Status
Inte öppen för fler kommentarer.
U
pacman42 pacman42 skrev:
Ok, så Sverige är mycket hårdare på detta än andra länder alltså?

Försöker bara förstå skillnaderna.
I en Aftonbladetartikel utvecklar David Konrad möjliga förklaringar till högre överlevnad.

"Vi tittar noga på om man har rimliga förutsättningar att klara intensivvvården och att återhämta sig. Om vi gör en bedömning att patienten inte kan dra fördel av vården kan vi avstå från att erbjuda den. Ett annat är att vi har ett tätt samarbete med infektionsläkare och att vi inte dröjer med att sätta in den här behandlingen så att patienterna får vård innan sjukdomen är för långt gången."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...rlever-intensivvarden-pa-karolinska-hoppfullt
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
5 50procent skrev:
Jo jag håller god handhygien med, men man får inte glömma bort att leva med.
Dvs sunt förnuft, tvätta dina händer, slicka inte på kläder och skor och heller inte slicka på handtag kreditkort m.m
Sist men inte minst, torka av din mobiltelefon.
(Sista meningen var jag seriös med, mobilen glömmer nog många bort, finns mycket skit på den. Även innan Coronan kom)
Japp.
Jag spritar regelbundet mobil, tangentbord och datormus. (varje dag)
Inte med handsprit utan ytdesinfektion plus och torkar av med en trasa. Alltså sådant som inte är lätt att diska eller tvätta med tvål eller diskmedel.
Nej jag är ingen nörd men bara bestämt mig för att göra en del för att inte smittas eller bli smittspridare.
När man pratar med vänner och kolleger på jobbet är det snarare 2-3 meter som gäller och inte 1,5.
Kan tilläggas att vi än så länge har väldigt få sjuka på jobbet. Nu var vi snabbt igång med karantän vid minsta symptom och de som kom från riskområden. Snabbt även med att avboka alla besök både till företaget och tjänsteresor. Skype infördes snabbt och vi har även några konferensrum med sådan utrustning. Våra "tavelmöten" alltså där vi redovisar produktionsläget mm är nu via Skype. Företaget har ställt ut rikligt med handsprit på strategiska platser och toaletter städas flera gånger om dagen nu.

Jag kör alltså med regler från FHM men med plus.
Troligen inte unik utan idag är det nog väldigt många som gör så och lite till.
Därför kan det vara bra att hjälpas åt med vettiga tips.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
U rindler skrev:
I en Aftonbladetartikel utvecklar David Konrad möjliga förklaringar till högre överlevnad.

"Vi tittar noga på om man har rimliga förutsättningar att klara intensivvvården och att återhämta sig. Om vi gör en bedömning att patienten inte kan dra fördel av vården kan vi avstå från att erbjuda den. Ett annat är att vi har ett tätt samarbete med infektionsläkare och att vi inte dröjer med att sätta in den här behandlingen så att patienterna får vård innan sjukdomen är för långt gången."

[länk]
Det sistnämnda är mycket intressant, det ligger nämligen i linje med vad Korea och Tyskland gör också och bägge de länderna har på det sättet fått låga dödstal. Om det dessutom hjälper för att minska behovet av antalet IVA-platser så är det bra!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Japp.
Jag spritar regelbundet mobil, tangentbord och datormus. (varje dag)
Inte med handsprit utan ytdesinfektion plus och torkar av med en trasa. Alltså sådant som inte är lätt att diska eller tvätta med tvål eller diskmedel.
Nej jag är ingen nörd men bara bestämt mig för att göra en del för att inte smittas eller bli smittspridare.
När man pratar med vänner och kolleger på jobbet är det snarare 2-3 meter som gäller och inte 1,5.
Kan tilläggas att vi än så länge har väldigt få sjuka på jobbet. Nu var vi snabbt igång med karantän vid minsta symptom och de som kom från riskområden. Snabbt även med att avboka alla besök både till företaget och tjänsteresor. Skype infördes snabbt och vi har även några konferensrum med sådan utrustning. Våra "tavelmöten" alltså där vi redovisar produktionsläget mm är nu via Skype. Företaget har ställt ut rikligt med handsprit på strategiska platser och toaletter städas flera gånger om dagen nu.

Jag kör alltså med regler från FHM men med plus.
Troligen inte unik utan idag är det nog väldigt många som gör så och lite till.
Därför kan det vara bra att hjälpas åt med vettiga tips.
Det är mycket bra att många tar rekommendationerna på allvar, och gärna utökar åtgärderna lite också.
Det är också bra att det sprids tips.

Jag tror att Sveriges väg med frivillighet inte är så dum ändå. Vi är ett lydigt folk och Luther flyter i vårt blod.
Skulle det varit stenhårda restriktioner tror jag inte att det skulle sett något bättre ut, i alla fall så länge vi inte sätter in polis och miltär och snabbygger stora fältfångläger.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Spännande spekulation! Här finns manuskriptet som spekulationerna utgår ifrån:

[länk]

(Notera att detta inte är vetenskapligt granskat och därmed ska läsas med försiktighet som ett första utkast till en rapport fån forskningsgruppen. Särskilt tolkning och slutsatser kan ändras.)
Ibget nytt i det, för de minnesgoda har jag postat denna länken med virusets RNA-variation flera gånger (dessutom är det RNA, inte DNA som det står i artikeln):
- https://nextstrain.org/ncov/global
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Ibget nytt i det, för de minnesgoda har jag postat denna länken med virusets RNA-variation flera gånger (dessutom är det RNA, inte DNA som det står i artikeln):
- [länk]
Dessutom läste jag manuskriptet nu och det var inte hälften så spännande som journalistnarrativet. D v s journalisten killgissade ganska friskt.
 
optimum optimum skrev:
Källa på det?
Flera länkar om att viruset har ett R0=5,7 har givits redan I tråden. Med detta nås flockimmunitet vid 1-(1/5,7)= 82,5%

Detta innebär att vi måste ha åtgärder som håller nere spridningen länge då flockimmunitet nås vid det aktuella R-talet (som exempelvis vid R=2 skulle vara 50%). Men det är kanske inte för mycket begärt att folk skall tvätta sina händer?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det sistnämnda är mycket intressant, det ligger nämligen i linje med vad Korea och Tyskland gör också och bägge de länderna har på det sättet fått låga dödstal. Om det dessutom hjälper för att minska behovet av antalet IVA-platser så är det bra!
Nja Tyskland har 27 iva platser per 100k invånare. Vi har 4.

Dock var detta statistik innan corona.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Flera länkar om att viruset har ett R0=5,7 har givits redan I tråden. Med detta nås flockimmunitet vid 1-(1/5,7)= 82,5%

Detta innebär att vi måste ha åtgärder som håller nere spridningen länge då flockimmunitet nås vid det aktuella R-talet (som exempelvis vid R=2 skulle vara 50%). Men det är kanske inte för mycket begärt att folk skall tvätta sina händer?
Tyvärr så har det ju redan spridits på våra äldreboenden och sjukhus.
 
N Nybergzzz skrev:
Nja Tyskland har 27 iva platser per 100k invånare. Vi har 4.

Dock var detta statistik innan corona.
Jag syftade på att de lyckas hålla nere mängden dödsfall genom proaktiv vård, precis som Korea. Om man lyckas undvika IVA så har patienten större chans att överleva.
 
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Flera länkar om att viruset har ett R0=5,7 har givits redan I tråden. Med detta nås flockimmunitet vid 1-(1/5,7)= 82,5%

Detta innebär att vi måste ha åtgärder som håller nere spridningen länge då flockimmunitet nås vid det aktuella R-talet (som exempelvis vid R=2 skulle vara 50%). Men det är kanske inte för mycket begärt att folk skall tvätta sina händer?
Det är inte vad FHM angett (ca 60%) för flockimmunitet mot coronan.
Då måste vi få ett fungerande vaccin för utan och med drygt 80% kommer väldigt många äldre dö.

Att coronan smittar grymt effektivt har vi sett på de som varit i Italien och Österrikes skidorter. Egen erfarenhet via kollega som åkte dit men borde stannat hemma.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag syftade på att de lyckas hålla nere mängden dödsfall genom proaktiv vård, precis som Korea. Om man lyckas undvika IVA så har patienten större chans att överleva.
Vet ej om Sverige har lyckats med de med tanke på döda per capita jämfört med dessa länder och att 40% av de är gammla som bott på äldreboenden.
 
En riktigt bra ledare i GP som handlar om att man måste få kritisera FHM, regeringen och de som styr.

https://www.gp.se/ledare/virusbekämpning-är-politik-och-måste-få-kritiseras-1.26601844

Några bra citat ur ledaren:
- Att Sverige avviker betyder inte nödvändigtvis att vi gör fel
- Avvikande åtgärder i kombination med en inte sällan otydlig kommunikation kring varför dessa åtgärder vidtas – eller inte vidtas – bäddar dock för ifrågasättande och kritik.
- expertis är ingen garanti för gott omdöme
- Kampen mot viruset handlar inte bara om epidemiologi utan om att göra politiska avvägningar där olika faktorer vägs in.
- Vidare behöver sakkunniga inte nödvändigtvis vara överens med varandra
- Sakkunskap är viktigt men att avfärda kritiker som okunniga riskerar att leda till att vanliga medborgare exkluderas från den politiska debatten
-
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.