Status
Inte öppen för fler kommentarer.
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
22 forskare+Lars48: Folkhälsomyndigheten har misslyckats med sin coronastrategi

[länk]
Enligt FHM på pågående presskonferens innehåller debattartikeln flera faktafel, t.ex så räknas endast de som dör på sjukhus i Italien in i deras statistik, inte de som dör hemma eller på äldreboenden, och när det gäller de svenska talen så har de tillskrivits fel datum.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
Ang. diskussion om att MSB igår varnade för en ev. kommande vattenbrist så sa idag MSB typ att de risker man belyser är för att kunna minska eller undvika dem, inte för att de kommer att bli skarpa. Alla kan och bör bidra i detta.

Det kan alltså tolkas som att man bör spara på dricksvattnet nu för att inte få problem i sommar.

• Gilla
1
  • Laddar…
Nu börjar det väl snart bli dags att släppa alla restriktioner va? De flesta borde ha lärt sig vid detta laget att tvätta sina händer och att inte nysa varandra i ansiktet! Vad tror ni? Öppnar alla länder innan maj?

BirgitS
T tobbbias skrev:
Öppnar alla länder innan maj?
Nej

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Nu börjar det väl snart bli dags att släppa alla restriktioner va? De flesta borde ha lärt sig vid detta laget att tvätta sina händer och att inte nysa varandra i ansiktet! Vad tror ni? Öppnar alla länder innan maj?
Absolut inte. När jag tittar i spåkulan så pågår detta in i juni här i sverige och jag gissar att andra länder inför samma restriktioner som vi redan har, snart.

jag tror nog vi skall vara glada om vi når något som liknar normaltillstånd i europa innan jul

äntligen är han tillbaka man började nästa få Abstinens besvär nu när man inte sett Ander T i rutan under hela påsken

• Haha
1
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Absolut inte. När jag tittar i spåkulan så pågår detta in i juni här i sverige och jag gissar att andra länder inför samma restriktioner som vi redan har, snart.
Vad i spåkulan säger att detta avtar/slutar i juni? Är det juni 2021 den menar? Då tror jag mera på det.

Är det någon som har koll på vad Tegnell har sagt angående tester? När vi kan börja testa hela befolkningen?

Marcus Oscarssons facebooksida som i vanliga fall kommenterar politik skrev om italien för nån vecka sen. Att man inte tog med döda utanför sjukhusen i statistiken, deras avvikelse från normala dödssiffror presenterades för ett par kommuner och det var många många fler, i en kommun dog typ 50 i medel mot 135 i år. Men hittar inte källan då den försvinner i flödet.

Nu ska ju danmark öppna upp förskolor men med reducerat antal barn som ska hålla 2 m avstånd :crysmile: naivt.
Någon sa tidigare i tråden att de kommer få svårt att politiskt motivera när och hur man öppnar upp och det är väl det man ser nu.

harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Fast Sverige följer ganska exakt Storbritanniens kurva när man räknar med antal avlidna per 1 miljon innevånare och från dagen då länderna hade 10 avlidna.
[bild]
[länk]
Räkna inte med de sista dagarnas tillplattning för Sverige eftersom den beror på underrapportering under påskhelgen.
Så trots skillnader i restriktioner är skillnaden liten mot Storbritannien, därmed inte sagt att jag inte tycker det vore bra med hårdare här också.
Jag tycker att det är lite problematisk när man jämför de nordiska länder och säger att spridningen och antal dödsfall i Sverige är så mycket högre än i de andra nordiska länder och därför fungerar Sveriges strategi inte.
Skåne och Västra Götaland som innehåller Sveriges andra och tredje stad har en hel annan smittspridning och mindre avlidna, men de har samma strategi som resten av Sverige. Sveriges statistik domineras däremot helt och hållet av Stockholms statistik.
Man borde då kanske fokusera på varför Stockholm har så mycket större smittspridning och fler döda än resten av norden istället för att konkludera att Sveriges strategi är fel.

En rimlig förklaring kan såklart vara att Stockholm började med fler smittade pga när sportlovet var eller pga en stor grupp från Iran eller så, eller kanske det är något annat som gjorde spridningen i Stockholm så mycket allvarligare än i resten av Norden.
Jag tror inte att det beror på de svenska rekommendationerna.

• Gilla
Gammelnörden och 10 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Varför vill du jämföra med Storbritannien, det är väl bättre att jämföra med Tyskland som refererades i artikeln?
Varför ska vi jämföra med Tyskland när vi har helt andra förutsättningar?

Tyskland har betydligt större beredskap på sjukvårdssidan. Det går inte att stirra sig blind på de åtgärder man tar nu när man agerat helt annorlunda för att förbereda sig för det här.

Vi har haft den politik vi själva röstat fram så nu får vi gott stå vårt kast.

• Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen vet, det är alldeles för nytt för det. Ingen vet hur många som blir immuna och ingen vet hur länge man kan vara immun osv. för hur skulle man kunna veta det när viruset bara har varit känt i 3-4 månader och det inte ens finns helt tillförlitliga tester som visar om en person är immun.

Men forskning pågår och det kommer mer fakta för varje vecka. Men det innebär också att det som all forskning tydde på för en vecka sen kan visa sig vara fel i morgon.
Håller med dig. Man vet fortfarande för lite om detta virus.
Därför ställer jag mig tveksam till hur man kan uttala sig om flockimmunitet genom att dra paralleller med andra virus.

Detta är en rysare men vi ska ta os igenom den också.
Jag kör stenhårt på linjen att göra det mesta som är rimligt för att undvika smittas och på så sätt även råka smitta andra.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
När vi kan börja testa hela befolkningen?
Kommer vi någonsin göra det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.