2 357 892 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
I så fall är det tveksamt om man ens skall vaccinera faktiskt, om man antar att man har flera års motståndskraft. Är det dock bara 18 månaders immunitet så måste man ju vaccinera varje år å andra sidan....Möbius skrev:
This article is a preprint and has not been certified by peer review [what does this mean?]. It reports new medical research that has yet to be evaluated and so should not be used to guide clinical practice.L Lars48 skrev:Låt skribenten tro att det är en fejk sida då mår hen bättre av det. Syftet med den tråden är att förbättra folkhälsan
Jag skrev fel. Jag skulle skriva att rökare löper inte högre risk att bli allvarlig sjuka av Coronavirus. Att bli allvarlig sjuk av Coronavirus har inte något samband med rökning.
Så vitt jag vet det finns ingen annan studie som visar Motsatsen . Det Som är sagt är att antagligen rökare blir mer sjuka av viruset för att lungorna är i sämre skick. Ingen har visat att det finns ett samband.
Folk läser på 10 tal ställe på internet om rökare och Coronavirus och tror att det finns Lika många studier som har visat sambandet.
Jag spenderar iofs inte så mycket tid att tjafsa med de här människorna.
Din studie verkar väldigt trovärdig.
Låt FHM upplysa folket om folkhälsan istället.
Bara en tanke som anföll mig nu.Claes Sörmland skrev:
Just vad gäller nya corona-viruset så måste det vara status på nästan allt som publiceras. Den absoluta majoriteten av rapporter och andra dokument måste ju vara typ utkast, 'papers' tidigt i processen osv. Det är nytt, det går snabbt, att få ut info är viktigt (även att pinka lite vetenskapliga revir) så peer reviews och akademisk opponering lär få komma i efterhand.
Jag tänkte bara att det är väl bra för alla att vara medveten om det. Du Claes Sörmland nämner ju dock lite om detta för många av de saker du länkar till, så jag tror att du håller koll. Men det var först nu jag tänkte den tanken, som exempel.
Det finns en tidigare studie från Kina som säger att sambandet mellan rökning och svår sjukdom bara var 20%. Jag skrev om den i inlägg #3064. Högt blodtryck hade högre samband och brister i immunförsvaret ännu högre.N Nybergzzz skrev:
Visst är det så. Och dessutom har många vetenskapliga tidskrifter sänkt kraven för att publicera studier (minskat på peer review) för att få upp tempot på informationsspridningen. Den etablerade vetenskapliga processen är långsam och det står nu i konflikt med behovet av snabb information.Mikael_L skrev:
Bara en tanke som anföll mig nu.
Just vad gäller nya corona-viruset så måste det vara status på nästan allt som publiceras. Den absoluta majoriteten av rapporter och andra dokument måste ju vara typ utkast, 'papers' tidigt i processen osv. Det är nytt, det går snabbt, att få ut info är viktigt (även att pinka lite vetenskapliga revir) så peer reviews och akademisk opponering lär få komma i efterhand.
Jag tänkte bara att det är väl bra för alla att vara medveten om det. Du Claes Sörmland nämner ju dock lite om detta för många av de saker du länkar till, så jag tror att du håller koll. Men det var först nu jag tänkte den tanken, som exempel.
För säsongsinfluensorna så verkar vaccinationseffekten till viss del bero på vilka stammar som cirkulerar under säsongen.pacman42 skrev:
Hur skulle ett vaccin mot covid19 se ut, vad avgör om vaccinet får sämre/bättre effekt?
Från rapporten 2017/2018 då 447 personer intensivvårdades på grund av influensa:
”Av alla intensivvårdade patienter tillhörde 332 individer (74 procent) minst en medicinsk riskgrupp eller var 65 år och äldre. Bland patienter under 65 år tillhörde över hälften (116 patienter, 54 procent) inte en medicinsk riskgrupp för svår influensasjukdom i likhet med föregående säsong men antalet fall i denna åldersgrupp utan riskgrupp var färre 2016-2017 (41 patienter) jämfört med 2017-2018 (116 patienter). Kronisk hjärt-lungsjukdom (166 patienter), nedsatt immunförsvar (54 patienter) samt patienter med lever-njursvikt (43 patienter) var de mest förekommande medicinska riskgrupperna. En patient som intensivvårdats med influensa A var gravid.
