Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F fsn skrev:
Håller helt med. Det man däremot kunde ha gjort är att utbilda hemtjänst samt personal på åldringsboende och sett till att ha mer wller mindre samma regler för sanering och smittskydd som på sjukhus samt sett till att det funnits funktionell utrustning i form v handskar, andningsskydd, kläder mm. Där har det brustit totalt, både med utrustning men även med kunskapen hos stora delar av personalen. Jag förstår att det är högt och lågt inom den yrkesgruppen och att vissa delat av personalen inom inte är dom skarpaste knivarna i lådan men på sina håll har det varit dåligt.
Japp, instruktionen från FHM har ju varit tydlig tidigt i detta, men utförandet från respektive vårdgivare har ju bevisligen inte fungerat, oavsett om det är i landstingets eller privat regi.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Ny vecka.
Tvätta händerna.

Hur svårt kan det vara.
 
  • Gilla
  • Haha
tttomten och 2 till
  • Laddar…
Pratade med en kompis från Polen som kom hem för en vecka sedan efter jobb i Norge.
Han har 14 dagars karantän i hemmet, blir kollad 2ggr /dag så att han är hemma.
Får gå ut på balkongen och visa upp sig.
10.000€ i böter om han bryter mot karantän :surprised:.
Max 2pers får träffas, även vandringsleder i skogen är stängda. 6st som dött i hans stad och där är ålder allt mellan 30 och uppåt, frågade inte om underliggande sjukdomar.
 
nino nino skrev:
Pratade med en kompis från Polen som kom hem för en vecka sedan efter jobb i Norge.
Han har 14 dagars karantän i hemmet, blir kollad 2ggr /dag så att han är hemma.
Får gå ut på balkongen och visa upp sig.
10.000€ i böter om han bryter mot karantän :surprised:.
Max 2pers får träffas, även vandringsleder i skogen är stängda. 6st som dött i hans stad och där är ålder allt mellan 30 och uppåt, frågade inte om underliggande sjukdomar.
Nu visste jag inte att Polen har €...
mig veterligen har Polen fortfarande Złoty.
Tror inte man får eventuella böter i annan valuta än Złoty i Polen.
1 Złoty är ca 2,40SEK
1 € är ca 10,90SEK

Så i vilken valuta är de 10.000?
 
Redigerat:
Oavsett valutan, varför får man inte promenera i skogen?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F
nino nino skrev:
Pratade med en kompis från Polen som kom hem för en vecka sedan efter jobb i Norge.
Han har 14 dagars karantän i hemmet, blir kollad 2ggr /dag så att han är hemma.
Får gå ut på balkongen och visa upp sig.
10.000€ i böter om han bryter mot karantän :surprised:.
Max 2pers får träffas, även vandringsleder i skogen är stängda. 6st som dött i hans stad och där är ålder allt mellan 30 och uppåt, frågade inte om underliggande sjukdomar.
Var i Polen?

Jag har liknande storys från Svenskar i Kina med skillnaden att dörren på huset reglades utifrån, inrapportering av kroppstemperatur till myndigheter 2ggr/dag och efter 14 dagar i karantän kommer en läkare med poliseskort och gör läkarkontroll. Efter det så är det relativt fritt att röra sig men man måste ”visa grönt” i appen på uppmaning som visar att man suttit i karantän och var osmittad. Varje besök i butik, restaurang mm registreras också av personalen (troligtvis via samma övervakningsapp) för framtida spårning om det behövs. 5 dödsfall har dom totalt registrerat i detta gigantiska område och inga nya inhemska fall på flera veckor.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Oavsett valutan, varför får man inte promenera i skogen?
TheFuckingBats?
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man varnade inte för vattenbrist, utan en potentiell brist på kemikalier kopplade till vattenförsörjningen.
Kvällstidningarna varnade däremot för vattenbrist när dom tolkade uttalandet.
ja det där blev lite höna av fjädrar....men om man funderar lite, vilka kemikalier är det vi inte kan producera själva?

minns jag rätt så justerar man ph, använder flockmedel samt klorerar innan vattnet distribueras. Det trodde jag var saker vi tillverkade själva?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Oavsett valutan, varför får man inte promenera i skogen?
I Polen finns inte "allemansrätten" som i Sverige det är markägaren som bestämmer oftast är marken "privat" detta oavsett corona eller inte....
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja det där blev lite höna av fjädrar....men om man funderar lite, vilka kemikalier är det vi inte kan producera själva?

minns jag rätt så justerar man ph, använder flockmedel samt klorerar innan vattnet distribueras. Det trodde jag var saker vi tillverkade själva?
Det är finns ju några här som gång på gång övertolkar information. Journalister är generellt bra på det, men det ger väl klick gissar jag. Eller också begriper de inte bättre.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja det där blev lite höna av fjädrar....men om man funderar lite, vilka kemikalier är det vi inte kan producera själva?

minns jag rätt så justerar man ph, använder flockmedel samt klorerar innan vattnet distribueras. Det trodde jag var saker vi tillverkade själva?
Aliminiumsulfat är kemikalien.
 
P
useless useless skrev:
Man varnade inte för vattenbrist, utan en potentiell brist på kemikalier kopplade till vattenförsörjningen.
Kvällstidningarna varnade däremot för vattenbrist när dom tolkade uttalandet.
Nja,msb sa ju faktisk att det kunde bli frågan om vattenransonering om det blir brist på kemikalier,det tog dom tillbaka senare men så lät det vid intervjutillfället.
Tänkte också att nu blir plastdunkar det nya fenomenet:)
 
H HSP skrev:
Nu visste jag inte att Polen har €...
mig veterligen har Polen fortfarande Złoty.
Tror inte man får eventuella böter i annan valuta än Złoty i Polen.
1 Złoty är ca 2,40SEK
1 € är ca 10,90SEK

Så i vilken valuta är de 10.000?
I euro som jag skrev.
Anledningen till att han talade om beloppet i euro antar jag var för att han trodde, helt riktigt, att jag hade mer koll på euro kursen än zloty kursen.
 
Ja, blir det brist så kan det bli ransonering. Men det är ju en långsökt situation. Men det var kanske ett korrekt svar på den fråga som ställdes. Lite som de 10000 tyska bögarna.... Osannolikt men inte omöjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.