Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
5 50procent skrev:
Är man hemma så har väl alla tvål eller diskmedel, är ju bara att köra med det, allt behöver inte spritas hela tiden
Nej hemma är det väl ingen idé att sprita händerna. Men vid besök i butiker mm så har jag alltid en liten flaska med mig.
Började med det för över 15 år sedan då jag var en hel del i Kina samt våra årliga Thailandsresor men då mest för magsjuka och säsongsinfluensan.

Men hemma med vinterkräksjukan är det handtvätt som gäller då handsprit funkar dåligt på den typen.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
BirgitS
Möbius skrev:
Texten hamnade inuti citatrutan, ett klassiskt tecken på Sbs (skit bakom spakarna).
Har du sett att man kan redigera sina inlägg under en timme genom att klicka på de tre prickarna och välja Redigera? :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
MultiMan
5 50procent skrev:
Jag torkar av skärmen å allt runtikring, det går ju att skölja av mobilen med. Men nej ska man vara petig så kommer man inte åt allt som sitter i varenda skrymsle. Å andra sidan så är det ju inte så att jag slickar in i högtalaren heller och det är ju inte där jag trycker med mina fingrar.
Sen tycker jag att det finns gränser, finns värre saker att vara orolig för än att man inte lyckas att döda vartenda viruspartikel på sin mobil.
Jag menar snarast att använder man handsprit så sugs den in i gallerna pga väldigt låg ytspänning. Jag har sett och fått rengöra telefoner som spritats under lång tid. Alla öppningar med skydd blir fullständigt igenkladdade och mycket svåra att rengöra.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
5
optimum optimum skrev:
Nej hemma är det väl ingen idé att sprita händerna. Men vid besök i butiker mm så har jag alltid en liten flaska med mig.
Började med det för över 15 år sedan då jag var en hel del i Kina samt våra årliga Thailandsresor men då mest för magsjuka och säsongsinfluensan.

Men hemma med vinterkräksjukan är det handtvätt som gäller då handsprit funkar dåligt på den typen.
Jo jag har det med, men har haft det tidigare med emellanåt även om jag inte har använt det så strikt.

Så jag gör som du gör, men kanske inte lika noga;)
 
5
MultiMan MultiMan skrev:
Jag menar snarast att använder man handsprit så sugs den in i gallerna pga väldigt låg ytspänning. Jag har sett och fått rengöra telefoner som spritats under lång tid. Alla öppningar med skydd blir fullständigt igenkladdade och mycket svåra att rengöra.
Ahh, du menade så, missuppfattade dig.
Ja då är det ju korkat att använda sprit, å andra sidan funkar det om man bara är försiktig nog att inte trycka in det i högtalarhål m.m
 
Rkarlsson skrev:
Håller med dig. Vi har fått ungefär noll info om hur jag skall göra när jag blir tvingad att stanna hemma med friskt barn. Det jag luskade ut själv var att jag kan inte vabba, ingen akassa elller dylikt.
Om/när man stänger grund- och förskolorna så kommer det att finnas en extra anledning att kryssa i på Försäkringskassans VAB-blankett.
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657 och 1 till
  • Laddar…
Jag tvättade mobilen med handsprit för snart en timme sen. Luftkvalitetsmätaren har inte återhämtat sig än.

Luftkvalitetsmätare visar höga nivåer av VOC efter rengöring med handsprit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och 14-åringar brukar lyda sina föräldrar?
Brukar det inte snarare vara så att längtan efter kompisarna är väldigt stark i den åldern och att de ofta kan båda ljuga och smyga sig ut för att träffa dem?
Jag tror om man drar in veckopengen då lyssnar de bättre. Det måste finnas konsekvenser.
 
Vet ni va, jag har observerat att när jag har mask på mig och går och handlar då flyr folk ifrån mig. Det kan bero på att länge FHM har sagt att bara de smittade ska bära skyddsmask (vilket var iofs felaktigt).
Folk tror att jag är smittad och håller fast barnen så att de inte springer mot mig och håller avstånd. Vilket är väldigt bra !
Jag rekommenderar alla att antingen bära mask eller hänga den på halsen så att folk håller sig borta en bra bit. Fungerar utmärkt för mig.
 
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Det var diskussioner om att om man stänger grundskolor och förskolor då har detta ingen effekt på smittspridningen. Det har länkats till ett par artiklar som står som grund för det.
Jag påstår däremot att stängning av skolor begränsar smittspridningen. Folk frågade efter källa, helst vetenskaplig artikel av kvalitet.
Här kommer en
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.03.20028423v3

We further show that children are at similar risk of infection as the general population, though less likely to have severe symptoms; hence should be considered in analyses of transmission and control.
 
L Lars48 skrev:
Det var diskussioner om att om man stänger grundskolor och förskolor då har detta ingen effekt på smittspridningen. Det har länkats till ett par artiklar som står som grund för det.
Jag påstår däremot att stängning av skolor begränsar smittspridningen. Folk frågade efter källa, helst vetenskaplig artikel av kvalitet.
Här kommer en
[länk]

We further show that children are at similar risk of infection as the general population, though less likely to have severe symptoms; hence should be considered in analyses of transmission and control.
Du tar bara med en viss del av texten. Innan din text står de.

This work shows that heightened surveillance and isolation, particularly contact tracing, reduces the time cases are infectious in the community, thereby reducing R. Its overall impact, however, is uncertain and highly dependent on the number of asymptomatic cases
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Kvinnan från msb sa under dagens presskonferens att de kan bli vatten brist på grund av brist på kemikalier. Ska det bli samma restriktioner som sommaren 2018?
 
Himla tjat om att stänga skolor. Ungarna behöver utbildning, de är unga och tål C19 mycket bra. Deras föräldrar är också relativt unga och tål också viruset bra. Dessa grupper ska bli immuna så vi når någon form av flockimmunitet så fort som möjligt (dvs hålla ner puckeln så vården hinner med). Vi får dras med detta lång tid iallafall. Att stänga ner allt tills vaccin finns till alla är idiotiskt.
Smitta via skor... har ingen betydelse. Jag kan smittas likväl av reklambladet som kommer i brevlådan. Det finns många smittvägar, det är totalen av IVA behov som styr om någon smittväg behöver minskas. Alla ska kanske gå barfota ?!
 
  • Gilla
JSten och 8 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Himla tjat om att stänga skolor. Ungarna behöver utbildning, de är unga och tål C19 mycket bra. Deras föräldrar är också relativt unga och tål också viruset bra. Dessa grupper ska bli immuna så vi når någon form av flockimmunitet så fort som möjligt (dvs hålla ner puckeln så vården hinner med). Vi får dras med detta lång tid iallafall. Att stänga ner allt tills vaccin finns till alla är idiotiskt.
Smitta via skor... har ingen betydelse. Jag kan smittas likväl av reklambladet som kommer i brevlådan. Det finns många smittvägar, det är totalen av IVA behov som styr om någon smittväg behöver minskas. Alla ska kanske gå barfota ?!
"Ingen reklam tack!" står det på min brevlåda, så jag slipper smittas den vägen i alla fall.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
"Ingen reklam tack!" står det på min brevlåda, så jag slipper smittas den vägen i alla fall.
Och får du räkningar kan du låta dem ligga i karantän i brevlådan ett tag
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.