Sammantaget tillhörde 332 intensivvårdade patienter en grupp som på grund av medicinsk riskgruppstillhörighet eller ålder rekommenderades säsongsinfluensavaccination. För 190 patienter var vaccinationsstatus känd och av dessa var 44 patienter vaccinerade (23 procent). Av dessa var majoriteten (32 personer) patienter med influensa B följt av influensa A (12 personer). Skyddet mot influensa B var sämre denna säsong eftersom dominerande linjetypen B/Yamagata inte ingick i det trivalenta vaccinet. Åldern för patienter som fått influensa trots vaccination var 50-94 med en medianålder på 73 år. Vaccineffekten avtar med stigande ålder och majoriteten av patienterna som hade vaccinerats var 65 år och äldre (38 patienter). Vaccinationseffektiviteten kan variera mellan individer beroende på faktorer som ålder, immunförsvar samt tid mellan vaccination och insjuknande. Dessutom varierar vaccineffektiviteten av matchningen mellan vaccinet och cirkulerande stammar. ”
Man kan ordna en skola till föräldrarna som måste till jobbet. Vårdpersonal och liknande. Oftast ordnar familjen själva genom att få hjälp av släktingarna.useless skrev:
Du vet väl själv hur det är med dagis och grundskoleelever. De sprider ju sjukdomar på ett väldigt effektivt sätt i samhället.
Igår kväll pratade jag med en läkare i England och berättade att skolor är öppna i Sverige. Han trodde jag driver med honom !
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 819 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 819 inlägg
Det har stor betydelse om man har husdjur som kan smittas när man kommer hem efter en promenad och sedan föra över det till dig själv eller andra inom familjen. Finns inte klarlagt att husdjur kan smitta människa men inte heller motsatsen är bevisad.tttomten skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 819 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 819 inlägg
Menar du Dax ytdesinfektion plus så håller det inte ens 50% alkoholhalt och duger därför inte mot corona. Jag har alltid både vanlig plus men även 75+ (hette tidigare 70+) som har den alkoholhalt som krävs enligt vad som sagts. Dessa har jag hemma sedan flera år så alla kan andas lugnt.optimum skrev:
Japp.
Jag spritar regelbundet mobil, tangentbord och datormus. (varje dag)
Inte med handsprit utan ytdesinfektion plus och torkar av med en trasa. Alltså sådant som inte är lätt att diska eller tvätta med tvål eller diskmedel.
Nej jag är ingen nörd men bara bestämt mig för att göra en del för att inte smittas eller bli smittspridare.
När man pratar med vänner och kolleger på jobbet är det snarare 2-3 meter som gäller och inte 1,5.
Kan tilläggas att vi än så länge har väldigt få sjuka på jobbet. Nu var vi snabbt igång med karantän vid minsta symptom och de som kom från riskområden. Snabbt även med att avboka alla besök både till företaget och tjänsteresor. Skype infördes snabbt och vi har även några konferensrum med sådan utrustning. Våra "tavelmöten" alltså där vi redovisar produktionsläget mm är nu via Skype. Företaget har ställt ut rikligt med handsprit på strategiska platser och toaletter städas flera gånger om dagen nu.
Jag kör alltså med regler från FHM men med plus.
Troligen inte unik utan idag är det nog väldigt många som gör så och lite till.
Därför kan det vara bra att hjälpas åt med vettiga tips.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 819 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 819 inlägg
Synd att du efter några populära och roliga inlägg kör vidare på humorlinjen utan att tänka efter, det brukar du ju göra i vanliga fall. Som jag skrev, tänk alla med husdjur som ofta kastar sig över en när man kommer hem. Finns säkert flera scenario där det kan vara risk med skosmitta, men du kan väl ta stafettpinnen?useless skrev:
Edit: Skrev "de" istället för "du" som jag menade.
Redigerat: