2 356 868 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu behöver jag gå in med en skarp tillrättavisning eftersom första meningen är direkt felaktig, den är troligen baserad på okunskap så jag hoppas att du, Lars48, tar mitt svar som en upplysning och inte kritik.L Lars48 skrev:Palliativ vård ger man till någon som håller på att dö om det finns inte mycket man kan göra för individen när det gäller medicinsk behandling. Som du säger oavsett ålder. Men man kan inte låta en som över 80 och har fått Coronavirus infektion ligga i sängen och förvänta sig palliativ vård !!!
Det var det konstigaste jag har hört nånsin. Så funkar inte Svensk äldre vård. Men om det finns tillräckligt med resurser få är det helt annan sak. Det finns regler för såna läge. De är inte nya heller. De har funnits ett bra tag.
Det gäller att det finns stor brist på resurserna .
Palliativ vård kan man få under väldigt många år och i den vården ingår medicinsk behandling. Jag tycker det är viktigt att klargöra det eftersom ”palliativ vård” klingar illa men den vården får alltså inte bara de som är omedelbart nära livets slut.
Enligt min åsikt så vore det direkt fel att ge vård utan att beakta vad vården innebär eller leder till för den som vårdas och jag är övertygad om att det hade orsakat ett enormt lidande för många personer.
Som anhörig är det svårt att ta till sig resonemang avseende vad som är till mest nytta för den sjuke. När min första förälder blev sjuk så ville vi inte lyssna på sjukvårdsteamet som guidade oss när det gäller behandlingsalternativen. Det var en självklarhet att den mest aggressiva behandlingen som fanns tillgängligt skulle göras. Att läkaren ens kunde föreslå att man skulle avstå den enda livlina som fanns var helt obegripligt för mig. På grund av behandlingarna så blev lidandet extra långt och jag har fortfarande inte helt kommit över det faktum att jag bidrog till det på grund av att jag var så pådrivande när det gällde att kräva mer istället för att lyssna till råden som gavs. När förälder nr 2 blev sjuk så erbjöds inga alternativ men vi i familjen bestämde även tillsammans att om det inte fanns någon bot så skulle vi inte kräva aggressiv behandling på grund av det helvete som vi hade upplevt några år tidigare.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Som representant för alla foliehattar så har jag inte sett några bevis som skulle stödja någon av konspirationerna, förutom att experternas expert på militära virus i USA, påstår att viruset är militärt. Dvs framtaget för militärt bruk. Dock brukar det vara så att myndigheter och andra utnyttjar problem till att genomföra saker de vill ha gjorda men som är svåra att göra när det inte är kristider.MathiasS skrev:
Uttrycket "låt inga kriser gå till spillo". Saker som 5G kan också vara dåligt helt på egenhand.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nu ska jag inte uttala mig om vad andra menar men Ipsos gjorde i slutet av mars en undersökning om svenskars ändrade beteende och om hur oroliga de var. I den framgår det att kvinnor är mer oroliga, tror att det dröjer längre tills vardagen är normal och har något mer avstått från resor jämfört med män.Nyfniken skrev:
https://www.ipsos.com/sv-se/dnipsos...folkets-beteenden-till-foljd-av-coronaviruset
Med just de typer av affärer som pacman42 räknade upp så tror jag också att det handlar om att kläder och smink dels fönstershoppas en hel del och dels inte känns lika nödvändigt som att köpa mat och det som behövs till t.ex. trädgården.
I Peru och Panama, länk, har man infört en variant av skärpta restriktioner där män får gå ut på måndag, onsdag och fredag, och kvinnor får gå ut på tisdag, torsdag och lördag.
Vilsna äldre män med inköpslistor ses nu handla mat. Men problem med att läsa och hantera listan bidrar inte till social distansering. Har man glömt glasögonen hemma kan många behöva ta i inköpslistan...
Vet inte om man ska tycka? Först tyckte jag det var helgalet.
Det är ju iofs enkelt att se om någon inte bryr sig. Mycket enklare än att behöva kontrollera dokument.
Vilsna äldre män med inköpslistor ses nu handla mat. Men problem med att läsa och hantera listan bidrar inte till social distansering. Har man glömt glasögonen hemma kan många behöva ta i inköpslistan...
Vet inte om man ska tycka? Först tyckte jag det var helgalet.
Det är ju iofs enkelt att se om någon inte bryr sig. Mycket enklare än att behöva kontrollera dokument.
Det verkar som om bilden är tagen från denna vinkel för att det ska se extra trångt ut. Som Putte9497 skrev så ser det ut som om det är en tom stol mellan varje upptagen. Så, ja jag tror att de följer rekommendationerna.tompas11 skrev:
Tror att en bild rakt framifrån hade sett mycket annorlunda ut.
Man ser och bevisar det man vill ska ses och bevisas, i krig och kärlek är allt tillåtet
Det är väl lugnt. Medelåldern ser låg ut.tompas11 skrev:
Och när helgen är över så går några av dem tillbaka till sina jobb inom vård och äldreomsorg. Under helgen har man haft lite extra timmanställda ungdomar.
(Viss ironi kan förekomma i inlägget).
Nu sprang ju även jag in på ett par av butikerna pga ärenden, så jag vet att det var både män och kvinnor på dem (baserat på insinuationer i tidigare inlägg).BirgitS skrev:
Nu ska jag inte uttala mig om vad andra menar men Ipsos gjorde i slutet av mars en undersökning om svenskars ändrade beteende och om hur oroliga de var. I den framgår det att kvinnor är mer oroliga, tror att det dröjer längre tills vardagen är normal och har något mer avstått från resor jämfört med män.
[länk]
Med just de typer av affärer som pacman42 räknade upp så tror jag också att det handlar om att kläder och smink dels fönstershoppas en hel del och dels inte känns lika nödvändigt som att köpa mat och det som behövs till t.ex. trädgården.
På flera av dem så var det fler kvinnor (trädgårdsbutiken och möbelaffären exempelvis). OT: det är svårt att hitta bra kontorsstolar till hemmakontoret. Och att kryssa mellan de som shoppar som nöje är lite jobbigt det med.
Vad jag menade med inlägget var att shoppingen flyttat från fokus på hur man ser ut på stan till saker som är relevanta hemma.