2 357 033 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Samtidigt är medianåldern för de som har vårdats på IVA i Sverige lika hög (typ 61-62 år?) som i en brittisk rapport som @pacman42 tidigare har länkat till. De hade dock en dödlighet på typ 50%. Kan inte själv förklara vad som skiljer oss åt. Betvivlar inte att de i England eller norra Italien har lika bra IVA-vård som oss.Möbius skrev:Så är det, statistiken visar det tydligt.
Åldersgruppen 80-90+år står för 23% av de konstaterade sjuka men de utgör bara 4% av de iva-vårdade.
Om många drabbade finns på våra ålderdomshem så flyttar man dom inte till Iva för att utsätta dom för vård som i majoriteten av fallen inte leder till något vettigt. Detta är ju en av huvudanledningarna till att vi måste skydda de äldre från smitta.
Frågan är hur det ser ut i andra länder, har man där Iva-vårdat fler äldre och är det därför de har så dålig Iva-statistik?
Enligt tidigare referenser i tråden så har Italien (och där är norra Italien bäst) näst bäst vård i världen.U rindler skrev:Samtidigt är medianåldern för de som har vårdats på IVA i Sverige lika hög (typ 61-62 år?) som i en brittisk rapport som @pacman42 tidigare har länkat till. De hade dock en dödlighet på typ 50%. Kan inte själv förklara vad som skiljer oss åt. Betvivlar inte att de i England eller norra Italien har lika bra IVA-vård som oss.
Rökare riskerar inte att bli smittad av Coronavirus jämfört med icke rökare. Rökning verkar inte vara relevant faktor. Visar en färsk rapport.
variables.
Surprisingly, though some have speculated that high rates of smoking in China explained
some of the morbidity in those patients, we did not find smoking status to be associated with
increased risk of hospitalization or critical illness. This is consistent with a handful of other
studies that have previously shown a lack of association of smoking with pulmonary disease-
associated ARDS.
tryck på Preview pdf
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.08.20057794v1
variables.
Surprisingly, though some have speculated that high rates of smoking in China explained
some of the morbidity in those patients, we did not find smoking status to be associated with
increased risk of hospitalization or critical illness. This is consistent with a handful of other
studies that have previously shown a lack of association of smoking with pulmonary disease-
associated ARDS.
tryck på Preview pdf
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.08.20057794v1
Jag förstår! Då feltolkade jag vad du menade.L Lars48 skrev:Det var en skribent som skrev att Tegnell vill inte stänga ner samhället eftersom då kan inte sjukvårdspersonalen ta sig till jobbet. Därför vården och äldreomsorgen kan bli kraftig drabbad.
Jag skrev att så kan knappast vara fallet eftersom det finns flera länder som har tillämpat total nedstängning fast deras sjukvård fungerar som det ska. Sen tog jag Kanada som exempel. Landet har stängt ner allting och deras sjukvård och äldreomsorg fungerar mycket bra.
Sen dyker upp en annan skribent och länkar till att det finns många smittfall inom den Kanadensiska äldreomsorgen.
Jag skrev tillbaka att detta är inte relevant och det har inte med hur bra/dålig äldreomsorgen fungerar att göra.
Är det tydligt nu ?
Helt ärligt nu får du sluta sprida falska saker.L Lars48 skrev:Rökare riskerar inte att bli smittad av Coronavirus jämfört med icke rökare. Rökning verkar inte vara relevant faktor. Visar en färsk rapport.
variables.
associated ARDS.
tryck på Preview pdf
[länk]
Finns tiotals rapporter som säger emot din Fejk hemsida.
Så du tkr att lockdown länder förutom Kina som byggde ett nytt sjukhus på en vecka att vården i dessa länder har klarat av de bra?L Lars48 skrev:Det var en skribent som skrev att Tegnell vill inte stänga ner samhället eftersom då kan inte sjukvårdspersonalen ta sig till jobbet. Därför vården och äldreomsorgen kan bli kraftig drabbad.
Jag skrev att så kan knappast vara fallet eftersom det finns flera länder som har tillämpat total nedstängning fast deras sjukvård fungerar som det ska. Sen tog jag Kanada som exempel. Landet har stängt ner allting och deras sjukvård och äldreomsorg fungerar mycket bra.
Sen dyker upp en annan skribent och länkar till att det finns många smittfall inom den Kanadensiska äldreomsorgen.
Jag skrev tillbaka att detta är inte relevant och det har inte med hur bra/dålig äldreomsorgen fungerar att göra.
Är det tydligt nu ?
Med tanke på de höga dödstalen så har sjukvården ej klarat av trycket.
De var dock helt oförberedda på situationen. I Sverige har ju alla sjukhus i landet en plan för hur man ska skala upp antal intensivvårdplatser för att motsvara Lombardietscenariot. Påverkar så klart också resultatet av vården.pacman42 skrev:
Nej, men han menar ju(?) att de i Kanada lyckas ha personalförsörjning på sjukhusen/äldreboenden fast landet är nerstängt. I Sverige har det ju använts som argument för att inte stänga ner skolorna, att vårdpersonal då skulle behöva vara hemma med sina barn.N Nybergzzz skrev:
Ja och det är väl ej Tegnells fel? Vi har ju haft kris inom vården med personal så långe jag kan minnas.U rindler skrev: