Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MathiasS MathiasS skrev:
[länk]

Väldigt märkligt. Man måste alltså inte svetsa igen dörrar, blockera motorvägar och ha beväpnade vakter för att begränsa resande. En seger för sunt förnuft. Heja Sverige!
Fast statistiken visar också på att Stockholmarna till viss del ändå hälsar på släkt och stugor i "närområdet", dvs närliggande län.

Notera också att resandet till exempelvis Skellefteå minskade mindre än till andra delar av landet längre bort från Stockholm, troligen beroende på bygget av Northvolts fabrik och verksamheter runt detta. Om jag nu skall gissa.

BirgitS
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
En intressant debattartikel i SVD:

"... en rapport från Google, där man via anonymiserade data visat hur rörligheten förändrats i olika länder. Sverige har till exempel 24 procent minskad rörlighet i kategorin ”retail and recreation” mot 77 procent i till exempel Tyskland, och 10 procent minskad rörlighet för ”grocery and pharmacy”, mot Tysklands 51 procent. Sverige har cirka 2,5 gånger högre dödlighet per dag och capita i jämförelse med Tyskland, och avståndet ökar varje dag."

[länk]
Fast Sverige följer ganska exakt Storbritanniens kurva när man räknar med antal avlidna per 1 miljon innevånare och från dagen då länderna hade 10 avlidna.
Linjediagram som visar antal COVID-19-döda per miljon invånare i olika länder över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/
Räkna inte med de sista dagarnas tillplattning för Sverige eftersom den beror på underrapportering under påskhelgen.
Så trots skillnader i restriktioner är skillnaden liten mot Storbritannien, därmed inte sagt att jag inte tycker det vore bra med hårdare här också.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Man vet inte tillräckligt är min slutsats.
Det börjar likna ett experiment när man inte har fakta.
Att tro saker kan vara en farlig väg. (min åsikt)

Ni som inte jobbar idag kan gärna hjälpa till att få mer klarhet i detta.
Om vi har tur så är WHO:s slutsatser fel och flockimmunitet går att få med rimliga nivåer.
Ingen vet, det är alldeles för nytt för det. Ingen vet hur många som blir immuna och ingen vet hur länge man kan vara immun osv. för hur skulle man kunna veta det när viruset bara har varit känt i 3-4 månader och det inte ens finns helt tillförlitliga tester som visar om en person är immun.

Men forskning pågår och det kommer mer fakta för varje vecka. Men det innebär också att det som all forskning tydde på för en vecka sen kan visa sig vara fel i morgon.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det verkar ju som om fler och fler länder helt enkelt inte orkar eller har kapacitet att hålla samhället nedstängt mycket längre. Det ska bli intressant att se hur det påverkar virusspridningen.

Själv har jag ju redan från början tyckt att om det är dödstalen vi vill hålla nere är det riskgrupperna (dvs främst de över 70) man ska koncentrera sig på att sätta i karantän. Det är ju främst det Sverige misslyckats med att ta på allvar, både för att de envisa åldringarna vill fortsätta leva som vanligt, men också för att alla som träffar dem i vardagen (alltså inte bara vårdpersonal utan även hemtjänst, färdtjänst, släkt, vänner och annat) inte vidtagit tillräckliga skyddsåtgärder. Visst, i många fall har man inte haft tillgång till skyddsutrustning, och i andra har man fått order att "så länge du inte är sjuk så ska du jobba som vanligt", medan vi nu vet att man kan smitta även om man känner sig helt frisk.

Men nu när vi vet detta, varför inte byta fokus då? Sluta tjata om att stänga skolor, barer och restauranger, och fokusera insatserna där de gör mest nytta.

• Gilla
Violina och 10 till
  • Laddar…
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är förstås ett stort problem.

Och även i fallet att man stänger ner landet stenhårt, så kommer man ändå att påverkas av andra länder, då också.

Men det är nog ingen bra strategi att stänga ner saker och ting för tidigt, ty i veckor och månader med karantän så prövas reglerna, strategin hårt. Folk är relativt lydiga i början, men åtgärderna har allt svårare att ha acceptans ju längre karantän pågår.
Så det är dumt att offra folks stora beredvillighet att följa reglerna i ett skede där det inte är så viktigt, bättre att folk lyder reglerna ordentligt då det verkligen behövs, inte redan är uttröttade då, när det är som viktigast.
Jag håller med dig om att rätt åtgärd ska ske i rätt tid och jag säger inte att karantän är den åtgärd man ska ta till. Om jag får gissa så tror jag testning i stor skala och automatiserad smittspårning är rätt väg att gå.

Jag litar på FHM även om jag har viss kritik mot hur de agerar.

Mitt problem är att jag även litar till FHM's motsvarigheter i Tyskland, Danmark, Norge osv och det är oroande att man kommer fram till så olika åtgärder trots att vi har ganska lika förutsättningar utifrån ekonomisk kapacitet och befolkningsstruktur.

Tittar man på länder som ligger längre bort från oss men kanske har större erfarenhet av epidemier så vidtar även de mycket kraftigare åtgärder. Frågan är om Sverige gör rätt och "alla" andra valt fel väg?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Fast Sverige följer ganska exakt Storbritanniens kurva när man räknar med antal avlidna per 1 miljon innevånare och från dagen då länderna hade 10 avlidna.
[bild]
[länk]
Räkna inte med de sista dagarnas tillplattning för Sverige eftersom den beror på underrapportering under påskhelgen.
Så trots skillnader i restriktioner är skillnaden liten mot Storbritannien, därmed inte sagt att jag inte tycker det vore bra med hårdare här också.
Varför vill du jämföra med Storbritannien, det är väl bättre att jämföra med Tyskland som refererades i artikeln?

