2 356 890 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
OT - Jodå, måste nog gå till de dyra kontorsbutikerna för att få en bra stol. Svårt att hitta de som har alla rätt (jag vill kunna ställa armstödets höjd, gung bakåt är viktigt).BirgitS skrev:
OnT: det är svårt att undvika att gå i butiker när man ändrar hobbies, börjar jobba mer hemifrån och när det blir vårprojekt på gång. Allt lämpar sig inte att handlas via nätet.
Exakt. Tack för detta tydliga exempel. Det finns två alternativ. Antingen bota eller inte. Kan man inte ge kurativ/botande behandling ger man palliativ, dvs symptomlindring avseende både fysiska och psykiska symptom. Det kan vara över lång tid, men förr eller senare har sjukdomen en dödlig utgång. Sedan kan bli botad från exv cancer men få ett återfall senare i livet, varpå nytt ställningstagande naturligtivs måste tas.Möbius skrev:Nu behöver jag gå in med en skarp tillrättavisning eftersom första meningen är direkt felaktig, den är troligen baserad på okunskap så jag hoppas att du, Lars48, tar mitt svar som en upplysning och inte kritik.
Palliativ vård kan man få under väldigt många år och i den vården ingår medicinsk behandling. Jag tycker det är viktigt att klargöra det eftersom ”palliativ vård” klingar illa men den vården får alltså inte bara de som är omedelbart nära livets slut.
Enligt min åsikt så vore det direkt fel att ge vård utan att beakta vad vården innebär eller leder till för den som vårdas och jag är övertygad om att det hade orsakat ett enormt lidande för många personer.
Som anhörig är det svårt att ta till sig resonemang avseende vad som är till mest nytta för den sjuke. När min första förälder blev sjuk så ville vi inte lyssna på sjukvårdsteamet som guidade oss när det gäller behandlingsalternativen. Det var en självklarhet att den mest aggressiva behandlingen som fanns tillgängligt skulle göras. Att läkaren ens kunde föreslå att man skulle avstå den enda livlina som fanns var helt obegripligt för mig. På grund av behandlingarna så blev lidandet extra långt och jag har fortfarande inte helt kommit över det faktum att jag bidrog till det på grund av att jag var så pådrivande när det gällde att kräva mer istället för att lyssna till råden som gavs. När förälder nr 2 blev sjuk så erbjöds inga alternativ men vi i familjen bestämde även tillsammans att om det inte fanns någon bot så skulle vi inte kräva aggressiv behandling på grund av det helvete som vi hade upplevt några år tidigare.
Många av oss inom sjukvården möter och tampas med det här så gott som dagligen, inte sällan kräver anhöriga både det ena och det andra - gärna evigt liv till sina sjuka mamma eller vem nu må vara. Och inte sällan är den sjuka mamman inte alls intresserad av detta men blir överkörd av påstridiga anhöriga. Det skall dock också tilläggas att det fins läkare som driver utredningar in absurdum utan att reflektera vad det skall leda till i slutänden eller diskutera med patienten innan.
När detta helvetes virus är över kommer det finnas gott om kontorsmöbler att köpa.BirgitS skrev:
Dock är det få som har användning för dem i så kallade hemmakontor när företagen gått under eller kraftigt reducerat sin personal.
Tänk vilken skit ett litet virus kan åstadkomma i förhållande till börskrascher typ Kreuger kraschen på 30-talet, oljekrisen på 70-talet, finanshärvan på 90-talet och jäkla lågkonjunkturen 2008/09.
Alla dessa kommer se ut som ett blekt spöke i förhållande till djävulen från Wuhan som skövlar lik och företag likt Egyptens gräshoppor.
Ursäkta liknelserna men detta är riktigt allvarligt.
Endast bra vaccin mot detta kommer hjälpa.
Sedan får alla hjälpas åt att bygga upp allt igen.
I brist på kontorsstolar, sitt på golvet. I närmsta soffa eller på sängen. Eller åk ut och köpa en i en butik så har man gjort något mot företagskriserna.
"Ett 20-tal restauranger i Stockholm har redan fått anmärkningar kring de nya trängselreglerna. Om de inte åtgärdar felen kan de tvingas stänga.R RoAd skrev:
Under tisdagen, onsdagen och fredagen gjorde Stockholms stad ett 90-tal tillsynsbesök på restauranger för att se hur de följer föreskrifterna som ska hindra smittspridning. Resultatet blev att ett 20-tal restauranger fick anmärkningar, de flesta rör trängsel på uteserveringar, skriver Expressen."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Även i Norge verkar det som att de har problem med att smittan kommer in på äldreboenden.
– Det er høy gjennomsnittsalder for dødsfallene som følge av covid-19 i Norge. Vi ser at også steder som Oslo, Bærum, Drammen og Kristiansand har samme tendens som i Bergen med flere dødsfall på institusjoner for eldre.
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e91cf3fbdf0ca0011fbea18
– Det er høy gjennomsnittsalder for dødsfallene som følge av covid-19 i Norge. Vi ser at også steder som Oslo, Bærum, Drammen og Kristiansand har samme tendens som i Bergen med flere dødsfall på institusjoner for eldre.
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e91cf3fbdf0ca0011fbea18
Mänsklig dumhet kan man aldrig sluta förvånas över.
100 nedbrända saboterade 5G-master i Storbritannien. Även personal takternas.
5G-master bränns – påstås orsaka corona
” - 5G-teorin är kvalificerat strunt. Den värsta sortens fake news, sa Stephen Powis, chefsöverläkare på NHS (Nations Health Service) till The Mirror efter att boxningsstjärnan Amir Khan i en video på Instagram hävdat att coronaviruset är skapat av människan för ”att testa de nya 5G-masterna”.
Edit, fixat länk
100 nedbrända saboterade 5G-master i Storbritannien. Även personal takternas.
5G-master bränns – påstås orsaka corona
” - 5G-teorin är kvalificerat strunt. Den värsta sortens fake news, sa Stephen Powis, chefsöverläkare på NHS (Nations Health Service) till The Mirror efter att boxningsstjärnan Amir Khan i en video på Instagram hävdat att coronaviruset är skapat av människan för ”att testa de nya 5G-masterna”.
Edit, fixat länk
Redigerat:
Du har tydligen varit gode man till dina föräldrar och bestämde åt dem så att lidandet skulle bli mindre. Men om din förälder kunde bestämma själv och vi antar att han eller hon valde andra vägen alltså behandlingen då kan inte vårdgivaren göra annat än att ordna behandling. Det är emot lagen och emot etik att tillämpa palliativ vård till en patient som väljer att ha en medicinsk behandling för sin sjukdom fast utfallet är väldigt osäker.Möbius skrev:Nu behöver jag gå in med en skarp tillrättavisning eftersom första meningen är direkt felaktig, den är troligen baserad på okunskap så jag hoppas att du, Lars48, tar mitt svar som en upplysning och inte kritik.
Palliativ vård kan man få under väldigt många år och i den vården ingår medicinsk behandling. Jag tycker det är viktigt att klargöra det eftersom ”palliativ vård” klingar illa men den vården får alltså inte bara de som är omedelbart nära livets slut.
Enligt min åsikt så vore det direkt fel att ge vård utan att beakta vad vården innebär eller leder till för den som vårdas och jag är övertygad om att det hade orsakat ett enormt lidande för många personer.
Som anhörig är det svårt att ta till sig resonemang avseende vad som är till mest nytta för den sjuke. När min första förälder blev sjuk så ville vi inte lyssna på sjukvårdsteamet som guidade oss när det gäller behandlingsalternativen. Det var en självklarhet att den mest aggressiva behandlingen som fanns tillgängligt skulle göras. Att läkaren ens kunde föreslå att man skulle avstå den enda livlina som fanns var helt obegripligt för mig. På grund av behandlingarna så blev lidandet extra långt och jag har fortfarande inte helt kommit över det faktum att jag bidrog till det på grund av att jag var så pådrivande när det gällde att kräva mer istället för att lyssna till råden som gavs. När förälder nr 2 blev sjuk så erbjöds inga alternativ men vi i familjen bestämde även tillsammans att om det inte fanns någon bot så skulle vi inte kräva aggressiv behandling på grund av det helvete som vi hade upplevt några år tidigare.
Nja, en patient kan inte diktera vad vården ska göra.
De här läkarna som du beskriver sköter sina jobb enligt den utbildning de har fått och följer hälsosjukvårdslagen.H hemmabäst1 skrev:Exakt. Tack för detta tydliga exempel. Det finns två alternativ. Antingen bota eller inte. Kan man inte ge kurativ/botande behandling ger man palliativ, dvs symptomlindring avseende både fysiska och psykiska symptom. Det kan vara över lång tid, men förr eller senare har sjukdomen en dödlig utgång. Sedan kan bli botad från exv cancer men få ett återfall senare i livet, varpå nytt ställningstagande naturligtivs måste tas.
Många av oss inom sjukvården möter och tampas med det här så gott som dagligen, inte sällan kräver anhöriga både det ena och det andra - gärna evigt liv till sina sjuka mamma eller vem nu må vara. Och inte sällan är den sjuka mamman inte alls intresserad av detta men blir överkörd av påstridiga anhöriga. Det skall dock också tilläggas att det fins läkare som driver utredningar in absurdum utan att reflektera vad det skall leda till i slutänden eller diskutera med patienten innan.
Här en jämförelse i dödsfall per miljon invånare i de nordiska länderna som jag sammanställt. Så vitt jag kan se är det ett relativt bra sätt att mäta hur bra vi klarat smittskyddet totalt sett. Nordens länder har ju också tämligent liknande förutsättningar, geografiskt läge, befolkningstäthet, bra sjukvård, demokratier osv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nej, enligt lagen ska vården bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet, alltså är det inte rätt av av en läkare att utreda i absurdum utan att diskutera med patienten. Citat:L Lars48 skrev:
"3 § Innan en ny diagnos- eller behandlingsmetod som kan ha betydelse för människovärde och integritet börjar tillämpas, ska vårdgivaren se till att metoden har bedömts från individ- och samhällsetiska aspekter."
"1 § Regionen ska ge patienten möjlighet att välja behandlingsalternativ enligt vad som anges i 7 kap. 1 § patientlagen (2014:821)."
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/halso--och-sjukvardslag_sfs-2017-30
Annars innehåller Hälso- och sjukvårdslagen väldigt lite om vad en läkare ska göra.
Om ett år så går det summera utfallet. Dvs hur stor överdödligheten har varit jmf andra årUlltand skrev:
Här en jämförelse i dödsfall per miljon invånare i de nordiska länderna som jag sammanställt. Så vitt jag kan se är det ett relativt bra sätt att mäta hur bra vi klarat smittskyddet totalt sett. Nordens länder har ju också tämligent liknande förutsättningar, geografiskt läge, befolkningstäthet, bra sjukvård, demokratier osv.
[bild]
Ja det är bra men om de glömt något, tror du de åker hem för att handla i sin vanliga butik?Claes Sörmland skrev:
Eller om de blir sjuka i obygden, åker de hem för att få vård på sitt vanliga sjukhus...