Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Brittiska forskare rapporterar att i flera europeiska länder verkar kring 50 % av dödsfallen i Covid-19 inträffa i särskilda boenden för äldre och/eller vårdbehövande (care homes). De har undersökt dödsfall i Italien, Spanien, Frankrike, Irland och Belgien och fått fram siffror mellan 42 % och 57 %. De skriver även att Brittiska siffror för sådana boenden verkar vara mycket underrapporterade.
https://www.theguardian.com/world/2...hs-happen-in-care-homes-data-from-eu-suggests
 
  • Ledsen
unglue
  • Laddar…
Då ligger Sverige i så fall lågt i jämförelse...

...givet samma definition på ”äldre”.
 
P
Sjöhästen Sjöhästen skrev:
Då ligger Sverige i så fall lågt i jämförelse...

...givet samma definition på ”äldre”.
Hur menar du då?
 
Tyckte jag såg en siffra på att i Sverige var 40% av dödsfallen personer som bott på äldreboenden.
 
P
Om detta har varit uppe tidigare så får ni ha överseende, det är svårt att hålla koll när inläggen kommer i en sån rasande fart :giggle:
Från Telias presstjänst:
”Vi ser en dramatisk minskning jämfört med förra året vilket dels beror på att många skidorter har stängt, dels att svenskarna verkar följa myndigheternas uppmaning om att stanna hemma. Överlag ser vi att resandet från Stockholmsregionen under påskveckan har gått ner med 80 till 90 procent. Vi ser liknande nedgångar i andra regioner också, t.ex. Lysekil har ca 80 procent nedgång från närliggande kommuner såsom Göteborg, Mölndal och Skövde, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområde dataanalys.”
http://press.telia.se/pressreleases/svenskarna-stannar-hemma-under-paasklovet-2990179
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Undrar hur det stämmer ute på landsbygden egentligen. :thinking: Här har det varit full fart i sommarstugorna under påskhelgen. Man kan ju hoppas att "stockholmarna" denna gång handlat hemma och haft med sig alla grejer, normalt hoppas man ju tvärtom.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Sjöhästen Sjöhästen skrev:
Tyckte jag såg en siffra på att i Sverige var 40% av dödsfallen personer som bott på äldreboenden.
Tack, då förstår jag.
Verkar över lag vara väldigt svårt att hålla smittan borta från äldreboendena.
 
Möbius skrev:
Om detta har varit uppe tidigare så får ni ha överseende, det är svårt att hålla koll när inläggen kommer i en sån rasande fart :giggle:
Från Telias presstjänst:
”Vi ser en dramatisk minskning jämfört med förra året vilket dels beror på att många skidorter har stängt, dels att svenskarna verkar följa myndigheternas uppmaning om att stanna hemma. Överlag ser vi att resandet från Stockholmsregionen under påskveckan har gått ner med 80 till 90 procent. Vi ser liknande nedgångar i andra regioner också, t.ex. Lysekil har ca 80 procent nedgång från närliggande kommuner såsom Göteborg, Mölndal och Skövde, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområde dataanalys.”
[länk]
Folk har väl lämnat mobilerna hemma för att slippa bli spårade... :thinking:..... :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Undrar hur det stämmer ute på landsbygden egentligen. :thinking: Här har det varit full fart i sommarstugorna under påskhelgen. Man kan ju hoppas att "stockholmarna" denna gång handlat hemma och haft med sig alla grejer, normalt hoppas man ju tvärtom.
Här uppe i Dalarna verkar det vara betydligt lugnare med mycket mindre folk i stugorna än brukligt vid påsken, åtminstone ser det ut så i mina trakter.
Är dock lite kluven till det hela, de som kommer hit gör det ju inte i avsikt att ställa till besvär, de är välkomna men samtidigt finns förstås risken med att plötsliga allvarliga sjukdomsfall belastar vården i annan region än sin egen.
Är väl det enda negativa jag kan se i sammanhanget. Men det kan ju inträffa oavsett covid19 eller ej.
 
P
H hydrolift skrev:
Undrar hur det stämmer ute på landsbygden egentligen. :thinking: Här har det varit full fart i sommarstugorna under påskhelgen. Man kan ju hoppas att "stockholmarna" denna gång handlat hemma och haft med sig alla grejer, normalt hoppas man ju tvärtom.
Fullt med gäster från karantängrannen Danmark har varit i faggorna. Fin karantän där de får komma hit och sen köra raka vägen hem =) Funkar fint det. Min granne som är både Svensk och Dansk medborgare har ifrågasatt varför han inte får köra över men de som är bosatta i Danmark får köra hit hur som helst för att shoppa och åka till stugorna.
Då menar han på att då kan han ju lika gärna köra över till sitt barn och hälsa på i trädgården.
 
  • Wow
1
  • Laddar…
Möbius skrev:
Sorgligt.
Såg att tyvärr även Norge börjar få in smittan på sina äldreboenden:
[länk]
[länk]
Ja läste på ett annat forum att en norsk proffesor ifrågasatte tyskarnas test där 14% hade blivit immuna.

Om de ej stämmer så är detta virus ej roligt att ha att göra med..

Frankrike förlängde t 11 maj.
 
optimum optimum skrev:
Idag gick MSB ut och varnade för vattenbrist.

Nu har de ändrat sig och backar från sitt tidigare uttalande, nu blir det inte vattenbrist.

"MSB varnade för eventuell dricksvattenbrist i Sverige.
Men nu förtydligare de uttalandet:
– Det kommer inte att ta slut, säger Maria Bergstrand på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap."

[länk]


Vid alla typer av kriser är det viktigt och vara tydlig och ett klart budskap.
Detta är ett riktigt lågvattenmärke.

Nej det är inte humor.
Man varnade inte för vattenbrist, utan en potentiell brist på kemikalier kopplade till vattenförsörjningen.
Kvällstidningarna varnade däremot för vattenbrist när dom tolkade uttalandet.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.