Det man kan utläsa av graferna är att Storbritanniens kurva följer Italiens kurva med en viss tidsförskjutning och att Sverige följer Storbritannien.

Det ser snarare ut som om Sverige tillsammans med Storbritannien är på väg mot ett misslyckande och att Tyskland Norge och Finland har lyckats bättre. Förhoppningsvis viker våra kurvor av snart.

Gammelnörden
Jag tycker det överhuvudtaget är problematiskt att jämföra dödstal länder emellan dels pga att "vi" ligger i olika faser i smittspridning, dels för att inrapportering av dödsfall skiljer sig åt men framförallt för att det är för tidigt för att jämföra.

Från idag;
"Statsepidemolog Anders Tegnell medverkade på telefon i SVT:s Morgonstudionoch sa att "det är långt ifrån över". Han menar att det är för tidigt att säga om Sverige har varit framgångsrika i sin kamp mot viruset.
- Det är för tidigt att analysera eftersom olika länder befinner sig i olika faser i epidemin men vi kan säga att vi har i alla fall fått en platt kurva och sjukvården fortsätter att fungera, säger Tegnell men fortsätter:
- Det som orsakar de anmärkningsvärt höga dödssiffrorna är att smittan kommit in på äldreboenden i främst Stockholm. Jag hoppas verkligen att resten av landet lär sig av det och jobbar på bättre rutiner på äldreboenden. Övriga siffror i Sverige ser ganska bra ut, men dödssiffrorna sticker ut."

ang. skillnader inrapportering av döda;
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-darfor-har-sverige-hogre-dodstal

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Läkare är oroliga för följdsjukdomar från Covid-19 :
- [länk]

Det verkar som om många i Kina har problem med lung kapaciteten, man är orolig för skador på hjärtat och levwrvärdena är för en del inte normala när de skrivs ut...
S-proteinet i covid-19 bryter ner ditt immunförsvar.

L Lars48 skrev:
22 forskare+Lars48: Folkhälsomyndigheten har misslyckats med sin coronastrategi

[länk]
Ska vi stänga in alla i minst ett år? Eller vad förespråkar ni för lösning. Låsa in personalen på äldreboenden skulle säkerligen vara effektivt. Men jag är inte säker på att det är en bra lösning.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
"WHO: Vaccin mot coronaviruset kan dröja" - från TT.

I artikeln står det också att man inte kan räkna med något vaccin inom 12 månader, men troligen mycket längre.

T
D Daniel 109 skrev:
Ska vi stänga in alla i minst ett år? Eller vad förespråkar ni för lösning. Låsa in personalen på äldreboenden skulle säkerligen vara effektivt. Men jag är inte säker på att det är en bra lösning.
Jag förespråkar det WHO skriver "Testa, smittspåra och isolera" i stor skala. Kombinera det med "automatiserad" smittspårning via mobilapp så kan man nog hålla spridningen under kontroll och bibehålla samhället relativt öppet fram tills dess att ett vaccin kommer.

Om man väljer att stänga ner så bör man bygga upp resurserna inom vård och testkapacitet under tiden man håller det nedstänkt.

pacman42 pacman42 skrev:
"WHO: Vaccin mot coronaviruset kan dröja" - från TT.

I artikeln står det också att man inte kan räkna med något vaccin inom 12 månader, men troligen mycket längre.
I en debattartikel i Dagens Industri så antyder Bill Gates att det sannolikt kommer ta 18 månader att ta fram ett fungerande vaccin och ytterligare tid att tillverka och distribuera det. Och för att lyckas med detta så behövs pengar.

”Vi har läst väldigt få goda nyheter om covid-19, men en sådan handlar om forskning. För tre år sedan lanserade vår stiftelse och The Wellcome Trust tillsammans med flera olika regeringar Koalitionen för innovationer inom epidemiberedskap (Coalition for Epidemic Preparedness Innovations, CEPI). Syftet var att påskynda processen för att testa vaccin och finansiera nya, snabbare sätt att utveckla immunisering. Om ett nytt virus började sprida sig runt världen, ville vi vara redo.

CEPI utvecklar redan nu åtta olika möjliga vaccinkandidater mot covid-19 och forskarna är övertygade om att minst ett vaccin kommer att vara tillgängligt om 18 månader. Blir det verklighet har ett vaccin aldrig någonsin i mänsklighetens historia tagits fram så snabbt från det att en ny patogen har upptäckts.”

https://www.di.se/debatt/bill-gates-appell-till-g20-tank-globalt-om-covid-19/

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
I en debattartikel i Dagens Industri så antyder Bill Gates att det sannolikt kommer ta 18 månader att ta fram ett fungerande vaccin och ytterligare tid att tillverka och distribuera det. Och för att lyckas med detta så behövs pengar.

”Vi har läst väldigt få goda nyheter om covid-19, men en sådan handlar om forskning. För tre år sedan lanserade vår stiftelse och The Wellcome Trust tillsammans med flera olika regeringar Koalitionen för innovationer inom epidemiberedskap (Coalition for Epidemic Preparedness Innovations, CEPI). Syftet var att påskynda processen för att testa vaccin och finansiera nya, snabbare sätt att utveckla immunisering. Om ett nytt virus började sprida sig runt världen, ville vi vara redo.

CEPI utvecklar redan nu åtta olika möjliga vaccinkandidater mot covid-19 och forskarna är övertygade om att minst ett vaccin kommer att vara tillgängligt om 18 månader. Blir det verklighet har ett vaccin aldrig någonsin i mänsklighetens historia tagits fram så snabbt från det att en ny patogen har upptäckts.”

[länk]
Och i mitt inlägg från tidigare idag så refererar jag till forskare i en artikel i GP: https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-515#post-3646062

Och de säger 3-5 år och att det vore väldigt snabbt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.