2 357 732 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Och då torde även det vara en kraftigt begränsad väg till spridning.MultiMan skrev:
Inte läge att skämta om eländet.useless skrev:
Man tar ofta i skorna när man tar på sig dem, ibland även när man tar av sig dem.
Nu tvättar jag händerna direkt efter jag kommit in, alltså tagit av mig skorna men då betyder det även att man får spri
Stämmer.MultiMan skrev:
Den är för svag.
Ska spetsa den då duger den bra.
Har 96% köpt i Tyskland drickbar men inte gått åt så mycket.
Tackar för infon.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Enligt studien fanns det virus på sulan. Den delen rör man sällan och det är ganska lätt att undvika, så min uppfattning är att det är en väldigt marginell smittväg.optimum skrev:
Man ska oroa sig betydligt mer över dörrhandtag, hissknappar, etc.
Är det inte normalt att sitta på golvet i hallen och slicka godsaker från skorna när man varit ute?useless skrev:
Om man nu blir så extremt nojjig skall man inte gå utanför dörren alls, då är man en större fara för sig själv och andra.
Här har jag noterat att de är på skolan på kvällarna och spelar fotboll. Som mest såg jag drygt 40-50 ungdomar. Sen säger de att det knappt är några ungar i skolan på skoltid.Nyfniken skrev:
Spela fotboll är mycket bra för ungarna =) Vi har 12 konstaterade fall i vår kommun på ca 50-55 tusen invånare.
Håller med dig. Vi har fått ungefär noll info om hur jag skall göra när jag blir tvingad att stanna hemma med friskt barn. Det jag luskade ut själv var att jag kan inte vabba, ingen akassa elller dylikt.useless skrev:
Jag får plocka semesterdagar, komptimmar, föräldradagar och ha tjänstledigt utan inkomst. Vilken tur att de inte kan tvinga sambon att vara hemma iallafall och hon hade fått 100% betalt om de gjort så =)
När vår var hemma för sin långvariga hosta så löste familjemedlemmar omsorgen och vi kommer göra likadant om de skulle få för sig att stänga, min bror, brorsbarn, svägerska typ.
Men risken för att min påg ska bli smittad på dagis nu är mindre än att vara ute på stan. Från ordinarie ca 60 barn är där ungefär 10 barn i snitt. Hans klass med 13 barn har legat på ungefär 3-4 om dagen. En dag var där bara en liten stackare som hade 3 fröknar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 816 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 816 inlägg
Handsprit Innehåller normalt sett glycerol (ibland även annat återfuktande) så allt man torkar kommer få en kladdig hinna. Särskilt olämpligt på telefoner där det kan sätta igen filtret framför mikrofon och högtalare. Dessutom bör man tänka på att moderna så kallade "vattentäta/tåliga" mobiler med IP67/68-klassificering är testade med vatten som har mycket högre ytspänning än ytsprit, så räkna inte med att telefonen håller tätt om ni slabbar på för mycket sprit.BirgitS skrev:
Gällde inte studien vårdpersonal? Risken att bli infekterad via skorna genom att gå och handla eller ta en promenad borde vara så nära obefintlig man kan komma utan att vara helt obefintlig, oavsett om man har husdjur eller inte.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
optimum skrev:
Att glycerolen kan göra det kladdigt förstår jag, men det var ju bra att handspriten i sig i alla fall dödar coronavirus som finns på ytan av föremål. Det var det jag började bli tveksam om efter att ha läst inlägget.MultiMan skrev:
Handsprit Innehåller normalt sett glycerol (ibland även annat återfuktande) så allt man torkar kommer få en kladdig hinna. Särskilt olämpligt på telefoner där det kan sätta igen filtret framför mikrofon och högtalare. Dessutom bör man tänka på att moderna så kallade "vattentäta/tåliga" mobiler med IP67/68-klassificering är testade med vatten som har mycket högre ytspänning än ytsprit, så räkna inte med att telefonen håller tätt om ni slabbar på för mycket sprit.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Precis som händerna så går det utmärkt att ta en bit papper å lite tvål/diskmedel å dra av med, å sen lite vatten på en ny servett å torka av igen.MultiMan skrev:
Handsprit Innehåller normalt sett glycerol (ibland även annat återfuktande) så allt man torkar kommer få en kladdig hinna. Särskilt olämpligt på telefoner där det kan sätta igen filtret framför mikrofon och högtalare. Dessutom bör man tänka på att moderna så kallade "vattentäta/tåliga" mobiler med IP67/68-klassificering är testade med vatten som har mycket högre ytspänning än ytsprit, så räkna inte med att telefonen håller tätt om ni slabbar på för mycket sprit.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 816 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 816 inlägg
MultiMan skrev:
Synd att du efter några populära och roliga inlägg kör vidare på humorlinjen utan att tänka efter, det brukar du ju göra i vanliga fall. Som jag skrev, tänk alla med husdjur som ofta kastar sig över en när man kommer hem. Finns säkert flera scenario där det kan vara risk med skosmitta, men du kan väl ta stafettpinnen?
Du börjar väldigt ofta dina inlägg med att anmärka på hur andra uttrycker sig eller vad de skriver eller gillar. Jag tror att de flesta på forumet klarar av att sortera ut vad som var den viktiga biten avseende det som skrevs även om man blandar in lite humor.
Texten hamnade inuti citatrutan, ett klassiskt tecken på Sbs (skit bakom spakarna).
”Du börjar väldigt ofta dina inlägg med att anmärka på hur andra uttrycker sig eller vad de skriver eller gillar. Jag tror att de flesta på forumet klarar av att sortera ut vad som var den viktiga biten avseende det som skrevs även om man blandar in lite humor.”
”Du börjar väldigt ofta dina inlägg med att anmärka på hur andra uttrycker sig eller vad de skriver eller gillar. Jag tror att de flesta på forumet klarar av att sortera ut vad som var den viktiga biten avseende det som skrevs även om man blandar in lite humor.”
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jag torkar av skärmen å allt runtikring, det går ju att skölja av mobilen med. Men nej ska man vara petig så kommer man inte åt allt som sitter i varenda skrymsle. Å andra sidan så är det ju inte så att jag slickar in i högtalaren heller och det är ju inte där jag trycker med mina fingrar.MultiMan skrev:
Sen tycker jag att det finns gränser, finns värre saker att vara orolig för än att man inte lyckas att döda vartenda viruspartikel på sin mobil.