väldigt stor variation inom Tyskland, det kan säkert vara någon stad där risken är något lite högre än i Sverige. jag har dock ingen koll på hur smittan ser ut i Tyskland. Här i Sverige är det ju i prinip bara 1a och 2a hands smittade, alltså resenärer från Italien och Iran plus personer som de umgåtts nära med. Utom ett fall igår, där de inte hittat någon uppenbar smittväg.
Problemet är ju om man med skaplig sannolikhet kan bli smittad ute på stan, som i Italien. Men där är vi inte i Sverige, men jag vet inte hur det ser ut i Tyskland.
Men så länge det bara blir enstaka fall med "spontansmittade" så är smittan under kontroll.
Till skillnad från många andra så tror jag att myndigheterna gör rätt här. Att inte börja stänga ned allt direkt. Vi kommer att ha ett fortsatt inflöde av smittade från olika resmål, även om Italien stänger nu. Men det kommer att blomma upp i fler länder som i Italien.
Om man stänger allt som i Italien, så går det bara att hålla stängt en begränsad period, sedan brakar för mycket av samhället ihop. Har man då stängt för tidigt, så kommer man också att tvingas öppna för tidigt. Och det går fortfarande att hoppas på att smittan kan hållas inom kontroll.
När man läser nyheterna så får man intrycket att "alla" som rest i norra italien blir sjuka. Vi har haft 4 - 6 direktflyg till Arlanda från Milano och (?) andra resmål i området, massor med resenärer som kommer via Köpenhamn, Frankfurt Amsterdam osv, från Italien. Gissningsvis kanske 1500 resenärer per dag. Under den tid de nu smittade har varit i Italien har det troligen kommit 15 - 20 000 resenärer därifrån. Och av dessa är det då kanske drygt 100 som smittats. Det gäller att ha lite perspektiv.
C crappyusrname skrev:
@Hochiha, precis min poäng!H Hochiha skrev:
Barn smittar enligt den information som finns. Det finns asymptomatisk smitta också. Enligt
försiktighetsprincipen så bör man därför hålla barn som skulle kunna vara smittade hemma. Detta förstår företagen, detta förstår föräldrarna- FHM förstår säkerligen också detta, men Tegnell uttryckte det en gång som att barnens föräldrar behövdes i exempelvis sjukvården. Det är nog detta som ligger bakom att man inte ville vara försiktiga i denna fråga. Men det är min spekulation...
Redigerat:
Även jag tror att FHM gör rätt som inte stänger ned allt. De hade däremot behövt kommunicera på ett helt annat sätt. Som de gör nu så skapar de mer orolighet och frustration än om de hade varit tydligare. Man hade exempelvis kunnat säga att man måste räkna med att något fall av smitta inträffar pga den metod man använder, men att den ändå är rätt.H hempularen skrev:
Att släta över och enbart lugna ned folk är inte rätt nuförtiden då man kan slå upp och läsa allt på Internet. Många av de som blir irriterade har läst mängder med papper om hur smittan sprids, de har vänner i Kina och Italien. Detta måste FHM ta hänsyn till i sin kommunikation, men jag upplever inte att de klarar av det kommunikationsansvar som de har.
Besluten som FHM har fattat är dock vettiga till största delen enligt min uppfattning. Jag hade dock velat se tydligare kommunikation om att ingen med några som helst förkylningssymptom skall lämna hemmet. Detta skulle lugna folk i allmänhet och skulle begränsa smittspridningen. Att man inte gjort detta beror sannolikt på att för många föräldrar skulle vara hemma med sina barn. Men berätta då det! Att FHM framstår som tandlösa och att de tar allt för lätt på smittan gagnar inte det som måste göras framöver.
Källor på dina påståenden om asymtomatisk smitta? Börjar ärligt bli rätt less på att du kommer med massa påståenden utan grund.pacman42 skrev:
@Hochiha, recis min poäng!
Barn smittar enligt den information som finns. Det finns asymptomatisk smitta också. Enligt
försiktighetsprincipen så bör man därför hålla barn som skulle kunna vara smittade hemma. Detta förstår företagen, detta förstår föräldrarna- FHM förstår säkerligen också detta, men Tegnell uttryckte det en gång som att barnens föräldrar behövdes i exempelvis sjukvården. Det är nog detta som ligger bakom att man inte ville vara försiktiga i denna fråga. Men det är min spekulation...
Hade jag tillhört en riskgrupp så hade jag varit vansinnig på er som sprider massa rykten, påståenden och ren desinformation. Det räcker med att jag tillhör en högst utsatt grupp som får ta hand om folk som riskerar att bli svinrädda och som kan komma att agera totalt irrationellt bl.a. p.g.a. vad vissa sprider för overifierad skit.
Bakgrunden till WHO's uttalande om barn som smittofaktor baseras nog till stor del på att skolorna var stängda i Kina på grund av nyår och stängningen förlängdes i och med virusutbrottet. Så barn har helt enkelt inte varit ute i samhället i samma omfattning som vuxna som går (gick) till jobbet på dagarna.
Det har inget att göra med att barn på något sätt skulle ha nån medicinsk förmåga att inte sprida viruset vidare.
Det har inget att göra med att barn på något sätt skulle ha nån medicinsk förmåga att inte sprida viruset vidare.
Jag har redan lagt in länken ovan, La Repubblica som skriver om erfarenheterna från Italien. Läs och begrunda. Den var inte någon rolig läsning.C crappyusrname skrev:Källor på dina påståenden om asymtomatisk smitta? Börjar ärligt bli rätt less på att du kommer med massa påståenden utan grund.
Hade jag tillhört en riskgrupp så hade jag varit vansinnig på er som sprider massa rykten, påståenden och ren desinformation. Det räcker med att jag tillhör en högst utsatt grupp som får ta hand om folk som riskerar att bli svinrädda och som kan komma att agera totalt irrationellt bl.a. p.g.a. vad vissa sprider för overifierad skit.
Läs också denna artikel om att det smittar lättare än man trott via luften också:
- https://www.scmp.com/news/china/sci...vel-twice-far-official-safe-distance-and-stay
- https://www.scmp.com/news/china/sci...vel-twice-far-official-safe-distance-and-stay
Jag antar att man, på goda grunder, inte tror det minsta på att det går att hålla en land utanför en sådan här epidemi, inte ens världens mest slutna nationer fixar det.
Och skulle man ändå lyckas, vad tror vi då, att det inte finns något corona-virus kvar någonstans i världen om säg ett år.
Så ifall vi alla lägger oss under en sten och väntar i ett år så är faran över sen, då kan vi sätta igång och starta upp Sverige igen, och det blir business as usual ...?
Eller får vi bara vår epidemi då istället?
Och skulle man ändå lyckas, vad tror vi då, att det inte finns något corona-virus kvar någonstans i världen om säg ett år.
Så ifall vi alla lägger oss under en sten och väntar i ett år så är faran över sen, då kan vi sätta igång och starta upp Sverige igen, och det blir business as usual ...?
Eller får vi bara vår epidemi då istället?
Här finns ytterligare en länk:pacman42 skrev:
- https://www.nytimes.com/2020/02/26/health/coronavirus-asymptomatic.html
Sedan har vi Stephen Walsh som spred smitta i Alperna och Storbrittanien utan att själv vara sjuk. Det finns många exempel.