Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
U rindler skrev:
Samtidigt är medianåldern för de som har vårdats på IVA i Sverige lika hög (typ 61-62 år?) som i en brittisk rapport som @pacman42 tidigare har länkat till. De hade dock en dödlighet på typ 50%. Kan inte själv förklara vad som skiljer oss åt. Betvivlar inte att de i England eller norra Italien har lika bra IVA-vård som oss.
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt tidigare referenser i tråden så har Italien (och där är norra Italien bäst) näst bäst vård i världen.
Kan det ha något med grundhälsan hos de vårdade att göra?
 
U
N Nybergzzz skrev:
Ja och det är väl ej Tegnells fel? Vi har ju haft kris inom vården med personal så långe jag kan minnas.
Nej, jag håller inte med Lars i sak, försökte bara förklara vad jag tror att han menar. Hehe.
 
U rindler skrev:
Nej, jag håller inte med Lars i sak, försökte bara förklara vad jag tror att han menar. Hehe.
Sen så är det lite oroväckande att enligt nya studier krävs minst 80% flockimmunitet.
 
Möbius skrev:
Kan det ha något med grundhälsan hos de vårdade att göra?
Enligt studier ifrån wuhan så dog endast 1.4 utan bakomliggande sjukdomar.
I Italien var den siffran lite högre.

Så svar ja.
 
  • Gilla
M Larsson
  • Laddar…
U
Möbius skrev:
Kan det ha något med grundhälsan hos de vårdade att göra?
Har också läst att intensivvårdsläkare i Norge var överraskade över hur många som överlevde IVA-vård. De hade räknat med 30-40% som överlevde, men de hade ungefär liknande de siffor man presenterade från KS idag. Hittar dock ingen länk till artikeln.

Troligtvis har man väl i Norge en liknande tradition av vilka patienter man lägger på IVA som i Sverige, och de har ju också haft möjlighet att förbereda sig väl.
 
U
N Nybergzzz skrev:
Enligt studier ifrån wuhan så dog endast 1.4 utan bakomliggande sjukdomar.
I Italien var den siffran lite högre.

Så svar ja.
De har nog haft fullt upp med att testa svårt sjuka i Italien. Dödligheten lär ju sjunka drastiskt där när/om man börjar testa immunitet hos befolkningen.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Magnus E K
Hur förbereder man sig som eventuellt blivande patient? Skriva testamente? Köpa robotklippare?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur förbereder man sig som eventuellt blivande patient? Skriva testamente? Köpa robotklippare?
Robotklippare och autogiro
 
  • Haha
sunnis och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur förbereder man sig som eventuellt blivande patient? Skriva testamente? Köpa robotklippare?
Dricka mycket. Jag har förstått att ett av de största problemen med de patienter som läggs in är att de ofta är uttorkade.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
U rindler skrev:
De har nog haft fullt upp med att testa svårt sjuka i Italien. Dödligheten lär ju sjunka drastiskt där när/om man börjar testa immunitet hos befolkningen.
https://www.expressen.se/kronikorer...frorna-bekraftar-monstret-vi-sett-hela-tiden/
Intressant artikel med en länk t studien som italienska myndigheterna har gjort.

Problemet med detta virus som stog i AB idag har ett RO på 5.7.då krävs 80 flockimmunitet.
 
P
U rindler skrev:
Har också läst att intensivvårdsläkare i Norge var överraskade över hur många som överlevde IVA-vård. De hade räknat med 30-40% som överlevde, men de hade ungefär liknande de siffor man presenterade från KS idag. Hittar dock ingen länk till artikeln.

Troligtvis har man väl i Norge en liknande tradition av vilka patienter man lägger på IVA som i Sverige, och de har ju också haft möjlighet att förbereda sig väl.
Jag läste artikeln som du hänvisar till avseende Iva och har även tidigare själv lagt upp statistik här i forumet som visar att många covid-patienter verkar överleva.
Det är nog ett globalt sätt att hantera vem som ska få eller inte få viss vård. Om nyttan av vården sannolikt inte är till gagn för den sjuke så är det väl mest humant att välja det som troligen skadar minst.
 
Dessutom kan vårdplatsen användas till någon som faktiskt har en chans att överleva. Dvs en överlevare istället för två döda.
 
tompas11 tompas11 skrev:
[länk]

Three Strains Have Been Discovered, Is Immunity Still Possible?

[media]
Läskigt virus.
 
R
L Lars48 skrev:
Tegnells strategi går ut på så många så möjligt bli smittad så fort så möjligt.
L Lars48 skrev:
Alla som jobbar med smittspridningen vet att införa strikta restriktioner räddar liv. De rekommenderar det oavsett vad makthavarna tycker om det. Den enda som går emot hela världen och verkar inte fattat det råkar vara Tegnell.

Dr. Fauci says earlier efforts to stop the spread of the coronavirus in the US "obviously" could have saved lives but top health officials faced "a lot of pushback about shutting things down.":
@NBCNews


A slowing rate of infection means social-distancing policies are working and fewer people are getting sick.

[länk]
Nej Lars. En källhänvisning måste stödja det du skrev. Det räcker inte att den inte motsäger det. Så var vänlig att ge en källa till att Anders Tegnells strategi "går ut på så många så möjligt bli smittad så fort så möjligt."

Om du inte har en källa så ber jag dig att höja diskussionsnivån genom att använda dig av fakta och vetenskapliga artiklar.
 
Redigerat:
  • Gilla
patst577 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.