Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
Vet någon hur @Hemmakatten mår? Blir rejält orolig eftersom hon inte hörts av på mer än en vecka. :cry:
 
  • Älska
1
  • Laddar…
U
L Lars48 skrev:
Vad har smittade äldreboende med fungerande sjukvård att göra?
Läser du vad skriver överhuvudtaget?!
Du skriver att Kanadas äldreomsorg fungerar bättre än någonsin. Stämmer ju inte i och med att de har smitta och dödsfall på så många äldreboenden. Menar på inga sätt att vi lyckas bättre än dem, mer att det är ett problem världen över att covid-19 når våra äldre, även i det Kanada som du skriver fungerar bättre än någonsin.
 
Nu är ni onödigt hård mot @Lars48 igen. Visst, han uttrycker sig lite väl tvärsäkert, men harven hel del poänger.

Om man hårdrar ”smittar eller smittar inte katt till människa”, så måste ju ”smittar inte” motsvara nej, omöjligt, och smittar, innefatta ja, ja men högst ossanorlikt, går inte att utesluta.

Om en liten människa pussar en smittad katt på munnen och det lilla barnet sedan pussar mormor, hur kan någon då påstå att mormor omöjligt kan bli smittad?

En annan tänkbar smittväg skulle kunna vara matskålen då virus kan leva en tid på hårda släta ytor, eller från pälsen om katten nyss tvättat sig.

Så rådet från Dr Svartapilen blir tvätta händerna efter du hanterat kattens matskål, klappa inte en katt som nyser och slutta pussa katten på munnen.

Själv är jag inte det minsta rädd att bli smittad av grannens 3 katter.
 
U rindler skrev:
Vad har du för fakta och vetenskapliga artiklar som stöder att dödligheten är över 1%?
I wuhan var dödligheten 1. 4% för människor utan bakomliggande sjukdomar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Varför klarar sig svenska IVA-patienter bättre än de i andra delar av världen?
- [länk]

Kan detta ha att göra med att motståndskraft mot HIV är vanligt i Skandinavien? (ren spekulation från min sida)

Eller vad beror detta på?

Färre rökare kanske?
Triage.
 
L Lars48 skrev:
Kanada exempelvis har stängt ner samhället och deras sjukvård och äldreomsorg fungerar bättre än nånsin.
U rindler skrev:
För knappt två veckor sedan hade de smitta på 600 äldreboenden i Kanada. [länk]
L Lars48 skrev:
Vad har smittade äldreboende med fungerande sjukvård att göra?
Läser du vad skriver överhuvudtaget?!
Jag läser vad du skriver. Gör du det? Du skrev att äldreomsorgen fungerar bättre än nånsin och när du blir ifrågasatt undrar du vad det har med sjukvård att göra? Visa gärna någon källa som styrker att äldreomsorgen i Kanada fungerar bättre än någonsin två veckor efter att 600 boende hade smittats.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Triage.
Så du menar att äldre svenska patienter inte ens kommer in på IVA. Dvs utsållningen är orsaken?

I så fall så är ju orsaken till att vi fortfarande har IVA-platser kvar den att de får dö utanför IVA istället.
 
R RoAd skrev:
Då ber jag om en källa på det. För det har du väl denna gången?



Bedrövligt Lars. Försök att höja diskussionsnivån genom att använda dig av fakta och vetenskapliga artiklar.
Alla som jobbar med smittspridningen vet att införa strikta restriktioner räddar liv. De rekommenderar det oavsett vad makthavarna tycker om det. Den enda som går emot hela världen och verkar inte fattat det råkar vara Tegnell.

Dr. Fauci says earlier efforts to stop the spread of the coronavirus in the US "obviously" could have saved lives but top health officials faced "a lot of pushback about shutting things down.":
@NBCNews


A slowing rate of infection means social-distancing policies are working and fewer people are getting sick.

https://www.google.se/amp/s/www.syracuse.com/coronavirus/2020/04/social-distancing-is-working-that-means-it-wont-end-soon-where-we-stand-after-27-days.html?outputType=amp
 
pacman42 pacman42 skrev:
Så du menar att äldre svenska patienter inte ens kommer in på IVA. Dvs utsållningen är orsaken?

I så fall så är ju orsaken till att vi fortfarande har IVA-platser kvar den att de får dö utanför IVA istället.
40% av dödsfallen är på äldreboenden så kan vara så.
 
L Lars48 skrev:
Alla som jobbar med smittspridningen vet att införa strikta restriktioner räddar liv. De rekommenderar det oavsett vad makthavarna tycker om det. Den enda som går emot hela världen och verkar inte fattat det råkar vara Tegnell.

