Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
Idag gick MSB ut och varnade för vattenbrist.

Nu har de ändrat sig och backar från sitt tidigare uttalande, nu blir det inte vattenbrist.

"MSB varnade för eventuell dricksvattenbrist i Sverige.
Men nu förtydligare de uttalandet:
– Det kommer inte att ta slut, säger Maria Bergstrand på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGLJGm/msb-om-vattenbristen-det-kommer-inte-att-ta-slut


Vid alla typer av kriser är det viktigt och vara tydlig och ett klart budskap.
Detta är ett riktigt lågvattenmärke.

Nej det är inte humor.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Omöjligt att lita på myndigheter som beter sig på det sättet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
optimum
MultiMan MultiMan skrev:
Omöjligt att lita på myndigheter som beter sig på det sättet.
Det är just nu vi verkligen måste lita på dem.
Finns inte marginaler för tveksamheter.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
För några dagar sen var en studie från en hårt drabbad stad i Tyskland uppe här i tråden eftersom den tydde på att kanske 15 % av befolkningen var immun mot Covid-19. Den studien har nu fått mycket kritik av andra experter bland annat för att det test som användes troligen inte är pålitligt utan kan också ha pekat ut dem som är immuna mot någon av de andra coronavirusen som orsakar förkylningar.
https://www.sueddeutsche.de/wissen/heinsberg-studie-herdenimmunitaet-kritik-1.4873480
https://translate.google.com/transl...berg-studie-herdenimmunitaet-kritik-1.4873480
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Tydligen ska vatten ta slut nu och dom rekommendera ju Corona sjuka att dricka mer
 
P
MultiMan MultiMan skrev:
Omöjligt att lita på myndigheter som beter sig på det sättet.
Håller absolut med om det,förstår inte vad MSB sysslar med,vad vill man uppnå med att varna för eventuelle brister på det ena och det andra:thinking:de skapar ju panik och hamstring hos en del.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Idag gick MSB ut och varnade för vattenbrist.

Nu har de ändrat sig och backar från sitt tidigare uttalande, nu blir det inte vattenbrist.

"MSB varnade för eventuell dricksvattenbrist i Sverige.
Men nu förtydligare de uttalandet:
– Det kommer inte att ta slut, säger Maria Bergstrand på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap."

[länk]


Vid alla typer av kriser är det viktigt och vara tydlig och ett klart budskap.
Detta är ett riktigt lågvattenmärke.

Nej det är inte humor.
Nåja, "brist" och "ta slut" är ju två olika saker.

Jag tycker det är lite tydligare skrivet här: https://www.blt.se/okategoriserade/risk-for-vattenbrist-under-coronakrisen/
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Vissa verkar ju oroa sig över tillgången på vårdplatser i Stockholm och då kan det ju vara lugnande att veta att Region Stockholm idag har rapporterat att det finns knappt 400 slutenvårdsplatser lediga och ung. 70 intensivvårdsplatser lediga. Jämfört med de drygt 800 slutenvårdsplatser och 222 intensivvårdsplatser som används är det en stor marginal. Fältsjukhuset i Älvsjö har fortfarande inte tagits i bruk.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...rapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
 
  • Gilla
JSten och 5 till
  • Laddar…
P
Talvan Talvan skrev:
Tydligen ska vatten ta slut nu och dom rekommendera ju Corona sjuka att dricka mer
Jag tror inte du behöver oroa dig för dricksvattnet.
På presskonferensen sa MSB att brist på kemikalier kan få konsekvenser för dricksvattenförsörjningen på sikt.
Förtydligande har gjorts och det finns gott om dricksvatten men om det skulle behövas längre fram så kommer dricksvatten för vårt behov att dricka vatten att prioriteras framför annat användande.
 
  • Gilla
[SH] och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Handyman 1 skrev:
Håller absolut med om det,förstår inte vad MSB sysslar med,vad vill man uppnå med att varna för eventuelle brister på det ena och det andra:thinking:de skapar ju panik och hamstring hos en del.
Och när de inte upplyser om sånt så klagar vissa på att de hemlighåller viktig information och det gör dem oroliga. Finns alltid några som inte är nöjda hur man än gör.
 
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mattia, 38 år, är Italiens patient nr1, är manager för någon del i livsmedelsbolaget Unilever Hur han blev smittad vet man fortfarande inte. Hans chef hade varit i Kina just innan, bingo!! ...trodde man, chefen testades dock negativt.
En teori är att chefen förde med sig viruset med något föremål, eller i kläder etc.
Om jag förstått det rätt så visar sekvensiering av virusets genom att Mattia smittades i samband med Münchenspridningen kring 19 januari. Den spridningen skedde var någon månad innan (Mattia fick symtom först 14 feb).

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001468
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Och när de inte upplyser om sånt så klagar vissa på att de hemlighåller viktig information och det gör dem oroliga. Finns alltid några som inte är nöjda hur man än gör.
Visst är det så,men om man varnar för kommande brist på tex läkemedel så skapar man ju en brist när alla då såklart köper allt dom kommer över,kan väl inte vara msb's primära uppgift att göra alla nöjda heller.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För några dagar sen var en studie från en hårt drabbad stad i Tyskland uppe här i tråden eftersom den tydde på att kanske 15 % av befolkningen var immun mot Covid-19. Den studien har nu fått mycket kritik av andra experter bland annat för att det test som användes troligen inte är pålitligt utan kan också ha pekat ut dem som är immuna mot någon av de andra coronavirusen som orsakar förkylningar.
[länk]
[länk]
Detta var ju ej bra. Den studien gjorde nog många förhoppningsfulla.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vissa verkar ju oroa sig över tillgången på vårdplatser i Stockholm och då kan det ju vara lugnande att veta att Region Stockholm idag har rapporterat att det finns knappt 400 slutenvårdsplatser lediga och ung. 70 intensivvårdsplatser lediga. Jämfört med de drygt 800 slutenvårdsplatser och 222 intensivvårdsplatser som används är det en stor marginal. Fältsjukhuset i Älvsjö har fortfarande inte tagits i bruk.
[länk]
Läste att Agnes wold var orolig över Göteborgs kommande situation med iva och vård platser.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
MultiMan
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.