Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Martin_B
BirgitS BirgitS skrev:
Bekräftade rapporter från trovärdiga källor eller rykten?
Jag vet inte vad du menar med "bekräftade", eftersom det endast säkert kan bekräftas om en händelse i princip filmas som bevis, men ja, det kommer från trovärdig källa (media)!

Martin_B
H hempularen skrev:
Fast den mer troliga förklaringen på det är att vi pga. sportlovet troligen har avsevärt fler Italienresenärer än Polen, just under den här tiden.
Du menar att de flesta länder i EU, dvs. i norra EU och i västra EU, för att inte säga i södra EU har sportlov just precis som Sverige, men inte länderna i östra EU?

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Men då hade Stockholmarna redan åkt iväg på sportlov till Italien.

Han har ansvar för att leda arbetet internt och presentera vad gruppen har enats om. Han har inte ansvar för att gruppen har kommit fram till en slutsats som vid en granskning senare visar sig vara felaktig.

När tycker du att man skulle ha testat dem?
Varje dag i två veckor?
Att testa direkt vid inresan är meningslöst om de inte utvecklar symptom förrän 2 dagar senare.
Saxat och klippt får du inga svar på.

För er som inte har stenkoll på det senaste.

Sverige har fått sitt första coronafall som behöver vård på intensivavdelning.

WHO deklarerar nu att en pandemi är mycket nära förestående.

Orkar inte skriva källor, men det är överallt.

Martin_B Martin_B skrev:
Det är väl i så fall ännu värre om flera eller rentav många står bakom hans uttalanden? Då kanske man borde avsätta hela bunten och inte bara han.
Har du inte läst medierapporteringen kring Tegnell eller? Verkar ju inte så...

Ja, och det är lite sent påkommet att göra det nu, tycker du inte det? :D Vi har ju uppenbarligen ca. 250 smittade i Sverige just p.g.a att folk HAR rest. Det blir lite svårt att bortförklara.
Den som hade lite bakom pannbenet förstod ju redan efter utbrottet i Kina att detta kommer inte gå bra. Eller jag förstod det åtminstone, och jag vet flera andra som förstod det också. Men sen vet jag väldigt många som INTE förstod det, och bara skrattade åt det. Fast de har nog satt skrattet i halsen nu...

Håll inte på och skönmåla allting och packa in det i lugn och sansad text. Det hjälper inte mot konkreta fakta. Titta på hur det ser ut nu med smittan och vad det kommer att orsaka världen över.

Det kommer bli värre, BRA mycket värre, lita på det!

Hade alla tänkt som mig och andra som har samma tankesätt, så hade inte smittan varit så utbredd som idag, utan hade kunnat hållas till Wuhan eller åtminstone Kina.
Och ja, det kräver lite uppoffringar, men vänta bara på de uppoffringar som komma skall! haha oj oj...
Men vissa vill ju veta bäst så :)
Eh, vad du drar slutsatser om mig på lite underlag....

Har läst och lyssnat en hel del på det som rapporterats ifrån myndigheter, inkl en hel del som Anders Tegnell framfört.

Och vid rapporten ifrån Wuhan och kina, så hörde jag en hel del som var oroade då. Och från smittskyddsfolk som intervjuades här i Sverige, så förstod man ju snabbt att det var extra olägligt att locket hade lagts på av kinesiska myndigheter.

Däremot hade jag ingen aning om att du visste allt i december.....

Och även risken att det skulle hända var man ju väl informerad om, man behöver ju inte kunna mycket biologi för att inse faran med en marknad med vilda djur där man blandar helt olika arter, på ett o samma ställe. (Det man just nu tror är det mest troliga orsaken). Och jag har förstått vid intervjuverna att Folkhälsomyndigheten förstod detta väl, de har ju fölljt både SARS och MERS utbrotten i Asien, Ebola i Afrika osv osv.

Men att hindra alla resor ifrån Italien, innan man sett hur det börjat komma igång där, var inte helt logiskt för mig direkt.

Men att förbjuda alla flygresor tillbaka ifrån Italien, där folk istället tar bussen eller något annat, med många ev byten osv, är ju något som varnades för fort. Det är mycket avvägningar man måste göra där anar jag.

(Och det är ju lite oroande o se att så många av de sjuka i Värmland kommer ifrån en o samma bussresa, Inte hunnit se någon artikel som säkert beskriver att bussresor är smittrisken värre än flyg, men skulle vara intressant. Kryssningsfartyg däremot har man ju fått bra redovisningar om problematiken även om man låser in alla på sina hytter)

Och är det något som påpekats så är det att ingen verkar vara immun hittils, så det man diskuterar är hur man kan försöka bromsa det så inte alla blir smittade samtidigt. Och har man då tur , kan man hinna få till en bromsande medicin, personligen hoppas jag man kan komma åt de äldre och riskgrupperna, där dödligheten pekar på att vara mycket högre.

Själv är jag historiskt intresserad och läst lite om ryska snuvan, samt desto mer om spanska sjukan, samt hört ifrån en del äldre släktingar medans de var i livet, även om de sällan ville berätta om spanska sjukan. Det är klart bra att ha koll på sådant, även om dessa är en annan grupp sjukdomar.

Så jag vet inte vad du menar med att "vissa vill ju veta bäst", tror ingen av oss här vet bäst och ser inte varför det vore någon slags tävlan.

Däremot hoppas jag verkligen att detta virus lägger sig på låga siffror i dödlighet. Som smittforskare (inkl din favorit) påpekat så försöker ju inte ett virus vara för effektivt och döda värddjuret (djur eller människa), för då förstör den sina chanser att sprida sig vidare effektivt. Samt att det inte muterar för mycket ifrån de få varianter som den är i nu. En liten ljusglimt att forskarna är förvånade att den inte muterar om sig så fort.

Och allt kommer bli mycket värre än det är just nu, men vi kan göra allt för att bromsa det genom att samarbeta och vara pålästa, dock inte slänga ur oss saker utan att verkligen ha kollat upp.

Även om man målar framtiden med svarta penseldrag, så är ju inte dödligheten i nivå på långa vägar med spanska sjukan, eller vad digerdöden troligen hade, och det är skönt nog inte luftburen smitta som smittar på långa långa avstånd.

Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Jag anser fortfarande att det hade varit vettigt ett kraftigt uttalande om att alla som har minsta symptom på förkylning skall stanna hemma.
Typ 90% ? Förkylning utan feber, luftvägssymptom och hosta känns väl meningslöst när det är de symptomen du skall ha.
Blir jobbigt i med det faktiskt varit förkylningstider nu i någon månad.
Anledningen att jag är negativ till det är att vem ska betala lönen i 14 dagar på en vanlig förkylning?

Det jag även stör mig på i förkylningstider är att folk är sviniga och hostar rakt ut, hostar i handen och smetar ut det på byxbenet. Tvättar inte händerna innan de äter eller för den delen varit och gjort ettan. Vilket gör att spridningen av vanliga förkylningar blir ett faktum med tanke på att äckel päcklet sitter på toahandtagen.

S sinclairhacker skrev:
Eh, vad du drar slutsatser om mig på lite underlag....

Har läst och lyssnat en hel del på det som rapporterats ifrån myndigheter, inkl en hel del som Anders Tegnell framfört.

Och vid rapporten ifrån Wuhan och kina, så hörde jag en hel del som var oroade då. Och från smittskyddsfolk som intervjuades här i Sverige, så förstod man ju snabbt att det var extra olägligt att locket hade lagts på av kinesiska myndigheter.

Däremot hade jag ingen aning om att du visste allt i december.....

Och även risken att det skulle hända var man ju väl informerad om, man behöver ju inte kunna mycket biologi för att inse faran med en marknad med vilda djur där man blandar helt olika arter, på ett o samma ställe. (Det man just nu tror är det mest troliga orsaken). Och jag har förstått vid intervjuverna att Folkhälsomyndigheten förstod detta väl, de har ju fölljt både SARS och MERS utbrotten i Asien, Ebola i Afrika osv osv.

Men att hindra alla resor ifrån Italien, innan man sett hur det börjat komma igång där, var inte helt logiskt för mig direkt.

Men att förbjuda alla flygresor tillbaka ifrån Italien, där folk istället tar bussen eller något annat, med många ev byten osv, är ju något som varnades för fort. Det är mycket avvägningar man måste göra där anar jag.

(Och det är ju lite oroande o se att så många av de sjuka i Värmland kommer ifrån en o samma bussresa, Inte hunnit se någon artikel som säkert beskriver att bussresor är smittrisken värre än flyg, men skulle vara intressant. Kryssningsfartyg däremot har man ju fått bra redovisningar om problematiken även om man låser in alla på sina hytter)

Och är det något som påpekats så är det att ingen verkar vara immun hittils, så det man diskuterar är hur man kan försöka bromsa det så inte alla blir smittade samtidigt. Och har man då tur , kan man hinna få till en bromsande medicin, personligen hoppas jag man kan komma åt de äldre och riskgrupperna, där dödligheten pekar på att vara mycket högre.

Själv är jag historiskt intresserad och läst lite om ryska snuvan, samt desto mer om spanska sjukan, samt hört ifrån en del äldre släktingar medans de var i livet, även om de sällan ville berätta om spanska sjukan. Det är klart bra att ha koll på sådant, även om dessa är en annan grupp sjukdomar.

