Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Det är inte vad FHM angett (ca 60%) för flockimmunitet mot coronan.
Då måste vi få ett fungerande vaccin för utan och med drygt 80% kommer väldigt många äldre dö.

Att coronan smittar grymt effektivt har vi sett på de som varit i Italien och Österrikes skidorter. Egen erfarenhet vi kollega som åkte dit men borde stannat hemma.
För att de visste ej at RO var 5.7 i början.

Tänk vad många inom den procenten som har bakomliggande sjukdomar?

Men för de som ej har bakomliggande sjukdomar så har viruset runt 1 dödlighet och det är väl ngt positivt.
 
N Nybergzzz skrev:
Vet ej om Sverige har lyckats med de med tanke på döda per capita jämfört med dessa länder och att 40% av de är gammla som bott på äldreboenden.
Sverige har få på IVA, vilket är bra. Om man ändå bedömer att dessa skulle avlidit så skall de inte in på IVA. Men även om dessa varit på IVA så har vi få på IVA. Någon förklaring till detta måste finnas annat än att de vi bedömer har för dåligt allmänt skick inte tas in där. Och att man sätter in vårdinsatser tidigt kan vara en sådan orsak, något som man också gör i Korea och i Tyskland.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Sverige har få på IVA, vilket är bra. Om man ändå bedömer att dessa skulle avlidit så skall de inte in på IVA. Men även om dessa varit på IVA så har vi få på IVA. Någon förklaring till detta måste finnas annat än att de vi bedömer har för dåligt allmänt skick inte tas in där. Och att man sätter in vårdinsatser tidigt kan vara en sådan orsak, något som man också gör i Korea och i Tyskland.
Ja de måste ges en förklaring.

Vet ej har du ngn länk om detta?
 
optimum optimum skrev:
Det är inte vad FHM angett (ca 60%) för flockimmunitet mot coronan.
Då måste vi få ett fungerande vaccin för utan och med drygt 80% kommer väldigt många äldre dö.

Att coronan smittar grymt effektivt har vi sett på de som varit i Italien och Österrikes skidorter. Egen erfarenhet via kollega som åkte dit men borde stannat hemma.
FHM har sagt att 60% gäller och detta baseras på R0= 2,6 (61,5%)

Med ny information som tyder på ett högre R0 så blir det naturligtvis en högre siffra för att nå flockimmunitet. Notera också att 80% är på den nivå som vacciner ofta har i effektivitet, dvs det är inte ens säkert att man kan vaccinera fram flockimmunitet.

En annan sak som folk glömmer är att R-talet ges av hur vi beter oss. Just nu ligger vårt R på 1-1.3 kanske (FHM använder sig av bägge siffrorna beroende på vad de vill ha fram). Detta är ju ett R-tal som vi kan hantera och R=1,3 leder till en flockimmunitet på 17%. Så det är bara att hålla dagens sociala distansering så klarar vi oss till dess ett vaccin finns, sen kanske vi måste vara bättre på att tvätta händerna för all framtid också...
 
Claes Sörmland
Är det någon som har koll på Spanien? Nu går man den svenska vägen och öppnar arbetsplatserna trots att smittan har tagit som värst 1000 personer om dagen och under påskdagen låg på höga 619 personer. Hur resonerar man?

https://www.svd.se/spanien-tiotusentals-atergar-till-jobbet
 
optimum optimum skrev:
Läste på nyheter i Expressen att man tror viruset kan spridas via dina skor.

[länk]

Alltså räcker det inte med social distansering.

"Den uttalade rekommendationen är att hålla 1,5 meters avstånd för att undvika att bli smittad.
Men nu uppger en ny studie att viruset kan sprida sig längre än så.
Dessutom pekar studiens resultat på att coronaviruset kan fastna på dina skor.
"
Ja, alla ska stanna hemma och då tar man av skorna utanför.
 
