Status
Inte öppen för fler kommentarer.
harry73 harry73 skrev:
Nu gjorde jag också ett diagram för Stockholm.
T o m 2 mars var det några få fall (de kom från Iran tror jag
Därefter kom alla fall efter sportlovet i Alperna (ca 20 om dagen)
Det verkar inte alls vara någon exponentiell spridning. Den verkar snarare vara väldigt linjärt.
Värmland har samma sportlov som Stockholm. Samtliga smittade i Värmland utom en har enligt senaste infon jag sett antingen varit i Italien eller har anknytning till någon som var där. Den sista utreder de fortfarande för möjliga smittvägar. Totalt 21 st här. All vårdpersonal som varit i riskområden uppmanas dessutom att stanna hemma i 14 dagar, runt 100 stycken.

• Ledsen
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Om det finns en intensive säng till 100000 personer då skulle jag inte ta den osannolika risken fast den är liten. Det beror på hur resurserna ser ut om det börjar sprida sig i stor skala. Faktum är att resurserna ser bedrövliga ut.
Man måste ju skilja på de beslut som är samhällsmässigt rimliga och de beslut man tar som gäller en själv. Ställer samhället för hårda krav så blir det som med vaccineringen mot svininfluensa, folk klagar på att de vaccinerade sig i onödan eftersom det inte blev en epidemi, men det kan ha varit alla vaccineringar som gjorde att det inte blev en epidemi.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det viktigaste i Korea är nog ändå att de har kontroll på smittan trots många fall (pga många tester) så att den inte sprider sig ohekdat. Detta gör att sjukhusen inte blir överbelastade.

De många testerna ger därför en nedtryckning av procentsatsen på två sätt.

När jag räknat på dödligheten så har jag som sagt var hamnat i intervallet 0.5-1% så länge som det är få fall och sjukvården hinner med. Detta var innan det fanns community spread i de länder jag räknade på. Korea var ett av länderna och de har klarat av att ha koll, precis som Hong Kong och Singapore.

Frågan är vilken väg Sverige skall gå? Tidiga restriktioner som i dessa länder, eller Italiens väg kanske?
Det blir nog Italinens väg. Sverige har inte tagit några nödvändiga åtgärder alls.

L Lars48 skrev:
Om det finns en intensive säng till 100000 personer då skulle jag inte ta den osannolika risken fast den är liten. Det beror på hur resurserna ser ut om det börjar sprida sig i stor skala. Faktum är att resurserna ser bedrövliga ut.
Jag tillhör ett par-tre olika riskgrupper, jag skulle definitivt inte chansa som det är nu. Jag håller mig undan från människor så gott det går (men det gör ju inte barnen som går i skolan och åker kollektivt). Även barnen tillhör riskgrupper.

Nu finns ju smittan I hela Göteborgsregionen med spridning i samhället också. När skall man börja stänga in sig ännu mer?

Danskarna har vettigare råd än FHM enligt min mening. De begränsar större folksamlingar och rekommenderar folk att undvika kollektivtrafiken (men det lär ju knappast ske i Sverige). Det får ju dock andra konsekvenser.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Värmland har samma sportlov som Stockholm. Samtliga smittade i Värmland utom en har enligt senaste infon jag sett antingen varit i Italien eller har anknytning till någon som var där. Den sista utreder de fortfarande för möjliga smittvägar. Totalt 21 st här. All vårdpersonal som varit i riskområden uppmanas dessutom att stanna hemma i 14 dagar, runt 100 stycken.
Mycket bra att vårdpersonalen stannar hemma. Det är dock inte enligt rikets rekommendationer.

T
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tipsades om att det var en lång intervju med en av statsepidemiologerna på Aktuellt igår kväll som bland annat försökte förklara i vilket skede av en epidemi som det är relevant att förbjuda folksamlingar.
[länk]
11.20 minuter in börjar intervjun
Så länge som det är typ en av en miljon människor som är smittad och det är inom en begränsad grupp som man har koll på ger det just inget att förbjuda stora evenemang eftersom det är så osannolikt att det råkar vara en smittad person utan större symptom där, däremot om det nu visar sig att det finns en mer allmän smittspridning då kan det bli relevant att förbjuda stora evenemang etc.
Vi är väl 10 miljoner invånare här och 264 smittade just nu. Det gör 26 smittade per miljon, 26 gånger mer än rekommendationen ovan och vi tillåter fortfarande stora evenemang..

pacman42 pacman42 skrev:
Nu finns ju smittan I hela Göteborgsregionen med spridning i samhället också. När skall man börja stänga in sig ännu mer?
Var framgår det att det spritt sig i Göteborg, utom till de som har en nära kontakt med smittad resenär?

pacman42 pacman42 skrev:
Jag tillhör ett par-tre olika riskgrupper, jag skulle definitivt inte chansa som det är nu. Jag håller mig undan från människor så gott det går (men det gör ju inte barnen som går i skolan och åker kollektivt). Även barnen tillhör riskgrupper.

Danskarna har vettigare råd än FHM enligt min mening. De begränsar större folksamlingar och rekommenderar folk att undvika kollektivtrafiken (men det lär ju knappast ske i Sverige). Det får ju dock andra konsekvenser.
Jag har kart lagt att det fanns 3 personer i den flyg som jag flög med för 10 dagar sen som var Coronavirus smittad. Om nån av de satt bredvid mig har jag tyvärr ingen aning om. Igår ikväll ringde jag 1177 för andra gången och berättade att jag kommer från risk område och har ont i halsen. Men de vill inte testa mig ändå. Man måste ifall ha feber eller hosta eller andningssvårigheter sa hon. Åtkom när du får nån av de sa hon !

