2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag såg vart detta var på väg redan i januari. Sålde av alla mina aktier för att säkra min pension. Det visar ju sig ha varit ett smart drag i alla fall.P Putte 9497 skrev:
Jag tillhör flera riskgrupper, mina barn tillhör också riskgrupper.
Jag har sjuka föräldrar.
Men framförallt så vet jag hur snabbt exponentiella ekvationer utvecklar sig, oavsett om ökningstakten är 1% eller 20%. Hittills har jag inte sett att man tar detta på allvar. Alla som påpekat hur illa detta kommer att kunna bli har ignoreras och spridningen runt världen bara fortsätter. Om man inte tar till med rejäla motdrag så går det inte att stoppa denna sjukdoms spridning.
Konsekvensen kan mycket väl bli att länder och samarbeten i världen skulle kunna kollapsa. Vad händer då?
Världsekonomin är rätt så bräcklig.
Enligt denna artikel från Italien så är 10% av de som har viruset utan symptom:
- https://www.repubblica.it/cronaca/2...1230/?ref=RHPPTP-BL-I250750002-C12-P2-S3.4-T1
Detta är bara ett exempel på hur lömskt detta virus är.
- https://www.repubblica.it/cronaca/2...1230/?ref=RHPPTP-BL-I250750002-C12-P2-S3.4-T1
Detta är bara ett exempel på hur lömskt detta virus är.
En vecka efter din DN-länk.pacman42 skrev:
Fast din länk säger väl inte att asymtomatiska barn kan sprida smitta? Din länk säger väl (krasslig italienska) att man har hittat fall utan eller med milda symtom, INTE smitta utan symtom.
Redigerat:
Jag uttryckte mig slarvigt nu när jag tittar tillbaka på inlägget. Vad jag trodde att jag skrev var att FHM sagt att de inte smittar utan att ha symptom.C crappyusrname skrev:
Det gick lite för fort. Guilty as charged.
Detta hade även lyfts från Kina, men man valde att inte ha en försiktighetsprincip i detta läge. Varför tror du att föräldrar till barn på skolorna blev vansinniga?C crappyusrname skrev:
De flesta företag har mycket striktare regler än vad FHM gick ut med. När det dessutom finns många kineser på arbetsplatser runt om i landet som beskriver en annan verklighet, då bör även FHM ha en mer restriktiv hållning. Särskilt när man vet så lite om viruset.
Just nya virus är en situation som kräver extrem försiktighet, det har vi inte klarat av att hålla.
Dödligheten i Corona ligger på 3% men hur många kommer att bli smittade?
Knappast hela svenska befolkningen
Knappast hela svenska befolkningen
Nej, det beror på hur proaktiva vi kommer att vara. Utan nedstängningar av samhället så tror många forskare att man kommer att få en smittspridning på 40-80%. Sedan kan man med olika proaktiva åtgärder trycka ned dessa siffror en hel del, ändå ner mot någon enstaka procent om man stänger ned allt. Frågan är vilken nivå man skall ligga på?P Putte 9497 skrev:
Trots att man nu har börjat få kontroll på smittan i Kina så får bara halva arbetsstyrkan vara på plats på kontoren, så de kan minska smittspridningen ifall den skulle ta fart igen.
Men du har fortfarande inte gett nån trovärdig källa på att asymtomatiska barn kan sprida smittan.pacman42 skrev:
Detta hade även lyfts från Kina, men man valde att inte ha en försiktighetsprincip i detta läge. Varför tror du att föräldrar till barn på skolorna blev vansinniga?
De flesta företag har mycket striktare regler än vad FHM gick ut med. När det dessutom finns många kineser på arbetsplatser runt om i landet som beskriver en annan verklighet, då bör även FHM ha en mer restriktiv hållning. Särskilt när man vet så lite om viruset.
Just nya virus är en situation som kräver extrem försiktighet, det har vi inte klarat av att hålla.
Jag väljer ju personligen att lyssna till virologer/epidemiologer osv (jag vet att det inte finns något tydligt konsensus) än arga föräldrar, men det är väl jag det...