BirgitS
L Lars48 skrev:
Rökare riskerar inte att bli smittad av Coronavirus jämfört med icke rökare. Rökning verkar inte vara relevant faktor. Visar en färsk rapport.


variables.
Surprisingly, though some have speculated that high rates of smoking in China explained
some of the morbidity in those patients, we did not find smoking status to be associated with
increased risk of hospitalization or critical illness. This is consistent with a handful of other
studies that have previously shown a lack of association of smoking with pulmonary disease-
associated ARDS.

tryck på Preview pdf
[länk]
Artikeln du länkar till innehåller inget om risken för att bli smittad utan behandlar endast utfall på sjukhus alltså sånt som kan öka risken att behöva intensivvård och att avlida.

N Nybergzzz skrev:
Helt ärligt nu får du sluta sprida falska saker.

Finns tiotals rapporter som säger emot din Fejk hemsida.
www.medrxiv.org är inte en fejksida.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Sverige har få på IVA, vilket är bra. Om man ändå bedömer att dessa skulle avlidit så skall de inte in på IVA. Men även om dessa varit på IVA så har vi få på IVA. Någon förklaring till detta måste finnas annat än att de vi bedömer har för dåligt allmänt skick inte tas in där. Och att man sätter in vårdinsatser tidigt kan vara en sådan orsak, något som man också gör i Korea och i Tyskland.
https://ibb.co/hV4Cqnj
Här är i alla fall kriterierna för att få iva vård.
 
N Nybergzzz skrev:
Ja de måste ges en förklaring.

Vet ej har du ngn länk om detta?
Det finns flera länkar om Tyskland och Korea tidigare i tråden. Sveriges siffror är ju orsaken till just denna underdiskussion...

Annars så finns ju siffrorna för Tyskland och Korea på Johns Hopkins.

Rörande vad Korea gör så finns det hundratals artiklar om detta på nätet (och flera I denna tråden), men i korthet så säger de alla att man testar för att hitta alla fall tidigt så att man kan sätta in proaktiva åtgärder för att minska sjukdomens farlighet. Vilka proaktiva åtgärder framgår dock inte, men mina gissningar är
- syrgas så att syresättning i sig inte skall bli ett problem
- antibiotika så att man inte får bakteriell lunginflammation också
- antivirala mediciner (ännu mer spekulation, men jag vet att koreanerna har testat flera olika).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns flera länkar om Tyskland och Korea tidigare i tråden. Sveriges siffror är ju orsaken till just denna underdiskussion...

Annars så finns ju siffrorna för Tyskland och Korea på Johns Hopkins.

Rörande vad Korea gör så finns det hundratals artiklar om detta på nätet (och flera I denna tråden), men i korthet så säger de alla att man testar för att hitta alla fall tidigt så att man kan sätta in proaktiva åtgärder för att minska sjukdomens farlighet. Vilka proaktiva åtgärder framgår dock inte, men mina gissningar är
- syrgas så att syresättning i sig inte skall bli ett problem
- antibiotika så att man inte får bakteriell lunginflammation också
- antivirala mediciner (ännu mer spekulation, men jag vet att koreanerna har testat flera olika).
Okej intressant. Verkar som Tyskland och sydkorea är har lyckats med ngt positivt i denna värld full av negativa rubriker.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Spännande spekulation! Här finns manuskriptet som spekulationerna utgår ifrån:

[länk]

(Notera att detta inte är vetenskapligt granskat och därmed ska läsas med försiktighet som ett första utkast till en rapport fån forskningsgruppen. Särskilt tolkning och slutsatser kan ändras.)
Källan finns i texten. Den här länken är källan:
https://www.pnas.org/content/early/2020/04/07/2004999117

Det är inget fel iofs på medrxiv heller. De som är äldre i branschen har använt websidan länge. Den är ingen fejk sida.
 
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dessutom läste jag manuskriptet nu och det var inte hälften så spännande som journalistnarrativet. D v s journalisten killgissade ganska friskt.
Ja, det var ju från Daily Mail. Det är många som postar länkar utan någon större eftertanke om var de kommer ifrån. Vissa tycker ju inte ens att det spelar någon roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.