Så jag vet inte vad du menar med att "vissa vill ju veta bäst", tror ingen av oss här vet bäst och ser inte varför det vore någon slags tävlan.

Däremot hoppas jag verkligen att detta virus lägger sig på låga siffror i dödlighet. Som smittforskare (inkl din favorit) påpekat så försöker ju inte ett virus vara för effektivt och döda värddjuret (djur eller människa), för då förstör den sina chanser att sprida sig vidare effektivt. Samt att det inte muterar för mycket ifrån de få varianter som den är i nu. En liten ljusglimt att forskarna är förvånade att den inte muterar om sig så fort.

Och allt kommer bli mycket värre än det är just nu, men vi kan göra allt för att bromsa det genom att samarbeta och vara pålästa, dock inte slänga ur oss saker utan att verkligen ha kollat upp.

Även om man målar framtiden med svarta penseldrag, så är ju inte dödligheten i nivå på långa vägar med spanska sjukan, eller vad digerdöden troligen hade, och det är skönt nog inte luftburen smitta som smittar på långa långa avstånd.
Enligt sentida forskning verkar inte dödligheten hos spanska sjukan ha varit mer än 2-3% (enligt engelska Wikipedia). Det är där vi ligger nu också där sjukvården inte räcker till.

Rkarlsson skrev:
Typ 90% ? Förkylning utan feber, luftvägssymptom och hosta känns väl meningslöst när det är de symptomen du skall ha.
Blir jobbigt i med det faktiskt varit förkylningstider nu i någon månad.
Anledningen att jag är negativ till det är att vem ska betala lönen i 14 dagar på en vanlig förkylning?

Det jag även stör mig på i förkylningstider är att folk är sviniga och hostar rakt ut, hostar i handen och smetar ut det på byxbenet. Tvättar inte händerna innan de äter eller för den delen varit och gjort ettan. Vilket gör att spridningen av vanliga förkylningar blir ett faktum med tanke på att äckel päcklet sitter på toahandtagen.
Om folk håller sig hemma så slipper man detta. Jag har försökt att inte röra saker på jobbet, nästintill omöjligt.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Om folk håller sig hemma så slipper man detta. Jag har försökt att inte röra saker på jobbet, nästintill omöjligt.
Jo men då hade vi fått stänga ner vår verksamhet i februari och varit utan lön. Valet är mycket enkelt. Vi kan inte heller jobba hemifrån, vi har inte robotar som löser den biten.

BirgitS
Vi har nu community spread lite här och där. Enligt GP så har man hittat en med okänd smittspridning i Kungälv norr om Göteborg tack vare de nya provtagningsreglerna.

pacman42 pacman42 skrev:
Enligt sentida forskning verkar inte dödligheten hos spanska sjukan ha varit mer än 2-3% (enligt engelska Wikipedia). Det är där vi ligger nu också där sjukvården inte räcker till.
Har också läst att dödligheten i spanska sjukan också berodde på andra sjukdomar, pga att man trängdes ihop osv. SVT visade under ny influensan en bra film om en läkare i Manchester som insåg detta, och försökte och fick ned dödligheten, The Forgotten Fallen.

https://www.imdb.com/title/tt1473802/

Är väl dock lite OT ifrån trådens subjekt, men var något jag läste på när svininfluenas/nya influensan kom under 2009. (Den liknar ju spanska sjukan)

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
En sak som jag undrar blir man immune mot Corona efter man har haft det?

B Bluenose skrev:
En sak som jag undrar blir man immune mot Corona efter man har haft det?
Det vet man inte, men troligen.

T
T TAR12 skrev:
Ta Thailand som ett exempel; de fick in smittan mycket tidigt, redan i januari, och har i ett tidigt skede skannat inkommande resenärer för feber, de har stoppat resenärer från Kina och krävt obligatorisk karantän för resenärer från vissa andra länder. Det är sannolikt att de inom kort kommer att kräva karantän för resenärer från Frankrike och Tyskland, och vem vet kanske även Sverige. Idag har de enligt WHO 47 smittade så det kan tyckas att deras ansträngningar gett resultat.

I Sverige ger vi inkommande resenärer information, utöver det gör vi inget. Man kan se skillnader i hur olika länder hantera resenärer här: [länk]

Sammantaget så ser jag det som att vi har en ganska hög sannolikhet för att få en lokal smittspridning, tyvärr.
I fredags skrev jag att med tanke på hur Sverige hanterar frågan så är det inte osannolikt att andra länder t.ex. Thailand kommer att införa reserestriktioner. Nu kom Vietnam med de första:https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Joyl48/svenska-ebba-21-nekades-inresa-till-Vietnam Vi får säker se flera restriktioner framöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.