Dr. Fauci says earlier efforts to stop the spread of the coronavirus in the US "obviously" could have saved lives but top health officials faced "a lot of pushback about shutting things down.":
@NBCNews


A slowing rate of infection means social-distancing policies are working and fewer people are getting sick.

[länk]
Tkr du går lite väl hårt emot tegnell. Han är. Ej ansvarig för sjukvården kollaps de senaste decennierna.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
L Lars48 skrev:
Oftast är sska som ska förklara för patienten vad behandlingen innebär och förklarar fördelar och nackdelarna. Det är inte precis läkarens arbetsuppgift.
ALDRIG har en ssk förklarat för min mor vad behandlingar och dylikt innebär. Hon har varit inne ett antal 100ggr i sitt liv.
Aldrig har en ssk förklarat för mig när jag varit in på sjukhus, vare sig det är våra egna svenska sjukhus eller privat klinik i annat land. Vid alla mina vårdtillfällen utomlands så är de alltid Läkaren som jag träffar först även om jag vet exakt vad som skall göras, och han/hon går genom samma procedur, aldrig en ssk.
Och heller aldrig har en ssk förklarat vad de behandlat mitt barn med medicin när han behövt det.
Det är läkarens uppgift att förklara för oss vad för behandling han/hon väljer att ge dig. Har aldrig varit med om att någon under doktor eller läkare eller kirurg har förklarat för mig eller någon släkting vad som skall göras.

Sen kan man tycka vad man vill om läkare och ssk. Men att påstå att det är ssk som oftast förklarar för patienter vad behandlingar innebär är ju så fel det kan bli.

Om det är på det viset du upplever det så rekommenderar jag dig att anmäla till patientnämnden.
 
  • Gilla
tanaris och 1 till
  • Laddar…
U
pacman42 pacman42 skrev:
Så du menar att äldre svenska patienter inte ens kommer in på IVA. Dvs utsållningen är orsaken?

I så fall så är ju orsaken till att vi fortfarande har IVA-platser kvar den att de får dö utanför IVA istället.
Överläkare David Konrad, ansvarig för IVA på Karolinska universitetssjukhuset, uttalade sig angående detta i SVT tidigare idag. Från deras direktrapportering:

- Just nu är vi inte i en situation där vi väljer patient A före patient B. Det kan ha förekommit att vi prioriterat turordningen men det kan hända i andra fall också, som till exempel under en bilolycka med flera inblandade personer.

- När vi bedömer om man har chans att överleva en intensivvårdsperiod är det en individuell bedömning, utefter personens biologiska ålder. Om man är kärnfrisk 80-åring kan ens biologiska ålder vara mycket lägre. Det har blivit en åldersfixering men det är viktigt att komma ihåg att det är en individuell bedömning, säger David Konrad
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ok, så Sverige är mycket hårdare på detta än andra länder alltså?

Försöker bara förstå skillnaderna.
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Så du menar att äldre svenska patienter inte ens kommer in på IVA. Dvs utsållningen är orsaken?

I så fall så är ju orsaken till att vi fortfarande har IVA-platser kvar den att de får dö utanför IVA istället.
Så är det, statistiken visar det tydligt.
Åldersgruppen 80-90+år står för 23% av de konstaterade sjuka men de utgör bara 4% av de iva-vårdade.
Om många drabbade finns på våra ålderdomshem så flyttar man dom inte till Iva för att utsätta dom för vård som i majoriteten av fallen inte leder till något vettigt. Detta är ju en av huvudanledningarna till att vi måste skydda de äldre från smitta.
Frågan är hur det ser ut i andra länder, har man där Iva-vårdat fler äldre och är det därför de har så dålig Iva-statistik?
 
useless useless skrev:
Jag läser vad du skriver. Gör du det? Du skrev att äldreomsorgen fungerar bättre än nånsin och när du blir ifrågasatt undrar du vad det har med sjukvård att göra? Visa gärna någon källa som styrker att äldreomsorgen i Kanada fungerar bättre än någonsin två veckor efter att 600 boende hade smittats.
Det var en skribent som skrev att Tegnell vill inte stänga ner samhället eftersom då kan inte sjukvårdspersonalen ta sig till jobbet. Därför vården och äldreomsorgen kan bli kraftig drabbad.
Jag skrev att så kan knappast vara fallet eftersom det finns flera länder som har tillämpat total nedstängning fast deras sjukvård fungerar som det ska. Sen tog jag Kanada som exempel. Landet har stängt ner allting och deras sjukvård och äldreomsorg fungerar mycket bra.
Sen dyker upp en annan skribent och länkar till att det finns många smittfall inom den Kanadensiska äldreomsorgen.
Jag skrev tillbaka att detta är inte relevant och det har inte med hur bra/dålig äldreomsorgen fungerar att göra.
Är det tydligt nu ?
 
  • Gilla
unglue
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.