Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Testerna i Stockholm tyder ju på liknande siffror som testerna i Tyskland och de är ju gjorda på annat sätt.

Jag tror de är korrekta faktiskt.
 
useless useless skrev:
Man varnade inte för vattenbrist, utan en potentiell brist på kemikalier kopplade till vattenförsörjningen.
Kvällstidningarna varnade däremot för vattenbrist när dom tolkade uttalandet.
Vilket det skulle ha kunnat innebära, om man inte ändrar något.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Testerna i Stockholm tyder ju på liknande siffror som testerna i Tyskland och de är ju gjorda på annat sätt.

Jag tror de är korrekta faktiskt.
Immunitet? Läste att tyskarnas immunitets test var bristfälliga
 
Möbius skrev:
Sorgligt.
Såg att tyvärr även Norge börjar få in smittan på sina äldreboenden:
[länk]
[länk]
Ja, jag skulle inte vara så tvärsäker på att det är den ”Svenska modellen” som är boven. Snarare att det oavsett modell är omöjligt att tillämpa noll interaktion med andra för de i riskgrupp.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Immunitet? Läste att tyskarnas immunitets test var bristfälliga
Jag läste liknande rykten, men de svenska testerna som visade 2,5% aktivt sjuka visade ju på en liknande spridning. Och liknande dödstal. Jag tror nog att de tyska siffrorna är i rätt härad även om det finns viss felrapportering.
 
Sjöhästen Sjöhästen skrev:
Ja, jag skulle inte vara så tvärsäker på att det är den ”Svenska modellen” som är boven. Snarare att det oavsett modell är omöjligt att tillämpa noll interaktion med andra för de i riskgrupp.
Särskilt med en smitta som är asymptomatisk och där man inte har skyddsutrustning för all personal i äldrevården. Visir, gummihandskar och ansiktsmask hade minskat smittspridningen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag läste liknande rykten, men de svenska testerna som visade 2,5% aktivt sjuka visade ju på en liknande spridning. Och liknande dödstal. Jag tror nog att de tyska siffrorna är i rätt härad även om det finns viss felrapportering.
https://omni.se/studier-vackor-fragor-om-immunitet-efter-covid-19/a/vQ7bJV

Ja men då har vi långt kvar t 82.5% hur ska detta sluta..
 
pacman42 pacman42 skrev:
Särskilt med en smitta som är asymptomatisk och där man inte har skyddsutrustning för all personal i äldrevården. Visir, gummihandskar och ansiktsmask hade minskat smittspridningen.
Var väl som med alla andra länder. Vi tog de ej på allvar ifrån början. Vet att mina äldre släktingar levde som vanligt tills för 2 veckor sedan.
 
N Nybergzzz skrev:
[länk]

Ja men då har vi långt kvar t 82.5% hur ska detta sluta..
2,5% aktivt sjuka i Sverige innebar att man då hade närmare 5% som haft sjukdomen. Man misstänker att någonstans 5-10% I Stockholm redan har/haft viruset.

82% för flockimmunitet förutsätter att vi inte har distansering, att vi inte är duktiga på att tvätta händerna mm. Med bra regler som inte påverkar samhället alltför mycket bör vi klara oss med flockimmunitet på runt 35-40% (R i intervallet 1,5-1,7). Så utan folkmassor och med god handhygien, undvikande av kollektivtrafik och visst hemarbete så klarar vi oss till dess det finns ett vaccin och det med enbart 35-40% smittade.

Naturligtvis kommer vi att få en puckel med smitta nu och sedan en till i höst när man lättat lite på reglerna.

Jag tror att det inte blir publik på idrott och konserter förrän tidigast till jul. Möjligen en månad eller max två i sommar om allt går bra, men sedan stoppad publiken i september igen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag läste liknande rykten, men de svenska testerna som visade 2,5% aktivt sjuka visade ju på en liknande spridning. Och liknande dödstal. Jag tror nog att de tyska siffrorna är i rätt härad även om det finns viss felrapportering.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Enligt macron så är Frankrike långt ifrån immunitet. Väldigt liten minoritet har haft sjukdomen.
 
N Nybergzzz skrev:
Var väl som med alla andra länder. Vi tog de ej på allvar ifrån början. Vet att mina äldre släktingar levde som vanligt tills för 2 veckor sedan.
Mina äldre släktingar har suttit i karantän sedan det började bryta ut, det tvingade jag dem till. Släktingar handlar och sedan så kan de åka ut till stugan (för de som har) och roa sig. Men träffar folk det gör de inte då de är i riskgrupperna.
 
N Nybergzzz skrev:
[länk]
Enligt macron så är Frankrike långt ifrån immunitet. Väldigt liten minoritet har haft sjukdomen.
Ja, de har det som Sverige, mycket spridning fläckvis...
 
pacman42 pacman42 skrev:
2,5% aktivt sjuka i Sverige innebar att man då hade närmare 5% som haft sjukdomen. Man misstänker att någonstans 5-10% I Stockholm redan har/haft viruset.

82% för flockimmunitet förutsätter att vi inte har distansering, att vi inte är duktiga på att tvätta händerna mm. Med bra regler som inte påverkar samhället alltför mycket bör vi klara oss med flockimmunitet på runt 35-40% (R i intervallet 1,5-1,7). Så utan folkmassor och med god handhygien, undvikande av kollektivtrafik och visst hemarbete så klarar vi oss till dess det finns ett vaccin och det med enbart 35-40% smittade.

Naturligtvis kommer vi att få en puckel med smitta nu och sedan en till i höst när man lättat lite på reglerna.

Jag tror att det inte blir publik på idrott och konserter förrän tidigast till jul. Möjligen en månad eller max två i sommar om allt går bra, men sedan stoppad publiken i september igen.
Ja de hoppas jag.

Men klarar verkligen svensken av att hålla detta?
Man ser ju på nyheterna hur folk struntar i distansering framför allt de äldre?

Ja vaccin kan vi nog ej räkna med innan 2021.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Mina äldre släktingar har suttit i karantän sedan det började bryta ut, det tvingade jag dem till. Släktingar handlar och sedan så kan de åka ut till stugan (för de som har) och roa sig. Men träffar folk det gör de inte då de är i riskgrupperna.
Låter bra:)
 
N Nybergzzz skrev:
Ja de hoppas jag.

Men klarar verkligen svensken av att hålla detta?
Man ser ju på nyheterna hur folk struntar i distansering framför allt de äldre?

Ja vaccin kan vi nog ej räkna med innan 2021.
Håller inte svensken reglerna så stryper Tegnell ytterligare. De har ju möjlighet att göra det nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.