• Arg
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
T
Anna_H Anna_H skrev:
De har ju själva gått ut med att de gjorde fel. Missat det?
Jag har inte sagt att Italien gjort allt rätt. Jag har sagt att desto fler proaktiva åtgärder man vidtar desto mer minska risken för en allmän smittspridning alternativt bromsar upp den. Som exempel gav jag att skanna temperaturen på inkommande resenärer gör att man kan hitta fler potentiellt smittade tidigare, det finns givetvis andra åtgärder man kan ta.

Du och några till har skrivit att ta tempen på folk ökar smittspridningen, och det är det jag vänder mig emot, vad du har för källa å det? Logiken säger att desto fler åtgärder vi tar desto minder risk eller desto långsammare förlopp får vi.

H hempularen skrev:
Var framgår det att det spritt sig i Göteborg, utom till de som har en nära kontakt med smittad resenär?
En patient på Kungälvs sjukhus testades i Söndags inne på avdelningen efter att ha legat där i två dagar. Testresultatet kom tillbaka igår och patienten flyttades till Sahlgrenska (Östra sjukhuset). Personalen har tagits ur tjänst.

Patienten har inte varit i kontakt med något av de kända smittkluster som finns enligt smittspårningen utan misstänks ha smittasts ute i samhället. Det finns ett liknande fall i Stockholm också där man hittat en patient inne på sjukhuset efter det att man utökat testerna till de med sjukdom i luftvägarna som ligger inne på sjukhusen.

Det står om detta i både GP och GT (och på Omni, Aftonbladet m.fl.).

T TAR12 skrev:
Vi är väl 10 miljoner invånare här och 264 smittade just nu. Det gör 26 smittade per miljon, 26 gånger mer än rekommendationen ovan och vi tillåter fortfarande stora evenemang..
Än mer relevant är ~150/2 milj i Stockholm, ungefär 1/13000

T
Citat från Läkartidningen vilket sammanfattar det jag försökt föra fram i den här tråden sedan dag 1:

Sveriges strategi för att hantera situationen tycks främst bestå i kontaktspårning och isolering av sjuka. Strategin kan fungera om det enbart finns enstaka fall och R0 är låg. Effektiviteten beror också på sjukdomens symtomatiska och asymtomatiska mönster. Om ingen asymtomatisk eller presymptomatisk smitta förekommer kan ett R0 på 1,5 begränsas med endast 50 procent av spårade kontakter, är R0 3,5 måste 90 procent av kontakterna spåras [4]. Ett scenario med 30–40 kontakter per fall innebär ett växande och tungt åtagande för smittskyddet. Dessutom indikerar sjukdomsbilden presymtomatiska överföringsmönster [1, 2, 5]. Även i Sverige är troligen inte alla fall kända, vilket försämrar utsikterna för att helt begränsa spridningen.

Storbritannien har ungefär lika många fall som i Sverige (över 200 av 21 000 testade den 7 februari). Där försöker man nu bromsa smittspridningen med hjälp olika folkhälsoorienterade insatser (utöver kontaktspårning och isolering av sjuka), exempelvis att förhindra stora folksamlingar, uppmana till minskat resande, ge råd om karantän vid oro för smittöverföring, stänga ned skolor (då barn förefaller bidra till smittspridning [5]) och stänga ned avdelningar på sjukhus och andra vårdinrättningar om personalen misstänks blivit smittad.

Folkhälsomyndigheten bör ta situationen på allvar, på samma sätt som man gör i Storbritannien, och i ett så tidigt skede som möjligt på alla tillgängliga sätt bromsa spridningen av sars-cov-2. Fler förseningar och chansningar kan få ödesdigra effekter på folkhälsan i Sverige. Att minska smittspridningen och därmed förhindra nya fall av covid-19 är inte enbart Folkhälsomyndighetens ansvar, men myndigheten har en viktig roll i att kommunicera hur befolkningen bör handla för att begränsa effekterna av viruset. Det uppdraget bör myndigheten ta på större allvar.

* Förenklat (utan hänsyn till riktade åtgärder för minskad smittspridning) kan insjuknandefrekvensen (IF) av ett virus uppskattas utifrån relationen IF = 1 – (1/R0), vilket betyder att ett virus med R0 = 3 kan förväntas smitta nästan 70 procent av en befolkning.

Potentiella bindningar eller jävsförhållanden: Inga uppgivna.

Artikeln kan läsas här i sin helhet:http://lakartidningen.se/Opinion/De...gi-for-att-bromsa-spridning-av-coronaviruset/

harry73
Linjediagram som visar antal nya och kumulativa fall av coronasmittade i Värmland mellan 2 och 11 mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
T TAR12 skrev:
Nu var min siffra där ett exempel och inte taget från intervjun (kolla gärna på den) men observera även att jag skrev "det är inom en begränsad grupp som man har koll på", alltså att de som vet om att de är smittade avstår självmant från stora evenemang.

H Hochiha skrev:
Än mer relevant är ~150/2 milj i Stockholm, ungefär 1/13000
Stockholm rapporterade just in 60 till, dvs 1/9500

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.