2 359 413 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Brittiska forskare rapporterar att i flera europeiska länder verkar kring 50 % av dödsfallen i Covid-19 inträffa i särskilda boenden för äldre och/eller vårdbehövande (care homes). De har undersökt dödsfall i Italien, Spanien, Frankrike, Irland och Belgien och fått fram siffror mellan 42 % och 57 %. De skriver även att Brittiska siffror för sådana boenden verkar vara mycket underrapporterade.
https://www.theguardian.com/world/2...hs-happen-in-care-homes-data-from-eu-suggests
https://www.theguardian.com/world/2...hs-happen-in-care-homes-data-from-eu-suggests
Om detta har varit uppe tidigare så får ni ha överseende, det är svårt att hålla koll när inläggen kommer i en sån rasande fart
Från Telias presstjänst:
”Vi ser en dramatisk minskning jämfört med förra året vilket dels beror på att många skidorter har stängt, dels att svenskarna verkar följa myndigheternas uppmaning om att stanna hemma. Överlag ser vi att resandet från Stockholmsregionen under påskveckan har gått ner med 80 till 90 procent. Vi ser liknande nedgångar i andra regioner också, t.ex. Lysekil har ca 80 procent nedgång från närliggande kommuner såsom Göteborg, Mölndal och Skövde, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområde dataanalys.”
http://press.telia.se/pressreleases/svenskarna-stannar-hemma-under-paasklovet-2990179
Från Telias presstjänst:
”Vi ser en dramatisk minskning jämfört med förra året vilket dels beror på att många skidorter har stängt, dels att svenskarna verkar följa myndigheternas uppmaning om att stanna hemma. Överlag ser vi att resandet från Stockholmsregionen under påskveckan har gått ner med 80 till 90 procent. Vi ser liknande nedgångar i andra regioner också, t.ex. Lysekil har ca 80 procent nedgång från närliggande kommuner såsom Göteborg, Mölndal och Skövde, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområde dataanalys.”
http://press.telia.se/pressreleases/svenskarna-stannar-hemma-under-paasklovet-2990179
Undrar hur det stämmer ute på landsbygden egentligen.
Här har det varit full fart i sommarstugorna under påskhelgen. Man kan ju hoppas att "stockholmarna" denna gång handlat hemma och haft med sig alla grejer, normalt hoppas man ju tvärtom.
Folk har väl lämnat mobilerna hemma för att slippa bli spårade...Möbius skrev:Om detta har varit uppe tidigare så får ni ha överseende, det är svårt att hålla koll när inläggen kommer i en sån rasande fart
Från Telias presstjänst:
”Vi ser en dramatisk minskning jämfört med förra året vilket dels beror på att många skidorter har stängt, dels att svenskarna verkar följa myndigheternas uppmaning om att stanna hemma. Överlag ser vi att resandet från Stockholmsregionen under påskveckan har gått ner med 80 till 90 procent. Vi ser liknande nedgångar i andra regioner också, t.ex. Lysekil har ca 80 procent nedgång från närliggande kommuner såsom Göteborg, Mölndal och Skövde, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområde dataanalys.”
[länk]
Här uppe i Dalarna verkar det vara betydligt lugnare med mycket mindre folk i stugorna än brukligt vid påsken, åtminstone ser det ut så i mina trakter.H hydrolift skrev:
Är dock lite kluven till det hela, de som kommer hit gör det ju inte i avsikt att ställa till besvär, de är välkomna men samtidigt finns förstås risken med att plötsliga allvarliga sjukdomsfall belastar vården i annan region än sin egen.
Är väl det enda negativa jag kan se i sammanhanget. Men det kan ju inträffa oavsett covid19 eller ej.
Fullt med gäster från karantängrannen Danmark har varit i faggorna. Fin karantän där de får komma hit och sen köra raka vägen hem =) Funkar fint det. Min granne som är både Svensk och Dansk medborgare har ifrågasatt varför han inte får köra över men de som är bosatta i Danmark får köra hit hur som helst för att shoppa och åka till stugorna.H hydrolift skrev:
Då menar han på att då kan han ju lika gärna köra över till sitt barn och hälsa på i trädgården.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/jdEnlo/who-vet-ikke-om-man-blir-immun-av-covid-19
10x farligare än svininfluensan.
I Norge så menar man på att 14 dagars karantän för att ej smitta.
I Sverige är det sympton fri +2 dagar?
10x farligare än svininfluensan.
I Norge så menar man på att 14 dagars karantän för att ej smitta.
I Sverige är det sympton fri +2 dagar?
Sorgligt.N Nybergzzz skrev:
Såg att tyvärr även Norge börjar få in smittan på sina äldreboenden:
https://norwaytoday.info/news/there...-more-than-half-of-all-nursing-homes-in-oslo/
https://www.dn.no/helse/oslo-kommun...er-enn-halvparten-av-alle-sykehjem/2-1-790758
Ja läste på ett annat forum att en norsk proffesor ifrågasatte tyskarnas test där 14% hade blivit immuna.Möbius skrev:
Om de ej stämmer så är detta virus ej roligt att ha att göra med..
Frankrike förlängde t 11 maj.
Man varnade inte för vattenbrist, utan en potentiell brist på kemikalier kopplade till vattenförsörjningen.optimum skrev:
Idag gick MSB ut och varnade för vattenbrist.
Nu har de ändrat sig och backar från sitt tidigare uttalande, nu blir det inte vattenbrist.
"MSB varnade för eventuell dricksvattenbrist i Sverige.
Men nu förtydligare de uttalandet:
– Det kommer inte att ta slut, säger Maria Bergstrand på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap."
[länk]
Vid alla typer av kriser är det viktigt och vara tydlig och ett klart budskap.
Detta är ett riktigt lågvattenmärke.
Nej det är inte humor.
Kvällstidningarna varnade däremot för vattenbrist när dom tolkade uttalandet.