2 357 026 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Menar du då att svenskar skulle vara mer benägna att bli hysteriska än andra folk i Europa? Just eftersom man i andra länder går ut med att man stoppar flyg, ställer in evenemang, med mera, med mera, p.g.a viruset, och ändå skapar det ingen masshysteri i de länderna. Men du menar att samma åtgärder skulle skapa masshysteri i just Sverige?Snigla skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Fast att börja testa dem som mår dåligt är väl just vad man har gjort när man har upptäckt infekterade under veckan som gått. Så skillnaden mellan vad som har gjorts och vad du tycker borde ha gjorts är att alla som kom från Italien borde ha suttit i hemkarantän?Martin_B skrev:
Testa någon som inte har symptom är väl inte särskilt meningsfullt.
Är det nån som har en graf eller information om att hur procentuellt ser symptom dagarna ut. Har hört att 80% får symptom efter 7 dagar och det är bara 20% som får symptom mellan dag 7 till 14. Stämmer det?
Nån som har koll på det ?
Nån som har koll på det ?
Fast så är det inte riktigt va? De har testat de personer som frivilligt har sökt till vården. Sedan har det kommit flera rapporter att personer med tydliga symptom inte ens har testats trots att de har velat bli testade och varit i dessa riskländer.BirgitS skrev:
Ja det är ju en självklarhet att de skulle ha fått sitta i karantän med tanke på läget i Italien vid tillfället.BirgitS skrev:
Tror det var den 23:e februari som det kom rapporter om 155 smittade i Italien. I samma sekund visste jag att det skulle vara kört för oss här p.g.a alla sportlovsresenärer.
Då menade jag på att alla skulle få vara hemma och hållas koll på noga så de inte smittar vidare.
Men så har det alltså inte skett riktigt utan bara i vissa fall. Långt ifrån alla har fått sitta i karantän.
Nu däremot är det många som börjar sättas i karantän hemma, men det är så dags nu. Nu är nog viruset ute bland även icke-resenärer skall du se. Återkom igen om en vecka så kan vi fortsätta diskussionen då
Nej, absolut inte!Martin_B skrev:
Menar du då att svenskar skulle vara mer benägna att bli hysteriska än andra folk i Europa? Just eftersom man i andra länder går ut med att man stoppar flyg, ställer in evenemang, med mera, med mera, p.g.a viruset, och ändå skapar det ingen masshysteri i de länderna. Men du menar att samma åtgärder skulle skapa masshysteri i just Sverige?
Människor är människor.. de beter sig likadant oavsett var de huserar i världen.
Men "Sverige" har uppenbarligen valt en annan väg än vissa andra länder.. i fråga om både information, hantering och restriktioner.. (i mina ögon fel väg.. men jag fick aldrig vara med bestämma!).
Nej tycker det är lite väl svepande generaliseringar. Tror inte att Tegnell skulle komma med uttalande, om han inte hade andra ifrån Folkhälsomyndigheten på samma sida. Personligen skulle jag inte heller jämföra någon på Folkhälsomyndigheten med Bagdad Bob. Skall man vara så spydig, bör man ha full kunskap och ha mycket bättre förslag själv.Martin_B skrev:
Fast nu är det ju han som går ut med vissa uppgifter, inte hans kollegor. Har han inget ansvar själv menar du?
Löfven har också ett stort antal personer bakom sig, men han har ändå ansvaret för väldigt mycket. Liksom många andra i högt uppsatta positioner.
Ja och det är jättelugnt och sansat skrivet och allting, fast tyvärr fungerar inte verkligheten så...något som vi ju också har sett gång, på gång, på gång, på gång.
Jag orkar inte gå närmare in på varför det är så, men det har med människans natur att göra.
Fungerar inte i ett land som är såpass splittrat som Sverige, tyvärr. Jag önskar dock jag hade fel.
Problemet är att folk tänker inte själva, och när de väl gör det, har många ofta "lite otur" när de tänker.
Du tror väl inte svensken ställer in sin svindyra bokade resa? Haha, oh nej "det är väl inget farligt med lite coronavirus? nä, vi drar ändå".
Folk fortsätter att resa. Vidöppna gränser.
Och vet inte vilka folk du träffar, men de flesta jag träffat bland vänner, släkt och arbetskollegor så har de inte otur när de tänker. Och jo, flera har ställt in sina resor i närtid åtminstone, och det bekräftas ju just nu av flygbranschen.
Och även samarbete ser jag en del snack om, och det nämns ju även ifrån en del som satt sig i karantän hur de fått hjälp. Nej det är inte kanske inte som samarbete kunde vara i vissa områden i Sverige på t.ex 30-talet, men det är inte så att alla sitter bakom sin mur och håller för öronen. Hoppas dock det blir mer av den varan, egocentricitet löser inga problem tycker jag.
Det är väl i så fall ännu värre om flera eller rentav många står bakom hans uttalanden? Då kanske man borde avsätta hela bunten och inte bara han.S sinclairhacker skrev:
Har du inte läst medierapporteringen kring Tegnell eller? Verkar ju inte så...
Ja, och det är lite sent påkommet att göra det nu, tycker du inte det?S sinclairhacker skrev:
Den som hade lite bakom pannbenet förstod ju redan efter utbrottet i Kina att detta kommer inte gå bra. Eller jag förstod det åtminstone, och jag vet flera andra som förstod det också. Men sen vet jag väldigt många som INTE förstod det, och bara skrattade åt det. Fast de har nog satt skrattet i halsen nu...
Håll inte på och skönmåla allting och packa in det i lugn och sansad text. Det hjälper inte mot konkreta fakta. Titta på hur det ser ut nu med smittan och vad det kommer att orsaka världen över.
Det kommer bli värre, BRA mycket värre, lita på det!
Hade alla tänkt som mig och andra som har samma tankesätt, så hade inte smittan varit så utbredd som idag, utan hade kunnat hållas till Wuhan eller åtminstone Kina.
Och ja, det kräver lite uppoffringar, men vänta bara på de uppoffringar som komma skall! haha oj oj...
Men vissa vill ju veta bäst så
Hur fick du fram runt 1 % i kina när det är runt 3,5 % i kina ?G guggen skrev:Beräkningarna just nu ligger väl på att det är ca 5-10ggr dödligare än "vanliga influensan", dvs under 1%. Kina är iaf nere i de nivåerna och eg den enda statistik man kan utläsa något vettigt ur då de har det största underlaget.
Och det är som Anna säger tyvärr äldre som drabbas hårdast och dödssiffrorna skjuter i höjden (som i Italien) när vården inte räcker till.
Så för de flesta medelålders byggande hen handlar dessa utbrott mer om solidaritet mot andra, att inte panika eller vara egoistisk, då bryter systemet och vården ihop och vi får utfall som i Italien.
Jag tror faktiskt Sverige gör rätt i att försöka ingjuta lugn och hantera detta sansat.
De flesta av oss eller någon i vår närhet kommer drabbas av detta virus inom de närmaste åren, iaf om man tror på who's estimate, vilket är klokt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Fast den mer troliga förklaringen på det är att vi pga. sportlovet troligen har avsevärt fler Italienresenärer än Polen, just under den här tiden.Martin_B skrev: