Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T tanaris skrev:
Ja, det var ju från Daily Mail. Det är många som postar länkar utan någon större eftertanke om var de kommer ifrån. Vissa tycker ju inte ens att det spelar någon roll.
Daily Mail är ju dock 10ggr bättre än the Sun... :crysmile:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är mycket bra att många tar rekommendationerna på allvar, och gärna utökar åtgärderna lite också.
Det är också bra att det sprids tips.

Jag tror att Sveriges väg med frivillighet inte är så dum ändå. Vi är ett lydigt folk och Luther flyter i vårt blod.
Skulle det varit stenhårda restriktioner tror jag inte att det skulle sett något bättre ut, i alla fall så länge vi inte sätter in polis och miltär och snabbygger stora fältfångläger.
Man behöver inte sätta in poliser och militärer för att stänga ner grundskolor och dagisverksamhet som är de effektivaste källorna för smittspridningen.
 
U
L Lars48 skrev:
Man behöver inte sätta in poliser och militärer för att stänga ner grundskolor och dagisverksamhet som är de effektivaste källorna för smittspridningen.
Ger bara effekt om man även har stängt ner samhället helt i övrigt.
"The UCL-led survey concludes that the evidence to support the closure of schools to combat Covid-19 is “very weak”, and statistics from influenza outbreaks suggest school closures “could have relatively small effects on a virus with Covid-19’s high transmissibility and apparent low clinical effect on schoolchildren”.

The research team reviewed 16 studies of recent outbreaks of other coronaviruses, including the 2003 Sars epidemic in mainland China, Hong Kong and Singapore, and found that school closures did not help control the epidemic."

https://www.theguardian.com/educati...-little-impact-on-spread-of-coronavirus-study
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Man behöver inte sätta in poliser och militärer för att stänga ner grundskolor och dagisverksamhet som är de effektivaste källorna för smittspridningen.
Tkr du har helt fel om skolor och dagis. De flesta länder har planer på att öppna upp dessa verksamheter i veckan.
 
  • Gilla
Sjöhästen och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Läste på nyheter i Expressen att man tror viruset kan spridas via dina skor.

[länk]

Alltså räcker det inte med social distansering.

"Den uttalade rekommendationen är att hålla 1,5 meters avstånd för att undvika att bli smittad.
Men nu uppger en ny studie att viruset kan sprida sig längre än så.
Dessutom pekar studiens resultat på att coronaviruset kan fastna på dina skor.
"
Undvik att stoppa skorna i ögon, näsa eller mun.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Guzzi och 16 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Man behöver inte sätta in poliser och militärer för att stänga ner grundskolor och dagisverksamhet som är de effektivaste källorna för smittspridningen.
Vad tror du ungarna gör när de är hemma?
 
L Lars48 skrev:
Man behöver inte sätta in poliser och militärer för att stänga ner grundskolor och dagisverksamhet som är de effektivaste källorna för smittspridningen.
Är det verkligen den effektivaste spridningskällan? Stänger man småskolan bl a måste många ordna barnomsorg på annat sätt, vilket ger upphov till nya spridningsvägar.
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
U
useless useless skrev:
Är det verkligen den effektivaste spridningskällan? Stänger man småskolan bl a måste många ordna barnomsorg på annat sätt, vilket ger upphov till nya spridningsvägar.
I Norge och Danmark har man ju ordnat med det för föräldrar med samhällsviktiga arbeten. Dock öppnar de ju båda upp närmsta veckorna.
 
Det finns fler som jobbar och behöver barnomsorg. Mormor och farmor hoppas jag de flesta undviker.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lars48 skrev:
Källan finns i texten. Den här länken är källan:
[länk]

Det är inget fel iofs på medrxiv heller. De som är äldre i branschen har använt websidan länge. Den är ingen fejk sida.
Aha! Jag trodde det var videon som delades och det var den jag refererade. Missade att det fanns en text också. Jag kan ändå inte läsa den p g a add blocker. Men PNAS-artikeln är två veckor gammal och som påpekats inte så spännande utifrån vad som är allmänt känt.
 
Mikael_L
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
U
U rindler skrev:
I Norge och Danmark har man ju ordnat med det för föräldrar med samhällsviktiga arbeten. Dock öppnar de ju båda upp närmsta veckorna.
Finns ju dock en pedagogisk svårighet med att först stänga skolorna (man ger då bilden att det skulle vara farligt att hålla de öppna, även om det finns väldigt dåligt med evidens för det) och sedan snabbt öppna dem igen. Nu blir det ju stor debatt och flera upprop från föräldrar i Danmark och Norge som menar att deras barn används som försökskaniner osv. Inte lätt att öppna ett land igen.
 
Claes Sörmland
U rindler skrev:
Finns ju dock en pedagogisk svårighet med att först stänga skolorna (man ger då bilden att det skulle vara farligt att hålla de öppna, även om det finns väldigt dåligt med evidens för det) och sedan snabbt öppna dem igen. Nu blir det ju stor debatt och flera upprop från föräldrar i Danmark och Norge som menar att deras barn används som försökskaniner osv. Inte lätt att öppna ett land igen.
Ja, det blir svårt nu politiskt för många länder som efter att ha fördömt den svenska metoden nu vill göra på samma sätt.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
FHM har sagt att 60% gäller och detta baseras på R0= 2,6 (61,5%)

Med ny information som tyder på ett högre R0 så blir det naturligtvis en högre siffra för att nå flockimmunitet. Notera också att 80% är på den nivå som vacciner ofta har i effektivitet, dvs det är inte ens säkert att man kan vaccinera fram flockimmunitet.

En annan sak som folk glömmer är att R-talet ges av hur vi beter oss. Just nu ligger vårt R på 1-1.3 kanske (FHM använder sig av bägge siffrorna beroende på vad de vill ha fram). Detta är ju ett R-tal som vi kan hantera och R=1,3 leder till en flockimmunitet på 17%. Så det är bara att hålla dagens sociala distansering så klarar vi oss till dess ett vaccin finns, sen kanske vi måste vara bättre på att tvätta händerna för all framtid också...
Jag tror att man ska räkna med betydligt lägre effekt av vaccin.
Skyddseffekten hos vuxna är ca 60% när det gäller vaccin mot säsongsinfluensa.

”I genomsnitt 60 procent skydd mot laboratoriebekräftad influensa hos friska vuxna”
https://www.folkhalsomyndigheten.se...dseffekt-av-vaccination-mot-sasongsinfluensa/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Artikeln du länkar till innehåller inget om risken för att bli smittad utan behandlar endast utfall på sjukhus alltså sånt som kan öka risken att behöva intensivvård och att avlida.

www.medrxiv.org är inte en fejksida.
Låt skribenten tro att det är en fejk sida då mår hen bättre av det. Syftet med den tråden är att förbättra folkhälsan :-)
Jag skrev fel. Jag skulle skriva att rökare löper inte högre risk att bli allvarlig sjuka av Coronavirus. Att bli allvarlig sjuk av Coronavirus har inte något samband med rökning.
Så vitt jag vet det finns ingen annan studie som visar Motsatsen . Det Som är sagt är att antagligen rökare blir mer sjuka av viruset för att lungorna är i sämre skick. Ingen har visat att det finns ett samband.
Folk läser på 10 tal ställe på internet om rökare och Coronavirus och tror att det finns Lika många studier som har visat sambandet.
Jag spenderar iofs inte så mycket tid att tjafsa med de här människorna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.