2 360 305 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
L largab skrev:Himla tjat om att stänga skolor. Ungarna behöver utbildning, de är unga och tål C19 mycket bra. Deras föräldrar är också relativt unga och tål också viruset bra. Dessa grupper ska bli immuna så vi når någon form av flockimmunitet så fort som möjligt (dvs hålla ner puckeln så vården hinner med). Vi får dras med detta lång tid iallafall. Att stänga ner allt tills vaccin finns till alla är idiotiskt.
Smitta via skor... har ingen betydelse. Jag kan smittas likväl av reklambladet som kommer i brevlådan. Det finns många smittvägar, det är totalen av IVA behov som styr om någon smittväg behöver minskas. Alla ska kanske gå barfota ?!
Eventuellt glömmer du en grupp som har att göra med öppna skolor och förskolor.
Inte direkt Sveriges yngsta yrkeskår heller. Men man hör ju inget om att lärare/förskollärare och barnskötare är överrepresenterade i statistiken så det kanske är lugnt.
Ja precis, att fuska utav bara helvete. 80% kan vara okej att leva med. Ställer bara av bilen och stoppar in den i garaget och äter lite mindre så har man ju sparat 25% minst =)useless skrev:
Haha vilket skämt. Jag sket väl i veckopengen när jag var 14. Det gör nog de flesta barn idag med.L Lars48 skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 680 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 680 inlägg
Håller helt med. Det man däremot kunde ha gjort är att utbilda hemtjänst samt personal på åldringsboende och sett till att ha mer wller mindre samma regler för sanering och smittskydd som på sjukhus samt sett till att det funnits funktionell utrustning i form v handskar, andningsskydd, kläder mm. Där har det brustit totalt, både med utrustning men även med kunskapen hos stora delar av personalen. Jag förstår att det är högt och lågt inom den yrkesgruppen och att vissa delat av personalen inom inte är dom skarpaste knivarna i lådan men på sina håll har det varit dåligt.MathiasS skrev:
Antag att vi spikat igen dörrarna på alla hus dag ett. Eller tidigt haft mycket hårda restriktioner. Då verkar det rimligt att det kommer flera vågor av spridning senare. Dvs vissa strategier kommer ha sina dödsfall senare (eftersom spridning inte går att stoppa helt). Därför är det ingen poäng att jämföra i realtid nu, man jämför äpplen och päron.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Dom har båda en stark bilindustri, gillar syrad kål (sauerkraut, kimchi) och är rätt militäriska folk. Sedan har dom inga problem med att fatta beslut och meddela vad som gäller. Båda länderna har blivit hårt manglade både vad gäller världskrig och ockupation, båda har gått igenom militärdiktatur. Dom framstår bägge som buffliga och kanske till och med en smula otrevliga i sättet.N Nybergzzz skrev:
Sverige har ju också lyckats rätt bra med antalet döda även om vi inte direkt står ut. Vi har en glesare befolkning och ett mycket kallare klimat så kanske kan man inte genomföra rätt av. Vi gillar inte syrad kål men väl inlagd fisk (sill) vet inte om det påverkar. Sen är vi också ett rätt disciplinerat folk. Och vi har en stark bilindustri.
Mattia, 38 år, är Italiens patient nr1, är manager för någon del i livsmedelsbolaget Unilever Hur han blev smittad vet man fortfarande inte. Hans chef hade varit i Kina just innan, bingo!! ...trodde man, chefen testades dock negativt.pacman42 skrev:
En teori är att chefen förde med sig viruset med något föremål, eller i kläder etc.
En resande säljare i 60-års-åldern var smittad i 3'e ledet om jag inte uppfattat det fel, och han åkte under några dagar runt i massor av städer i Lombardiet och anses vara den som främst bidrog till den geografiska spridningen.
Sjukhusen har stor skuld, Mattia t.ex. uppsökte sjukhuset totalt 4ggr, blev hemskickad 3, sista gången satt han i timmar och hostade bland en massa andra människor på akutmottagningen. Först nu tog man prover för Sars-2.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/varfor-letar-man-efter-patient-noll/
https://www.thesun.co.uk/news/11139...8-days-after-marathon-runner-was-struck-down/
Kan hålla med om de mesta förutom att vi lyckats bra med antalet döda då vi ligger top 10 på death rate per miljon invånare.A Anders_Nilsson skrev:Dom har båda en stark bilindustri, gillar syrad kål (sauerkraut, kimchi) och är rätt militäriska folk. Sedan har dom inga problem med att fatta beslut och meddela vad som gäller. Båda länderna har blivit hårt manglade både vad gäller världskrig och ockupation, båda har gått igenom militärdiktatur. Dom framstår bägge som buffliga och kanske till och med en smula otrevliga i sättet.
Sverige har ju också lyckats rätt bra med antalet döda även om vi inte direkt står ut. Vi har en glesare befolkning och ett mycket kallare klimat så kanske kan man inte genomföra rätt av. Vi gillar inte syrad kål men väl inlagd fisk (sill) vet inte om det påverkar. Sen är vi också ett rätt disciplinerat folk. Och vi har en stark bilindustri.
Samt en Pakistanier som körde ut mat åt en kinarestaurang också. Några av de tidigaste, hinner inte leta reda på länken om Matbudet just nu dock...Mikael_L skrev:
Mattia, 38 år, är Italiens patient nr1, är manager för någon del i livsmedelsbolaget Unilever Hur han blev smittad vet man fortfarande inte. Hans chef hade varit i Kina just innan, bingo!! ...trodde man, chefen testades dock negativt.
En teori är att chefen förde med sig viruset med något föremål, eller i kläder etc.
En resande säljare i 60-års-åldern var smittad i 3'e ledet om jag inte uppfattat det fel, och han åkte under några dagar runt i massor av städer i Lombardiet och anses vara den som främst bidrog till den geografiska spridningen.
Sjukhusen har stor skuld, Mattia t.ex. uppsökte sjukhuset totalt 4ggr, blev hemskickad 3, sista gången satt han i timmar och hostade bland en massa andra människor på akutmottagningen. Först nu tog man prover för Sars-2.
[länk]
[länk]
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Har vi? Enda som har svenskt majoritetsägande är väl AB Volvo (dvs lastvagnar). Scania är sålt till VW och Volvo Cars är kinesiskt. Nedläggning eller flytt av verksamheten är bara ett beslut bort när ägarna inte är svenska. Jag säger inte att de har intresse av det nu, men handlingsfriheten är bort när man säljer ut företagen.A Anders_Nilsson skrev:Dom har båda en stark bilindustri, gillar syrad kål (sauerkraut, kimchi) och är rätt militäriska folk. Sedan har dom inga problem med att fatta beslut och meddela vad som gäller. Båda länderna har blivit hårt manglade både vad gäller världskrig och ockupation, båda har gått igenom militärdiktatur. Dom framstår bägge som buffliga och kanske till och med en smula otrevliga i sättet.
Sverige har ju också lyckats rätt bra med antalet döda även om vi inte direkt står ut. Vi har en glesare befolkning och ett mycket kallare klimat så kanske kan man inte genomföra rätt av. Vi gillar inte syrad kål men väl inlagd fisk (sill) vet inte om det påverkar. Sen är vi också ett rätt disciplinerat folk. Och vi har en stark bilindustri.
https://www.affarsvarlden.se/bors-e...orsvinner-svenska-bolag-till-utlandet-6954180
Tyskland imponerar stort med allt de gått igenom, totalt sönderbombade och även lagt ofattbara summor på återförenandet med Östtyskland, ändå kommer de ut i topp gång på gång.
