2 356 890 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jaha, där kom det, se mitt inlägg #7262, inte riktat till blackarrow dock, som bara vidarebefodrade knäppgökarnas tilltag som ett varnande exempel antar jag.blackarrow skrev:
Mänsklig dumhet kan man aldrig sluta förvånas över.
100 nedbrända saboterade 5G-master i Storbritannien. Även personal takternas.
5G-master bränns – påstås orsaka corona
” - 5G-teorin är kvalificerat strunt. Den värsta sortens fake news, sa Stephen Powis, chefsöverläkare på NHS (Nations Health Service) till The Mirror efter att boxningsstjärnan Amir Khan i en video på Instagram hävdat att coronaviruset är skapat av människan för ”att testa de nya 5G-masterna”.
Edit, fixat länk
Jaha? Jag kommenterade bara att bilden du postade inte verkade visa vad du insinuerade att den gjorde.tompas11 skrev:
"Ett 20-tal restauranger i Stockholm har redan fått anmärkningar kring de nya trängselreglerna. Om de inte åtgärdar felen kan de tvingas stänga.
Under tisdagen, onsdagen och fredagen gjorde Stockholms stad ett 90-tal tillsynsbesök på restauranger för att se hur de följer föreskrifterna som ska hindra smittspridning. Resultatet blev att ett 20-tal restauranger fick anmärkningar, de flesta rör trängsel på uteserveringar, skriver Expressen."
[länk]
Ja, att Sverige har skött smittspridningen sämst jmf med sina grannar har inte undgått mig iaf.Ulltand skrev:
Här en jämförelse i dödsfall per miljon invånare i de nordiska länderna som jag sammanställt. Så vitt jag kan se är det ett relativt bra sätt att mäta hur bra vi klarat smittskyddet totalt sett. Nordens länder har ju också tämligent liknande förutsättningar, geografiskt läge, befolkningstäthet, bra sjukvård, demokratier osv.
[bild]
Men det är alltid fint med en pedagogisk graf.
Hur definierar du sämst? Sjukvården har klarat trycket än så länge i alla fall.
Jag pratar oxå om patientens rätt att bestämma. Om en patient är 110 år och vill fira sin 111 årsdag nästa år och det finns medicinsk behandling för sjukdomen då ska hen gå behandlingen. Oavsett om behandlingen innebär mycket lidande. Patienten bestämmer själv. Det finns många äldre som avstår en besvärlig behandling och vill säga farväl i lugn och ro men det är ändå deras beslut.BirgitS skrev:
Nej, enligt lagen ska vården bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet, alltså är det inte rätt av av en läkare att utreda i absurdum utan att diskutera med patienten. Citat:
"3 § Innan en ny diagnos- eller behandlingsmetod som kan ha betydelse för människovärde och integritet börjar tillämpas, ska vårdgivaren se till att metoden har bedömts från individ- och samhällsetiska aspekter."
"1 § Regionen ska ge patienten möjlighet att välja behandlingsalternativ enligt vad som anges i 7 kap. 1 § patientlagen (2014:821)."
[länk]
Annars innehåller Hälso- och sjukvårdslagen väldigt lite om vad en läkare ska göra.
Aja. Nu är det påsk och de oansvariga stockholmarna är här nere nu (de vettiga stannade hemma och sket i att sitta på uteservering)D Daniel 109 skrev:
Nej jag tror inte att det kommer bli skyhögt i hela landet =) Nu har flera industrier dessutom satt igång tillverkning av skyddsmaterial.
L Lars48 skrev:Jag pratar oxå om patientens rätt att bestämma. Om en patient är 110 år och vill fira sin 111 årsdag nästa år och det finns medicinsk behandling för sjukdomen då ska hen gå behandlingen. Oavsett om behandlingen innebär mycket lidande. Patienten bestämmer själv. Det finns många äldre som avstår en besvärlig behandling och vill säga farväl i lugn och ro men det är ändå deras beslut.
Det är inte riktigt så enkelt. Går t ex inte att som patient kräva en viss typ av operation eller motsvarande, om det bedöms att den av medicinska skäl inte är till gagn för patienten (för stor risk, för liten nytta osv). Går heller inte att som patient att kräva att få bli IVA-vårdad om medicinska skäl talar emot. Man är dock alltid fri att avstå vård (förutom psykiatrisk tvångsvård). Du har dock rätt såtillvids att det inte finns några strikta åldersgränser (kronologisk ålder) till behandlingar.
Nej inte alls. Genom att jämföra i realtid kan vi se om vi är rätt eller fel väg med vår udda stratergi. Är det fel måste vi/FHM svälja stoltheten och ändra kurs. Det är ännu så länge bara Stockholm som är förlorat.MathiasS skrev:
Nej det är inget maratonlopp. Lovande läkemedel finns runt hörnet och vaccin (läste jag idag) kan finnas till hösten. Vilket som kommer först gör slut på pandemin. Då gääler det att inte ha offrat befolkningen för någon idiotisk ide om flockinnumitet.pacman42 skrev:
Dessutom klarar vissa länder att trycka tillbaka R till under noll redan nu. Dvs de utrotar sjukdomen på sikt.