2 359 216 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
ok. Det är ett flockningsmedel. Här kan man läsa mer om man blir sugen:N Nybergzzz skrev:
http://chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkemi/Experiment/experiment.jsp?id=206
förstår dock inte riktigt varför vi inte kan tillverka det själva.
edit: verkar som att vi tillverkar det själva http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1029076/FULLTEXT01.pdf
Södra PolenF fsn skrev:Var i Polen?
Jag har liknande storys från Svenskar i Kina med skillnaden att dörren på huset reglades utifrån, inrapportering av kroppstemperatur till myndigheter 2ggr/dag och efter 14 dagar i karantän kommer en läkare med poliseskort och gör läkarkontroll. Efter det så är det relativt fritt att röra sig men man måste ”visa grönt” i appen på uppmaning som visar att man suttit i karantän och var osmittad. Varje besök i butik, restaurang mm registreras också av personalen (troligtvis via samma övervakningsapp) för framtida spårning om det behövs. 5 dödsfall har dom totalt registrerat i detta gigantiska område och inga nya inhemska fall på flera veckor.
Han sa inget om mobilövervakning, bara att han vart visa upp sig från balkongen för dom som kollade han.
Han har balkong men jag antar att fönster går lika bra (så ingen får för sig att alla lägenheter i Polen har balkong)
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
En intressant debattartikel i SVD:
"... en rapport från Google, där man via anonymiserade data visat hur rörligheten förändrats i olika länder. Sverige har till exempel 24 procent minskad rörlighet i kategorin ”retail and recreation” mot 77 procent i till exempel Tyskland, och 10 procent minskad rörlighet för ”grocery and pharmacy”, mot Tysklands 51 procent. Sverige har cirka 2,5 gånger högre dödlighet per dag och capita i jämförelse med Tyskland, och avståndet ökar varje dag."
https://www.svd.se/bortse-inte-fran-de-basta-forskarnas-modeller
"... en rapport från Google, där man via anonymiserade data visat hur rörligheten förändrats i olika länder. Sverige har till exempel 24 procent minskad rörlighet i kategorin ”retail and recreation” mot 77 procent i till exempel Tyskland, och 10 procent minskad rörlighet för ”grocery and pharmacy”, mot Tysklands 51 procent. Sverige har cirka 2,5 gånger högre dödlighet per dag och capita i jämförelse med Tyskland, och avståndet ökar varje dag."
https://www.svd.se/bortse-inte-fran-de-basta-forskarnas-modeller
Jag delar den oron som presenteras i artikeln.Marlen Eskilsson skrev:
En intressant debattartikel i SVD:
"... en rapport från Google, där man via anonymiserade data visat hur rörligheten förändrats i olika länder. Sverige har till exempel 24 procent minskad rörlighet i kategorin ”retail and recreation” mot 77 procent i till exempel Tyskland, och 10 procent minskad rörlighet för ”grocery and pharmacy”, mot Tysklands 51 procent. Sverige har cirka 2,5 gånger högre dödlighet per dag och capita i jämförelse med Tyskland, och avståndet ökar varje dag."
[länk]
Vi har:
- Färre restriktioner (jämfört med andra jämförbara länder)
- Färre IVA-platser innan denna pandemi
- En relativt gammal befolkning
- Relativt lågt testande per capita
- En FHM som uppskattar antalet smittade i behov av vård till mellan hälften och en tredjedel av danmarks och norges uppskattningar.
Vi kan bara hoppas på att dödligheten är avsevärt lägre än vad analyserna idag visar på så att FHM's strategi kan fungera utan allt för många som dör. Resultatet kommer att visa sig efteråt när man jämför olika länders dödlighet per capita.
Oavsett om Sveriges strategi lyckas eller inte så det vägvalet Sverige har gjort en riskfylld väg eftersom man ännu inte vet fullt ut hur Covid-19 smittar och dödar.
Argumentet som brukar framhållas mot mer proaktiva åtgärder är att man i så fall offrar ekonomin, men det man ofta glömmer bort är att vi lever i en global ekonomi, vår ekonomi kommer att krascha ändå när alla andra länder stänger ner.
Undersökningar från Spanska sjukan visar också på att de länder/städer som införde kraftfulla åtgärder mot spanska sjukan också var de som klarade sig bäst ekonomiskt efteråt. Visst det är mycket som har hänt på hundra år men..
Se t.ex.: https://www.bloomberg.com/opinion/a...h-pandemic-shutdowns-work-for-the-economy-too
Flockimmunitet kan vara en våt dröm enligt nya uppgifter
"Sex procent av de tillfrisknade coronapatienterna saknade mätbara nivåer av antikroppar, enligt en studie i Kina.
WHO uppmärksammade undersökningen på måndagen och uppgav att det inte är säkert att man blir immun mot covid-19.
– När det gäller tillfrisknande och återinfektion så tror jag inte att vi har svaren. Det är okänt, säger WHO:s verkställande direktör Mike Ryan."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWMkvA/sa-manga-tillfrisknade-patienter-saknade-antikroppar
I helgen framkom uppgifter på att det inte räcker med 60% som blivit immuna då smittsamheten är högre än man räknat med och borde ligga på drygt 82% immuna för att få flockimmunitet.
Man vet inte tillräckligt är min slutsats.
Det börjar likna ett experiment när man inte har fakta.
Att tro saker kan vara en farlig väg. (min åsikt)
Ni som inte jobbar idag kan gärna hjälpa till att få mer klarhet i detta.
Om vi har tur så är WHO:s slutsatser fel och flockimmunitet går att få med rimliga nivåer.
Förhoppningsvis kan ett vaccin ge den nivå som behövs men där är vi inte ännu.
Jag kan inte svara på någons inlägg om detta då jag arbetar hela dagen samt jag har inget mer än de nyheter jag läste nu på morgonen.
"Sex procent av de tillfrisknade coronapatienterna saknade mätbara nivåer av antikroppar, enligt en studie i Kina.
WHO uppmärksammade undersökningen på måndagen och uppgav att det inte är säkert att man blir immun mot covid-19.
– När det gäller tillfrisknande och återinfektion så tror jag inte att vi har svaren. Det är okänt, säger WHO:s verkställande direktör Mike Ryan."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWMkvA/sa-manga-tillfrisknade-patienter-saknade-antikroppar
I helgen framkom uppgifter på att det inte räcker med 60% som blivit immuna då smittsamheten är högre än man räknat med och borde ligga på drygt 82% immuna för att få flockimmunitet.
Man vet inte tillräckligt är min slutsats.
Det börjar likna ett experiment när man inte har fakta.
Att tro saker kan vara en farlig väg. (min åsikt)
Ni som inte jobbar idag kan gärna hjälpa till att få mer klarhet i detta.
Om vi har tur så är WHO:s slutsatser fel och flockimmunitet går att få med rimliga nivåer.
Förhoppningsvis kan ett vaccin ge den nivå som behövs men där är vi inte ännu.
Jag kan inte svara på någons inlägg om detta då jag arbetar hela dagen samt jag har inget mer än de nyheter jag läste nu på morgonen.
Ditt inlägg överensstämmer helt med hur det ser ut från ett finländskt perspektiv.T TAR12 skrev:Jag delar den oron som presenteras i artikeln.
Vi har:
- Färre restriktioner (jämfört med andra jämförbara länder)
- Färre IVA-platser innan denna pandemi
- En relativt gammal befolkning
- Relativt lågt testande per capita
- En FHM som uppskattar antalet smittade i behov av vård till mellan hälften och en tredjedel av danmarks och norges uppskattningar.
Vi kan bara hoppas på att dödligheten är avsevärt lägre än vad analyserna idag visar på så att FHM's strategi kan fungera utan allt för många som dör. Resultatet kommer att visa sig efteråt när man jämför olika länders dödlighet per capita.
Oavsett om Sveriges strategi lyckas eller inte så det vägvalet Sverige har gjort en riskfylld väg eftersom man ännu inte vet fullt ut hur Covid-19 smittar och dödar.
Argumentet som brukar framhållas mot mer proaktiva åtgärder är att man i så fall offrar ekonomin, men det man ofta glömmer bort är att vi lever i en global ekonomi, vår ekonomi kommer att krascha ändå när alla andra länder stänger ner.
Undersökningar från Spanska sjukan visar också på att de länder/städer som införde kraftfulla åtgärder mot spanska sjukan också var de som klarade sig bäst ekonomiskt efteråt. Visst det är mycket som har hänt på hundra år men..
Se t.ex.: [länk]
Citat ur en artikel i dagens GP rörande hur snabbt det kan gå att ta fram ett vaccin, innan detta har man redan redogjort för att två företag ligger väldigt långt framme redan:
Sedan fortsätter man med att säga att vissa riskgrupper skulle kunna få det lite tidigare, men inte allmänheten.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 839 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 839 inlägg
Dagsfärsk svensk nyhetsmedia. En minst 14 dagar gammal nyhet, ex https://www.cnbc.com/2020/03/31/coronavirus-belarus-urges-citizens-to-drink-vodka-visit-saunas.html5 50procent skrev:
Ja det är förstås ett stort problem.T TAR12 skrev:
Och även i fallet att man stänger ner landet stenhårt, så kommer man ändå att påverkas av andra länder, då också.
Men det är nog ingen bra strategi att stänga ner saker och ting för tidigt, ty i veckor och månader med karantän så prövas reglerna, strategin hårt. Folk är relativt lydiga i början, men åtgärderna har allt svårare att ha acceptans ju längre karantän pågår.
Så det är dumt att offra folks stora beredvillighet att följa reglerna i ett skede där det inte är så viktigt, bättre att folk lyder reglerna ordentligt då det verkligen behövs, inte redan är uttröttade då, när det är som viktigast.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ja det kommer fram mer och mer dåliga nyheter om detta virus.optimum skrev:
Flockimmunitet kan vara en våt dröm enligt nya uppgifter
"Sex procent av de tillfrisknade coronapatienterna saknade mätbara nivåer av antikroppar, enligt en studie i Kina.
WHO uppmärksammade undersökningen på måndagen och uppgav att det inte är säkert att man blir immun mot covid-19.
– När det gäller tillfrisknande och återinfektion så tror jag inte att vi har svaren. Det är okänt, säger WHO:s verkställande direktör Mike Ryan."
[länk]
I helgen framkom uppgifter på att det inte räcker med 60% som blivit immuna då smittsamheten är högre än man räknat med och borde ligga på drygt 82% immuna för att få flockimmunitet.
Man vet inte tillräckligt är min slutsats.
Det börjar likna ett experiment när man inte har fakta.
Att tro saker kan vara en farlig väg. (min åsikt)
Ni som inte jobbar idag kan gärna hjälpa till att få mer klarhet i detta.
Om vi har tur så är WHO:s slutsatser fel och flockimmunitet går att få med rimliga nivåer.
Förhoppningsvis kan ett vaccin ge den nivå som behövs men där är vi inte ännu.
Jag kan inte svara på någons inlägg om detta då jag arbetar hela dagen samt jag har inget mer än de nyheter jag läste nu på morgonen.
Kanske drf det skapade sån panik i kina?
Det mest skrämmande är väl virusets sätt att ge dig på t celler som hiv.
http://press.telia.se/pressreleases...gM7Qx_kBcuXbHCJI5NvLw-4LaOYbZ-OPMCW5xohhTI5Pw
Väldigt märkligt. Man måste alltså inte svetsa igen dörrar, blockera motorvägar och ha beväpnade vakter för att begränsa resande. En seger för sunt förnuft. Heja Sverige!
Väldigt märkligt. Man måste alltså inte svetsa igen dörrar, blockera motorvägar och ha beväpnade vakter för att begränsa resande. En seger för sunt förnuft. Heja Sverige!